Fetcountry, någon som lyssnar?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Fetcountry, någon som lyssnar?

Inläggav NNord » 2006-05-26 23:32

Jag har inte lyssnat på Country igentligen, men har vänner som driver countrybolag.. Hursomhelst, dessa har vart lite dansbandiga för min smak.. usch så..

Vet inte..
Nu råkade jag spela en skiva hemma med nån stor gubbe som hette Toby Keith, och det va rätt roligt man blir som glad typ.

Men annars då? FInns det nån bred fet tjock jäkla sörja som man kanske gillar? :) :)
NN

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-28 21:16

Det finns väl en hel del go country exekverad av t.ex Jonny Cash, Emmylou Harris, Weylon Jennings, Merle Haggard......

Användarvisningsbild
brodde

Fet country

Inläggav brodde » 2006-05-31 20:24

... skulle vara 16 Horsepower och sångarens senare sologrejer. Koncentrerad tung ångest!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-31 23:03

Bild

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-31 23:14

Hästjazz är inget för mig! Amerikansk dansbandsmusik. Men visst finns det några få artister som är helt ok!
Som ovan nämda Johnny Kontant! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-06-01 00:39

Radioskval, nashville country. Cowboypop.
Country är en enormt bred genre där tyvärr ovannämnda avarter brukar vara de som populariseras i radio och tv. Honky tonken slutade sälja och nashvilles skivproducenter beslutade sig för att introducera popharmoni och kommersialisera countryn till de flestas förtret (förutom de som inte gillade country som plötsligt hade ny pop att dansa till).

Sök er till: bakersfield, bluegrass, honky tonk, outlaw country. Finns massor av bra musik. Klassiker som Kris Kristofferson (so nyss släppt nytt album!), Jerry Reed, Merle Haggard, Townes Van Zandt, Guy Clark, Hank Williams, Willie Nelson, John Hartford, Buck Owens är alla måsten även om man normalt sett inte gillar country. Bland de mer moderna artisterna hittar man guldägg som Junior Brown, Hank Williams III (riktigt hård traditionell country), Brad Paisley (mjuk och modern produktion men riktigt bra) sedan växer ju även alt.countryn dag för dag med Ryan Adams, Neko Case och company i spetsen.

Sist men inte minst: Country rock (av grundaren Gram Parson, många fiina låtar)! New Riders of The Purple Sage, Marshall Tucker Band, Flying BUrrito Bros, Dillard & Clark (med Gene Clark från Byrds), Pure Prairie League...

Finns något för alla!
(Dagens bluegrassbubblare: Old & In The Way med Jerry Garcia från grateful dead)

Användarvisningsbild
-distortion-

Re: Fet country

Inläggav -distortion- » 2006-06-01 06:21

brodde skrev:... skulle vara 16 Horsepower och sångarens senare sologrejer. Koncentrerad tung ångest!

Instämmer till fullo! Eller kanske lite D.A.D om man bara är ute efter country-influenserna men vill ha lite "drag under galoscherna." :?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-01 06:40

Trodde aldrig jag skulle lyssna på country som mest verkar vara reaktionär smörja men Gillian Welch är underbar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-01 09:46

Jag kommer ihåg ett citat från revyn Stinsen Brinner;

"Passa dig jävligt noga för countrymusik!"

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-01 09:53

Säger bara en sak: Allison Krauss & Union Station

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-01 13:42

Asså jag har en väldigt kluven inställning till country, för att förtydliga, om det nu är att förtydliga. På sent 60-tal lyssnade jag väldigt mycket på såna som Woody Guthrie och Pete Seeger och försökte själv med mycket begränsad framgång framföra deras sånger. Det kallades ju folk music men var då i stort sett samma sak som country music. Sen kom ju Dylan och så blev det rock och det var härligt men countryn tyckte jag blev torftigare och torftigare och mer och mer macho och middlewest - red-neck-konservativ om ni förstår vad jag menar. Stereotyp musik och stereotypa texter och trista artister. Hårda grabbar med cowboyhatt och väna damer med spetsblus. Könsrollerna cementerades rejält.

Men så råkade jag se BBC:s countryserie för nåt år sen och blev förförd av en del av de nyare artisterna och upptäckte i samma veva att en del av de gamla faktiskt också var bra. Och några namn kag fastnade för var just Gillian Welch men också Alison Krauss och även trotjänarinnan Emmylou Harris. Av dessa tycker jag nog ändå att Gillian Welch intar en särställning som utomordentlig skicklig artist och fin sångerska med medvetna konstnärligt fullgångna texter. Jag är tagen!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-06-01 14:00

Vad är det för fel på Dolly!?

Inte för att det är en renaste formen av country, men jag gillar verkligen Dollys inhopp tillsammans med Norah Jones på det senaste albumet.

Annars finns det ju massor av country i många olika stilar, men det har ju redan omnämnts, man får bestämma sig för en stil i stilen i taget och utforska lite mera. Jag tycker det svänger rätt bra med bluegrass och hysteriskt banjokliande, men jag kan inte påstå att jag lyssnar särsklit mycket på det.

Jah har dock ett bluegrass album som heter något liknande "Traditional American music played by Swedes" och den är bra inspelad och svänger duktigt, den lyssnar jag gärna på ibland.

/Tobbe

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-01 14:18

Jag måste motvilligt erkänna, trost att hon på många sätt symboliserar just det jag inte gillar hos countryn, att hon ändå, Dolly alltså, trots sin apparation, är en j-t bra artist. Nu fick jag det sagt.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-06-10 11:37

Lite country som jag brukar ha på i bilen, passar utmärkt där tycker jag... :)

Tequila makes her clothes fall off - Joe Nichols
Kiss This - Aaron Tippin
(This ain't) No thinkin' thing - Trace Adkins
Cadillac Jack Favor - Clint Black
Chattahoochee - Alan Jackson

Återgå till Musikstugan