Moderator: Redaktörer
En "riktig" loudness kan aldrig bara vara på eller av, utan skall regleras i synk. med volymratten.
mapem skrev:Jo jag känner till de där kurvorna över örats känslighet vid olika frekvenser och ljudstyrkor man brukar hänvisa till för att motivera loudness. De där "bristerna" eller snarare naturliga egenskaperna hos örat har man ju levt med hela livet och lärt sig kompensera för, så jag förstår inte varför man ska kompensera för något som är inbyggt i en så att säga.
Callisto skrev:Utifrån erfarenhet så behövs definitivt inga tonkontroller om man har ett riktigt bra system. När systemet inte är tiptop så brukar tonkontroller ibland hjälpa.
Nagrania skrev:Morello skrev:Max_Headroom skrev:Loudness = bra nær man vill spela på låg volym, men ændå få lite fylligare ljud. Variabel loudness ær en bra grej, mycket bættre æn bara av och på som alla utom yamaha har.
En "riktig" loudness kan aldrig bara vara på eller av, utan skall regleras i synk. med volymratten.
Ja det är ju så loudnessen fungerar a la Yamaha. Vrider man på loudness så ökar eller minskar ljudnivån. Yamaha´s loudness är väl den som fungerar bäst av dom jag har stött på i livet. F.ö. tycker jag att loudness behovet är mindre sedan jag började med subwoofer. Hur fungerar DD´s nattkopplingslyssning?
iö skrev:Det finns massor av tillverkare som har eller har haft en s k variabel loudness
, det vet jag nämligen att man kan - för du gjorde det i ditt inlägg.nagrania skrev:det finns "massor" av tillverkare som har variabel loudness
mapem skrev: När jag hade förstärkare med tonkontroller och loudness plus subsonicfilter och bassboast (en NAD) tyckte jag alltid att det lät bäst med tonkontrollerna rakt upp och allt annat urkopplat, på alla lyssningsnivåer.
perstromgren skrev:Jag tror att det helt enkelt är en brist hos oss hifi-folk att inte uppskatta ljudet, utan snarare vad vi tror oss höra. Och då borde urkopplade tonkontroller vara det bästa, ju... Eller?
berma skrev:Jag personligen tycker nog jag vill justera tonkurvan på ganska många inspelningar.
Ni som inte har tonkontroller vad ni lyssnar på (eller efter)? Slänger ni alla skivor som inte är perfekta? Eller tycker ni att det är det bättre att lyssna på ”förvrängd” återgivning än att ”våga” skruva på några rattar?![]()
IngOehman skrev:Förtydligande:
Jag tycker det är vidrigt. Det är inget fysikaliskt faktum att det är så, bara en åsikt. Jag borde kanske varit tydligare därvidlag.![]()
Orsak:
Loudness-idén som sådan är en självemotsägelse. Idén är att man skall kompensera för hörselns nivåberoende känslighets frekvensberoende, för att skapa en "naturligare klang" vid avspelning på låg nivå.
BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanke testa igen.![]()
Det kanske är individuellt hur det upplevs, och i så fall, hur stora individuella variationer finns det?
BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen.![]()
Det kanske är individuellt hur det upplevs?
Vh
Svante skrev:BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen.![]()
Det kanske är individuellt hur det upplevs?
Vh
Ja, visst gör det det. Fast den moderna människan är så van vid volymkontroller att hon kanske inte tänker på det.
Den som vill testa kan ladda ner min sångsynt Madde
http://user.faktiskt.io/svante/madde/madde.exe
och ladda den med filen
http://user.faktiskt.io/svante/lohibal.madde
...så får man två toner, en på ~65 Hz och en på ~2000 Hz. Spela den först riktigt svagt, då framträder nästan bara den höga tonen, höj sedan volymen så kommer bastonen att höras tydligare.
BACH skrev:Nu har jag funderat lite mer på det här...
Kan det inte tänkas att även ett annat fenomen spelar roll här?
Om man sänker nivån så mycket att 65 Hz-tonen hamnar under hörtröskeln så hör man den förstås inte.![]()
Då blir 2000 Hz-tonen ganska dominerande.![]()
Så man kanske i alla fall måste ha rimlig styrka och balans mellan frekvenserna för att undvika att den låga tonen helt faller bort.
Det jag vill komma till är att om man lyssnar på extremt svag musik så kanske det här ter sig som ett större problem än vad det egentligen är vid lite mer "normal" lyssning.
Jag har ju inte lyssnat på exemplet än så jag bara spekulerar lite, jag kanske har fel.![]()
Vh

Svante skrev:... Nu är det knappast möjligt att kompensera psykoakustiska tonkurvefel som uppstår pga volymfel med en loudnessknapp annat än väldigt grovt. Detta av flera anledningar. Till att börja med vet man inte vad full utstyrning på skivan ska motsvara för ursprunglig ljudstyrka. Det har om inte annat "loudness race" sett till. Dessutom vet inte förstärkartillverkaren vilken verkningsgrad just dina högtalare har, eller vilken efterklangsradie ditt rum har. För att inte tala om att inspelning för det mesta görs med multikanal och multimikning och olika instrument kan ha förstärkts olika mycket. Summan av kardemumman blir att kompensationen som erbjöds med loudnessknappen var ganska grov och vad värre var, den gav påverkan på ljudet även när man lyssnade vid "rätt" ljudstyrka...
n-puh skrev:Svante skrev:... Nu är det knappast möjligt att kompensera psykoakustiska tonkurvefel som uppstår pga volymfel med en loudnessknapp annat än väldigt grovt. Detta av flera anledningar. Till att börja med vet man inte vad full utstyrning på skivan ska motsvara för ursprunglig ljudstyrka. Det har om inte annat "loudness race" sett till. Dessutom vet inte förstärkartillverkaren vilken verkningsgrad just dina högtalare har, eller vilken efterklangsradie ditt rum har. För att inte tala om att inspelning för det mesta görs med multikanal och multimikning och olika instrument kan ha förstärkts olika mycket. Summan av kardemumman blir att kompensationen som erbjöds med loudnessknappen var ganska grov och vad värre var, den gav påverkan på ljudet även när man lyssnade vid "rätt" ljudstyrka...
Nu uppfattar jag det du skriver nästan som om du menade att volymkontrollen skulle påverka samspelet mellan högtalare och rum vid återgivningen. Om vi ändrar på volymen eller skruvar på basen så är det väl vad som händer ljudet på vägen mellan ~mikrofonen~ och vårt "öppna fönster" i stereosystemet som påverkas. Eller tolkar jag dig fel? (Tur att THX har satt en referensnivå i surroundsammanhang).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster