Varför, typ som dessa:
http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html ... =crossover

Priser är ju bra etc.
Moderator: Redaktörer
pgv skrev:Du Kaffekoppen behövs det fler slutsteg? Man kör väl bar filtert efter slutsteget, och sen en kabel till diskanten och en till basen. Jag kan ha fel, tror det har hänt innan.
Jocke skrev: ... och övergången från masskontroll till restistanskontroll (som ökar direktiviteten) medför stigande ljudtryck med ökande frekvens. /J
Piotr skrev:Jocke,
kan nog vara vettigt med både och. Med bara ett fåtal passiva komponenter så kan man ju få den disotortionsminskning som en högimpediv drivning ger. Men genom att lägga den mesta signalförändrande biten i det aktiva filtret så minimerar vi ändå antalet passiva komponenter och dess distortion.
Fördelen med aktiva filter är ju bland annat att distortion från slutsteg minskas drastiskt om de bara jobbar med en begränsad bandbredd.
Nackdelen med högimpediv drivning är att även fast disten minskar mot högre frekvenser så kommer den termiska kompressionen bli mer olinjär över frekvenserna.
Vad som blir bäst i praktiken har jag inte en susning om men jag tippar på att aktiv delning med multiamping nog alltid blir bättre, med eller utan passiva komponenter. De passiva komponenterna kan ju förutom att reducera distortion till följd av drivning från en späningskälla också reducera hörbarheten av den distortion som skapas i slutsteg och sedan ändå hamnar utanför elementets tänkta arbetsområde.
/Peter
Den sista är ett annat sätt att beskriva att högtalaren börjar rikta ljudet mer rakt framåt, i en plan våg. När det händer minskar den totalt utstrålade akustiska effekten, men rakt framför blir den densamma. Riktverkan som uppstår är alltså egentligen bara en dämpning av ljudet som går åt sidorna.
Vid delning högre än ett par hundra Hz är det dock ifrågasättbart (jag ifrågasätter det i varje fall, bestämt! ) om inte passiva filterlösningar är bättre på ALLA sätt.
De kan ju styra/kontrollera många flera dimensioner av högtalarelementens beteenden än de aktiva filtren, som ju bara kan ändra tonkurvan.
Jocke skrev:Det förefaller inte helt ovanligt att element kanstruerats för någorlunda jämn energikurva. Så upplever jag tex SS8545 som ju diskuteras ofta och flitigt här. Den har en stigande direktkurva (som många element har).
IngOehman skrev:Vid delning högre än ett par hundra Hz är det dock ifrågasättbart (jag ifrågasätter det i varje fall, bestämt!) om inte passiva filterlösningar är bättre på ALLA sätt.
![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Vid delning högre än ett par hundra Hz är det dock ifrågasättbart (jag ifrågasätter det i varje fall, bestämt!) om inte passiva filterlösningar är bättre på ALLA sätt.
![]()
Nja, jag förstår att du inte är så drabbad av det, men nog har ett tabelldimensionerat aktivt filter större förutsättningar att fungera hyfsat än vad ett tabelldimensionerat passivt filter har?
Jocke skrev:Nog borde det vara möjligt att styra annat än tonkurvan med aktiva filter även i andra register om man är duktig på elektronik?
Jocke skrev:Däremot är ju induktansen "en komponent" som rimligtvis är svår att kompensera för utan passiva komponenter. Klart att det går med negativ utgångs resistans, men proportionerna kanske inte blir så rimliga.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vid delning högre än ett par hundra Hz är det dock ifrågasättbart (jag ifrågasätter det i varje fall, bestämt!) om inte passiva filterlösningar är bättre på ALLA sätt.
![]()
Nja, jag förstår att du inte är så drabbad av det, men nog har ett tabelldimensionerat aktivt filter större förutsättningar att fungera hyfsat än vad ett tabelldimensionerat passivt filter har?
Självklart, men sådana har väl ingenting i högtalare att göra överhuvudtaget, oavsett om de är aktiva eller passiva? Filtret har ju en uppgift att lösa. Sannolikheten att denna skulle se ut som ett tabellfilter är obefintlig.
Som att diskutera vilken bly-isotop som gör minst skada i matlagningen...![]()
Självklart skall man undvika att använda bly i matlagningen - detsamma gäller tabellfilter, som primärt har i läraböcker att göra.
Ja, men det beror inte på att riktverkan uppstår, utan snarare på baffelsteg och svåröverskådliga saker pga konuppbrytning. Riktverkan från en styv kolv (skrev jag inte det) ger ingen stigning mot högre frekvenser
Nej, ingenting annat än tonkurvan kan styra med det som man normalt kallar för aktiva filter.
Är lite undrande för även vad du menar när du antyder att induktansen kan kompenseras med passiva filter. Vad menar du med "kompenseras"?
Jocke skrev:Svante skrev:Ja, men det beror inte på att riktverkan uppstår, utan snarare på baffelsteg och svåröverskådliga saker pga konuppbrytning. Riktverkan från en styv kolv (skrev jag inte det) ger ingen stigning mot högre frekvenser
Om jag nu inte missminner mig så fungerar konen som en styv kolv endast i det masskontrollerade området, alltså under c:a 1200Hz för ett 6,5" element. Över denna frekvens påverkas tonkurvan av ökad direktivitet och uppbrytning. Om elementet har "rak" energirespons kommer ju osökt tonkurvan att behöva stiga mot ökande frekvens.
Strålningsegenskaperna hos styva resp. ostyva kolvar har väl inte så mycket med aktiva eller passiva delningsfilter att göra?
De aktiva filtren sitter dock per definition före effektförstärkaren, och de kan inte påverka annat än tonkurvan.
Jocke skrev:patrikf:Strålningsegenskaperna hos styva resp. ostyva kolvar har väl inte så mycket med aktiva eller passiva delningsfilter att göra?
IÖ:De aktiva filtren sitter dock per definition före effektförstärkaren, och de kan inte påverka annat än tonkurvan.
Kan väl finnas anledning att försöka se helheter och inte snöa in på enskilda detaljer!
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 156 gäster