Lära mer om stereoåtergivning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-22 20:25

ekeponken skrev:Jag kan inte mycket om detta med akustik men jag tänkte bara att om man vill uppleva en konsert inspelad i en katedral så måste man ju ha med inspelningsrummets klang för att det ska uppfattas som att det är inspelat i en katedral då man lyssnar på konserten i sitt egna rum.
Jag betvivlar nämligen att jag får samma känsla av rymd i min lilla betonglåda till lägenhet som jag får i en katedral om inte rumsinformationen (katedralen) är med i inspelningen.

Det sista där har du alldeles rätt i, men en hel del klang brukar gärna komma med ändå. Dessutom, med nyare flerkanalinspelningar kan man ju ställa mikrofonerna rätt nära ensemblen, och ha bakåtriktade mickar som plockar ambienten. Då lär du nog komma ganska nära rumsupplevelsen även i ditt lilla rum (om du spelar upp i surround, alltså).

Jag har ingen stor erfarenhet av inspelningar, men tycker ändå att problemet brukar snarare vara att det blir mer ströljud än man hade trott, än tvärtom.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-22 22:03

Almen skrev:
ekeponken skrev:Jag betvivlar nämligen att jag får samma känsla av rymd i min lilla betonglåda till lägenhet som jag får i en katedral om inte rumsinformationen (katedralen) är med i inspelningen.

Det sista där har du alldeles rätt i, men en hel del klang brukar gärna komma med ändå.
Jag har ingen stor erfarenhet av inspelningar, men tycker ändå att problemet brukar snarare vara att det blir mer ströljud än man hade trott, än tvärtom.

Ströljud och rumsklang kommer med hur nära du än går med mikrofonerna. Jag har inte brytt mig så mycket om principerna för inspelning, utan litat till den grundläggande fysik/akustik jag har lärt mig en gång. Så är jag ju musiker från början och har spelat i rockband, jazzgrupp, storband, symfoniorkester, folkmusikgrupper och mer experimentella grupper och tycker att jag vet rätt bra hur det låter "på riktigt". Det är det jag utgår ifrån när jag spelar in. Det är inte helt lätt att få till det måste jag säga.
Rummet kommer alltså med hur nära du än ställer mikrofonerna, fast olika mycket, eller på olika sätt. Tricket är att få till ett snyggt, balanserat, naturligt ljud med rätt perspektiv och "lagom" mycket rumsklang. Jag vet inget annat sätt än att prova sig fram. Efter ett tag "tänker" man som en mikrofon tror jag, eller som den mikrofon man har vant sig vid att använda.
Jag använder inte olika mikrofoner för olika ljudkällor. Jag begriper inte varför jag skulle göra det. Jag har valt ett par lågbrusiga mikrofoner med låg distorsion och rak frekvensgång (något förhöjd diskant). Det verkar mest logiskt tycker jag. Så har jag en fyrkanalsmikrofon, men vill hellre ha ytterligare ett stereopar av mina fina mikrofoner för att ställa upp ett "A-B par" som ambiencemikrofoner för surroundinspelning. Sen är jag nöjd. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-22 23:04

Hmmm... undrar om något läste mitt inlägg i slutet av förra sidan?
Ibland känns det som om alla är så sugna på tumregler att de bara bläddrar förbi om man försöker uttrycka sig lite noggrannare, och det därför blir lite flera ord... :oops:

Hursomhelst undrar jag följande: Av er som provat (som alltså har lite inspelningserfarenhet på riktigt, och inte bara vill vara med och teoretisera :wink: ) hur många är det som kommit fram till ungefär de avstånden som jag angav på förra sidan, alltså:

Med hyper- och supernjurar; ungefär halva det avståndet man lyssnar live.

Med njurar (och åttor); sisådär en tredjedel av det avstånd man helst lyssnar live.

Med kulor; mellan en fjärde- eller femtedel av livelyssningsavståndet.

Stämmer det med era erfarenheter? :o

Om inte - vilka relativa avstånd (mikavstånd/lyssningsavstånd) tycker ni ger en inspelning som bäst stämmer med hur det lät live? Och vilka andra manipulationer av erkligheten tycker ni effektivt undertrycker de fel som "vill komma med" om man vara ställer upp ett par mikrofoner hur som helst?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-23 09:08

Ing: Jag läste, men har för lite praktisk erfarenhet för att argumentera för eller emot. Däremot håller jag rent teoretiskt med om resonemanget - i "min" tråd om stereoinspelning antog jag att omni-mickar borde stå närmare än njurar.

Amit skrev:Det är inte helt lätt att få till det måste jag säga.
Amen. Vore kul att höra någon av dina inspelningar! :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-24 12:10

IngOehman skrev:
Med hyper- och supernjurar; ungefär halva det avståndet man lyssnar live.

Med njurar (och åttor); sisådär en tredjedel av det avstånd man helst lyssnar live.

Med kulor; mellan en fjärde- eller femtedel av livelyssningsavståndet.

Stämmer det med era erfarenheter? :o

Vh, iö

Jo, jag läste, men har ingen erfarehet (eller extremt liten) av att använda andra mikrofoner än de med njurkaraktärestik. Så jag kan inte säga riktigt. Dock, har det fungerat väl att använda njurar på längre avstånd än en tredjedel. Uppåt drygt halva livelyssningsavståndet tycks fungera förvånansvärt bra hemma hos mig. Men, då är väggen bakom musikerna kraftigt dämpad vilket jag misstänker hjälper till att ge företräde för direktljudet. Omvänt fungerade mycket kortare avstånd, en femtedel, i en lokal med väldigt lång efterklang, typ mer än 4 sekunder.
En annan faktor som bidragit till det envisa valet av fasta njurar som mikrofotyp (förutom priset) är så klart undertryckningen av publikljud. Jag spelar ju ofta in live och då vill jag undvika oavsiktliga ljud från publiken.
Får jag tillgång till, på grund av oväntat goda ekonomi eller av nån annan anledning, ett par fin rundupptagande mikrofoner, vill jag förstås gärna prova dem i lite olika sammanhang!

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-24 12:29

IngOehman skrev:Hmmm... undrar om något läste mitt inlägg i slutet av förra sidan?
Ibland känns det som om alla är så sugna på tumregler att de bara bläddrar förbi om man försöker uttrycka sig lite noggrannare, och det därför blir lite flera ord... :oops:
Vh, iö

Vill bara tillägga att jag inte alls ignorerat det tidigare inlägget utan helt sonika kopierat inlägget till en sammanställning av tankar kring musikproduktion.
Det var för mig mycket värdefulla erfarenheter du delade med dig av i det inlägget. Tack!
:-)

Amit

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-24 13:14

En liten kommentar från en Amatör som bara har gjort ett fåtal inspelningar, Jag har valt att använda Blumlein uppställning av 2 mickar med 8 som upptagningsmönster.
Det blir bäst om man lyssnar på detta med +-45 graders vinkling till högtalarna, detta för att få samma perspektiv vid lyssningen som vid inspelningen.
Jag har följt diskussionerna om ambisonics som beskrivs
http://www.ambisonic.net/ under några år.
mail listan kan man komma åt här:
https://mail.music.vt.edu/mailman/listinfo/sursound

Åsikten från flera på denna lista som jag respekterar är att den inspelningsteknik och mikrofon uppställning som bevarar de flesta ledtrådarna för korrekt återskapande i stereo är blumlein konfiguration av mickar.
Ytterligare en länk om man kan tänka sig att läs något utanför faktiskt.se :wink: http://www.soundonsound.com/sos/1997_ar ... iking.html

För att återskapa bör man använda -45 och +45 grader till högtalarna, de senaste veckorna har det varit en intensiv diskussion om högtalarplacering och man kom fram till att det var ett tryckfel i en artikel för länge sedan som felaktigt påstod att man inte skall ha mer än
-30,+30 grader i högtalar lyssning.

Om man sedan går vidare till surround verkar ambisonic vara ett mycket korrektare sätt att spela in och återge surround ljud än 5.1 tekniken.

Se http://www.ambisonicbootlegs.net för att ladda ned ljudfiler och spelare.

MVH
Bo-Erik

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-24 15:41

BAMBAM skrev:Åsikten [...] är att den inspelningsteknik och mikrofon uppställning som bevarar de flesta ledtrådarna för korrekt återskapande i stereo är blumlein konfiguration av mickar.

För att återskapa bör man använda -45 och +45 grader till högtalarna, de senaste veckorna har det varit en intensiv diskussion om högtalarplacering och man kom fram till att det var ett tryckfel i en artikel för länge sedan som felaktigt påstod att man inte skall ha mer än
-30,+30 grader i högtalar lyssning.

MVH
Bo-Erik

Spännande att läsa! Vilket påminner mig om att jag faktiskt.se också använt korsad 8. Line audio gör ju en 4-kanals mikrofon som gör det möjligt att i efterhand välja inspelningskaraktärestik på upptagningnen. 8) Jag har lekt med den mikrofonen lite och kommit fram till jag föredrar A-B eller modifierad ORTF (lite mer avstånd mellan mikrofonerna). Men jag ska absolut plocka fram min QM12 igen och testa lite mer.

Angående högtalarvinklar
45 grader låter mycket 8O ! - blir det inte ett "hål" i mitten?
30 grader låter som den icke implementerade stereofoniska standarden.
23 grader verkar vara mer eller mindre paxis.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-24 15:42

Nu brukar det hävdas att även 60 grader mellan högtalarna är för mycket. Öhman, Kantor m.fl. förspråkar 42-46 grader mellan högtalarna bl.a. för att just där är hörseln dålig på riktiningsbestämning. Kanske hörs högtalarpositionen mindre då? Att öka vinkeln ytterligare verkar skapa ett hål i mitten.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-24 16:39

Ända upp till +60,-60 grader fungerar utan hål i mitten om man använder blumlein (alltså 2 åttor på samma plats) verkar vara det som fungerar bra.

Åsikten var att alla behov av mindre vinkel beror på att INTE tillräckligt många psykoakustiska ledtrådar finns bevarade i de multimick, ortf eller panpot inspelningar som man vanligen lyssnar till.

Renlärighet är nog ordet i detta sammanhang.

En bieffekt är att den klangbildsförändring som uppstår när ljudbilden går från att återges som en "virtuell ljudkälla" bestående av ljud ifrån både vänster och höger högtalare till att bara återges av en diskret högtalare inte uppstår.

By the way: Ambisonic kan spelas upp med 360 grader ljudtäckning (runtomkring ljud) utan att ljudbilden "fastnar" i en fysisk högtalare med bara 4 högtalare i en kvadrat.

Med flera högtalare i 2 "ringar" på olika höjd kan även höjd återges tydligt.

Jag har spelat in enligt blumlein med 2 stormembrans mickar med membranen ovanför varandra så nära varandra som möjligt. Ljudbilden som jag spelar in skall ligga innanför den 90 graders vinkel som bildas av mickarna, det begränsar näravståndet till ljudkällorna.

- Bo-Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-24 17:38

Håller med om att det går prima* att använda +/- 45 graders högtalaruppställning om man sitter stilla i mitten. Men eftersom X/Y redan från börjar ger en, som funktion av lyssningens rörelser kantrande ljudbild, ogillar jag sådana breda högtalarplaceringar intensivt om fler än en lyssnare skall kunna njuta av musiken samtidigt.

*Jag har experimenterat rätt mycket med X/Y i kombination med mikrofonerna på lyssningsplats, kraftig dämpning av inspelningslokalens bakre halva samt extrembreda högtalareplaceringar och lyssning i mycket dämpade rum, och visst fungerar det så länge man inte rör sig. :?

Frågan är dock varför man inte tillgriper hörlurar på en gång isåfall? De bjuder ju på alla de där problemen redan från början, och allt man behöver göra för att optimalt kunna avnjuta hörlurslyssningen är att använda ytterligare en :? standardfientlig inspelningsteknik, nämligen konsthuvudinspelning...

Det är väl här som svaret på orsaken till min inställning har sitt allra ointrängligaste fort - jag vill kunna ha en anläggning som inte behöver ändras stup i kvarten för att kunna avnjuta alla mina fonogram.

Däremot tycker jag att X/Y-teknik med mikrofonerna på isådär 1/3 av optimal lyssningsplats, i kombination med normalbrett blacerade högtalare (+/- 23 grader sisådär) fungerar ännu mycket bättre än det omständigare tillvägagångssätt (med hörlursliknande resultat och konsekvenser) som skissades längs upp i detta inlägg! Att mikrofonernas öppningsvinkel är +/- 45 grader är ju inte alls fel när man går så nära med dem - även musikerna ökar ju sin relativa bredd när man ser dem på 1/3 av avståndet, så en helt standardänliga +/- 23 graders högtalaruppställning blir nära nog perfekt terbildning av musikernas ursprungsbredd. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tolkar Amits inlägg om variation mellan "1/2 och 1/5" som att det dels blir ungefär 1/3 i snitt - och dessutom att det kanske alltid är 1/3 som gäller!

För visst vill man gå närmare även när man är livelyssnande, i en högreverererande lokal?
och visst är det trevligt att backa och få lite perspektiv i en lite torrare lokal? :wink:
Kan det vara så, att om du fått välja lyssningsavstånd fritt (och inte bara blivit inspirerad att utgå i från mitten av "där folk defakto sitter") kanske satt dig på 3 gånger längre avstånd än du placerat mikrofonerna? Eller gissar jag fel?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-24 21:39

Nu vill jag som den nyfrälste aposteln fortsätta predika med en idiots envishet för min nyfunna övertygelse :) , Detta eftersom jag är alldeles ny som inspelare av musik för husbehov, dokumentation av fruns kyrkokör och dotterns musikklass.
Jag har gjort en mindre investering i 2 kondensator mickar och ett PreSonus Inspire 1394 (externt ljudkort med firewire) för att förverkliga ett intresse som hängt med sedan början av 70 talet.

Jag har läst en hel del om inspelningsteknik och blivit förförd av den ideologi som uppfanns av och predikats av Michael Gerson i engelsk HiFi tradition från Blumlein och framåt och annu inte blivit erkänd mainstream teknik för surroundsound.

Blumlein mikrofon tekniken valde jag eftersom den teoretiskt (och även praktiskt enligt vissa) ger möjlighet att spela in ett subset av det ljudfält som finns i en enda punkt i rummet,

Däribland finns ambisonics, runtomkring ljud inspelat med soundfield mikrofoner eller mixat/syntestiserat enligt ambisonic algoritmer.
Blumlein inspelning är en mikrofon teknik som i princip täcker +-90
och viker in de bakre 180 graderna i främje ljudbilden eftersom det inte finns tillräcklig information i signalen för att avkoda och styra ut den delen av signalen i bakhögtalare.

Jag är lite besviken på IngÖman som inte håller med i full utsträckning att ren volympanering av signaler till höger och vänster kanal inte ger lika många som psykoakustiska ledtrådar för ljudkällornas placering som en helt "fundamentalistisk Blumlein" inspelning ger.

Jag skriver detta efter att ha stått en halvmeter framför och en meter till vänster om centrum mellan högtalarna och "tittat" ned på centrum av ljud"bilden" på frugans kyrkokör. Jag upplevde den som mycket stabil när jag flyttade på mig, och definitivt inget hål i mitten.
Jag anser definitivt att det är en mycket stabilare ljudbild än någon som jag hör från någon mångkanal inspelad musikCD som jag har i min samling.

Om någon är intresserad kan jag fixa till en .torrent för en låt från min inspelning.

Även jag har fortfarande +-30 grader till högtalarna från soffan :P

Jag har inte blivit riktigt frälst på konsthuvud stereo eftersom jag inte lyckats höra någon inspelning som placerat ljudkällorna utanför mitt huvud i tillräckligt hög grad.

Jag tycker i alla fall att denna mikrofon teknik har gett mig ett resultat som överträffat mina förväntningar.

MVH
BAMBAM/Bo-Erik

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-24 21:44

BAMBAM skrev:Om någon är intresserad kan jag fixa till en .torrent för en låt från min inspelning.

Jag är intresserad!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-25 00:44

BAMBAM skrev:Jag är lite besviken på IngÖman som inte håller med i full utsträckning att ren volympanering av signaler till höger och vänster kanal inte ger lika många som psykoakustiska ledtrådar för ljudkällornas placering som en helt "fundamentalistisk Blumlein" inspelning ger.

Är du "besviken" på mig???

Lugn i stormen nu. Låt mig till att börja med att formulera om din text till en utan dubbelnegeringar: Det du skriver är att jag inte håller med om att fundamental Blumlein ger fler psykoakustiska ledtrådar för ljudkällornas placering än panorering av en massa multiomono-spår.

Det är ett påstående taget helt ur luften från din sida!

(Eller har du lust att hänvisa till det ställe där du anser att jag påstått det du skyller mig för?)

Jag inte bara är medveten om att blumlein till skillnad från panorerad multimono tecknar ljudkällornas kroppar med potentiellt adekvata storlekar (medan moltimono ju tecknar alla instrumentkroppar som punkter). Dessutom har jag redogjort för alla dessa saker i åtskilliga artiklar om inspelningsteknik under de senaste 20 åren.

Men även om det finns skillnader mellan X/Y och multimono så finns det likheter också. Multimono liksom X/Y-inspelningar saknar helt möjlighet till tidsmatrisering, eftersom allting beter sig koincident i tiden (alla ljud som finns i höger kanal finns precis samtidigt i vänter kanal). :(

Det gör att alla ljud på inspelningen som inte är mer än 12 dB starkare i den ena kanalen än den andra kommer att höras primärt i den ena (den närmaste) högtalaren redan när man sitter så lite snett i lyssningsrummet att den ena högtalaren står två decimeter närmare än den andra. :o

En annan trist bieffekt som uppstår med "coincidenta tekniker" (amplitudpanorerad multimono likväl som Blumlein) är att ALLA ljud på inspelningen kommer att få en kamfilterfärgning för en lyssnare som inte sitter precis mitt emellan högtalarna (med BÅDA öronen). Kammems taggar blir olika stora beroende på läga i ljudbilden, men taggarna är alltid vid samma frekvenser för en given lyssningspossition. :(
Finns tidsskillnadselementet så kommer däremot varje infallsvinkel att få en egen kamfilterfunktion och snittet av dem alla blir då en jämn tonkurva utan kamfiterutseende. :wink:

Dock är jag den siste att ogiltid förklara någon inspelningstenik. De har alla sina företräden och sina tillkortakommanden.

Skall man ta fram några principer som utkristalliserar sig som "bättre än de andra" så är det väl just:

AB-teknik med kulor (Telarc, Delos, m fl),

ORTF (Reference recordings, m fl)

Blumlein (Opus 3 m fl)

Och kanske bör även Decca Tree (träd/tre) nämnas?

Alla dessa puristiska metoder kan med fördel användas (och har använts!) genom musikinspelningshistorien - till att göra högvärdiga musikinspelningar.

Skall de ställas mot något så föredrar jag att inte ställa dem mot varandra (i varje fall inte som en tävling) utan hellre se dem som vädiga och användbara alternativ (som givet deras egenskaper ibland är bra att välja, och ibland passar en annan bättre). Jag ställer dem hellre (låt oss kalla dem "de akustiska teknikerna") mot de konstgjorda multimikrofonteknikerna, där ljudbilden byggs artificiellt och snarare för att göras "verklighetslik" än för att föreställa just den verklighet som verkligen förelåg. Det är ju faktiskt så att alla de akustiska metoderna räknade tillsammans ändå bara utgör en liten del av alla de inspelningar som faktiskt görs.

Om någon är intresserad kan jag fixa till en .torrent för en låt från min inspelning.

Ja!! Fixa till mig.

Även jag har fortfarande +-30 grader till högtalarna från soffan :P

Det är rätt extremt brett det. Jag råkar veta att de flesta hifi-intresserade har AVSEVÄRT smalare mellan högtalarna, i synnerhet de som placerat högtalarna efter experiment där man letat efter den mest välljudande vinkeln. Och det gäller faktiskt även lyssningsvinkeln för typfallet av de konstärliga beslut som tas på inspelningsstudiorna! Byggs lyssningen för +/- 30 grader så ser man nästan alltid producenten ställa sig så långt bakom att det blir +/- 23 grader till högtalarna! :o

Så jag undrar - har du verkligen mätt och kollat hur brett dina högtalare står? :? (Jag misstror dig självklart inte, vill bara fråga en extra gång.)

Tänker dig att ett T som ligger på golvet, och sombestår av en stapel med ett platt tak, och sen säger vi att det där T:et representerar dig och dina högtalare sedda uppifrån - vänster högtalare står vid takets vänstra kant, den högra på den högra och du själv sitter och lyssnar längs ned på stapeln. Hur brett är då T:ets tak, och hur lång är stolpen, hos dig?

Jag tycker i alla fall att denna mikrofon teknik har gett mig ett resultat som överträffat mina förväntningar.

Jag påstår inget annat, men jag undrar ändå: Hur mycket har du experimenterat med andra tekniker?

Bara för att en god teknik kan överträffa dina förväntningar betyder det ju inte att inte fler kan göra det! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-25 10:39

IngOehman skrev:Kan det vara så, att om du fått välja lyssningsavstånd fritt (och inte bara blivit inspirerad att utgå i från mitten av "där folk defakto sitter") kanske satt dig på 3 gånger längre avstånd än du placerat mikrofonerna? Eller gissar jag fel?

Oj vad svårt.
Jag tror att du har ganska rätt, ;-) fast inte helt.
I fallet med den högrevererande lokalen stod mikrofonerna ca: 1,8 meter från instrumenten och musikerna. Första publikraden var på kanske 4 meter och sista på 15 meter. Efter några lyssningar kunde jag tänka mig att ha ställt mikrofonerna något litet närmare. Du kan mycket väl ha rätt... att en stor del av publiken satt alldeles för långt bort, och att jag skulle ha satt mig närmare. I min sal kan det absolut också vara så, att jag skulle ha satt mig längre bort än vad folk satt, för att få perspektiv... Jag ska tänka mer på detta nästa gång jag spelar in (i kväll :-) Här hemma blir jag inte riktigt klok på perspektivet. Jag vill nog gå litet närmare med mikrofonerna och då blir ju proportionerna mer åt 1/3. Å andra sidan fungerar det att sitta ganska nära, det är svårt att säga vilket det ideala avståndet är. Jag vidhåller nog tills vidare att det lutar åt 1/2 med dragning åt 1/3. Men jag testar vidare.
Kanske skulle passa på att göra både A-B och blumlein i kväll, på kul. Får se om jag ids, det är mycket annat som ska fixas också.

Amit

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-25 15:05

BAMBAM skrev:Om man sedan går vidare till surround verkar ambisonic vara ett mycket korrektare sätt att spela in och återge surround ljud än 5.1 tekniken.

Är inte 5.1 en lagringsteknik? Du kan ju spela in med vilken teknik du vill, koda på litet olika sätt, lagra som 5.1, och sedan spela upp med godtycklig konfiguration av högtalare. Eller hur menar du?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-25 17:01

Vad jag tror att han menar är att man med ambiosonictekniken ju bara lagrar en helt coincident men (amplitudiell+)vektoriell information (man lagrar tre dimensioners vektorer), som kan plockas isär i valfritt antal kanaler, vid behov (eller lust).

Fördelen är att man har större frihet att välja antal kanaler i efterhand, och att man med lätthet kan hantera (och skapa) information på detta vis i en dator. :)

Nackdelen är att man redan i valet av systemet har omöjliggjort kodning av tidsskillnad. :(

Man kan säga att normal "kanal-för-kanal-lagring" är ett lite primitivare, men ett oerhört mycket friare informationslagingssätt - givet att man redan i förväg har bestämt hur högtalaruppställningen skall se ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-25 23:25

Jag svarar på utestående frågor från det tidigare inlägget först.

Jag det lugnt i denna storm, och hoppas det inte blir för höga vågor pågrund av min oträning i att debattera skriftligt och verbalt.

Det blev ingen torrent det blev en ftp server
ftp://faktiskt:bosse@flunk.mine.nu

där finns 2 filer inspelade i Söderledskyrka med 2 stormembranskondensatormikrofoner inställda i karaktäristiken för 8 och uppsatta enligt "Blumlein".
Inspelat i 44.1KHz 24 bitar nedsamplat till 16bitar.
Ladda gärna ned och säg vad ni tycker, lite för mycket "atmosfär" men det var denna ljudbild som fanns där jag satt.
Både kören och den lilla orkestern och kören rymdes inom de 90 graderna mellan de 2 mickarna. Orkestern fanns inom de första 20-30 graderna från ena sidan medan kören var utspridd över resterande 60-70 graderna.

Jag har lyssnat och tycker att jag har en stabil stereo bild utan hål i mitten från min normala lyssningsposition med 345 mellan högtalarna och ett lyssningsavstånd på 280 cm och ända fram till +/- 60 grader.
Jag erkänner att begränsningen för min högtalarplacering beror mest på möblering och ej på inlyssnat väl ljud.

