Billigt skräp till balkongen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Billigt skräp till balkongen

Inläggav swek » 2006-06-16 23:12

Tjenis!

Jag och tjejen har blivit med lägenhet. I juli blir vi Uppsalabor. Trevligt! (Några grannar?)

Hur som helst så har vi balkong i nya lägenheten och jag vill såklart kunna lyssna på skivsamlingen i solen när jag dricker té på balkongen.

Tips sökes alltså om något billigt skräp (som ändå går att stå ut med) som går "tillräckligt djupt" (100 - 120Hz kanske?) Och som lätt byggs in i en liten låda.

Jag har funderat lite på något i still med små satelliter och en liten sub att ställa/hänga i nåt hörn, om det skulle underlätta på något sätt?

Passande ytfinish är väl någon slags vattenbeständig färg. Vi bor längst upp och har således sluttande tak över balkongen. Tänkte placera högtalarna där för att skydda från regn och rusk.

Tack för tips!

MVH, Henrik

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-17 06:18

Om det är ett hyreshus så blir nog inte grannarna så glad. Rekomenderas inte! Ofta när jag stter ute på min uteplats, så störs jag av grannar som spelar hög musik. Dessa har då endast bakongdörrarna öppna. Visst är musik underbart, men då vill jag själv välja och framför allt när jag vill lyssna
Väldigt irriterande om man i lugn och ro vill läsa en bok, eller enbart ta en kopp java så drar en granne igång en hip-hoplåt som suger eller en dålig rockplatta! :(
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-17 09:37

En bättre bergsprängare är minst lika bra som en snikmikrostereo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-17 10:45

Jag tänkte föreslå bilstereohögtalare, som ibland är impregnerade för att stå emot fukt bättre. Men jag tror inte heller att du inte ska sätta planerna i verket om du vill fortsätta vara kompis med grannarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-17 12:39

Som vanligt får man en massa mer synpunkter på vad man ska göra än vad man frågar efter här fast de flesta verkade ju faktiskt oxå besvara frågan. ;)

Kolla på 'bilhögtalare' för båtbruk. De ska/bör vara extra miljötåliga. Finns på Biltema bl a.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-17 12:55

Jag hävdar fortfarande att man inte ska ha ljudanläggning på balkong/uteplats om man bor i hyreshus! Never.
Som Svante skrev: Tänk på grannsämjan! Men visst är det upp till var och en att göra som man vill, men jag rekommenderar det inte.

Visst är det härligt med musik, men man bör hålla den inom hemmets väggar. Dessutom tycker jag, att sitter man ute i det vackra vädret, så finns det så många andra intryck man kan ta till sig.

T.ex enbart tystnad, eller det ljud som miljön avger.
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-17 13:48

Ett par trådlösa hörlurar kanske? Ger bra ljud för pengarna, stör ingen och man tar in dom efter användning.

Annars är väl en bättre bergsprängare ett alldeles utmärkt alternativ. Kostar inte mer än att bygga högtalare själv, ingen ledningsdragning, inget bekymmer med vädertålighet (man sitter väl knappast och myser på balkonen i sådant väder som kan förstöra ljudanläggningen?) osv.

Men jag håller med de andra här, man ska vara försiktig med att störa grannar. En god grannsämja ska man inte underskatta!

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-17 14:29

En liten 20W T-förstärkare från 41Hz. Du driver den med en solpanel - jag tittar på det alternativet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-06-17 19:03

Får man fråga var i Uppsala du har hamnat? Är det bredvid mig så är det okej med högtalare på balkongen.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2006-06-20 00:06

OK, nu var det väl inte en tillrättavisning jag var ute. Jag förstår att man såklart ska ta hänsyn till grannarna. Dock så tror jag ni har missuppfattat syftet med anläggningen. Jag ska inte ha fest på balkongen, utan som sagt för att lyssna till lugnande toner vid frukosten, eller när man råkar sitta ute o äta lunch, mao. bakgrundsmusik.

Nej, det är inte ett hyreshus utan en bostadsrätt. Jag har för övrigt hamnat på Djäknegatan på Kapellgärdet.

Vad grannar beträffar så anser jag att om jag har musik på en volym som tillåter mig och min sambo att samtala, så ser jag inte hur det (förutom de uberkänsliga) kommer att störa mina grannar. De får väl säga ifrån.

Men om det är som ni säger så får jag väl bygga en blomlåda istället då. Kanske en med solförstärkning och en jämn vattengång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-20 05:59

swek skrev:
Vad grannar beträffar så anser jag att om jag har musik på en volym som tillåter mig och min sambo att samtala, så ser jag inte hur det (förutom de uberkänsliga) kommer att störa mina grannar. De får väl säga ifrån.

Förstår inte varför du ska ha musik på när ni ska samtala?
Antingen så pratar man, eller lyssnar på musik. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-20 08:31

Nefilim skrev:Förstår inte varför du ska ha musik på när ni ska samtala?

Är du också sån - när musik spelas lyssnar du på den oavsett vad för musik som spelas??
Jag har en smärre hörselskada som gör att bakgrundssurr gör att jag får svåt att höra samtal. Å andra sidan kan det kännas finte med en kall drink på balkongen med softad musik... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-20 08:40

Jag tror det skulle fungera fin fint med de flesta högtalarelement ämnade
för att sitta i bil.
De har ofta en polypropylen kon eller en hårt coatad kon som gör dem
beständiga mot fukt och dyl.

Går ju dessutom att köpa som kit med färdiga delningsfilter. Vissa av dem
låter faktiskt rätt hyggligt. Är man inte nöjd är det ju bara att pilla lite
med filtret själv :D

Du hittar lätt ett kit (titta på framsystem) för runt en tusenlapp som innehåller
2 bas/mellan element samt 2 diskanter och filter.

Bara att bygga en just låda till så har du förmodligen en högtalare som även
klarar att lira lite bas (typ neråt 40 Hz i alla fall).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2006-06-20 18:56

Nefilim skrev:
swek skrev:

Förstår inte varför du ska ha musik på när ni ska samtala?

Förstår inte varför du ska yttra dig i den här tråden. Antingen så håller du dig till ämnet, eller så håller du klaffen. Subjektiva bedömningar huruvida det är lämpligt med högtalare för mig och min balkong kan du prata med någon annan om, utan bakgrundsmusik. 8)

soundbrigade skrev:
Nefilim skrev:Förstår inte varför du ska ha musik på när ni ska samtala?

Är du också sån - när musik spelas lyssnar du på den oavsett vad för musik som spelas??
Jag har en smärre hörselskada som gör att bakgrundssurr gör att jag får svåt att höra samtal. Å andra sidan kan det kännas finte med en kall drink på balkongen med softad musik... 8)

Sista meningen var det enda jag hörde. Det var nog någon som spelade bakgrundsmusik under resten. 8O :roll:

Återgå till DIY-forum