Kaffekoppen skrev:Man kan inte spela mycket högre med piP tillsammans med basmoduler. Det bekräftades av IÖ efter vad vi upplevt hos pingvinlakris. PiPs kunde däremot spela något högre, dessutom med ett större lugn och mindre vasshet.
IÖ hävdade att han ihärdigt påpekat detta och att basmoduler preliminärt ökar systemets rumsanpassning.
Mnjaee...
Detta är inte första gången man blivit felciterad.
Det är utom allt tvivel så, att man oftast kan spela
väsentligt starkare om man kompletterar piP med basmoduler. I synnerhet om det rör sig om musik med massor av energi under 80 Hz.
Däremot får jag ibland frågan om piP kompletterade med basmoduler inte rent av kan konkurrera med pi60? - och där är svaret mer i linje med det som kaffekoppen skriver: Det kan de bara i basregistret.
Över 150 Hz bör inte piP kortvarigt utsättas för mer effekt än 100 - 200 W, medan ett par pi60 över 150 Hz utan vidare kan utsättas för tusentals watt utan att det är något större problem.
Alla sådana här gränsprestanda-problem kan och måste synas i sömmerna från massor av synvinklar om man skall kunna beskriva dem rimligt fullständigt! Frågor av det här slaget bör därför
aldrig besvaras tumregelmässigt med "ja" eller "nej".
Bara för att någon ställer en enkelt fråga (eller till och med specifikt efterlyser ett enkelt svar) behöver man inte ge dem ett, om det inte finns.
Hur jag än försöker förklara ser jag att förklaringarna (i bästa välmening nästan jämnt) används till att formulera nya tumregelliknande förenklingar för att "hjälpa" nya frågeställare.
Det är inte så bra. Lär hellre det jag skrivit i manifestet, det är skrivet just för att ge information om hur det är med sådana här saker. Jag avråder från förenklingar därifrån. Sakerna
är komplicerade. Hade de varit enkla så hade jag beskrivit dem enkelt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).