Jag råkar bara ha snöat in på ambisonics som inte är det "erkända" systemet för surround återgivning, och har läst diskussioner i den mailing listan under ett antal år.

Jag är en Amatör i vardande och har bara gjort 2 in spelningar så redan här kan jag ju klassas som en som bara har missförstått teorier och inte har någon praktisk erfarenhet.

IngOehman skrev:Vad jag tror att han menar är att man med ambiosonictekniken ju bara lagrar en helt coincident men (amplitudiell+)vektoriell information (man lagrar tre dimensioners vektorer), som kan plockas isär i valfritt antal kanaler, vid behov (eller lust).

Fördelen är att man har större frihet att välja antal kanaler i efterhand, och att man med lätthet kan hantera (och skapa) information på detta vis i en dator. :)

Nackdelen är att man redan i valet av systemet har omöjliggjort kodning av tidsskillnad. :(

Man kan säga att normal "kanal-för-kanal-lagring" är ett lite primitivare, men ett oerhört mycket friare informationslagingssätt - givet att man redan i förväg har bestämt hur högtalaruppställningen skall se ut.

Vh, iö

En mycket tydlig och grundlig beskrivning av ambisonics som alltid när iö förklarar något.
Det som jag vill invända mot är betoningen av att det inte ingår någon tidsskillnad i den lagrade signalen. Är det verkligen nödvändigt med en inspelad tidsskillnad om vi inte skall lyssna med hörlurar och prestera konsthuvudstereo.

Som jag har förstått ambisonics så lagrar man informationen helt coincident med xyzw där xyz är de 3 vektor riktningarna och w är amplituden, detta format kallas B format och måste avkodas för att sändas till högtalare.

Vid avkodningen tas hänsyn till tidskillnader genom att avståndet och vinklarna från den teoretiska coincident punkten tas med vid genereringen av högtalarsignalen.
Den tidsskillnad som behövs för att lokalisera ljudkällor anser/tror jag att återinförs i hela ljudkedjan från mikrofon till hjärna genom att jag sätter in mitt eget huvud i det ljudfält som skapats genom att man sänder signaler från högtalarna mot den återskapade coincidenta punkten.

Om man distribuerar färdigt avkodade ambisonic högtalarsignaler så kallas det g-format. För att det skall bli bra krävs det att högtalarna står nära de ställen där man förutsatte vid avkodningen.

Ett exempel på g-format signal kodad som dts finns här:
http://www.ambisonic.net/decodes.html

Ambisonics skall kunna spelas in med 3 stycken 8 mickar och en omni som man sätter coincident (så nära som möjligt) det var nog mest det
+ detta inlägg som gjorde att jag valde att börja min blygsamma inspelnings karriär som "Blumleinare" efter att ha inhandlat mina 2 första mikrofoner.

-- BAMBAM/Bo-Erik

-----Original Message-----
From: sursound-bounces@music.vt.edu
[mailto:sursound-bounces@music.vt.edu] On Behalf Of ebenj@pacbell.net
Sent: den 11 december 2005 07:42
To: jouzts@mcgalumni.com; Surround Sound discussion group
Subject: MICROPHONE Re: [Sursound] Blumlein (was Waterlily, Mahler 5)

John,

I'm sorry if my post wasn't clear. I tried! And I'll try again, if
you'd like.

Meanwhile I'll attempt to address your specific questions from this
email:
> ribbon mics, they were
> marketed as, and generally considered to be, velocity mics.

A sound wave has both pressure and velocity (or 'particle velocity')
components. This is all just jargon until you understand what it means.
If you put up a pressure microphone (which has omnidirectional polar
patterns) it only senses the pressure of the sound waves. As the
wavefront passes the microphone the pressure will go up and down, and
the signal from the microphone will go up and down in a corresponding
way. But the microphone doesn't 'know' what direction that wave came
from.

Think of the old expanding ripples in a pond analogy. If a rock is
dropped into the pond the ripples expand outwards in every direction,
until they hit the edges of the pond - but we will imagine that the pond
is infinite. If we observe a leaf floating in the pond as the wave goes
by, it just goes up and down. From observing the leaf we can't tell
anything about the direction of the wave. But as observers from above,
we can see that the wave does have direction to it. From the position
of the leaf we can point back to where the wave started - where the rock
was dropped in.

The motion of the leaf is like the output of the omnidirectional
pressure microphone. It has no direction; only up and down.

Now imagine a hair suspended vertically in the pond. As the wave goes
by, the hair will be deflected. And it will be deflected In The
Direction of The Wave! It gives an indication of the direction of the
wave propagation.
Note that that direction depends on the position of the observer. Its
an "it came from over there" sort of thing, and depending on where you
happen to be sitting, the direction could be different.

I used the analogy of the hair deflected by the wave because that's how
insect's ears work. Ours are pressure sensors. We can sense direction
primarily because we have two ears. (even though persons who hear with
only one ear can still manage to sense direction via other means.) We,
or rather our hearing, look at the differences in the pressure signals
at our two ears, and from that determine the direction of arrival.

The method of the vibrating hair is like the ribbon microphone. The
reason that the hair moves, and the reason that the ribbon moves, are
the same.
When the wave reaches the ribbon, and flows around it, it creates a
small zone of increased pressure on the near side and a sort of shadow
of decreased pressure on the far side. It is the difference in pressure
between the two sides of the ribbon that makes it move, and only when
the ribbon moves can the fact that there was sound be sensed.

But wait! I thought that the ribbon was supposed to be a velocity
sensor.
And now we've decided that it's pressure that makes it move. That's
true.
It's the difference in pressure between front and back, mathematically
described as a pressure gradient, that makes the ribbon move.

To codify our terminology:

a pressure microphone senses pressure, and as a result it has a
fundamentally omnidirectional polar pattern. It can't tell what
direction the sound came from.

a velocity microphone senses the pressure gradient, which is
proportional to the acoustic particle velocity. The microphone has an
output which is a cosine function (figure-of-eight) of the direction of
the sound. Positive for sounds from in front, zero for sounds from the
sides, and negative for sounds from the rear.

Two of these placed at right angles to each other give a full
description of the acoustic particle velocity in the plane of the
microphones. Three of them at right angles to each other give a full
description of the particle velocity in three-dimensional space. Add an
omnidirectional pressure microphone to the mix and you have a complete
physical description of the sound field at a point in space.

> What is this all about with regard to the velocity/pressure ratio? How

> are these things measured?

Now we know about acoustic pressure and particle velocity. And we know
that our ears aren't directly sensitive to particle velocity, but we can
still sense direction by measuring the pressure gradient between the two
ears.
And this is a big part of how we sense the direction of a sound.

So to get the reproduced sound right, ideally we would want to get both
the pressure and the particle velocity right. We would like for the
pressure and the particle velocity at the listener's position to be the
same as the pressure and the particle velocity were in the recording
venue. This is what Ambisonics can do, and what 2-channel stereo can't
do. But obviously 2-channel stereo works pretty well. Otherwise we
wouldn't spend so much time listening to it.

In acoustics the pressure and particle velocity are wrapped up in a
combination called acoustic intensity. There are devices made by Bruel
and Kjaer and by one or two other companies that are called intensity
probes, and that is what they measure. In effect an intensity probe and
a Soundfield microphone are really the same thing. It's just that the
first is a laboratory device intended for measuring things, and the
second is a recording microphone.

> I assume that the figure-eight
> components of the B format remain pure velocity mics. Are there real
> world pure velocity mics that could be used to record B format
> directly (along with an omni pressure mic for W)?
I'm not sure about the word "pure" in your question. The cardioid or
subcardioid capsules in the Soundfield microphone have a mixture of
pressure and pressure gradient sensitivity. When the capsule outputs
are matrixed together, what is recovered are the pressure and three
pressure gradient components.

In that sense the output of the Soundfield microphone is exactly like
the output of an omnidirectional (pressure) and three figure-of-eight
(pressure
gradient) microphones. But better, because the Soundfield microphone
has output signals that behave as though all four of those microphones
were exactly coincident in space.

> Are there real
> world pure velocity mics that could be used to record B format
> directly (along with an omni pressure mic for W)?
Why sure! You can use your stereo ribbon microphone to recover the
horizontal velocity components of B-format and add an omni to get the W
component.

Thomas Chen and I wrote an AES paper (AES preprint 6621, The Native
B-Format Microphone; Part I) on this subject, and boiled down the
thrust of that paper is that you can record B-format in the way that you
suggest. We were trying to encourage people to do just that. In some
ways this technique is inferior to a Soundfield microphone for two
reasons. One of them is that you can't make the discrete microphones be
truly coincident. The other one is that the polar patterns of
real-world omnidirectional microphones aren't all that omnidirectional!
In some ways the "Native B-format microphone" is better. You get to use
the microphones that you prefer.

Perhaps most important is that it may make the difference between having
a B-format recording, or not having a B-format recording. That argument
supercedes a lot of the theoretical BS surrounding what is best.

For those who are interested in the subject of recording B-format with
discrete microphones, Thomas and I plan a second paper detailing the
results of our listening tests. That paper is planned to be presented
at the 120th AES in Paris this spring. Wish us luck. We have a lot of
work to do.

Eric Benjamin

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-25 23:42

I detta fallet tycker jag att vi kan jämnföra med användandet av zoom objektiv vid fotografering och återgivning med dia projektor eller TV.

Om då går närmare med mickarna så zoomar du in med ett teleobjektiv och om du har mickarna längre ifrån så använder du vidvinkelobjektiv.

Nu blir ju inte den del av ljudbilden som hamnar utanför bildramen/högtalarna/ lika effektivt bortskurna som vid fotografering, men något konstigt blir det i ljudbilden :wink:

Sedan är det väl frågan om du vill ta bilder med normal objektiv eller göra något mera påverkande på ljudbilden...

Ursäkta mina dålig liknelser men något ligger det väl i dem?

- BAMBAM

Amit skrev:
IngOehman skrev:Kan det vara så, att om du fått välja lyssningsavstånd fritt (och inte bara blivit inspirerad att utgå i från mitten av "där folk defakto sitter") kanske satt dig på 3 gånger längre avstånd än du placerat mikrofonerna? Eller gissar jag fel?

Oj vad svårt.
Jag tror att du har ganska rätt, ;-) fast inte helt.
I fallet med den högrevererande lokalen stod mikrofonerna ca: 1,8 meter från instrumenten och musikerna. Första publikraden var på kanske 4 meter och sista på 15 meter. Efter några lyssningar kunde jag tänka mig att ha ställt mikrofonerna något litet närmare. Du kan mycket väl ha rätt... att en stor del av publiken satt alldeles för långt bort, och att jag skulle ha satt mig närmare. I min sal kan det absolut också vara så, att jag skulle ha satt mig längre bort än vad folk satt, för att få perspektiv... Jag ska tänka mer på detta nästa gång jag spelar in (i kväll :-) Här hemma blir jag inte riktigt klok på perspektivet. Jag vill nog gå litet närmare med mikrofonerna och då blir ju proportionerna mer åt 1/3. Å andra sidan fungerar det att sitta ganska nära, det är svårt att säga vilket det ideala avståndet är. Jag vidhåller nog tills vidare att det lutar åt 1/2 med dragning åt 1/3. Men jag testar vidare.
Kanske skulle passa på att göra både A-B och blumlein i kväll, på kul. Får se om jag ids, det är mycket annat som ska fixas också.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-26 00:13

http://www.arsmodus.org/FALM.mp3

Vad sägs om det här?

från kvällens konsert...

Amit

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-27 02:27

Jag gillar båda era upptagingar, men Amits kan jag avlyssna från en mycket större del av mitt lyssningsrum utan att den kollapsar sidledes.

Båda saknar en del bas. Vad har ni användt för mikrofoner, och på vilka avstånd?

BAMBAM skrev:I detta fallet tycker jag att vi kan jämnföra med användandet av zoom objektiv vid fotografering och återgivning med dia projektor eller TV.

Om då går närmare med mickarna så zoomar du in med ett teleobjektiv och om du har mickarna längre ifrån så använder du vidvinkelobjektiv.

Nu blir ju inte den del av ljudbilden som hamnar utanför bildramen/högtalarna/ lika effektivt bortskurna som vid fotografering, men något konstigt blir det i ljudbilden :wink:

Njae...

Jag vill hellre vänta uppåner på din liknelse! :wink:

När man går nära med mikrofonerna (utan att ändra ambition, alltså fortfarande ha målet att spela in "som det var") så är det faktiskt då som man använder vidvinkel - närmare bestämt går mot mera rundtagande mikrofoner.

Backar man med mikrofonerna måste de däremot förses med en mera tele-aktig upptagningskarakterisik - njure och 8 är lika riktade, ehuru på lite olika sätt, och söker vi ännu mera "tele" har vi i super- och hyper njure, för att inte tala om shotgun-mikrofoner och annat elände (de brukar vara illa färgande alla de där väldigt riktade mikrofonerna).

Det du skriver om att man väl inte behöver tidsskillnadsinformation på inspelningen annat än för hörlurslyssning är nog något som visar att du missförstått var jag försökt säga*. Den tisskillnad man "behöver" för hörlurslyssning är den sm motsvarar avståndet hellan lurhalvorna vid lyssning.

Med liknande argument skulle man kunna hävda att man för högtalarlyssning behöver tidsskillnad på inspelningen motsvarande kanske flera meter mellan mikrofonerna (lika många som mellan högtalarna).

Av olika skäl (för komplicerade att redovis här) är det inte det bästa sättet att skapa en maximalt högupplöst in/avslelningsmatrisering dock. Det fungerar bara hyfsta med rätt tätt mellan högtalarna/mikrofonerna nämligen. Det är därför mycket bättre att dra isär högtalarna en bra bit (så de står +/-23 grader) och dra ihop mikrofonern motsvarande (30 - 60 cm mellan för det mesta om det är ren AB-teknik) för att bibehålla stereobredden.

I många fall är det vettigt att kombinera AB- och X/Y-teknik, och de mest kända av dessa komplexa metoder är väl ORTF och Jecklin.

Vh, iö

- - - - -

*Därmed inte sagt att du har fel. Om du anser att man inte behöver tidsskillnadsinformation så finns det säkert goda skäl för dig att tycka så.

Jag kan ju hålla med om att det finns många inspelningar som låter prima utan tidsskillnadsinfo, men jag föredrar nästan alltid när det finns tidsskillnad med, om jag får välja.

Det jag velat säga är dock inte något som är lämpligt att tolka såsom att jag menat att tidsskillnad "främst är för hörlurslyssning". Tvärtom är det ju i högtalarsammanhang som jag pratat om värdet med tidsskillnaden. Det är ju bara med högtalare som de kamfiltereffekter jag nämnt riskerar drabba X/Y-upptagningar, men kan undslippas med hjälp av AB-teknik.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 08:48

IngOehman skrev:Båda saknar en del bas. Vad har ni användt för mikrofoner, och på vilka avstånd?
MP3-kodningen?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-27 14:44

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Båda saknar en del bas. Vad har ni användt för mikrofoner, och på vilka avstånd?
MP3-kodningen?

TLM 103 på 2,5- 3 meters avstånd (mikrofonerna ca 40 cm från taket, för er som vet hur det ser ut hos mig). Jag har baskompenserat med ett shelf-filter vid 120 Hz, 6 dB. Borde varit mer, men det verkade onaturligt när jag tesatde, så jag valde den mindre höjningen.

mp3 kodningen är L.A.M.E. 320kbit, skuret under 10Hz. Inte joint stereo förstås.

Amit

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-28 17:25

http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=2

19mm condensator mic instaellt foer 8. Jag tyckte inte att det fanns saa mycket mera bas att tillgaa i den lokal som jag spelade in i, Stort kyrkorum lite publik, bara 2 basar i koeren.
Staabasen kom fram raett OK i alla fall, men det kanske var ett annat spaar.

Tack foer vittsordet att det laet hyfsat.

Ja jag har foerstaatt att det finns en hel del att vaelja paa naar det gaaller mikrofonteknik och att det kan bli bra resultat paa olika saett.

Daertill kommer dessutom den personliga smaken, det finns ju inte aennu en absolut sanning om hur ljud skall spelas in och aaterges.

Ursaekta tecken uppsaettningen idag.

- B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-28 18:13

Det förklarar att det låter som om det fattas lite bas i båda fallen.

När jag ser sådana där ju-argument tycker jag ett riktigt argument vore bättre dock.

BAMBAM skrev:Därtill kommer dessutom den personliga smaken, det finns ju inte ännu en absolut sanning om hur ljud skall spelas in och återges.

Jag frestas fråga: Är det en absolut sanning att så är fallet? n

Jag tycker du blandar orden lite olyckligt. Å anda sidan tar du fram den "personliga smaken", och i samma mening nämner du "återge".

Det vore rimligare att prata om att man ANTINGEN tar fasta på personlig smak, eller på återgivning. Tycker jag.

Nu vill jag ju inte förenkla frågan i onödan, för komplicerad är den ju, och visst kommer den personliga smaken in i viss mån när man skall hantera de tillkortakommande som är oundvikliga, på grund av stereosystembegränsningarna, Behöver man kompromissa så finns även behovet att välja den trevligaste kompromissen.

Men så länge man hanterar dessa frågor med ordet återgivning klingande kvar i bakhuvudet, bör man inte väga slutresultat med olika mikrofontekniker mot varandra, utan varje metod bör vägas för sig - mot verkligheten. (En sorts F/E-lyssning alltså.)

När man studerar hörbarheten av olika inspelningstekniker på detta sätt så finner man att den personliga smaken kommer in mindre än man kanske skulle kunna tro. Folk som får chansen att jämföra original mot återgivning (med olika inspelningsmetoder) väljer förvånansvärt lika!

Det kan man tolka som ett tecken på att en inspelningsteknik är objektivt bättre än de andra, alltid, men så kan man inte resonera.

Fortfarande finns det fog för att det skall finnas en mångfald av olika inspelningstekniker, men inte för att folk har smak som är personlig och därför tycker olika, utan snarare för att olika verkligheter ställer till med olika svårigheter, och dessa löses inte alltid bäst med en och samma teknik. Det är i varje fall min uppfattning att detta är huvudskälet till att det är bra att det finns olika mikofontekniker att välja mellan.

Slutligen vill jag ta upp en sak som jag skulle vilja hävda vara ett större ljudkvalitetsproblem än att det finns en massa olika puristiska inspelningsmetuder att välja mellan* - nämligen att de som gör inspelningarna så sällan gör det bästa möjliga av situationen.

I många fall är det mindre intressant om man väljer AB-teknik eller X/Y-teknik, än att mikrofonerna placeras på rätt ställen, och att korrekt eq tillgrips om man valt någon tekik som kräver riktade mikrofoner.

