bra musik utanför din genre

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

bra musik utanför din genre

Inläggav boyafraid » 2006-07-03 00:53

ja, alltså ett band, en grupp eller en artist som du uppskattar trots att det är en genre du annars inte tycker särskilt mycket om, har ni några sådana?
jag har exempelvis aldrig fastnat för klassisk musik, men tycker dvoráks "the new world" är suverän
och trots att jag aldrig hyst någon större kärlek för kvinnlig soft-akustisk- pop (typ singer-songwriter-grejen) gillar jag cat power skarpt

det går givetvis bra att bara säga enstaka låtar också

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-03 01:48

Jag uppskattar Sven-Ingvars - trots att jag hatar dansbandsmusik. Varför? Jo dels är dom en institution i svensk musikliv, dels har dom spelat på Hultsfred med lite rockigare versioner av sina låtar. Och så har dom uppträtt på folkpark med Beatles som förband (om jag minns rätt)!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-03 02:21

Vi såg Iron Maiden-konserten på TV för ett tag/länge sen på SVT, och det var faktiskt riktigt roligt; en sån enorm glädje från publiken, charmigt, opretentiöst.... helt genialt! Att man aldrig insett detta?? Borde kanske blivit Maiden-fan istället..... :)

*ruuun toooo thee hiiiiiiiiillllls*!!! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-03 12:10

phloam skrev:Vi såg Iron Maiden-konserten på TV för ett tag/länge sen på SVT, och det var faktiskt riktigt roligt; en sån enorm glädje från publiken, charmigt, opretentiöst.... helt genialt! Att man aldrig insett detta?? Borde kanske blivit Maiden-fan istället..... :)

*ruuun toooo thee hiiiiiiiiillllls*!!! :D

Jag har aldrig varit någon fan av IM, deras plattor har alltid varit för mycket "standard 1A" och ganska tråkiga. För snart två år sedan sände dock Sveriges Radio en hel två-timmarskonsert (dom gjorde om samma sak förra året, då även i TV) som var riktigt bra. Så jag tänkte att kanske jag har missat något så jag skaffade deras senaste studioalbum. Men ack vad jag bedrog mig, lika trist som vanligt :-(

Jag har insett att det var just den live-konserten jag gillade (framför allt den senare hälften) och kanske just av den anledningen som du nämner.

Så i min skivsamling finns det nu två IM, en bra live- och en tråkig studioinspelning!

/ B

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-07-03 17:54

Svensk progg - Björn Afzelius

American heartland - Boz Scaggs

American swamp - Tony Joe White
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-03 22:22

Det händer rätt ofta att jag blir medryckt av spelglädje, oavsett genre. Det har hänt (läskigt!) att jag lyssnat på C&W utan att stänga av omedelbart... Dansband, C&W, och techno är exempel på genrer jag aldrig skulle ta i, om det inte vore för att jag snubblat över något som spelar för att det är kul. (Går det, förresten, med techno?)
... tycker jag!

Per

Återgå till Musikstugan