Bygga konstlast för förstärkarmätning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rich

Bygga konstlast för förstärkarmätning?

Inläggav Rich » 2006-06-11 13:53

Hur ser den konstlast ut som används i LTS för utvärdering av förstärkare ut? har för mig att jag sett ett schema på den någonstans här i forumet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-11 14:41

Så här ser den iaf ut...

Bild

Den finns beskriven i någon MoLT som jag inte hittar just nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-06-11 14:47

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-06-11 17:17

Svante skrev:Så här ser den iaf ut...

Hm, jag hade föreställt något betydligt kylflänsigare med tanke på de effekter som brukar användas för att locka fram skillnader mellan stärkare? Eller är det vätskekylning? Häll vin på konstlasten tills den slutar glöda?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-11 17:18

Hehe, den blir varm ibland, speciellt när nivåkalibreringen sker (1 kHz sinus, typiskt 2 dB under full effekt för slutsteget i fråga)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rich

Inläggav Rich » 2006-06-11 20:14

Tackar, tackar :D
Svante, är det ditt ex som finns på bilden? konstlasten alltså 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-11 20:54

Rich skrev:Tackar, tackar :D

Lasten på bilden tillhör LTS och bilden är tagen på mitt hallgolv. Vinflaskan är min. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-11 21:15

Morello skrev:Vinflaskan är min. 8)

Hoppas den smakade! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-11 21:28

Nej, det är LTS. Bilden har Naqref lagt upp och Morello har redan redovisat sin del i ägarskapet. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-11 21:41

Naqref™ skrev:

Hoppas den smakade! :D

:P Mums smakade den :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rich

Inläggav Rich » 2006-06-11 21:47

Tackar, tackar :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-11 21:52

Jag har ju redan svarat på frågon. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-11 21:53

Eh... Apropå minnestråden, eller? :wink:

Användarvisningsbild
Rich

Inläggav Rich » 2006-06-11 22:04

skumt! :oops: hur kom mitt inlägg in flera gånger? kan man bli packad att bara se på vinflaskan?

Tekko

Inläggav Tekko » 2006-06-11 22:31

Det var en väldans smutsig å ful konstlast du hade :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-12 08:41

Tekko skrev:Det var en väldans smutsig å ful konstlast du hade :wink:

Ett värre problem för hemfixaren är att den "onlinjära induktansen" är lite underspecificerad.

Tror jag. Kan nån förklara varför jag har fel i detta så blir jag glad!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-12 09:13

Tekko skrev:Det var en väldans smutsig å ful konstlast du hade :wink:

Lasten skall också kunna simulera en OA5 som har stått på vinden ett tag. Således smutsig och ful.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-14 16:22

n3mmr: Tyvärr håller jag med dig om underspecificeringen.

Min lilla hjärna kan inte riktigt dechiffrera följande:
The unlinear component is made from an E coil former where all E's are turned in the same direction, and the straight pieces are all on one side, placed at a distance from the E-s determined by some strips of mylar tape. The coil is wound for 200mH when placed on a standard E-coil former, and reduced with this tape gap to 57mH. At 50W power input it becomes 30mH. Without the gap it would be too unlinear.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-14 16:46

Man kör kärnan nära mättnadsgränsen där induktansen då sjunker på topparna i signalen. Den "klipper" så att säga. Utan luftgapet mättas den för lätt och klippningen blir för abrupt. Det fixas med lagom stort luftgap.

Samma fenomen brukar gitarrförstärkare med rör nyttja genom att använda utgångstransformatorer med förhållandevis små kärnor i förhållande till uteffekten. De kör dock utan luftgap.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-14 16:50

Notera också att induktansen sjunker med luftgap pga att nettopermabiliteten minskar. "Bsat" förblir naturligtvis oförändrad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-14 16:58

Nuskavise, vad händer egentligen med strömmen genom en olinjär drossel, där järnkärnan drivs till mättnad? Antag att vi lägger på en sinusformad spänning.

Blir strömmen mindre eller större än för den linjära spolen med samma småsignalinduktans, vid strömmaximum?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-14 17:02

Jax skrev:Man kör kärnan nära mättnadsgränsen där induktansen då sjunker på topparna i signalen. Den "klipper" så att säga. Utan luftgapet mättas den för lätt och klippningen blir för abrupt. Det fixas med lagom stort luftgap.

Samma fenomen brukar gitarrförstärkare med rör nyttja genom att använda utgångstransformatorer med förhållandevis små kärnor i förhållande till uteffekten. De kör dock utan luftgap.

Och så långt hänger jag med, och hade redan dechiffrerat ursprungsbeskrivningen så långt.

Men, hur omvandlar jag denna insikt till en verklig komponent?

Vilken "E-I-kärna" ska man använda? Finns den t o m som artikelnummer på ELFA??

Jag ser inte att beskrivningen räcker för det.

Vilken tråddimension? Vilken E-I-kärna?

(Obs, E-I-bladpackar för transformatorlindning finns inte längre hos ELFA, vad jag vet, i alla fall.)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-14 17:05

Svante skrev:Nuskavise, vad händer egentligen med strömmen genom en olinjär drossel, där järnkärnan drivs till mättnad? Antag att vi lägger på en sinusformad spänning.

Blir strömmen mindre eller större än för den linjära spolen med samma småsignalinduktans, vid strömmaximum?

Rimligen blir induktansen lägre vid mättnad, eftersom järnkärnans bidrag till my nästan försvinner.

Så ökningen av strömmen vid en spänningsökning motverkas av en mindre mot-emk, => högre inkrementell strömändring.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-14 17:14

n3mmr skrev:
Svante skrev:Nuskavise, vad händer egentligen med strömmen genom en olinjär drossel, där järnkärnan drivs till mättnad? Antag att vi lägger på en sinusformad spänning.

Rimligen blir induktansen lägre vid mättnad, eftersom järnkärnans bidrag till my nästan försvinner.

Så ökningen av strömmen vid en spänningsökning motverkas av en mindre mot-emk, => högre inkrementell strömändring.

Ja, så måste det bli, det var ju tur det. Det blir alltså motsatsen till klippning, i topparna blir strömmen ännu större.

Nu fortsätter jag att fundera högt: Kommer den olinjäriteten att vara likadan som en olinjär fjädring i högtalaren? En fjädring ger ju en relativt sett ökad kraft (fjädringen blir styvare) om den drivs i botten. Det tar stopp.

När man transformerar över kraft till den elektriska sidan via gyratorn i ekvivalentschemat så motsvaras kraft av ström. Om en impedans ska ha samma egenskaper som en olinjära fjädringen så ska alltså strömmen öka relativt det linjära systemet. Himla tur! Spolen modellerar alltså ganska bra en olinjär upphängning, olinjäriteten är "lika".

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-14 17:22

Svante skrev:
n3mmr skrev:

Ja, så måste det bli, det var ju tur det. Det blir alltså motsatsen till klippning, i topparna blir strömmen ännu större.

Nu fortsätter jag att fundera högt: Kommer den olinjäriteten att vara likadan som en olinjär fjädring i högtalaren? En fjädring ger ju en relativt sett ökad kraft (fjädringen blir styvare) om den drivs i botten. Det tar stopp.

När man transformerar över kraft till den elektriska sidan via gyratorn i ekvivalentschemat så motsvaras kraft av ström. Om en impedans ska ha samma egenskaper som en olinjära fjädringen så ska alltså strömmen öka relativt det linjära systemet. Himla tur! Spolen modellerar alltså ganska bra en olinjär upphängning, olinjäriteten är "lika".

Nu blir jag sur!

Lägg ner lite jobb på att beskriva hur man faktiskt väljer rätt bitar att bygga den där olinjära induktansen av, och sätter ihop dom på ett för avsett slutresultat lämpligt sätt.

Annars börjar jag gråta

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-14 18:48

n3mmr skrev:Nu blir jag sur!

Lägg ner lite jobb på att beskriva hur man faktiskt väljer rätt bitar att bygga den där olinjära induktansen av, och sätter ihop dom på ett för avsett slutresultat lämpligt sätt.

Annars börjar jag gråta

Oj... Man ber om ursäkt, men jag vet faktiskt inte mer än du om det. Den däringa lasten är ihopsatt av hr Ö själv, tror jag, och inte igår. Han kanske inte läser den här tråden, så du kanske ska PMa honom så att han kan göra ett inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-14 20:09

Mättar man kärnan minskar permabiliteten (B=H*mu) och eftersom induktansen står i prop. till B och därmed även permabiliteten(mu) så minskar rimligtvis induktansen, varvid strömmen blir större än vad den hade varit om trafon varit linjär.

Ingvar kanske kan berätta vad trafon ifråga har för kärn-egenskaper samt hur stor spalten är?

Alltså:

B=mu/L*N*I

Per def. är L=B*A*N/I=mu*A/L*N^2

För att underlätta val av kärna brukar man klumpa ihop mu*A/L i databladen. Produkten specas normalt i nH/N^2
Senast redigerad av Morello 2006-06-14 20:16, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-14 20:15

Var din... 8)

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-06-15 08:14

Hej!

För att få tag i en EI kärna av lämplig storlek kontakta Svebry och köp en transformatorbyggsats för en billig peng.
EI 60 - EI 135. Dubbelbobbin där ena segmentet är färdiglindat med 230V primärlindning.
Annars tror jag även RS-Components har.

Mvh

Martin D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-15 11:54

Svante skrev:
n3mmr skrev:Nu blir jag sur!

Annars börjar jag gråta

Oj... Man ber om ursäkt, men jag vet faktiskt inte mer än du om det. Den däringa lasten är ihopsatt av hr Ö själv, tror jag, och inte igår. Han kanske inte läser den här tråden, så du kanske ska PMa honom så att han kan göra ett inlägg.

Jag glömde smileysen. Ber om ursäkt.

Skulle vart avslutat med :cry: :evil: :oops: :P :lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum