Funderar på att byta förstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Funderar på att byta förstärkare

Inläggav Kribban » 2006-06-22 14:35

Har alldeles för lite att göra på jobbet idag så man sitter och funderar lite :D

Jag har idag en Pioneer VSA-E06 som har c:a 8 år på nacken (kostade då 15 000 riksdaler om det har någon betydelse 8) ). Surfade runt lite på lite olika sidor och fick syn på Yamaha 757 för c:a 4000 riksdaler.

Hur mycket har hänt på 8 år? Skulle denna Yamaha vara en bra uppgradering eller ska man behålla sin Pioneer?

Lite funderingar från Kribban :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-06-22 14:53

Allvarligt, det enda som kan ha blivit bättre är väl digitala bio-effekter?

Som förstärkare betraktat lär det inte ha "hänt" någonting, annat än möjligen om du har komponenter som har åldrats i signalkedjan?

Sen beror det kanske på om förstärkaren har analoga klass A/B eller switchade klass-D effektsteg. Jag vet faktiskt inte hur bio-förstärkare är uppbyggda i det avseendet?

Men är det på något område det kan ha hänt något så är det isåfall inom klass D-området. Klass A/B-förstärkare lär fortfarande låta ungefär så bra som dom har gjort dom senaste 30-40 åren.

D/A-omvandlarna är sannolikt bättre, men knappast några analoga kretsar. Sen är troligen din förstärkare mer påkostad i komponent/kretslösnings-hänseende med tanke på det högre priset.

Jag skulle inte byta om jag inte var påtagligt missnöjd med någon aspekt, eller om det inte var några bio-effekter jag absolut måste ha.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-22 15:11

Tack för det snabba svaret :D

Jag är ju inte direkt missnöjd med min förstärkare mer än att den saknar DTS men det i sig kanske inte är så viktigt :?:

Tror snarare att det är den lille prylgalningen inom mig som har vaknat till liv igen :lol:

Samtidigt så är det de låga priserna på ny elektronik som gör att man blir lite nyfiken och kanske även lite skeptisk till att det kan vara lika bra som en förstärkare som kostade 15000 för 8 år sedan. :roll:

Nu stirrar jag mig inte blind på priset för att få uppleva musik på en högre nivå med tanke på de jag fått uppleva med mina högtalare :D

Är dock lite sugen på denna Yamaha och kanske en matchande DVD-spelare från Yamaha ( om nu dessa är någonting att ha :roll: )

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-22 15:13

LJUDDELEN
• Minimum uteffekt RMS för fram, mitt, surround, bakre surround
20 Hz till 20 kHz, 0,06 % övertonsdistorsion, 8 !............ 100 W
• Maximal uteffekt (EIAJ)
[modeller till Kina och Korea och allmän modell]
1 kHz, 10% övertonsdistorsion, 8 !................................... 140 W
• Dynamisk effekt (IHF)
8/6/4/2 ! ...................................................... 135/170/200/245 W
• Uteffekt enligt DIN-standard [modeller till Europa, inkl.
Storbritannien]
1 kHz, 0,7% övertonsdistorsion, 4 !.................................. 150 W
• Uteffekt enligt IEC [modeller till Europa, inkl. Storbritannien]
1 kHz, 0,06 % övertonsdistorsion, 8 !............................... 110 W
• Dämpningsfaktor (IHF)
20 Hz till 20 kHz, 8 ! ..............................................120 eller mer

Hittade lite data på den också :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-06-22 19:03

Denon avr-2105 är väl bättre än sina föregångare t.ex.? Säkert finns andra modeller som har blivit bättre la med?
lite OT, men vad du än gör, lockas inte av låga priser på inwarehouse. Det är ett oseriöst skitföretag där man absolut inte ska handla grunkor :)
En Denon avr-2807 skulle jag gärna ha 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-22 23:41

Man behöver inte lockas av Inwarehouse då FYNDA prismatchar även internetpriser inom Sverige. Det borde innebära att man skulle kunna köpa denna för 3995:- hos FYNDA.

Hmm jag läste något på minhembio om hur Inwarehouse behandlar sina kunder :( Inte bra :evil:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-06-24 06:03

Hej
Föreslår att du lånar hem något bara för att jämnföra. Är detta kanske ett för simpelt råd? :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-24 09:32

Nej det är det inte :lol: Ska se om man kan ta en sväng imorgon till Fynda :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Återgå till Köpråd