Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Schemat fanns i mitt ex av "Radio Televisions Byggsjälv" från.......1974.
harald skrev:PeterAkemark skrev:Schemat fanns i mitt ex av "Radio Televisions Byggsjälv" från.......1974.
Det fanns också en del, på den tiden intressanta, horn byggen i densamma. Bl.a. 78/80 hornet vill jag minnas! och var inte Schmackshornet också med?? fy vad tiden går var det verkligen 31 år sedan den kom ut, jag var då 18.
PeterAkemark skrev:Schemat fanns i mitt ex av "Radio Televisions Byggsjälv" från...
....1974.
31-år sedan, klar vintagestämpel.
Men hur får jag in bilden i tråden?[/img] eller ännu bättre
har Stefan e-mail. För enligt FAQ går det inte att skicka bilder via forumet.
RogerGustavsson skrev:Finns rätt små Wima MKS2 på 10µF/10VAC. Behövs högre spänningstålighet kan man köra med parallellkopplade Rifa MMK på 4.7µF/30VAC.
PeterAkemark skrev:n3mmr:
Jo jag har en del WW den tidigaste är från omkring 1964 tror jag. 1975 finns nog också, vilken månad /artikel tänker du på?
Kranzberg skrev:AVR 7000!
Hur yttrar sig felet? Är den helt död? Ligger felet i förstegsdelen? Kolla genom att från ett annat försteg skicka in signal på volympotens ingång. Då får du åtminstone reda på om effektstegsdelen fungerar.
Risk finns att C5 och C15 har gått åt skogen, men är du säker på att verkligen mer än de "nya" op-amparna gick sönder.
Har du provat med att montera tillbaka de "gamla". I och för sig en lite farlig åtgärd. Är andra komponenter sönder lär väl även de op-amparna ryka... Mät först på kringliggande komponenter för att vara på den säkra sidan. Du ser ju värdena i schemat.
Och varför ville du byta original op-amparna.
Kranzberg skrev:
Och varför ville du byta original op-amparna.
avr7000 skrev:Jag stoppade i lite olika för att testa hur det lät.
Tanken var att köra med 2134.
efter att röken kommit stoppade jag tillbaka orginalopamparna och testade maskinen...
Felet yttrar sig då så att det låter helt normalt på låg volym men börjar dista i ena kanalen om jag höjer till mer normal lyssningsvolym.
Stefan
avr7000 skrev:Nej just det![]()
![]()
![]()
![]()
avr7000 skrev:Vad är en lämplig modern ersättare då?
Jax skrev:5534 är nog enklare i denna stärkaren. 741-positionen behöver då kompletteras med en yttre kompenseringskonding medan de andra inte behöver det. I och för sig bör man kolla upp var slutstegsdelens dominanta pol har för brytfrekvens och efterlikna denna.
PeterAkemark skrev:Tjusigt Kranzberg, annars tänkte jag rekommendera Carlssonplanet. Där finns schemat också.
n3mmr:
Jo jag har en del WW den tidigaste är från omkring 1964 tror jag. 1975 finns nog också, vilken månad /artikel tänker du på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster