Flytt verkar alltid ge sämre ljud, invänjning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Flytt verkar alltid ge sämre ljud, invänjning?

Inläggav m_persson79 » 2006-06-09 19:15

Man läser att folk flyttar och ljudet blir bull. Med tanke på hur få (inte här så mycket) verkar ha möblerat med tanke på rumsakustik så är det lustigt att det nästan alltid blir sämre.

Invänjning?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-09 20:28

Gissningsvis så tar det ett tag innan det är möblerat ordentligt ö h t och det kan ge en verkligt stor påverkan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 20:37

Man har inte tappat tillräckligt mycket köttfärssås på golvet än (dämpning)

Tror faktiskt att man pö om pö möblerar tills man hittat rätt, men ibland flyttar man till sämre rum.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-06-09 22:09

Jag tillhör väl undantagen då...

...efter flytten började det bra och efter ommöblering blev det ännu bättre!

Markant skillnad åt det bättre - dock var efterklangen i det förra rummet mycket låg men det var långsmalt (typ 2.5x6.5M) så det fanns annat att oja sig över...
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-06-09 22:23

Jag flyttar om knappt en månad, och jag är nojjig..... Man får hoppas på att man inte får allt för mycket problem :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 22:26

Om man har knypplat ihop sin anläggning à la subjektivist så blir det alldeles säkert alltid sämre - för då har man säkert smakat fram den i kombination med rummet och då borde all förändring vara till det sämre ( i alla fall subjektivt sett)...

Inte meningen att ovanstående skall tas som ett angrepp, skulle någon tycka det så läs om med snällare glasögon
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-06-09 22:52

Om man har knypplat ihop sin anläggning à la subjektivist så blir det alldeles säkert alltid sämre - för då har man säkert smakat fram den i kombination med rummet och då borde all förändring vara till det sämre ( i alla fall subjektivt sett)...

Inte meningen att ovanstående skall tas som ett angrepp, skulle någon tycka det så läs om med snällare glasögon

Ja, jisses.... :roll:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-06-09 23:06

Nattlorden skrev:Om man har knypplat ihop sin anläggning à la subjektivist så blir det alldeles säkert alltid sämre - för då har man säkert smakat fram den i kombination med rummet och då borde all förändring vara till det sämre ( i alla fall subjektivt sett)...

och av samma orsak skulle det kunna bli bättre om jag förstår ditt resonemang rätt :) (d.v.s att man kör lite på chans i första läget så att säga)

edit: (om man ínte har så bra koll på just det här med återgivning vilket är vad som menas med 'subjektivist' :?: så kan man sitta och mickla och dona och lyssna sig fram och inte riktigt veta vad man gör?)
Senast redigerad av Pinnick 2006-06-10 12:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-06-10 11:46

FBK skrev:

Ja, jisses.... :roll:

Kan du precisera din invändning?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 11:57

Alltså rummets egenskaper har ju nästan ingenting gemensamt med apparaternas egenskaper. Jag tror inte det går att matcha ett visst rum med en viss förstärkare och CD-spelare tex. Möjligtvis att högtalarna kan anpassas subjektivt en aning till det specifika rummet med spridning, basavrullning osv. Men en bra högtalarplacering hjälper ju mycket att anpassa högtalarna till rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Flytt verkar alltid ge sämre ljud, invänjning?

Inläggav Bill50x » 2006-06-10 12:37

m_persson79 skrev:Man läser att folk flyttar och ljudet blir bull. Med tanke på hur få (inte här så mycket) verkar ha möblerat med tanke på rumsakustik så är det lustigt att det nästan alltid blir sämre.

Invänjning?

Alla miljöer "låter" olika så visst kan det handla om tillvänjning. Personligen är jag inte så förtjust i dessa superdämpade rum som många verkar gilla. Det blir något dött över återgivningen trots all exakthet och perfekt återgivande av det som finns på CD´n. När rummet är "tillräckligt" mycket dämpat kan man ju lika gärna lyssna i hörlurar...

Jag tror att ljudteknikerna mixar fonogrammen så att de ska låta anständigt i ett normaldämpat rum (eller åtminstone med varierad framgång försöker göra det) och slutresultatet blir då galet om man dämpar sitt rum a la studio.

Men med ett rum som "låter" kommer naturligtvis all musik få en viss signatur, precis som Berwaldhallen har det jämfört med Göteborgs Konserthus. Har man då vant sig med ett visst ljud tar det nog ett tag innan man accepterar en annorlunda återgivning. Men annorlunda behöver inte betyda vare sig bättre eller sämre, bara just annorlunda.

Men som Kjell Höglund sjunger i en låt - "Man vänjer sig" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-06-10 12:52

Jag har spelat med mina små dynaudio-burkar i tio år nu, och har upplevt förbättringar både till det bättre och till det sämre då jag flyttat.

Studentlya, ca 12 m2, relativt odämpat, lät bumligt och odynamiskt.

Hem till mor och far: 20m2 vardagsrum med fiberplattor i taket och väldigt dämpande väggar, dessutom möjlighet till väldigt fri placering av högtalarna: Lät fullkomligt underbart bra; tight och dynamiskt.

Till egen lägenhet: 20m2 vardagsrum igen, men av betongtyp. Lät helt vedervärdigt i början, och har börjat låta något sånär skapligt efter omfattande akustikjustering. Fortfarande inte i närheten av hemma hos mor och far dock.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-10 13:39

Personligen tycker jag att nästan varje ny produkt jag lyssningstestar i mitt hem är en försämring eller bara annorlunda än det jag redan har utprovat.
De flesta nya produkter får alltså tummen ner av mig.
Jag förstår inte varför riktigt...?

Är man omedvetet extra kritisk mot nya saker?

Därimot har jag bara fått bättre ljud vid varje flytt känns det som!
Vilket är tacksamt och uppskattat...

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-06-10 18:54

Man vänjer/anpassar sig efter fel med tiden. Därför märks nya/ändrade fel mer. Endast om inga nya fel tillkommit och de gamla reducerats tycker man ljudet är bättre.
(Med "fel" tolkat efter tycke och smak.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-06-11 10:13

Lysande. Tack för all input, känner en viss klarhet i det hela nu. :)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-06-11 18:14

Visst är det svår med förändringar om man har levt länge med ett visst ljud. Jag är t ex så van vid tv:ns ihoptryckta ljud att jag omedvetet har fått för mig att tv ska låta så. Varje gång jag hör tv kopplad till vettig stereo så tar det timmar för mig att vänja mig innan jag slutar tycka att det låter konstigt.

Återgå till Generellt om hifi