Vh, iö

- - - - -

*Mångfalden av goda alternativ är snarast en fördel. Och att de flesta inspelningar görs utan att någon av de puristiska metoderna används är ett värre problem än att de flesta inspelningar gjorda med puristiska metoder inte är optimalt utörda.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-30 09:01

En länk som jag tycker är av intresse när det gäller diskussioner om stereostabilitet vid inspelning:

http://www.audiosignal.co.uk/Resources/ ... ges_A4.pdf

http://www.audiosignal.co.uk har flera artiklar av Michael Gerzon, de har några år på nacken men det är grundläggande teorier som beskrivs.
Jag är uppvuxen med Wireless World och Electronics world så jag har en förkärlek till det engelska angrepps sättet till HiFi :D

Jag kan mycket väl tänka mig att min inspelning tex brister för att mina 800 Sek mikrofoner inte är tillräckligt bra åttor.

- B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-31 09:31

Bo-Erik!

Har nu lyssnat på dina inspelningar via min vanliga anläggning. Musiken på 637mil tilltalar mig! Tycker dock att "atmosfärsljuden" är lite störande. Hade velat ha ett mera "intimt" perspektiv. Brusnivån är högre än på mina egna inspelningar och lite tunnt i basen är det. Har du inte korrigerat för de riktade mikrofonernas avståndsbereonde frekvensgång? Befinner sig instrument/sångare på olika avstånd från mikrofonerna, drabbas de av olika frekvensgång. De längre bort får tunnare klang. Finns det inte någon gammal 1:3-regel?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-31 12:26

Hej
Kul med lite kommentarer, Allt är mycket "fundamentalistiskt", Ingen compression, equalizing endast 24bit/44.1 neddraget till 16/44.1 rakt av.

Mikrofon placeringen är inte idealisk för kvartetten i 637mil.
Jag är inbjuden på "nåder" och hänvisad till att inte vara påträngande eller störande under denna musik konsert.

Mickarna var placerade för att omfatta både kör och kvartett inom den 90 graders öppning som blumlein tekniken ger. Mickarna står alltså cirka 5-6 meter från den närmsta musikanten.

kkkkkkkkkkkkkkkk
kkkkkkkkkkkkkkkk
kkkkkkkkkkkkkkkk
kkkkkkkkkkkkkkkk
...................................M........M

.........................................M.......M

......................O Mikrofon

Ungefär så här såg det ut, Kanalerna är till och med omkastade :oops:

Mickarna är Samson C03, nivån på 637mil har cirka 10-15 dB headroom för det mesta, beroende på att jag valde att försöka undvika klippning och inte optimerade för brus minimering. Jag var inte med på general rep eller uppvärmning så det är konservativa nivåer efter de första överstyrningarna :wink:
Mickarna kostade mindre än 1000 Sek/styck så det finns nog tystare mickar på marknaden.
Jag har Presonus INSPIRE 1394 kort och Cubase LE som mjukvara.
http://www.presonus.com/inspire1394.html

Basen ja... Det fanns inte så mycket bas att spela in egentligen, Ståbasen var inte så högljudd och slagverkarens pukor var inte stora.

- B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-31 13:58

Att ljudkällor inte spelar bas starkt är inget bra argument för att det svaga de spelar skall undertryckas ytterligare. Eller hur? :wink:

Din berättelse kastar mig huvudstupa tillbaka i minnena, och just det är "spela in på nåder", med allt vad det innebär i inspelningskompromisser, har jag ju erfarit fler gånger än en... :wink:

Men sådan är amatörinspelarens vardag.

En liten kommentar till det där med avståndskorrektionen
När ljudkällor befinner sig tre meter bort eller längre bort varierar tonkurvan endast signifikant under 20 Hz, så det kan man i regel bortse ifrån. Samma eq kan alltså tillgripas på alla ljud om samtliga musiker är längre från mikrofonerna än 3 meter alltså. Det är ju bra om man använder en puristisk tvåmikrofon-uppställning, eftersom det är svårt att eq:a olika instrument olika då... :wink:

De flesta riktade mikrofoner mäter hyggligt rakt i djupbasen på ganska kort användningsavstånd - oftast 25 - 50 cm. Går man närmare stiger basen (proximity-effekten), fjärmar man sig så faller den.

Utgår man ifrån en "40cm-rak" 8-mikrofon så har den typsikt fallit 6 dB vid 20 Hz på 80 cm avstånd.
Går man upp till 160 cm fattas sisådär 11 dB.
Vid 3 meter handlar det om i storleksordningen 15 dB. Sedan händer det inte så mycket mera när man fortsätter fjärma sig som sagt.

(Alla dessa angivelser är snabba överslag bara. Ta den inte som på-decibellen-när-sanningar.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-05-31 14:57

Mycket intressant, så vad du säger är för att jag skall få en basåtergivning som låter som om jag var där så bör jag alltså höja djupbasen avsevärt när jag använder åttor.
Om jag då försöker med equalizing med ca +12-16 dB vid 20Hz, är det då
-6db/oktav som den förstärkningen skall minskas mot högre frekvenser?

MVH
- Bo-Erik

IngOehman skrev:Att ljudkällor inte spelar bas starkt är inget bra argument för att det svaga de spelar skall undertryckas ytterligare. Eller hur? :wink:
...

En liten kommentar till det där med avståndskorrektionen
När ljudkällor befinner sig tre meter bort eller längre bort varierar tonkurvan endast signifikant under 20 Hz, så det kan man i regel bortse ifrån. Samma eq kan alltså tillgripas på alla ljud om samtliga musiker är längre från mikrofonerna än 3 meter alltså. Det är ju bra om man använder en puristisk tvåmikrofon-uppställning, eftersom det är svårt att eq:a olika instrument olika då... :wink:

De flesta riktade mikrofoner mäter hyggligt rakt i djupbasen på ganska kort användningsavstånd - oftast 25 - 50 cm. Går man närmare stiger basen (proximity-effekten), fjärmar man sig så faller den.

Utgår man ifrån en "40cm-rak" 8-mikrofon så har den typsikt fallit 6 dB vid 20 Hz på 80 cm avstånd.
Går man upp till 160 cm fattas sisådär 11 dB.
Vid 3 meter handlar det om i storleksordningen 15 dB. Sedan händer det inte så mycket mera när man fortsätter fjärma sig som sagt.

(Alla dessa angivelser är snabba överslag bara. Ta den inte som på-decibellen-när-sanningar.)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum