Festivaloro över nya ljudregler (DN)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-30 08:41

Jag kan fortfarande inte begripa varför man ska arrangera musiktillställningar där folk förutsätts skydda sig mot musiken.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-30 12:03

Nefilim skrev:Det finns ju linjära proppar som inte filtrerar alls!

Hur linjära tror du egentligen att de är, de där linjära propparna?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-05-30 12:16

Håller helt med mapem - att spela skadligt högt med argumemtet att "folk som går på konsert vet ju att man måste ha proppar" är fullständigt vanvettigt :? !

Det vore precis lika vansinnigt som att ha skadligt laserljus från scenen också och sedan argumentera: "Men det fattar ni väl att man kan ju inte titta på konserten utan speciella skyddsglasögon!? Skyll er själva"!

Kan man inte hålla sig inom för hörseln säkra nivåer är det bara att stänga av direkt! Det kan inte förväntas att alla konsertbesökare ska kunna ha en relevant uppfattning om riskerna med att utsätta sig för dessa höga ljudnivåer utan hörselskydd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-30 12:46

Conan skrev:Kan man inte hålla sig inom för hörseln säkra nivåer är det bara att stänga av direkt! Det kan inte förväntas att alla konsertbesökare ska kunna ha en relevant uppfattning om riskerna med att utsätta sig för dessa höga ljudnivåer utan hörselskydd.

Håller med. Det är faktiskt ljud-byggarna som är proffs och ska ha kunskap om ljudnivåer och skaderisker. Konsertbesökare är oftast inte proffs i det yrket utan ska kunna räkna med att ansvariga gör sitt jobb.

Bara det faktum att 46% av konsertbesökarna (inomhus) tycker att ljudnivån är för hög visar att dessa proffs inte sköter sitt jobb. Om ljudnivån upplevs som för hög eller är för hög är i sammanhanget betydelselöst. Om nära hälften tycker att det är för högt så är det bara att skruva ner.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-30 13:35

Nefilim skrev:
"DECIBELSKALA - INFORMATION OM LJUDNIVÅER
Nedan följer en lista över hur lång tid man kan utsätta sig för buller i olika nivåer.

Ljudenhet Acceptabel tidsenhet
85 decibel 8 timmar
88 decibel 4 timmar
91 decibel 2 timmar

Under en normal utekväll på diskotek, klubb, pub osv. skulle alltså man alltså inte spela högre än 90-95 decibel... Nu vet jag inte hur högt det låter i praktiken, skulle vilja jämföra med en konkretare lista (typ tickande klocka, viskning (75bd??), jetmotor (130??) ni vet...!

T.o.m. violinister skulle behöva hörselskydd, de drabbas ofta av skador förresten.

p.s. Hur många som har hörapparater pga musik insåg på allvar att de skulle komma att behöva en...? Det är som med miljöförstöring, man reagerar oftast inte förrän skadan är skedd.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-30 13:49

mapem skrev:Jag kan fortfarande inte begripa varför man ska arrangera musiktillställningar där folk förutsätts skydda sig mot musiken.

Kort sagt, av samma anledning som att det går att spela skadligt högt på vilken hifi/stereo/musikanläggning som helst: Det är fräckt när man drar på. Ge folket vad folket vill ha och skit i konsekvenserna.

För övrigt så är det alltid knepigt med någonting som inte ger "direkta" skador, samt att tekniken för att kunna spela riktigt högt inte har funnits så väldigt länge. Man har helt enkelt inte förrän nu börjat märka att även äldre generationer musiklyssnare lider av skador från ljudteknik som förmodligen inte var så hemsk med dagens mått mätt. När började man spela riktigt högt? 60-70tal? Jag vet inte. Finns liksom ingen bra tradition för att skydda sig eller spela vettigt.

Det är också för lätt att blunda för problemet, man är som grodan i kastrullen... Finns många myter också, som t.ex. att distade ljud skulle vara farligare än rena.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-30 14:34

phloam skrev:Finns många myter också, som t.ex. att distade ljud skulle vara farligare
än rena.

