Moderator: Redaktörer
Grismannen skrev:Men en sak tror iaf jag att vi alla på detta forum kan hålla med om att: Anläggningar med IR funktion till högtalarna inte är så värst mycket att hänga i den berömda julgranen.
popedh skrev:ojoj.. at folk aldrig slutar att diskutera detta.
Det är ganska fånigt att diskutera vad som händer med ljudet i en kabel som är en halvmeter mellan stärkaren och cdn tex.
Proffesionella studios använder inte några specialkablar.. utan nästan alltid vanliga mogamisladdar.
om man då tänker hur långt signalen färdats innan den till slut hamnar på en skiva är det helt löjligt att snacka om vad som händer den sista halvmetern hemma hos någon.
först miksladd... ca 5m som går in i en multibox.. ca 25m i en stor studio, sen in i mixerbodet via patchbayen ca 3m sen ut till tape eller daw ca 6m
sen tillbaks till bordet ca6m 3 meter till patchar igen.. sen ner till master ca 6 m till. sen till masteringen (om den inte görs helt digitalt.. vilket är sällan. 5m kabel in i daw... så där en 60 meter billig kabel..
sen har ljudet vid det här laget oxå oftast passerat säkert så där en tre fyra hundra ic-kretsar..
Härligt
tillägg: värt att notera är att dessa 60 meter kabel är balanserade hela vägen. så det kanske inte är en 100% jämförelse.
popedh skrev:Det är säkert annorlunda med högtalarkablar.. det borde ju logiskt hända mer skumma grejer när det går mer effekt i dom.
har inte testat olika högtalarkablar..
däremot är jag 100% säker på att lågsignalkablarna inte påverkar ljudet hörbart överhuvudtaget. självklart menar jag då inte "bomullssnören " och sånt som vissa föreslog.
Hur det lät? det enda som hördes var missalignen i vårat system..
Det lät samma mellan korta kabeln och den långa.. den korta var bara 30cm.
IngOehman skrev:Ungefär som: "igår provade jag att raka mig med en rasp, på skoj alltså".
Morello skrev:IngOehman skrev:Ungefär som: "igår provade jag att raka mig med en rasp, på skoj alltså".
Inte alls - raspen gör ont, det gör inte SM57:an
popedh skrev:om man ser på tex internationella storstudios som går loss på runt 200 miljoner att bygga..
där sparas det inte på något. lik förbannat kör man på vanliga mogamikablar. kostar några kronor metern.
Hade man kunnat få den minsta lilla förbättring hade man lätt kunnat lägga 25 milj extra på kablar.
IngOehman skrev:Jo, men det beror nog inte på kablarna just.
Hetsporren skrev:popedh skrev:om man ser på tex internationella storstudios som går loss på runt 200 miljoner att bygga..
där sparas det inte på något. lik förbannat kör man på vanliga mogamikablar. kostar några kronor metern.
Hade man kunnat få den minsta lilla förbättring hade man lätt kunnat lägga 25 milj extra på kablar.
Hej Isak! Men de skivor jag har som är inspelade i "internationella storstudios" (eller åtminstone av multibolag) låter ju skit!?
popedh skrev:den här debatten kommer ju fan aldrig att ta slut...
Blir helt förbannad.
popedh skrev:Det skulle lyssas på högtalarkablar och elektrostater på Hifikonsult i Alingsås.. 5 stycken "audiofiler" sitter framför högtalarna och lyssnar när jag kommer in.. några av dom gjorde anteckningar tom...
Dörren jag kommer in genom är ungefär 6 meter bort.. men jag hör direkt att dom lyssnar i motfas.. och påpekar detta.... alla börjar skruva på sig... Killen som har hand om visningen kryper bakom ena högtalaren och byter poler och ursäktar sig... plötsligt börjar folk berätta att dom minsann hade hört det men inte hade brytt sig om att påvisa det.. helt osannolikt... det var tranparentkablar eller vad dom hette.. över 100 000 kostade dom i af.. och 5 meter långa balanserade xlr mellan cd & steg.. (det lät bättre än 1-metare enl säljaren) hur i helvete är det möjligt att köpare på den nivån inte hör att de e motfas?
BACH skrev:
Jag har varit med om liknande saker i HiFi-butiker faktiskt, jag kommer ihåg en snubbe som snackade om att silverkablarna dom hade inkopplade kunde låta lite hårdare än vanliga kablar, och att den digitala korrigeringsboxen dom hade lät bättre efter en stunds uppvärmning.![]()
Sedan när jag gick in i deras andra rum så möttes jag av ett helt ohyggligt dåligt ljud från en subwoofer som var uppskruvad alldeles för mycket.
Det var det tydligen ingen som märkte...eller så hade dom inte hunnit byta till bättre kablar.![]()
Vh
popedh skrev:Hetsporren skrev:popedh skrev:om man ser på tex internationella storstudios som går loss på runt 200 miljoner att bygga..
Hej Isak! Men de skivor jag har som är inspelade i "internationella storstudios" (eller åtminstone av multibolag) låter ju skit!?
Personligen tycker jag det var betydligt värre i mitten på 80 talet... usch.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster