Mäta kapacitansen på stora elektrolytkondensatorer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Mäta kapacitansen på stora elektrolytkondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 19:11

Naqref™ skrev:
RogerGustavsson skrev:Är inte rätt man att svara men det ska gå att mäta. Jag vet inte hur eftersom kapacitansmätarna inte mäter så stora kondensatorer som i glättningsdelarna. Finns det som borde vet här på forumet. Morello, Naqref m.fl.

Bara att ladda ur kondingarna från en viss spänning via ett givet motstånd tills spänningen när 37% av initialvärdet. Tiden det tar motsvarar produkten av kapacitansen och resistansen (aka tidskonstanten).

Alltså:
t=R*C

Vill veta mera! Vilken spänning och resistans väljer man? I fallet Quad 405 är de på 10000µF/63V.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-16 19:20

Inte för stort, inte för litet.
Du känner kanske kondingarna så där lite lagom - välj ett t (tau) som verkar rimligt - så långt så du kan ta tiden hyggligt noggrannt.
Spänning, ta vad som helst - 75% av mårkspänningen.
Man kan ju göra tvärtom - ladda upp via konding och måta när du nått, vad kan det bli?? 67% av uppladdningssoänningen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 19:28

Mera praktik! Mäter man med allt kvar i förstärkaren? Det ligger 53V över kondensatorerna utan insignal. Jag är novis på detta....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-16 19:52

RogerGustavsson skrev:Mera praktik! Mäter man med allt kvar i förstärkaren? Det ligger 53V över kondensatorerna utan insignal. Jag är novis på detta....

Ingen last förutom motståndet! annars får du knasiga värden.
Varför ska du mäta?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 19:58

Det var tråden om billiga poteneta slutsteg som jag tog upp "trötta kondensatorer". Efter ett antal år har de antagligen förlorat en del av sin kapacitet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-16 20:02

RogerGustavsson skrev:Det var tråden om billiga poteneta slutsteg som jag tog upp "trötta kondensatorer". Efter ett antal år har de antagligen förlorat en del av sin kapacitet.

Hmmmm????!!!!
Man gör som så att man etsar en metallfolie för att öka ytan - ju större yta destu större kapacitans. Ytan täcks sedan men metalloxid vilken isolerar - metallfolien är nea polen, elektrolyten den andra.
Hur skulle då kondingen kunna bli "trött"?? Att den etsade ytan "slätas ut" ? Troligare att elektrolyten dunstar.
När jag bygger tittar jag på hur kritisk komponenten är och försöker använda högtemperaturlytar i t ex nätdelar. Lytar med lågt ESR där det ska leda signaler (avkopplingskondingar).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-16 20:27

RogerGustavsson skrev:Mera praktik! Mäter man med allt kvar i förstärkaren? Det ligger 53V över kondensatorerna utan insignal. Jag är novis på detta....

- Man kopplar bort förstärkardelen och har bara nätdelen inkopplad.
- Slå på förstärkaren så att kondingarna laddas upp.
- Stäng av förstärkaren och mät spänningen över kondingarna (se till att den inte sjunker för snabbt).
- Ladda ur kondingarna med ett känt motstånd och mät späningen under tiden och ta tiden det tar att nå 37% av ursprungsspänningen.

Tiden man får motsvarar t i följande formel:

t=R*C vilket gör att man kan räkna ut C=t/R

R väljs med utgågspunkt från vad kondingarna borde ha för värde och hur lång tid man tycker är rimlig att mäta med ett stoppur. Kanske man har 10000uF och tycker 30s är rimligt. Då väljer man kanske R =3kOhm. Se till att det har rimlig effekttålighet bara.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 21:11

soundbrigade skrev:
RogerGustavsson skrev:Det var tråden om billiga poteneta slutsteg som jag tog upp "trötta kondensatorer". Efter ett antal år har de antagligen förlorat en del av sin kapacitet.

Hmmmm????!!!!
Man gör som så att man etsar en metallfolie för att öka ytan - ju större yta destu större kapacitans. Ytan täcks sedan men metalloxid vilken isolerar - metallfolien är nea polen, elektrolyten den andra.
Hur skulle då kondingen kunna bli "trött"?? Att den etsade ytan "slätas ut" ? Troligare att elektrolyten dunstar.
När jag bygger tittar jag på hur kritisk komponenten är och försöker använda högtemperaturlytar i t ex nätdelar. Lytar med lågt ESR där det ska leda signaler (avkopplingskondingar).

Ja, det är givetvis uttorkningen jag menar men det trodde jag var klart.... Jag antar att det är en långsam process men efter 15-20 år torde det inte vara nyskick på några elektrolytkondesatorer. Nämnda Quad-slutsteg har åtminstone en illa placerad elektrolyt på själva kretskort som "lämnar in" efter ca 8-10 år - blir ett evigt brummande.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-06-17 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-16 22:03

Garderar mig!

Återgå till Teknikforum