Hur bäst anpassa en (given) subwoofer till högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nijo

Hur bäst anpassa en (given) subwoofer till högtalare

Inläggav nijo » 2006-06-16 13:10

Jag har lite funderingar på att använda ett gammalt (sub)baselement jag har liggandes på vinden. Det är en 12" bas.

Mina huvudhögtalare är ett par LTS-3v-F1 alltså ett på 3-vägshögtalare med en underavstämd 8-tums bas. Min fundering är då hur man bäst stämmer av lådan för baselementet, eller mer explicit vilken parameter som är vettigast att försöka optimera mot. Projektet i sig är ju en kompromiss.

Jag läste någonstans att man helst skulle stämma av subwoofer så att den får samma tonkurva i fritt fält som huvudhögtalarna. Jag tror det blir svårt att göra på ett bra sätt med tanke på att avstämningen på LTS 3v-f1 är lite speciell. En utgångspunkt skulle ju kunna vara att stämma av till samma frekvens som framhögtalarna. En annan att försöka optimera subben "optimalt.

Huvudsakliga användning blir väl troligtvis som biosubwoofer men det skulle vara intressant att prova att använda ihop med huvudhögtalarna för att minska det relativt stora problem med i basen jag har (ffa utsläckningar).

Någon som har några idéer?

mvh Jonas

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Hur bäst anpassa en (given) subwoofer till högtalare

Inläggav Morgan » 2006-06-16 13:23

Ja, jag har en idé: Se till att din "subwoofer" vid delningen mot dina huvudhögtalare fasvrider lika mycket som dessa gör - alltså att de har korrekt "tajming" för att tala svengelska. Endast om du får din subwoofer att spela i takt med huvudhögtalarna kommer du att få till en snygg integration mellan systemen.

nijo

Inläggav nijo » 2006-06-16 17:16

Jo, att sikta på att ha samma derivata på fasen låter som en bra utgångspunkt. Blir nog knepigt...men man får väl inte ge upp så lätt.

mvh Jonas

Återgå till DIY-forum