TC Sounds lanserar ny sida!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

TC Sounds lanserar ny sida!

Inläggav luminous » 2006-06-19 17:22

Tc-sounds hemsida http://www.tcsounds.com/ har fått en ansiktslyftning, och den stora skillnaden sedan innan är att man nu kan köpa element direkt från TC sounds! De konkurerar alltså direkt med andra försäljare av deras element. Tre serier av element finns tillgängliga, med ett antal "underserier". Kul! :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-19 20:10

Kan du briefa oss lite om TC Sounds??
Finns det några godbitar man ABSOLUT MÅSTE prova eller speciella grejjer man kan bygga???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-19 20:30

Tja, jag vet ju inte, mitt intryck är att de är "designade", om man säger. Men de kanske är bra.

Tittar man på data är talspoleinduktansen oroväckande hög på flera av elementen. Det är kanske ett resultat av att man har optimerat mot stor xmax. De delar upp induktansen i två, Ls och Lp (och Rp) vilket iofs är lovvärt eftersom det beskriver talspoleinduktansen bättre, men det innebär också att de värden som anges för Ls är lägre än de som brukar anges som talspoleinduktansen Le.

Det vore kul att se en distmätning....
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-06-19 20:59

Hmm, är det dom som har fått äran att tillverka elementet år Ino?

Bild
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-06-19 21:46

TC-sounds har om inte annat ett fint rykte om sig (på utländska forum iaf) att göra högpresterande basar, när det gäller distorsion och ljudtrycksförmåga. Hittils har de bara tillverkat element på OEM-basis till många olika tillverkare. Här finns distmätningar på ett element med tc2+ motorn iaf... http://www.mfk-projects.com/tc2+.htm

Vore förstås kul att se mer distmätningar på fler element, speciellt deras element med rak BL-kurva. De elementen i den serien som är tillgängliga hittils på sidan har iof så låg känslighet att det borde bli rätt stora problem med kompression pga talspoleuppvärmning.

Fast man kan ju fråga sig om de lagt lika mkt energi på att linjärisera fjädring... hur som helst får man mkt Xmax för pengarna! Och deras billigste tc2+ motor mäter ju lika bra som Peerless XXLS iallafall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-19 22:52

luminous skrev:TC-sounds har om inte annat ett fint rykte om sig (på utländska forum iaf) att göra högpresterande basar, när det gäller distorsion och ljudtrycksförmåga. Hittils har de bara tillverkat element på OEM-basis till många olika tillverkare. Här finns distmätningar på ett element med tc2+ motorn iaf... http://www.mfk-projects.com/tc2+.htm

Hmm, med risk för att låta neggo...:

Varför jämföra elementen vid samma inspänning? De borde väl jämföras vid samma utnivå? Med de kriterierna är det ju jättelätt att göra ett lågdistande element: koppla ett 100-ohmsmotstånd i serie med det. :roll:

Och vad är det för märkliga spektrum han visar med sidband på deltonerna, är det ett mätfel eller använder han någon sorts lågfrekvent modulation av spänningen?

Observera att jag inte säger att elementet är dåligt, utan bara att jag inte förstår hur mätningarna skulle visa att det är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-20 12:15

nl1970 skrev:Hmm, är det dom som har fått äran att tillverka elementet år Ino?

[img]bild på W154

Jupps. Det har dock ordentliga korslutningsringar (rör!) så problemen med den olinjära induktansen där är försumbart.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-06-20 16:14

Svante, ja man får ju dra sina egna slutsatser från mätningarna, det är de enda jag känner till på ett TC-element så det var därför jag postade länken som kuriosa. Håller med om att det är underligt att mäta med samma spänning. Sidbanden på deltonerna ska vara där, det är väl för att man ska få nöjet att se lite im-dist antar jag. Metoden kommer från Siegfried Linkwitz. Peerless basen har faktiskt mkt högre spänningskänslighet, så mätningen är väl rätt värdelös nu när du påpekar det... Men jag har inte gett upp hoppet på TC-element, de har en del intressant teknik. :)

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2006-06-21 12:46

För ett antal år sedan mätte jag på en 12" TC bas (jag kommer inte ihåg vilken modell), Perless 12" XLS och NHT1259.

Prestanda vad det gäller dist var rätt lika. TC basen var t o m ett snäpp sämre än de övriga. När jag mätte intermodulationsdist (jag minns inte exakt med vilka parametrara) var NHT1259 den bästa.

Jag mätte dist vs ljudtryck (utan att ta hänsyn till spänningen annat än för att inte överlasta elementen9.

TC fick chansen att kommentera mina resultat och sade då att just precis den modell jag hade var inte riktigt lika bra som alla andra modeller som tillverkades nu. Svaret var vagt men vad dom sa var ungefär att dom hade släppt ut saker på marknaden som inte riktigt höll vad databladet lovade men det skulle bli bot och bättring på den punkten...

Nu var det som sagt ett antal år sedan och man kan anta att TC har fått bättre koll på kvaliteten.

Om man tar hänsyn till tillgänglighet och pris skulle jag definitivt välja XLS basen.

Tyvärr fanns inte Adire basarna när jag gjorde mätningarna. Specarna ser intressanta ut men Men Adire är ju inte precis billiga...

Återgå till DIY-forum