Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Johan> Har du lyssnat på Revel Ultima Gem? Jag har kollat lite på den, verkar fin!
Isidor skrev:
Mikael2,Jag kan njuta av musik från alla högtalare såvida det inte är direkt fel på dem så jag måste säga att alla högtalare är bra rent subjektivt.
Det kan jag också! Du skulle gråta om du såg, eller ännu värre hörde, mina datorhögtalare. Jag kommer att byta ut dem, men visst går det att njuta av musik m.h.a. dem också.
Vad gäller dina högtalarpreferenser så kan jag bara konstatera att alla inte tycker lika, vilket jag aldrig påstått heller. Det jag säger är att majoriteten av tränade lyssnare föredrar en jämn frekvensgång och låg distorsion. Jag är ändå ganska säker på att du skulle tycka att W/P var en ännu bättre högtalare om frekvensgången (och fasgången som en mindre viktig bonus) korrigerades digitalt.
Jo tillsammans med Revels egen sub borde det bli bra, dock vet jag inte om den har HP filter men det antar jag. Man kan ju köpa ett par Gem i USA för ca 30000, rätt bra pris.Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Johan> Har du lyssnat på Revel Ultima Gem? Jag har kollat lite på den, verkar fin!
Jo jag gillar dem. Jag tycker de låter "rent och klart". De bör kombineras med basmoduler och högpassfiltreras för att få bra ljudtryckskapacitet vid låga frekkvenser.
Jag gillar också de där "Salon" tror jag de heter (med 2 st 9-tummare tror jag det var).
M20 är inte tillräckligt bra för min smak. (har lyssnat både i butik och hemlånade). "Grumliga" i ljudet tyckte jag, förmodligen distorsion och inte frekvensgångsavvikelser, annars hade de ganska hyfsad basåtergivning med tanke på den lilla storleken.
Morello skrev:Callisto,
Problemet med en 1:a ordningen filterfunktion i en högtalare är att elementen är 90 grader( så kallat quadratur-filter) ur fas vid delning. Vid någon position över eller under högtalaren kommer avståndet till resp. element att vara sådant att det relativa fasläget blir noll, varför summan blir för stark.Med andra ord får man en högtalare som "loobar" uppåt eller nedåt(beroende på om diskanten sitter längst upp eller längst ned i en tvåvägare tex).
Min ståndpunkt här är att elementen skall summeras i fas på nollgraders-axeln, således att man får en kontrollerad huvudloob![]()
mvh\Morello
Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Självklart beror det också på sina egna preferenser.
Jag vet inte om det är preferens av högtalare direkt....troligen är det väl preferens av mitt rum+högtalare som gjorde att jag föredrog Watt/Puppy framför Revel Studio till exempel fast det är svårt att avgöra. Det kan ju ha med musikvalet att göra också
norman skrev:Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Men man hör ju verkliga ljud genom samma öron så örats egna tonkurva skall inte spela nån roll. (om man t.ex. skulle få för sig att kompensera för hörselgångarnas förvrängning så skulle det ju låta jättekonstigt då vi inte är vana vid att höra utan hörselgångar...)
Isidor skrev:Rydberg,
Jag har bara hört Ultima Gem helt kort, men visst är det en bra högtalare i stort. Välbalanserad återgivning. Det är dock en liten högtalare med allt vad det innebär för avsaknad av djupbas och begränsad ljudtrycksförmåga.
Callisto skrev:norman skrev:Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Men man hör ju verkliga ljud genom samma öron så örats egna tonkurva skall inte spela nån roll. (om man t.ex. skulle få för sig att kompensera för hörselgångarnas förvrängning så skulle det ju låta jättekonstigt då vi inte är vana vid att höra utan hörselgångar...)
Man hör inte genom samma öron, inte jag iallafall, jag har mina egna. Skämt och sido, det är väl klart att alla har olika hörsel, det är bara att gå och göra en hörselundersökning. Alla har heller inte samma hörsel vid samma frekvenser så att säga.
Jag tror nog att detta spelar kan påverka.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster