Det här med rör...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Det här med rör...

Inläggav Jocke » 2006-06-28 12:14

Jag har en gitarrförstärkare som har varit undanställd en tid. När jag använder den upplever jag två problem.

1. Microfoni. Vid vissa toner uppträder resonans/missljud. Högtalar elementen är monterade i samma låda med halvöppen rygg.

2. Den ändrar ljudkaraktär under drift från varmt och fylligt till svagt och tunnt omväxlande.

Stärkaren är väl en 10 år eller så jag kan väl tänka mig att rören är slut. Jag har inte öppnat den för att "titta på" dem men utgår ifrån att de är socklade och skulle väl vara lätta att byta?

Hittade det här schemat på lillebror Crate VC3112 som lämnar 30W i klass A. Min stärkare heter Crate 5212 och är klass AB-kopplad med samma komponenter - 4st 12AX7 och 4st EL84.

Ni som har erfarenhet av rörförstärkare - är min slutsats att det är hög tid för rörbyte sannolik? Är det här i så fall rör som används för HiFi och finns det någon som har några utbytta rör liggande som kan tjäna en tid till eller är det bara att köpa nya?

http://www.freeinfosociety.com/electron ... preamp.pdf

http://www.freeinfosociety.com/electron ... weramp.pdf

/Jocke

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-28 12:33

Mikrofonin kommer sannolikt från ingångsrören V1 och V2. Dessa bör vara av en sort som är erkänt lågmikrofonisk. Gitarrförstärkarbutiker på nätet brukar ange om något rör har låg mikrofoni.

Driften i ljudkaraktär är lite knepigare att peka ut orsaken till. Händer det på båda kanalerna eller bara ena och i så fall vilken? Jag kan tänka mig att dirtykanalen kan driva på det sättet med de arbetspunkter som valts där kombinerat med kanske slitna rör. Händer det på båda så kan det vara slutrören, fasdelarröret eller kanske kondensatorerna mellan dessa.

12AX7 (ECC83) och EL84 används i både hifi och gitarr.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-28 14:13

Microfonin är samma för både clean och dirty. Däremot verkar driften av ljudkaraktär bara förekomma på clean-kanalen. Åtminstånde vid ett snabbtest.

Kan man byta rör individuellt så man kan prova sig fram eller bör de vara matchade? Vore kanske bäst att byta rubbet fast det vore ju intressant att veta om det är rören eller om det är någon konding, som du föreslår.

Om nu 12AX7 (ECC83) och EL84 används i både hifi och gitarr så ställs ju större krav på hifi och någon kanske har "halvslitna" rör liggande som ändå kan ha en del kvar att ge i en gitarrstärkare?

/Jocke

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-28 14:38

12AX7 kan du flytta runt utan vidare för att prova dig fram.

EL84 måste i denna koppling vara 4 st väl matchade exemplar. Du kan prova byta plats på ett par av dem för att se om karaktären ändrar sig. Titta även på anoderna på slutrören, de ska förbli svarta och inte glöda på npgot sätt. (Anoden är yttersta plåtbiten inne i röret).

Om du ställer dirtykanalen på låg dist (låg gain och hög level) kanske du kan höra om samma problem finns där.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-28 14:42

Kan passa på att tipsa om Sovtek 12AX7LP(S), vilka jag haft god erfarenhet av gällande såväl mikrofoni som brusnivå. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-28 14:46

Tillägg: om du provar byta plats på ett par EL84 så välj ett från vardera övre och undre halvan. Byter du plats på paret på ena sidan lär inte mycket hända :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-28 15:03

Tack för tips och goda råd! Jag ska kolla rören när det blir mörkt - återkommer med besked!

/Jocke

Återgå till Teknikforum