Temakväll om ljud på kunskapskanalen i kväll.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Temakväll om ljud på kunskapskanalen i kväll.

Inläggav paa » 2006-06-09 08:37

19.30 Mera Kultur: Ljud och oljud
Ett program om hur vi använder ljuden och hur de påverkar oss. Programvärd: Fredrik Sahlin.

20.00 Ljudets påverkan
Vad är ljud? Hur mycket låter det egentligen? Vad är en ljudföroreningar? Fonetikern Pétur Helgason har forskat kring ljudets påverkan på kroppen.

20.10 Filmen och ljudet
Det har sagts att "först kom stumfilmen, sedan kom pratfilmen och vi väntar fortfarande på ljudfilmen!". Sant eller inte men filmer är nerlusade av musik och andra stämningsskapande ljud, vilket har utvecklat ljudläggningen till en egen vetenskap. Klas Dykhoff, lektor i filmljud på Dramatiska institutet, reder ut begreppen.

20.30 Säljande ljud
Ploppet när man öppnar en barnmatsburk, det torra krasandet av en cornflakesflinga mellan tänderna eller rasslet i dammsugarslangen när smutsen sugs upp från mattan - vanliga, slumpmässiga ljud ur vardagen? Knappast. Snarare medvetna verk av slipade ljuddesigners. Vi möter dem i denna dokumentär.

21.20 Ljud som konst
Konstnären Ann Rosén berättar om sitt arbete med ljudet som konst. Hennes senaste verk "Schhh..." kunde ses på Konstakademien i Stockholm i november förra året.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-06-09 11:12

Damn. Jag ska på dansföreställning (Bounce) i kväll och hade verkligen velat se "Säljande ljud".
...perspektiv...

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-06-09 11:31

Intressant! Måste nog ta och installera digtaltv-kortet i datorn så att jag kan se det där (samt fotbollen i HDTV :) ).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-09 13:00

Ingen med som kan spela in detta på en dator åt mig?

slash J
admin

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-06-09 13:19

Snälla...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-06-09 13:49

Såvitt jag kan minnas så har detta sänts en gång förut*. Jag tror jag såg lite av det och blev lite smått besviken. Det kändes som de bara skrapade lite på ytan på ämnena så att man bara fick försmak på allt intressant man kan ta upp om ljud. Lite som att se en trailer men man får aldrig se programmet.

I vilket fall som helst så ska det spelas in. Tyvärr kommer jag spela in det på den gamla utdöende standarden VHS så jag kan inte dela med mig av den via dator som ju är brukligt numera**.

* Kollade upp det och det är mycket riktigt en repris från 30 januari i år.
** Fast tur är väl det att jag inte kan dela med mig programmen via datorn för då skulle väl Antipiratbyrån och polisen knacka på i nästa vecka och beslagta hela innehållet i lägenheten.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-09 14:20

MusicMan skrev:...för då skulle väl Antipiratbyrån och polisen knacka på i nästa vecka och beslagta hela innehållet i lägenheten.

Inte bara hos dig utan även hos grannarna. Dom är ju potentiellt skyldiga eftersom ni bor på samma plats...

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 15:41

De kommer iallafall beslagta grannarnas kylskåp eftersom han kan placerat en del av sin mat där.

Återgå till Generellt om hifi