Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-27 09:08

Tack Koffe :D

Får nog printa ut den texten och lägga på ett strategiskt ställe 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 09:33

Morello skrev:Koffe, Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.

Sant. Nästan. Digital lagring är under vissa premisser känsligare än analog. En digital signal funkar eller så funkar den inte. Den tål mer stryk utan att försämmras men går den sönder är man körd.

Jag här ofta den här diskussionen med min kunder - hur gör man för att långtidslagra? problemet är att ingen kan ge ett bra svar... Det är tror man törs säga är att redundanta, speglade diskar är det säkraste formatet vi har idag... men det är bara sant så länge man har diskparet i "drift". Jag tror att säker långtidslagring av digitalinformation handlar om att ALLTID flytta informationen med sig till nya lösningar. Man får aldrig "ta något ur drift", lägga det i en låda och tror att man kan läsa det igen. Gör man det är man nog stekt, är jag rädd.

Jag är inte säker på att man kommer att kunna läsa en CD om 20 år. Hur många av er skulle kunna läsa en floppy-disc? Man skulle få höra av sig till tekniska museet och jag är inte ens säker på att de skulle kunna hjäpa dej.

Personligen har jag kopior på musiken på en server på andra sidan av stan.... sen har jag kvar CD-skivorna i lådor i källaren men jag hoppas att aldrig behöva ta fram dem igen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 09:40

Margaux skrev:Det vär väl filöverföring till squeezeboxen så eventuellt jitter kan väl endast kan uppkomma i boxens D/A steg?

Klart att det kan bli hackigt om överföringshastigheten inte är tillräckligt hög på LANet men detta klassificeras inte som jitter även om principen är liknande.

Jepp. Det är protokoll på en högre nivå än en ren bit-ström. Alla bitarna kommer fram (och i tid)... Bufferten är STOOOOR. Jag gissar på nästan en minut okomprimerad musik. WLANet hinner skicka om många ggr på den tiden om något paket skulle ha trillat bort.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 09:47

alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...

hur exakt funkar den? vad kan den och vad behöver man?

svara som om ni talar med en 6åring eller en 68åring... :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 09:50

Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...

Eller med mig också! :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 09:59

alltså nu har jag fått en liten förklaring...å jag tycker det verkar mycket bättre och snyggare framför allt att placera en htpc vid stereon och helt enkelt styra allt via en fjärr? då sparar man dessutom kostnaden för squeezeboxen?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 10:10

Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...

Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.

:-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-27 10:31

Haakan_W skrev:alltså nu har jag fått en liten förklaring...å jag tycker det verkar mycket bättre och snyggare framför allt att placera en htpc vid stereon och helt enkelt styra allt via en fjärr? då sparar man dessutom kostnaden för squeezeboxen?

Personligen har jag aldrig sett en htpc-lösning som varit i närheten så smidig som en squeezebox. Man måste nog testa själv för att förstå.

Sen att det tar 1-2 minuter från att strömmen är inkopplad tills musiken flödar ur högtalarna är ingen nackdel heller, mycket trevligt, inget strul eller installation av program och codecs.

Sen behöver man ju som sagt inte ha någon dator i rummet samt framförallt slipper man en datordisplay.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 10:46

Strauss skrev:
Haakan_W skrev:alltså nu har jag fått en liten förklaring...å jag tycker det verkar mycket bättre och snyggare framför allt att placera en htpc vid stereon och helt enkelt styra allt via en fjärr? då sparar man dessutom kostnaden för squeezeboxen?

Personligen har jag aldrig sett en htpc-lösning som varit i närheten så smidig som en squeezebox. Man måste nog testa själv för att förstå.

Sen att det tar 1-2 minuter från att strömmen är inkopplad tills musiken flödar ur högtalarna är ingen nackdel heller, mycket trevligt, inget strul eller installation av program och codecs.

Sen behöver man ju som sagt inte ha någon dator i rummet samt framförallt slipper man en datordisplay.

Håller med, been there, done that :).

En HTPC är mycket klumpigare, blir varmare och/eller väsnas samt har en mycket sämre display om du inte vill behöva slå på TV'n för att bläddra musik.
Du behöver dessutom vara väldigt noga med val av ljudkort (eller betala mycket pengar för det) till en HTPC för att få en digitalutgång som motsvarar den i SB3*.
Ska du köra analogt återstår nog bara att köpa ett dyrt ljudkort som nästan kostar lika mycket som en SB3 (nåja, hälften iallafall).

* bitperfekt (ASIO eller Kernel Streaming stöd). Ett billigt kort som klarar det är Gainward Hollywood@home och andra Envy24 -baserade kort, tror jag har skrivit om dessa förut.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 10:55

Koffe skrev:
Morello skrev:Koffe, Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.

Jag här ofta den här diskussionen med min kunder - hur gör man för att långtidslagra? problemet är att ingen kan ge ett bra svar... Det är tror man törs säga är att redundanta, speglade diskar är det säkraste formatet vi har idag... men det är bara sant så länge man har diskparet i "drift". Jag tror att säker långtidslagring av digitalinformation handlar om att ALLTID flytta informationen med sig till nya lösningar. Man får aldrig "ta något ur drift", lägga det i en låda och tror att man kan läsa det igen. Gör man det är man nog stekt, är jag rädd.

Kul med en till nöjd SB ägare, jag känner igen mig själv i din entusiasm över den lilla mackapären :).

Angående lagring, jag sticker ut hakan ytterligare lite och säger att vi i framtiden inte kommer att behöva bekymmra oss för det själva.
Det blir nämligen så att det inte kommer att finnas något behov av att ha musiken lagrad hemma, musiken streamas direkt från skivbolagen och nätbaserade musiktjänster.

När du "köper" en skiva så ger det dig obegränsad tillgång till att streama den men det finns ju inget egenvärde av att ha den lagrad digitalt hemma.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 10:59

CJNE skrev: Håller med, been there, done that :).

Ohhh yes...

Det enda anledningen jag ser är om man vill kombinera musik och film. Då är det ingen (eller är ett mindre) problem med skärmen.

Det andra skälet är om man VILL ge alla sina pengar till Microsoft och köra en ren MS Mediacenter- MS Mediaplayer lösning.

:-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 11:04

Vi väntar med spänning på att någon gör ett djuplodande test av boxen ifråga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 11:08

Morello skrev:Vi väntar med spänning på att någon gör ett djuplodande test av boxen ifråga. 8)

Det gör jag med, kanske du känner dig hugad Morello? :).
Ett MoLT-test kanske?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 11:10

Morello skrev:Vi väntar med spänning på att någon gör ett djuplodande test av boxen ifråga. 8)

Va', tar du inte oss på orden!!! :-)

Problemt är... vad skall den och liknande lösningar jämföra med? Visst ljudet kan jämföras med en CD... digital utgången med en transport... Men sen är det sååååå mycket mer. Det är en helt annan struktur på tjänsterna och ett helt annat musikkonsumtionsmönster. Det är svårt att testa.

Men jag håller med... jag skulle vilja se en bra resention av den i en seriös tidning.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 11:12

Koffe skrev:
Men jag håller med... jag skulle vilja se en bra resention av den i en seriös tidning.

hehe ja det skulle vara molten isf....jag tror mest morello tänker på dom ljudmässiga parametrarna inte kanske funktionerna (om man tänker på hur hans anläggning ser ut dvs) :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 11:28

Vad jag undrar är om boxen ifråga:

1. Levereras med ASIO-drivrutin
2. Bjuder på digitalutgång med lågt jitter.

Analogutgångarna utgår jag nästan från vara oanvändbara om det sitter radiosändare i lådan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-27 11:30

Koffe skrev:Hur många av er skulle kunna läsa en floppy-disc?

Har du problem med dina 5 1/4" floppys så har jag en fungerande drive. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-06-27 11:32

Kaffekoppen skrev:
Mich skrev:Jag köpte två styck i oktober 2005 och betalade...

Squeezebox2 Wireless Black $249.00
Squeezebox2 Wired Platinum $179.00
Shipping $54.24
Summa: $482.24 -> 3818SEK
UPS (tull/moms): 1050SEK (moms + expeditionsavgift)

Totalt: 4868SEK
Demonstration? Har de motsvarat din förväntning?

Hej, det är väl bäst att jag skriver något

Min kompis kör med sin uppkopplad i matsalen. Även andra familje medlemmar använder den. Han har en lite speciell uppkoppling, han använder nämligen både den digitala och den analoga utgången samtidigt. Den analoga går till en Audio Pro sub och den digitala till ett par aktiva Genelec högtalare.

Jag själv använder inte min. Har ingen nätverkssladd dragen till ljudrummet. Det stora problemet är fjärren. Den är väldigt äcklig att hålla i. Den är av vanlig hårdplast, men den är ytbehandlad så att den känns som gummi. Ungefär som endel verktyg, så att man får bra grepp. Har aldrig sett/känt någon annan fjärrkontroll med något liknande. Jag kommer nog aldrig att kunna använda den p.g.a. detta.

PS. Förutom detta så kan jag också säga att fjärren luktade förfärligt illa. Efter mycket i-sprit och ett par dygn i en låda med en ozon-luftrenare så fick jag bort lukten.

//Michael

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 11:35

Morello skrev:Vad jag undrar är om boxen ifråga:

Analogutgångarna utgår jag nästan från vara oanvändbara om det sitter radiosändare i lådan.

1. Nej, för det är inget ljudkort. Det är en helt fristående musikupspelare som ansluts till nätverket antingen trådlöst eller med en ethernetkabel.
Den kommunicerar sedan med den dator som har musiken lagrad (garderobsservern) över nätverket.

2. Ja iallafall om man törs lita på tillverkaren:
SlimDevices skrev:Intrinsic jitter: less than 50ps (standard deviation)
.

Det går att stänga av WiFi (trådlöst nätverk) om det inte används.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-06-27 11:36

Morello skrev:Vad jag undrar är om boxen ifråga:

1: Nej, det är inget ljudkort.
2: Ja, det sägs så. Titta dock gärna på en bild på sidan 2 i denna tråd. 04'an används som oscillator för två klockor och utgångsbuffert.

Det finns en version utan radio (ej trådlös).

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 11:37

Boxen "dyker" alltså inte upp i windows som en ljudenhet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 11:38

Mich skrev:Jag själv använder inte min. Har ingen nätverkssladd dragen till ljudrummet. Det stora problemet är fjärren. Den är väldigt äcklig att hålla i. Den är av vanlig hårdplast, men den är ytbehandlad så att den känns som gummi. Ungefär som endel verktyg, så att man får bra grepp. Har aldrig sett/känt någon annan fjärrkontroll med något liknande. Jag kommer nog aldrig att kunna använda den p.g.a. detta.

PS. Förutom detta så kan jag också säga att fjärren luktade förfärligt illa. Efter mycket i-sprit och ett par dygn i en låda med en ozon-luftrenare så fick jag bort lukten.

//Michael

De har nog bytt fjärr på den nya versionen (SB3, den som säljs nu).
Tycker den funkar helt OK.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 11:38

Morello skrev:Boxen "dyker" alltså inte upp i windows som en ljudenhet?

Nej.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 11:42

Då kan man alltså betrakta den som en mini-PC med inbyggt ljudkort som nyttjar nätverket för åtkomst av filer på annan maskin?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 11:47

Morello skrev:Då kan manMan akn alltså betrakta den som en mini-PC med inbyggt ljudkort som nyttjar nätverket för åtkomst av filer på annan maskin?

Mitt i prick :).
Fast utan en PC's alla nackdelar (oljud, tid att starta, strul med mjukvara etc).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 11:48

Morello skrev:

En "fristående" jitter mätning - http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ght=jitter

Utan att vara expert på digitalteknik på den här nivån... men visst är det så att jitter (om det är inom rimliga gränser) bara är ett problem om inte den mottagande kretsen inte kan "ta hand om det". Man kan alltså säga att det finns jitter i båda ändar av digitalförbindelsen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 11:53

Det hade varit fint om man kunnat spela upp filer via boxen från en annan PC i nätverket också, men det går inte att lösa på något sätt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 11:54

Mich skrev:PS. Förutom detta så kan jag också säga att fjärren luktade förfärligt illa. Efter mycket i-sprit och ett par dygn i en låda med en ozon-luftrenare så fick jag bort lukten.

Min SB3 luktade bara ny elektonik... ahh the sweet smell :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 11:57

Morello skrev:Det hade varit fint om man kunnat spela upp filer via boxen från en annan PC i nätverket också, men det går inte att lösa på något sätt?

Det går att ha flera servrar (eller PCs) på nätverket... Det går att lösa på flera sätt:

1. Installera flera Slimservrar...
2. Dela ut filerna från PC nummer 2 på nätverket. Låt din slimserver hämta dem som fil och stream dem till SB:en

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 12:00

Probelemet 'är att jag skulle vilja ha upp boxen som en ljudenhet för att tex kunna använda den i Cubase.

En annan relaterad fråga.

Jag har ett lokalt nätverk(två burkar). Jag skulle vilja spela DVD-skivor i den ena burken och titta via den andra(som står i vardagsrummet).

Idag använder jag Nero Showtime och får det itne att fungera. :?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd