tänkte bygga lite kort ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bobbo

tänkte bygga lite kort ...

Inläggav bobbo » 2006-06-25 01:21

hej alla, jag tänkte jag skulle cadda ett kort och beställa det från det företaget i bulgarien. omlinex tror jag det var, fast jag kan verkligen inte komma på vad de hette. kortet baseras på http://sound.westhost.com/project06.htm, jag har lagt till 100 nF avstörnings kondingar och 220uF på strömförsörningen. Jordplan kommer, men det blir lättare att läsa utan. Alla komponentben som inte är kopplade nånstans skall kopplas direkt mot jordplanet.

Bild

Nu har jag lite frågor så klart.

1) Kommer alla komponenter att få plats? Även om eagle tror att de kommer det så vet man ju inte om det är praktiskt genomförbart att löda ihop detta kortet. Jag får ofta intrycket att kort man ser har ganska mycket plats mellan komponenterna. Någor som per princip inte tilltalar mig eftersom jag skall ha ner det i en liten låda och signalbanorna blir längre.

2) Är det nån poäng med 220 uF kondingarna, skall de vara större / mindre / inte alls?

3) Kan man koppla alla komponenben som skall till jord direkt mot jordplanet? Eller blir det nått fel med det.

4) Signalbanorna är 0.032 tjocka och strömmen 0.050. Den enheten som eagle använder är för mig okännd. Nån som kan upplysa mig om vad som menas från eagles sida? Ännu viktigare kanske, är de tillräckligt feta, eller skall de kanske vara mindre?

5) vad heter omlinex egentligen, jag tror de var från bulgarien.

tack på förhand :)

/Björn

Användarvisningsbild
zvenzzon

Re: tänkte bygga lite kort ...

Inläggav zvenzzon » 2006-06-25 02:17

bobbo skrev:1) Kommer alla komponenter att få plats? Även om eagle tror att de kommer det så vet man ju inte om det är praktiskt genomförbart att löda ihop detta kortet. Jag får ofta intrycket att kort man ser har ganska mycket plats mellan komponenterna. Någor som per princip inte tilltalar mig eftersom jag skall ha ner det i en liten låda och signalbanorna blir längre.

När du lägger till en komponent i schemat så får du välja "package", dvs fysiskt utseende på komponenten. Om du väljer rätt package som motsvarar den komponentstorlek du tänkt använda så kommer det att få plats. Det enda du behöver bekymra dig över då är höjden på komponenterna (kondensatorerna är nog de komponenter som är högst på ditt kort).

bobbo skrev:4) Signalbanorna är 0.032 tjocka och strömmen 0.050. Den enheten som eagle använder är för mig okännd. Nån som kan upplysa mig om vad som menas från eagles sida? Ännu viktigare kanske, är de tillräckligt feta, eller skall de kanske vara mindre?

Det är enheten "inch".
Man jobbar även ofta med enheten "mil", som är 1/1000 tum. Det går även att ändra visningen i eagle under menyn => view => grid. Till höger om "size" kan du välja enhet. Väljer du mm så blir all visning i mm.

bobbo skrev:5) vad heter omlinex egentligen, jag tror de var från bulgarien.

De heter olimex.

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-06-25 02:47

1) Du kan ju alltid skriva ut och mäta, för att sedan kontrollera med måtten på de aktuella komponenterna. Det går även att välja så att du får grid:en synlig, så att man kan kontrollera. Men vill du vara bombsäker så skriv ut och kolla.

2) Tja, kondingar på matningen är ju bra, och du lär knappast behöva större. 220uF blir bra.

3) Ja, det kan du göra. Men se till att enbart sammankoppla jordplanet med källjorden(?) på ett enda ställe.

4) Borde vara angivet i tum. Måttenheterna går att ändra. Bredden är bra, men skulle även kunna vara smalare.

Övriga kommentarer:

Paddarna, eller lödöarna, är väldigt små som standard på motstånden och de små kondingarna. Skulle inte skada att göra dessa större, det blir både lättare att löda och snyggare på slutet. (DRC -> Restring).
Sedan borde du se över det här med vinklarna på kopparbanornas "svängar". 45 grader är det som gäller. Dock spelar det väl ingen större roll i din situation, men det blir ju snyggare också. 8)

Förresten, jag har själv gjort en layout på just precis det schemat. Dock enkelsidigt och med ytmonterade IC. Runt (75x35)mm stort blev det, skulle jag tro (går nog göra mindre om man anstränger sig lite). Intresserad?

Är inte helt säker på alla svaren, så någon mer erfaren får komma och rätta mig.

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-25 10:04

Tackar för alla svar, skall kolla upp det omedelbart :). Källjorden är den som kommer från strömförsörningen eller?

Greve_H: absolut vill jag se ett kort :) inte för att jag kommer använda ytmonterat, men det kan inte skada.

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-25 11:06

förresten, är det nån som känner till ett ulp till eagle som flyttar runt name / value så att de inte lägger sig på pads och andra name / values?

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-25 12:22

ok, här kommer nästa version,

* större pads
* 45 graders vinklar
* en ledare till supply jord, den i mitten till vänster (hoppas det blev rätt nu)

Bild

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-06-25 14:55

Bild

http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... _Phono.rar

Notera att det inte finns några avkoplingskondingar alls här. De kastade jag dit efteråt, direkt på pinnarna.
Jag har heller inte skrivit värden på alla komponenter, men det är för att jag gör korten själv och inte har tillgång till det där vita trycket.

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-25 15:39

fett, skall kolla lite. hur tycker du den låter?

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-06-25 18:20

Jag har faktiskt inte lyssnat ordentligt på den än (även fast det var >0,5år sedan jag byggde den :oops:). Jag testade bara om den fungerade och då tyckte att den lät OK.

Din nya design är mycket bättre, men avståndet mellan lödöarna och jordplanet ser väldigt tight ut. Det går att ändra när du väljer Polygon och sedan längt upp "Isolate" eller "Spacing", minns inte.
Fast det är klart, du får ju kortet tillverkat i fabrik(?) så risken för kortslutning är nog ganska liten, men ändå. :)

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-26 00:29

jo, jast jag skall ju löda hemma så det är nog ingen dum ide att ha mer plats mella lödöar och jordplan. :)

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-26 23:55

annan fråga, den vita kanten som finns när man gör ett nytt kort, jag fick intrycket att olimex vill ha den för att veta hur stort kortet är. är det den som ligger på layer 20 och heter dimension i eagle?

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-06-27 02:54

Japp!

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-27 07:47

danke! :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-28 10:38

Jag skulle definitivt försöka få lite större avstånd mellan ledningsbanor
lödpunkter på layout nr 2.

Ser ut att gå farligt nära varandra på vissa ställen.

Det är rätt lätt hänt att man får lite utflytning av lödtennet samtidigt som
det i efterhand kan vara rätt svårt att hitta kortslutningen 8O

Går där inte stora strömmar i ledningsbanorna, gör dem då inte mycket
bredare än nödvändigt.

Bredare ledningsbanor = mer kylyta vid lödningen = längre påvärmning = större risk att lödon lossar från kortyta
Dock får heller inte ledningbanorna göras för tunna så att de blir
för varma vid lödningen och lossar.
I och för sig rätt liten risk om kortet etsas av ett företag med bra maskiner...
Hempulade kort (i alla fall mina...) kan ha en tendens till att kopparn
släppet ibland.

Lödöar som sitter mitt i ledningsbanor bör ha en diameter som är kanske
30-40 % större än ledningsbanans bredd, det minskar utflytning av
lödtennet längs med ledningsbanan, samt att det blir lättare att få till
en bra lödning (eftersom tennet stoppas upp runt komponentbenet).
Tycker jag i alla fall :D

Annars ser det grejt ut :D

Bra att du åtgärdare 90 graders svängarna, det är lite ajja baja med
sådana eftersom skarpa hörn ofta också har en tendens till att vilja
fläka upp sig.
O sen o man pular med högfrekventa skojgrejjor så är det som upplagt
att få signalreflexer pga skarpa hörn.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-06-28 11:50

Nu syns ju inte "dimension" på bilden, men fundera på om du inte ska göra plats för skruvhål i hörnen av kortet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-28 12:28

Wolfie skrev:Jag skulle definitivt försöka få lite större avstånd mellan ledningsbanor
lödpunkter på layout nr 2.

Ser ut att gå farligt nära varandra på vissa ställen.

Det är rätt lätt hänt att man får lite utflytning av lödtennet samtidigt som
det i efterhand kan vara rätt svårt att hitta kortslutningen 8O

Det där är inget stort problem om man beställer kort som är maskade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

bobbo

Inläggav bobbo » 2006-06-28 18:00

tackar för input :)

jag tänkte beställa korten från olimex så jag hoppas de coatar allt utom lödöarna.

Jag valde att dra in skruvhålet lite för att spara lite yta. men det kanske är en ide att lägga det lite längre ut. Eftersom kortet är så pass litet tänker jag att det nog räcker med ett hål.

Signalbanorna är 0.032 inch och strömbanorna till opamparna är 0.050 inch. Jag vet inte vad som är lagom men det ser ganska vettigt ut i mina ögon, nån kanske kan upplysa mig om vad som är vettigt.

En helt annan fråga. Jag kom på att det kanske inte är så bra att löda på anslutningarna på kortet. Blir jobbigt om man vill mecka runt om allt är ihop lött. Nån som kan tipsa om en bra anslutningskontakt till kort. Jag kollade lite på dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10374.htm
bra / dåligt?

Återgå till DIY-forum