Det här är någorlunda allmän kunskap, men jag har aldrig sett en förklaring till VARFÖR frekvenskurvans lutning har och göra med en tidsfördröjning !?
Så jag tänkte vara lite jobbig igen och fråga om någon kan ge mig den förklaringen

Moderator: Redaktörer
luminous skrev:Nej, någon rimligt kompetent ingengör är jag inte än, inte ens en orimligt inkompetent enJust begreppet minimum fas har jag dock inte kunnat undgå att snappa upp. Skulle skrivit det direkt.
Isidor, jag är rädd att jag fastnade redan på [ma+cv+kx = Fsin(wt)], vad menas med cv och kx? Och hur skriver du derivata? När jag tänker på kraftekvationen så ser jag F=ma framför mina ögon, vi brukar räkna på den i ganska så ren form. Inte så realistiskt men så är det när man räknar gymnasiefysik...
Rickard skrev:Snabb fråga från en som inte orkar tänka själv: Råder det "ett-till-ett"-förhållande mellan en frekvenssvar (med normaliserad statisk förstärkning) och faskurvan i ett minimumfas-system?
Isidor, jag är rädd att jag fastnade redan på [ma+cv+kx = Fsin(wt)], vad menas med cv och kx? Och hur skriver du derivata? När jag tänker på kraftekvationen så ser jag F=ma framför mina ögon, vi brukar räkna på den i ganska så ren form. Inte så realistiskt men så är det när man räknar gymnasiefysik...
Det påminner om någon slags balett.
Jag har inte ens en aning om ifall det är så som ni säger (=skriver) eller om ni bara driver med varann.
luminous skrev:kraftekvationen tar ju inte hänsyn till den senare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster