Din bästa bärbara...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Din bästa bärbara...

Inläggav phloam » 2006-06-19 16:47

Jag har ända sedan Sony's första Walkman fascinerats av protabel hifi, och genom åren har man avverkat en o annan apparat.

Nu undrar jag vilka era bärbara favoriter var/är, och då menar jag allt från tyngsta Hitachi-bergsprängaren på 80-talet till minsta mp3-an idag via cd, radio, aktiva högtalare - rubbet.

...och är det så att även dessa prylar var bättre förr? :P

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-19 18:09

iPod shuffle.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-19 19:49

Rotel 1090.

Med lite sisu så kan man lyfta den. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-19 19:56

Vee-Eight skrev:Rotel 1090.

Med lite sisu så kan man lyfta den. :wink:

Tänkte tillägga att en Nad 208 fastspänd på ryggsäcksram inte räknas som bärbar, trodde dock inte att det skulle behövas.... akta nu så jag inte ropar på....... admin, just det ja :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-19 21:06

Har en liten Sony mp3/atrac- spelare som jag använder väldigt lite. Är inte så förtjust i ljudåtergivningen trots bra lurar. Så någon bärbar favorit har jag inte.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-06-19 22:59

min iriver 799. + shure e2c, dom låter kanon om man eq-ar dom rejält. annars inte. använder även hd-25 till irivern på vintern men shurelurarna är mycket smidigare o ta med
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-06-19 23:32

En favoritkombo var min gamla bärbara CD-spelare från Technics tillsammans med min hembyggda hörlursförstärkare och ett par Sennheiser HD-600... En gång satt jag på spårvagnen och lyssnade. Det var lite bullrigt, och hörlurarna är helt öppna, så jag ökade förstås volymen utan att tänka på saken - för att kompensera för bullret. En spårvagn bullrar väldigt, väldigt mycket... Problemet är att ett par Sennheiser HD-600 kan spela alldeles oerhört starkt om man bara driver dem utan klippande förstärkare, så när jag kom fram dit jag skulle då var hela världen liksom lite dämpad och tyst omkring mig, och jag hade lite ont i öronen. Farligt.

Men mp3 har helt klart gjort någonting fantastiskt för det bärbara ljudet. Bara detta att slippa släpa cd-skivor, och att kunna göra spellistor. Kompressionen kan man ju välja själv så att den blir lagom omärklig i det system där man skall spela upp filerna.

Jag spelar på en Creative Zen med 20 GB hårddisk, via ett par Koss "the Plug". Det låter burkigt och bastungt, men det bryr mig inte ett skvatt på spårvagnen. Pluggarna dämpar miljöljuden, och det är hela vitsen med att ha dem. Man slipper skada hörseln för att kunna höra detaljerna i musiken.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-06-20 09:53

Har tröttnat på bärbar HiFi. Alldeles för jobbigt att släpa på.
Cd-spelare+hörlursförstärkare+HD600. Man måste ju bära allt i en egen ryggsäck.

Skulle jag sedan vilja lyssna på Vinyl...ja då förstår du själv. Thorénspelare, RIAA + hörlursförstärkare, HD600, vattenpass för att väga in spelaren, stabil hylla osv.

Jobbigt på tåg o i taxi ju....

Mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-20 10:40

Jag tror att jag har hittat en bra och okomplicerad lösning på det problem som woland tar upp. Jag fyndade en bärbar cd av modell Philips AZ6805 för 50 kronor för en tid sedan. Den är från mitten av 80-talet, drivs med 6 V och fungerar därför utmärkt att använda med mina AKG K271S - utan separat hörlursförstärkare. Nu funderar jag på om AKG har en kortare hörlurskabel som tillbehör. Tremetersoriginalkabeln är en smula otymplig.

Med vänlig hälsning

Pekka

PS. Om man vill lyssna på vinyl bärbart är det ju bara att kopiera vinylen till CDR och lyssna... :-)

Edit: korrigerade den felaktiga modelteckningen!
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-06-22 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-20 11:33

PekkaJohansson skrev:...

Nu funderar jag på om AKG har en kortare hörlurskabel som tillbehör. Tremetersoriginalkabeln är en smula otymplig.
...

"Lätt" att löda en egen kabel om du orkar eftersom den är baserad på standardiserade kontaktdon.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-06-20 11:40

Det som funkat bäst hittills är nog min Sony MP3 spelare tillsammans med ett par Koss Sporta Pro. Om man bara klarar sig igenom programvaran Sonic (eller vad den nu heter) för att lägga över cd-skivorna. När det väl är gjort är den ju sååå mycket smidigare än min gamla (från -95) Sony Discman med 10 sek skakminne. På den tiden var 10 sek rätt mycket, men vad hjälper det när den börjar hoppa efter att man gått lite slarvigt i tio sek?
Den bärbara pryl som gjort starkast intryck på mig är dock min Sony Walkman som jag köpte när jag gick i sexan, alltså 91-92 nån gång. Det var en sån där smal rackare som bara hade ett batteri och stålchassie. Hur snygg som helst och funkade riktigt bra med autoreverse och alla andra grejor. Jag kommer ihåg hur lycklig jag var när jag skrapat ihop de 800:- den betingade och cyklade ner till Expert för att inhandla en. Farsan tyckte såklart att jag inte var riktigt klok (som vanligt när det skulle inhandlas nåt) men jag fick iaf lov att köpa den. Det lät nog inget vidare med medföljande plugglurar och egenhändigt inspelade kasettband, men snygg var den och jag kände mig grymmast i världen. Jag har fortfarande kvar den i en låda, men tror tyvätt inte att den fungerar efter att en kompis lånat den under nån resa för ett antal år sen..

Mycket Sony när man tänker på det, men det finns ingen bättre anledning än att när jag köpt dem har jag tyckt att de bäst motsvarar min kravspec. MP3:an fick jag förresten av min förra chef när jag fyllde år sist. Det är en sån där liten en (som en usb-pinne ungefär) med display och 512 Mb. Den hade jag nog inte köpt själv men den funkar rätt bra så den får duga de få gångerna jag använder den.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-20 14:12

Stranne skrev:Den bärbara pryl som gjort starkast intryck på mig är dock min Sony Walkman som jag köpte när jag gick i sexan, alltså 91-92 nån gång. Det var en sån där smal rackare som bara hade ett batteri och stålchassie. Hur snygg som helst och funkade riktigt bra med autoreverse och alla andra grejor.

Förstår precis, har haft två Sony DD-modeller, dels den tidiga i grå plast och senare modell i metallskal - helt suveräna, 2 x 20 mW (!) uteffekt, vilka har det idag? Skitbra ljud med andra bättre Sony-lurar då alltså. Tunga, gedigna, som ett kassettdäck i fickan :)

Lärde mig att laga dessa på allehanda sätt (om nån har nån defekt liggandes, PMa! :) )

Annars minns jag en Toshiba-walkman som hade skitbra lätta bygel-hörlurar, minns ej modell (80tal!)... en tidig hifi-upplevelse.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-20 14:22

Jag har forfarande kvar min Sony Walkman DD i mörkröd metalliclack. Minns hur glad jag var på julaftonen när jag fick den någon gång i mitten av 80-talet. Riktig bra kvalitet var det på den tiden. Det gäller för övrigt även den Philips-cd som jag skriver om ovan - även om båda apparaterna behöver lite handpåläggning för att gå igång så här 20 år senare. I Sonyns fall har jag tappat den lilla plastbiten som utgör lås för locket, samt att några av småskruvarna längs sidorna ramlat bort.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-20 14:49

PekkaJohansson skrev:Jag tror att jag har hittat en bra och okomplicerad lösning på det problem som woland tar upp. Jag fyndade en bärbar cd av modell Philips AZ6815 för 50 kronor för en tid sedan.

Har för mig att någon modell av Philips "Expanium"-serie fick bra kritik i Hifi&Musik? Även de medföljande lurarna skulle vara ok. Bäst i test rentav.

Har annars en liten Expanium minicd-mp3-spelare (mp3 med små cd-skivor alltså!) Riktigt bra ljud, klumpig, långsam start, lite utrymme, men å andra sidan skönt att kunna byta musik utan att gå till datorn...! Reafynd, hade kostat två (eller var det tre??) tusen spänn, såldes för 300kr....! Bara medföljande hörlurar och de laddningsbara batterierna var värda det :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-06-20 14:57

Får fortfarande en varm & gosig känsla i magtrakten när jag tänker på min Rotel (!) bergsprängare från början på 80-talet. Sober design och löstagbara högtalare i spånskiva - en riktig pärla. Tung som tusan var den, framförallt jämfört med kompisarnas plastiga tingsetar. Den var nog en starkt bidragande orsak till det kommande hifi-intresset faktiskt.

Förgicks tyvärr i en lägenhetsbrand ´87 och jag har inga uppgifter på modellnamnet (vet nån får ni gärna skriva in om detta). Hade den funnits kvar hade jag säkert lyssnat på den ännu...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-22 12:09

Nu har jag som sagt ingen favvo-bärbar men när jag tänker tillbaka lite så är det nog min första skivspelare. En bärbar philips i form av en liten resväska med högtalare inbyggd i locket och kristallpickup som enkelt kunde skiftas mellan lack och vinyl. Tidigt 60-tal brukade jag bära ner den till ångbåtsbryggan på landet och lånade ström från en förstående granne och sen dansade vi på bryggan och lekte små lekar i buskarna intill. Föräldrarna sov sött i stugorna. Ja det var tider det.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-06-25 09:21

Jag kör med en Ipod Nano. Ogillar den på många sätt, men den har en del fördelar också, och då framför allt 4 GB flashminne! Så fort jag kan få en mobil med vettigt gränssnitt och minst det dubbla minnet, blir Nanon dock träningsspelare på heltid. Det känns korkat att släpa på två mojänger som lika bra kan bo i ett och samma skal.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-25 09:52

Den jag gillat mest är ipod mini (andra modellen), hyffsat liten, bra batteritid och bra klickhjul. Den hade också tåligt hölje av aluminium. Nackdelen var lite för lite minne (4gb), det är bättre med ipoden på 30gb jag har nu.

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-06-25 15:06

Den bärabara spelare som jag har trivts bäst med är min nuvarande ipod (ipod photo 30 gb). Att kunna ha med sig mer än 600 skivor är något som jag uppskattar otroligt mycket. Framförallt om man som jag är på resande fot en hel del.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-06-26 12:04

HP nc8000. Bärbar dator med creative pcmcia ljudkort. Mkt bra musikåtergivare, faktiskt en av få bärbara som man kan urskilja toner ur den inbyggda högtalaren. Dock är det lurar som gäller för musik, fast det är iof bara ett litet användningsområde. Den ultimata portabla prylen är givetvis datorn!!!

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-06-26 12:33

I högstadiet gick jag ingenstans utan antingen min Panasonic med fjärr på sladden :D eller min Discman D-33. Oftast var det Panasonicen som nyttjades eftersom den var smidigare. När båda senare började ge upp så hoppade jag tidigt på MiniDisc-tåget och köpte en Sony MZ-R50 som var i princip lika liten som Panasonicen. Senare köptes en mindre MD nämligen MZ-E90 men för någon månad sedan köpte jag en Cowon iAudio X5L som har bra batteritid och 30 Gigabytes hdd. Den tillsammans med mina AKG K271 Studio känns som en helgjuten bärbar anläggning.

Använda bärbara apparater:
3 freestyles (varav 2 Panasonic)
1 CD-spelare (Discman)
2 MD-spelare (båda lever men används inte)
cirka 8 olika hörlurar av olika kvalitet

Vad gäller valmöjlighet och ljudkvalitet så kan det inte bli bättre än att ha en juste mediaspelare med hårddisk. Jag är glad över att kunna njuta av bra ljudkvalitet tack vare FLAC och som en liten bonus så kan jag ligga i sängen på kvällarna och kolla på Simpsons innan jag somnar.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Generellt om hifi