Hjälp mig välja sub-element (har låda & först), m bilder

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 19:04

Varför måste ett element sitta mot golvet?

Iallafall så gör du rätt som sätter det aktiva elementet mot golvet i det här fallet!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-04 19:21

Rullake skrev:Hur mycket dämpmaterial ska man generellt ha i en låda på ca 22-23 liter med peerless xls 10" och tillhörande slavbas?

På vilka väggar i lådan ska man isof sätta fast dämpmaterialet?

Din låda behöver nog en virituell volym ökning, därför skall du ha ngt i lådan. Du behöver dock inget dämpmaterial utan ngt som täckjacksfoder, typ det vita som finns hos hifikit. Ju mer du får in dess bättre - men det får inte komma mot eller ligga nära elementen. Det skall inte heller packas utan ligga fluffigt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 21:24

Kistrar in en trevlog länk från paa i en annan tråd. Verkar som lådan är perfekt! Har du bara den typen av slav som har m-gänga kan du sätta på 200g extra och sedan är det klart...

Vidhåller att slaven inte bör sitta riktad nedåt, men är osäker på om det är okej med den aktiva. Skulle nog kolla med tillverkaren!

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2006-04-04 23:31

Kaffekoppen skrev:Varför måste ett element sitta mot golvet?

Iallafall så gör du rätt som sätter det aktiva elementet mot golvet i det här fallet!

Vill kunna dölja elementen för ögat. Tänker därför göra ett fronttyg för baffeln och dölja det andra elementet mot golvet.

Efter lite surfande så hittade jag en sida med en Sag Calculator
http://www.accelerator-pedal.com/sag.htm
Om man ska lite på den så passar båda elementen att sitta DF. Tror dock att jag ska sätta drivern mot golvet, känns bara bäst så.

Har inte fått elementena än så jag vet inte om det går att lägga till vikter med gänga på slaven. Får kolla sedan när jag köpt elementena av UrSv.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2006-05-02 20:30

Här kommer lite bilder på mitt "bygge". Kan nog eg inte kalla det för det med tanke att jag hade en färdiggjord låda. Nåväl, här är den med drivern placerad mot golvet.

Bild

Här med hålet för slaven. Har ännu inget dämpmaterial i lådan men ska testa med det när jag ska göra ett fronttyg för att täcka elementet. Har ännu inte hunnit prova så mycket eftersom sambon med lillpojken oftast är hemma när jag är hemma. Och är dom inte det så är grannen det :(

Det lilla jag hört så bådar det gott. Tillbaka är det djupet i basen som jag hade med min SVS PB10. Återstår att se hur högt och djupt den kan spela.

På baksidan om min slav så sitter den en insex-skalle som jag försökt skruva lite på för att ev addera till mera vikter om det nu skulle behövas. "Tyvärr" rör den sig ingenting så jag undrar om jag har den varianten som det ska gå att skruva på extra vikter? Hur ska det se ut på dom slavarna där det går att göra det?

Bild

Användarvisningsbild
Rullake

Hjälp, min sub bränner slutsteg!!

Inläggav Rullake » 2006-06-09 20:14

Har precis bränt sönder sluttransistorerna i mitt andra steg (finns på bilden i inlägget ovanför). Det första slutsteget gick sönder när jag spelade lugn musik. Det sade bara poff! och sedan kom brummet och sprakandet. Det andra likadana slutsteget gick sönder mitt under matchen mellan Tyskland och Costa Rica när anläggningen stod i stand by läge. Samma fenomen blev det den här gången dvs en poff och brum och varmt steg.

Kan tillägga att jag mellan min trasiga sub använder en proson sub på exakt samma sätt dvs lågnivåinkoppling, nätkoppling i samma uttag etc. utan några som helst problem

Vad kan det vara för fel? Kan det vara elementet? Går det isof att mäta detta?

Hjälp mig innan jag stoppar in ytterligare ett steg som går sönder.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 20:19

Kan du ha något i lådan som orsakar kortis? Nån dämpning som inducerar statisk elektricitet? Steget ser ju tämligen "öppet" ut mot insidan av lådan?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2006-06-09 21:23

Kaffekoppen

Första gången som steget gick sönder hade jag ingenting i lådan dvs det ser ut om på bilden ovan. Nu till andra gången har jag ett tunt lager av dämpmaterial som liknar täckjacksfoder. Kan tillägga att jag nu andra gången hann spela totalt ca 2 tim innan "kortisen".

Är hur mysko som helst. Hade två funderingar: kan det bli för varmt för steget i en 23 l låda? eller kan elementet skapa kortis trots att det fungerat ett antal timmar innan? Ska höra med ursv som ägt xls basen innan mig!

edit
kom på en tredje sak och kan det mot all förmodan bli problem av att sätta steget upp och ner som jag gjort för att få plats med trafon?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2006-06-11 22:41

Hej igen

Det är bara jag med mina funderingar som har kommit på ytterligare en tänkbar orsak till mitt problem med kortslutning i sluttransistornerna. Efter att under hela helgen spelat sub:en med en gammal receiver utan problem så har jag börjat fundera på om orsaken kan vara närheten mellan slutsteget och drivern.

Om ni tittar på en bild i ett tidigare inlägg så kan ni se att magneten på drivern är väldigt nära baksidan på slutsteget. Kan magneten påverka steget så att det får den utgången som det blivit för mig med två ggr kortslutning? Tacksam för svar innan det blir fler olyckor :(

Funderar därför på att placera drivern i baffeln för det bör förändra magnetkraften mot slutsteget.

Föregående

Återgå till DIY-forum