Gamla DAC:ar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-07 07:12

Style skrev:Hedlund, du har uppenbarligen inte förstått vare sig samplingsteormet eller fouriertransform.

En fyrkantsvåg med grundfrekvensen 1 KHz måste återges med en oändlig samplingsfrekvens för att få helt fyrkantig form. Det antialiasfilter som sitter innan ADCn måste ha en motsvarighet efter DACn för att inte få aliasing eller vikningsdistorsion som det heter på svenska.

Det man måste inse är att de övertoner som skapar fyrkanstsvågens perfekta kantighet ligger lång långt över hörbarhetsområdet.

Det matematiska bevisen är inte triviala men kräver egentligen inte mer än gymnasiematematik. Kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Sh ... ng_theorem

Jodå, Style, jag har koll på båda även om jag villigt skall erkänna att det var länge sedan jag tittade på Fouriers transform och skulle behöva en repetition.
Och ADC omvandling har jag aldrig sysslat med, så där får jag också erkänna att jag har begränsade kunskaper. Därav min fråga om vad det har med digital filtret att göra.
Däremot har jag byggt alldeles för många DACar för att ignorera att det är just i digitalfiltret och dess översampling som det i särklass största problemet med "CD" ljudet ligger. Ta bort översamplingens negativa effekter (sidoband, inringningar, utringningar eller vad man vill kalla dom) och ljudkvalitén tar ett gigantiskt steg mot det bättre vinylljudet.
Näst intill suddar ut skillnaden.
Har man byggt DACar enligt både NOS-skolan och den traditionella och kan höra och mäta skillnader i "alla" register, så är det svårt att tro på något annat och blund för det man kommit fram till.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-07 09:02

eftersom du skrivet "tar ett steg mot det bättre vinylljudet" är det uppenbart att det inte är att återskapa signalen du är ute efter. Subjektivt kan naturligtvis felaktiga filter uppfattas som "bättre" då dessa lägger till saker som inte finns i källan.

För att förstå vad som karakteriserar en bra DAC måste man förstå en ADC då DACens funktions är inversen av ADCens. Bättre än så är det inte teoretiskt möjligt att göra det
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-07 09:11

Hedlund skrev:[Jag vill mena att du inte førstått vad "insvængningarna" ær før något. Men att jag førstått det.

Nær det gæller øversamplingen har jag glømt hur det fungerar och kan inte komentera det. Men jag tycker att dom effekter du næmner borde vara mycket lætta att se t.ex. i ett oscilloskåp. Mærkligt att ingen gjort det...

Tror inte jag behöver kommentera det närmre mer än att säga att självklart syns det på ett oscilloskop och det har t.o.m. redovisats i tester av CD-spelare vid åtskilliga frekvenser.
Jämför High Fidelity som förr redovisade fyrkantsvåg vid 1 kHz.
Titta i gamla nummer så hittar du det säkert.[/quote]

Jag har inte læst någon High Fidelity sedan jag ypptæckte att tidningen ær oseriøs (detta var 1995, typ).
Ær det så som jag misstænker att æven den tidningens medarbetare inte heller førstått vad frekvens ær før något? Det ær førlåtligt, det tog mig ett anatl år.
Men vi kan ju ta det hær: Frekvens = branthet på flank.
En fyrkantvåg på 1kHz innhåller (om den ær perfekt) oændligt høgfrekvens, eftersom flankerna (uppåt och nedåt) har oændlig derivata. Man måste se till vågformen, inte till hela perioden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-07 09:38

Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.

Nja, brantheten på flanken beror på nivån lika mycket som på frekvensen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-07 10:25

paa skrev:

nej det gör den inte
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-07 11:03

Style skrev:eftersom du skrivet "tar ett steg mot det bättre vinylljudet" är det uppenbart att det inte är att återskapa signalen du är ute efter. Subjektivt kan naturligtvis felaktiga filter uppfattas som "bättre" då dessa lägger till saker som inte finns i källan.

För att förstå vad som karakteriserar en bra DAC måste man förstå en ADC då DACens funktions är inversen av ADCens. Bättre än så är det inte teoretiskt möjligt att göra det

Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 11:05

men hedlund då är det ju inte hifi vi pratar om nåt mer? utan enbart dina subjektiva åsikter som du försöker få fram som nån sorts sanning?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-07 11:09

Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

Här har ni båda rätt om jag får säga vad jag tycker.
Ökar man nivån (amplituden) så ökar kravet på frekvensen uppåt.
För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt.
Det handlar om drivförmåga och vad som ska drivas.

Ska man däremot ha den perfekta fyrkantsvågen är det helt riktigt att kravet på bandbredd är detsamma för 10 Volt precis som 1 Volt.
Dvs oändlig bandbredd, men eftersom den bara finns i teorin, så får vi acceptera paa's alternativ som det vi får leva med.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-07 11:12

Haakan_W skrev:men hedlund då är det ju inte hifi vi pratar om nåt mer? utan enbart dina subjektiva åsikter som du försöker få fram som nån sorts sanning?

Jo, visst är det så.
Mina åsikter är det, men om man kan kalla dom subjektiva vet jag inte.
Det får var och en bedömma.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 11:16

Hedlund skrev:
Haakan_W skrev:men hedlund då är det ju inte hifi vi pratar om nåt mer? utan enbart dina subjektiva åsikter som du försöker få fram som nån sorts sanning?

Jo, visst är det så.
Mina åsikter är det, men om man kan kalla dom subjektiva vet jag inte.
Det får var och en bedömma.

då har vi löst detta ;)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-07-07 11:18

Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.

Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-07 11:26

Jax skrev:Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.

bra uttryckt, det är den innebörden jag har försökt att säga i flera postningar nu utan att ha fått fram det
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-07 12:02

Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

En vågrörelse med större amplitud har brantare flanker vid nollgenomgången än vid liten amplitud, vid samma frekvens.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-07 12:07

Hedlund skrev:En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
Förstår jag dig rätt, det är översamplingen som du tycker är fel/problemet och inte det digitala filtret?
Hittills i tråden fick jag intrycket av att det var digitala filtreringen som var fel/problemet (och som har motargumenterats).
//Michael

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-07 13:34

paa skrev:
Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

En vågrörelse med större amplitud har brantare flanker vid nollgenomgången än vid liten amplitud, vid samma frekvens.

ja om vi pratar en enkel sinus, men debatten handlar om väl om fyrkantsvågor
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-07 15:20

Jax skrev:Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.

... för annars är systemet trasigt! Ett digitalt överföringssystem måste givetvis vara byggt så att bandbreddsbegränsningen inte är satt ur spel.

Ingen försöker väl optimera ett RIAA-steg mot en signal som inte är korrekt RIAA-korrigerad?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-07 15:51

Hedlund skrev:
Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt.

.

Nej, så är det inte. Stigtiden står direkt i proprtion till filtrets överföringsfunktion. Däremot ökar kravet på stighastighet(slewrate) med en faktor tio om amplituden ökas med en faktor tio.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-07 20:50

paa skrev:
Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

Aha, jag menade att man bara skulle titta på en del av vågformen, vilket inte nödvändigtvis behöver innefatta nollgenomgången. Alltså inte titta på en hel period, utan bara en del av en period.

Nu förstår jag din ståndpunkt :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-07-07 21:21

Nefilim skrev:När det gäller DAC:ar så är det väl så att dessa inte utvecklats så mycket de senaste tioåren!? Det som hänt är väl i princip enbart priserna som sjunkit?
I många fall verkar priserna ha sjunkit för man har sparat i analogdelen. Riktigt illa i en del fall. :(
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-10 11:37

Jax skrev:
Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.

Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.

Varför skulle det vara fel ?
Att titta hur översampling ser ut på en fyrkantsvåg är väl ett alldeles utmärkt sätt att påvisa skillnaden i översampling mellan olika filter.
Det är ju just skillnaden man vill ha fram.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-10 11:38

Mich skrev:
Hedlund skrev:En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
Förstår jag dig rätt, det är översamplingen som du tycker är fel/problemet och inte det digitala filtret?
Hittills i tråden fick jag intrycket av att det var digitala filtreringen som var fel/problemet (och som har motargumenterats).
//Michael

Korrekt.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-10 11:44

Morello skrev:
Hedlund skrev:
Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

.

Nej, så är det inte. Stigtiden står direkt i proprtion till filtrets överföringsfunktion. Däremot ökar kravet på stighastighet(slewrate) med en faktor tio om amplituden ökas med en faktor tio.

Eftersom stigtiden är stark sammankopplat med bandbredden så är det i princip samma sak. Har du inte bandbredden med dig för att kunna hantera en viss stigtid så får du mer eller mindre självsvängning. Att säga att det enbart beror på stigtiden är inte korrekt i mina öron.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-10 12:00

Bernt skrev:
Nefilim skrev:När det gäller DAC:ar så är det väl så att dessa inte utvecklats så mycket de senaste tioåren!? Det som hänt är väl i princip enbart priserna som sjunkit?
I många fall verkar priserna ha sjunkit för man har sparat i analogdelen. Riktigt illa i en del fall. :(

Sparat och sparat. Anogdelen kostar inte mycket. En dubbel-OP av klass och ett korrekt dimensionerat filter och du är hemma.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-11 10:13

Hedlund skrev:
Jax skrev:

Att titta hur översampling ser ut på en fyrkantsvåg är väl ett alldeles utmärkt sätt att påvisa skillnaden i översampling mellan olika filter.

Absolut. Om du skickar in fyrkantvågen i ADC:n! Att generera en "digital" fyrkantvåg och titta på den ut ur en DAC är alldeles förfärligt fel, om du vill studera hur DAC:en uppför sig i signalkedjan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 10:18

Hedlund skrev:
Morello skrev:
Hedlund skrev:
Style skrev:
paa skrev:

nej det gör den inte

.

Eftersom stigtiden är stark sammankopplat med bandbredden så är det i princip samma sak. Har du inte bandbredden med dig för att kunna hantera en viss stigtid så får du mer eller mindre självsvängning. Att säga att det enbart beror på stigtiden är inte korrekt i mina öron.

Jag tror du blandar ihop stigtid/falltid med stighastighet. Stig- och falltid är oberoende av amplitud.

Det du skrev förut stämmer helt enkelt inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 10:56

paa skrev:kan rekommedera artilkeln om Sincen - Nyckeln till CD-ekvationens gåta:
http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf

Får jag upprepa Paas tips.

Jag vill påstå att alla försök att hitta och förstå den optimala signalbehandlingen vid AD/DA-omvandling i tidsdomänen är dömda att misslyckas. Möjligen kan man, efter att ha förstått teorin i frekvensdomänen ordentligt ha nytta av att förstå parallellerna i tidsdomänen, men det är först efter att man förstått det i frekvensdomänen riktigt rejält som jag tror att man har någon nytta av tidsdomänstänkande.

Har man förstått samplingsteoremet, så går det inte att rucka på det bara för att man tittar i tidsdomänen.

Hedlund: Jag stämmer alltså in i kören som säger att det där med "tidskorrekt" och allt vad det kallas inte vilar på saklig grund, utan att det grundas på missförstånd av tekniker, missförstånd som ibland har förstärkts i marknadsföringen.

Välkommen förresten, låt inte vår uppriktighet skrämma iväg dig nu bara!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 11:21

Ska vi säga detta också, kanske är det det Hedlund menar.

På den gamla tiden körde man ut signalen från en DAC som verkligen klockade ut analoga "trappstegar" med frekvensen 44100 Hz. Denna signal har spegling runt 22050 Hz och måste alltså lågpassas så att spegelfrekvenserna tas bort. På den gamla tiden gjorde man det med ett brant analogfilter. Eftersom analoga filter måste vara kausala så kan de inte för-ringa. En konsekvens av detta är att sådana filter, även om de närmar sig "brickwall" amplitudmässigt, inför en fasvridning. Fasvridningen ger en svans av ringningar, men ingen förringning. Ett brickwallfilter har alltså inte en sinc som impulssvar om det fasvrider.

En översamplande omvandlare stoppar in nollsampel mellan ursprungssamplen. Den nya digitala signalen är precis lika drabbad av speglade frekvenser som den analoga, men eftersom den är kvar i den digitala domänen, fast med högre samplingsfrekvens kan man lågpassa i den digitala världen. Eftersom man kan göra digitala filter icke-kausala* så kan man bibehålla fasinformationen, dvs filtret kan ges nollfas. Om fasinformationen är intakt, men amplituden begränsas till "brickwall" kommer filtret att förringa. Impulssvaret blir en sinc.

Vi har alltså en situation där den gamla tekniken gav icke-faskorrekt-ickeförringande impulssvar, och den nya tekniken ger faskorrekt-förringande impulssvar. Båda teknikerna ger (i princip) identiskt amplitudsvar.

I princip är det dock inget som hindrar att man gör de digitala filtren på samma sätt som de analoga, dvs man tillåter fasvridning för att slippa förringningen.

Menar Hedlund att tidskorrekt implementering är just detta?

I sådana fall kan jag ge honom visst stöd. Alltså, jag är iofs av uppfattningen att man inte hör någon skillnad alls mellan implementeringarna om de har samma amplitudsvar, örats faskänslighet vid de höga frekvenser som det är tal om här är försumbar. Men om vi extrapolerar ner till hörbara frekvenser och delningfilter så vet man att förringande filter inte låter bra. Men den extrapolationen är mycket tveksam.

Men i den här debatten finns ett faktum som man inte får glömma: ett antivikningsfilter måste alltid ha ett amplitudsvar som tar bort "allt" över halva samplingsfrekvensen, oavsett om filtret är digitalt eller analogt, nollfas eller fasvridande. Glömmer man det så kan man glömma alla fördelar som man fick ur andra synvinklar.

*I varje fall om det rör sig om ljud lagrat i någon buffer. Man kan ju tjyvkika på vilka sampel som ska komma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-11 11:24

Man skall inte förringa värdet av ett brickwallfilter.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 12:35

perstromgren skrev:
Hedlund skrev:
Jax skrev:

Absolut. Om du skickar in fyrkantvågen i ADC:n! Att generera en "digital" fyrkantvåg och titta på den ut ur en DAC är alldeles förfärligt fel, om du vill studera hur DAC:en uppför sig i signalkedjan.

Fler missförstånd tydligen.
Det är digital filtrets översampling jag vill titta på, inget annat, och där fungerar en fykantsvåg alldeles utmärkt för att skilja olika filter åt.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 12:53

Svante skrev:Ska vi säga detta också, kanske är det det Hedlund menar.

På den gamla tiden körde man ut signalen från en DAC som verkligen klockade ut analoga "trappstegar" med frekvensen 44100 Hz. Denna signal har spegling runt 22050 Hz och måste alltså lågpassas så att spegelfrekvenserna tas bort. På den gamla tiden gjorde man det med ett brant analogfilter. Eftersom analoga filter måste vara kausala så kan de inte för-ringa. En konsekvens av detta är att sådana filter, även om de närmar sig "brickwall" amplitudmässigt, inför en fasvridning. Fasvridningen ger en svans av ringningar, men ingen förringning. Ett brickwallfilter har alltså inte en sinc som impulssvar om det fasvrider.

En översamplande omvandlare stoppar in nollsampel mellan ursprungssamplen. Den nya digitala signalen är precis lika drabbad av speglade frekvenser som den analoga, men eftersom den är kvar i den digitala domänen, fast med högre samplingsfrekvens kan man lågpassa i den digitala världen. Eftersom man kan göra digitala filter icke-kausala* så kan man bibehålla fasinformationen, dvs filtret kan ges nollfas. Om fasinformationen är intakt, men amplituden begränsas till "brickwall" kommer filtret att förringa. Impulssvaret blir en sinc.

Vi har alltså en situation där den gamla tekniken gav icke-faskorrekt-ickeförringande impulssvar, och den nya tekniken ger faskorrekt-förringande impulssvar. Båda teknikerna ger (i princip) identiskt amplitudsvar.

I princip är det dock inget som hindrar att man gör de digitala filtren på samma sätt som de analoga, dvs man tillåter fasvridning för att slippa förringningen.

Menar Hedlund att tidskorrekt implementering är just detta?

I sådana fall kan jag ge honom visst stöd. Alltså, jag är iofs av uppfattningen att man inte hör någon skillnad alls mellan implementeringarna om de har samma amplitudsvar, örats faskänslighet vid de höga frekvenser som det är tal om här är försumbar. Men om vi extrapolerar ner till hörbara frekvenser och delningfilter så vet man att förringande filter inte låter bra. Men den extrapolationen är mycket tveksam.

Men i den här debatten finns ett faktum som man inte får glömma: ett antivikningsfilter måste alltid ha ett amplitudsvar som tar bort "allt" över halva samplingsfrekvensen, oavsett om filtret är digitalt eller analogt, nollfas eller fasvridande. Glömmer man det så kan man glömma alla fördelar som man fick ur andra synvinklar.

*I varje fall om det rör sig om ljud lagrat i någon buffer. Man kan ju tjyvkika på vilka sampel som ska komma.

Bra beskrivning Svante. Ganska precis är det just så här jag menar.
Genom att använda lämpliga filter (Bezier) så kan in och urrigningarna runt den tänkta "pulsen" minimeras.
Skillnaden i våra åsikter är att jag har erfarenheten att detta har extremt stor betydelse för ljudåtergivningen efter att vid åtskilliga tillfällen fått se mina DAC byggen förbisprungna av just spelare med pulskorrekt digitalfilter. Dom vanliga spelarna med traditionella digitala filter klarar jag av att slå, men inte dom från dCs, Wadia eller T+A.
Således är jag numer en glad ägare av T+A D10 och har lagt mina DAC projekt på hyllan. Finns ingen anledninga att bygga något förrän vi normala DIY har tillgång till samma typ av digitala filter som marknadens ledande audio företag har.

Har man inte hört en CD-spelare som har digitala filter av den typen som jag refererar till bör man göra sig tjänsten att börja med det.
Det kommer garanterat att förändra din uppfattning om vad CD-ljudet är kapabel till

Hoppas nu bara att alla ADC, fyrkantsnissar och DAC diskuterare förstår vad det var jag ville säga från början och inte blandar in en massa andra oväsentligheter.
Puuust.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2006-07-11 13:25, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi