Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:det där med bi-amping har jag länge funderat över
finns det någon kritisk (i avseendet ifrågasättande, inte nödvändigtvis negativt inställd) sida som skrivit om fenomenet (och framförallt resultat) utan att använda alltför svåra tekniska förklaringar?
boyafraid skrev:det där med bi-amping har jag länge funderat över
finns det någon kritisk (i avseendet ifrågasättande, inte nödvändigtvis negativt inställd) sida som skrivit om fenomenet (och framförallt resultat) utan att använda alltför svåra tekniska förklaringar?
boyafraid skrev:ok då ser jag självklart ett problem, men förutsatt att använder identiska slutsteg som man exempelvis kan göra i en del hemmabioförstärkare för att bi-ampa - är resultatet helt identiskt med resultatet som uppnåtts om man inte bi-ampade alls?
Det är exakt vad som beskrivs i artiklarna. Kallas aktiv drivning på svenska tror jag. Jag har använt det i olika uppställningar, just nu kör jag rör i toppen och 2x500W klass-D i basen.boyafraid skrev:hur är situationen då då?
boyafraid skrev:Haakan_W skrev:precis så, förutsatt att du inte kopplar bort dina passiva filter och använder aktiva filter förstås..för då är situationen helt annorlunda....
hur är situationen då då?
naqref skrev:Kör man däremot med aktiv drift så kan man låta signalen under delningsfrekvensen styras ut helt och likaså för signalen över delningsfrekvensen. Det gör att vi kan låta 1.5kHzaren ligga på 40Vp och samma för 3kHzaren. Det ger i praktiken att man kan med aktiv drift kan spela lika högt med två steg på 100W som vid passiv drift med ett steg på 400W. En vinst på 6dB. Detta gäller bara om man om man har flera toner inblandade som finns på båda sidor om delningsfrekvensen. Kör man med en ren sinus så är vinsten noll (förutom om den ligger exakt på delningsfrekvensen).
subjektivisten skrev:Artiklen stämmer rätt bra. Dock tycker jag han har missat flera saker. Som t ex att vinyl kan låta bättre (ofta gör det) för det är mastrat bättre än CD.
Det är ju just mer reaktiv last det blir när man biampar passivt, dessutom ger biamping samma differentiella fasdistorsion som man får med biwire.Piotr skrev:Man begränsar ju strömmen från utgångssteget och det lär minska disten något. Blir ju lite lättare för steget med mindre reaktiv last.
Rydberg skrev:Det är ju just mer reaktiv last det blir när man biampar passivt, dessutom ger biamping samma differentiella fasdistorsion som man får med biwire.Piotr skrev:Man begränsar ju strömmen från utgångssteget och det lär minska disten något. Blir ju lite lättare för steget med mindre reaktiv last.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Mats och 20 gäster