Rekommenderar ni Carlsson-högtalare i odämpat rum?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Rekommenderar ni Carlsson-högtalare i odämpat rum?

Inläggav PAL14 » 2006-06-27 10:18

Kan man använda Carlsson högtalare med gott resultat i rum som inte är så mycket dämpade, eller är det bättre med "traditionella" högtalare?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-27 10:47

Finns nog inga högtalare som funkar i ett kalt rum. Vanlig stökig svensk möblering med hylla, soffa/fåtölj, matta etc duger mkt bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-06-27 11:00

Hej!

Enligt min mening får man samma problem i ett odämpat rum oavsett om det är Carlssonhögtalare eller "vanliga" högtalare.

Man kan nog säga att Carlsssonhögtalaren har en liten fördel eftersom reflexen från bakväggen ingår i konstruktionen.

Med ganska små medel kan man enkelt förbättra några parametrar i rummet om man utgår från ett spartanskt möblerat rum.

Dessutom får man ju ett par kvaderatmeter boyta till om man använder högtalare som inte måste stå ut från väggen.

Jag tycker ju att Carlssonhögtalare alltid är att föredra men jag är kanske inte helt neutral i frågan :D

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-27 11:11

Dellstig:

Nej vem tusan är inte det?! :wink:

Men iaf, jag har vart med och lyckats dämpa död på ett par oa52.3. Även om taket och till viss mån väggen högtalarna står mot så är inte för mkt dämp så ruggigt bra. Är man inte så sugen på att belamra rummet med en massa möbler så rekommenderar jag IKEAs lite kraftigare gardiner med de kraftiga söljorna, enfärgade i bla blått och rött. Sätt upp stängerna på ett par väggar och dra för och ifrån samtidigt som du lyssnar in dig. Detta förändrar inga pucklar, utan påverkar bara klapp-eko etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-27 11:33

Kan nämna att Stig förespråkade heltäckningsmatta på 100% av golvet. I övrigt föredrog ha rum med viss dämpning under öronhöjd, men väldigt lite över. Diffusion helt ok även högt upp dock.

Som konsekvens av detta var ha fakiskt helt emot kraftiga absorberande gardiner, och använde själv bara några små flurtunna gardiner i det stora nedre lyssningsrummet, och inga alls i det övre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-27 11:37

IngOehman:

Takreflexen är väl rätt viktig, antar jag, skall man diffusera även där?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-27 11:44

Stig gjorde det aldrig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-04 09:38

Jag tyckte i att de popboxar jag en gång hade lät bäst när de spelade i ett helt tomt stort rum, vilket skedde en gång när vi flyttade in i ett hus med vardagsrum med mycket oregelbunden form, innebalkong och takhöjd varierande mellan 2,4 och 4,8 m. Självklart installerar man musikanläggningen först av allt, innan några andra möbler kommit på plats!

Däremot låter de nuvarande stativarna illa utan dämpning.

Så dessa begränsade erfarenheter kanske ändå talar för att Carlssonkonstruktioner klarar kala rum bättre?

Återgå till Carlsson Illuminati