Klassisk musik, vad heter musikstilen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
simme_90

Klassisk musik, vad heter musikstilen?

Inläggav simme_90 » 2006-06-10 22:29

I filmer som tex sagan om ringen finns det med ganska mörk klassiks musik där man hör ett flertal röster sjunga (låter som de sjunger i en stor kyrka, ganska pampigt och det de sjunger låter religionsrelaterat). Ofta är där mycket bas (kanske något de lägger på i filmerna)

Mozart's Dies Irae är nog en sådan låt (kan vara någon annan stil men den låter ungefär som det jag söker efter men kanske en aningen för ljust,muntert, det jag menar är ännu mörkare, dramatiskt och dystrare).

Då är frågan, vad heter denna typ av musik, vilka kompositörer finns och vad ska jag söka på för att hitta mer sådan här musik?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-10 23:31

Hmm.. är inte så bra på klassiskt.. Men om man skall försöka sig på analys så känns det som om denna typ av musik dyker upp sent 1800-tal, tidigt 1900-tal. Mkt gemensams känns som om musiken minsann inte är så jäkla glad och struttig, utan den förmedlar ett jäkla eländes elände. Men frågan är om man kan komma närmare ett namn än just modern klassisk musik.

Testa Stravinskys "Eldfågeln" och "Våroffer", och Orffs "Carmina Burana". Richard Wagner gjorde väl en samling operor med bra drag i; Nibelungens Ring (Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök). Kanske lite väl mkt högljudda, feta damer i vikingahjälmar, men kan vara en chansning iaf. Vidare finns ju Preisners "Requiem for My Friend", mkt bra skiva att skaffa om du inte redan har den.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-11 08:21

Goth :) (Inte rock)..Kanske.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
ptr

Re: Klassisk musik, vad heter musikstilen?

Inläggav ptr » 2006-06-11 09:05

simme_90 skrev:...vad heter denna typ av musik...

Jag skulle nog vilja kalla den för "Filmmusik", för musiken i de flesta filmerna idag är specialkomponerade för att tätt följa sinnesstämningen i filmen. Howard Shore (som skrev musiken till sagan om ringenfilerna) och tex John Williams låter ju sig frisk inspireras från hela musikhistorien. Dom vokala inslagen i tex. Sagan om ringen har ju inslag av Gregorianik, Renässans polyfonik, ett stort mått barock och massor av minimalistik (Tex Arvo Pärt, Giya Kancheli och Philip Glass - Zbignew Preiser som V8 nämner är inget dumt förslag heller).

Eftersom det är just filmmusik, och som sådan en behovsrelaterad amalgam (Mix), så finns det kanske inte nått som exact liknar denna musik, men ett par verk som kanske kan vara bra ledtrådare:

Verdi - Requiem
Holst - Planeterna
Ustvolskaya - Symfonier 2 - 5, "Komposition" 1 - 3
Louis Andriessen - De Materie
Pärt - Johannespassionen, Arbos, Miserere (mm)
Rachmaninov - Vesper, Johannes Krysostomoslitturgin
Palestrina - Marcellusmässan (mm)
Glass - (OST) Koyaanisqatsi, Naqoyqatsi, Powaqqatsi, Low Symphony
Silvestrov - Requiem for Larissa

Tyvärr så är väll kane inget av detta tillräkligt "mörkt"...

/ptr

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-06-11 17:03

Som ptr säger så är väl musiken i Sagan om ringen filmmusik.

Men annars så är väl kyrkomusik (sacred music) det man kommer att tänka på.

Mozarts Dies irae som du nämner är egentligen bara en del av hans Requiem i d-moll K.626 (dödsmässa komponerad 1791)

För de som inte vet hur Dies irae låter så hittade jag den här:

Dies irae

Och här är några andra klipp av (Mozarts) Requiem (hårt komprimerade) :

1. Requiem in D Minor: I. Introitus - Requiem

2. Requiem in D Minor: II. Kyrie

5. Requiem in D Minor: III. Sequenz - No. 3 - Rex tremendae

7. Requiem in D Minor: III. Sequenz - No. 5 - Confutatis

8. Requiem in D Minor: III. Sequenz - No. 6 - Lacrimosa

Så här långt sägs han ha hunnit färdigt innan han dog.

Om man gillar den här musiken så skall man kanske kolla vad man
tycker om Bach också, Mozart var väldigt influerad av Bach i sin
kyrkomusik nämligen. 8)

Till exempel Bachs b-moll mässa (h-moll på "svenska") den är väl
visserligen inte genomgående "mörk" men det var nog inte meningen heller.

Exempel:

Kyrie Eleison

Et Incarnatus Est

Et Resurrexit

Vh :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-06-13 21:39

Vill man ha en ypperlig inspelning av Mozarts requiem så kolla efter denna:

Philips 6527 152 (sequenza)

BBC Symphony Orchestra med Sir Colin Davis som dirigent.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Klassisk musik, vad heter musikstilen?

Inläggav Almen » 2006-06-14 14:21

simme_90 skrev:I filmer som tex sagan om ringen finns det med ganska mörk klassiks musik där man hör ett flertal röster sjunga (låter som de sjunger i en stor kyrka, ganska pampigt och det de sjunger låter religionsrelaterat). Ofta är där mycket bas (kanske något de lägger på i filmerna)

Då är frågan, vad heter denna typ av musik, vilka kompositörer finns och vad ska jag söka på för att hitta mer sådan här musik?

Jag tror man kan kalla musiktypen för neoklassisk eller neoromantisk. Den är ofta komponerad under senare delen av 1900-talet men använder vissa element typiska för kyrkomusiken under 1700-talet och orkestermusiken under 1800-talet.

Orff, Pärt och Preiser är ju typiska exempel på denna typ av musik, ofta pampig, ofta använt som filmmusik, och ofta ganska negativt sedd av musiketablissemanget.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Musikstugan