Visst, men har inte distade ljud i praktiken ofta en spektralfördelning som
gör ljudet potentiellt skadligare?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-30 14:59

mapem skrev:Jag kan fortfarande inte begripa varför man ska arrangera musiktillställningar där folk förutsätts skydda sig mot musiken.

Exakt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-05-30 15:43

var man arrangerar spelningar är en kostnadsfråga för många band och klubbar. Att göra renovering av befintlig lokal samt sätta in bra PA enligt Henriksberg är inte gratis.

Ska man förbjuda spelningar med band som inkluderar trummor i sådana lokaler? Ska trummisen sitta i bur? Hur högt blir det då för trummisen? Ska vi begränsa det kulturella utbudet genom att förbjuda klubbar att hålla konserter med ljudtrycksnivåer överstigande 100 dB(A)?

Jag håller med om att ljudnivåer generellt är för höga och att det finns för många risker att sabba hörseln på dagens spelningar, men...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-30 16:54

demo9 skrev:var man arrangerar spelningar är en kostnadsfråga [...]

Nej, en kvalitetsfråga.

demo9 skrev:Ska vi begränsa det kulturella utbudet genom att förbjuda klubbar att hålla konserter med ljudtrycksnivåer överstigande 100 dB(A)?

Jag vet inte om det är att begränsa. Kanske skulle det snarare möjliggöra
ett mer varierat och intressant utbud?

Mvh E*,
vill ha puls

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-30 18:40

E skrev:
phloam skrev:Finns många myter också, som t.ex. att distade ljud skulle vara farligare
än rena.

Visst, men har inte distade ljud i praktiken ofta en spektralfördelning som
gör ljudet potentiellt skadligare?

Mvh E*

Nu är jag ingen expert så just det vågar jag inte svara på :) (Jag minns det vagt från en dokumentär på tv där bl.a. Aerosmith var med, nån som sett...? Handlade om hörselskador)

Frågan är vad det kan ha för praktisk betydelse rent generellt, ett mer distat ljud kanske verkar högre och gör att man sänker nivån medan rena ljud lurar en att spela farligt högt..?

Själv tycker jag att vissa speciella sorters ljud kan vara extra jobbiga, typ metalliska ljud, kantslag...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-31 07:35

demo9 skrev:var man arrangerar spelningar är en kostnadsfråga för många band och klubbar. Att göra renovering av befintlig lokal samt sätta in bra PA enligt Henriksberg är inte gratis.

Ska man förbjuda spelningar med band som inkluderar trummor i sådana lokaler? Ska trummisen sitta i bur? Hur högt blir det då för trummisen? Ska vi begränsa det kulturella utbudet genom att förbjuda klubbar att hålla konserter med ljudtrycksnivåer överstigande 100 dB(A)?

Även dåliga PA har volymkontroller som kan dras ner, har jag lagt märke till. Jag har själv pillat på såna.

Jag vill inte ha några förbud. Jag tycker en självsanering är lämplig. En professionell ljudtekniker måste veta vilka nivåer som är skadliga. Om det existerar någon yrkeskodex eller yrkesheder borde människors hälsa vara ett självklart inslag i den.

Apropå trummor, en anekdot om Baby Dodds, som spelade med King Oliver och Louis Armstrong. Han spelade så starkt att man fick lägga en kudde i bastrumman eller flytta honom långt bort för att inte den tidens mekaniska inspelningsapparatur skulle få spatt. Men jag har svårt att tro att ens han kunde spela så högt att folks hörsel tog skada, före förstärkarnas tid.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-05-31 07:37

E: kvalitetsfråga = kostnadsfråga, tycker jag i alla fall, de band som har små klubbar och restauranger som scen, samt de som driver dessa klubbar och restauranger har inte ekonomin att förbättra läget nämnvärt. alternativet är att avstå från spelningar -> sämre utbud. Eller menar du att det blöir högre kvalitet och intressantare utbud för att du exempelvis inte gillar den musik som framförs med trumset och elförstärkta instrument a'la rock (som är det som skulle försvinna från utbudet om alla högljudda spelningar stoppas).

OBS: det bästa vore om det fanns massor av bra ställen för alla band och musiker att spela med lagom ljudnivå och bra kvalitet, till hyffsat pris, men det finns det inte.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi