Att mata in parametrar i Basta!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vad tycker du om inmatningssättet?

Obegripligt!
1
7%
Svårbegripligt!
3
21%
Jo, efter ett tag fattar man
3
21%
Inte konstigt alls!
6
43%
Något annat!
1
7%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 19:29

paa skrev:Vad jag förstår har dom ca 37 och inte 30 Hz resonansfrekvens i verkligheten, vilket man kan se på tillverkarens impedanskurvor också.

Vad är det för element? Ett litet med mycket slaglängd, hög resistans och låg känslighet. Hmmm...

Svante skrev:Ah, ja men det kunde man inte se i data. har fö sett samma sak på ett peerlesselement som vi använder i elaklabbarna, första elementet vi köpte låg mycket nära databladet, medan ett senare hade 40 Hz resonansfrekvens i stället för 35 Hz.

Det kan ju vara nån ändring i tillverkningsprocessen och dålig koll som gör att det blir så.

Sen vet jag inte, mjuknar inte fjädringen en aning över tid? Beror den på temperaturen? Det här vet säkert Ingvar.

Fjädringen (k) kan bli både styvare och mindre styv med tiden, det beror på både motion och material.

Vidare kan man konstatera att det är mycket lättare att åstadkomma konsistent tillverkning med avseende på Mm, Bl, Re (och förstås Sd), än på just k.

Spidern är oftast värre toleransmässigt än surrounden, och den mjuknar alltid med tiden. Ett element vars k kommer mest från spidern kommer därför att åldras mer än ett som har den dominerande delen av k från surrounden. Dessutom kommer de att skilja sig mera mellan olika exemplar.

Jag brukar därför alltid dimensionera högtalarelement med en annan kvot mellan ksp och ksu än de gängse, för med tiden när spidern blir allt mjukare blir då också högtalarelement mer och mer lika varnadra ju mer man spelar på dem!

När jag använder surroundmaterial som hådnar med tiden gör jag dock det motsatta, för att stävja åldringen så mycket som möjlig.

Till sist vill jag påpeka att i väldimensionerade högtalare (slutna som basreflexlådor) är k den parameter som minst påverkar musikåtergivningen. Skillnader i k på +/-30% procent(!) är rätt vanliga hos "köpelement", men det är inte så farligt som man kanske kan tro.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-09 23:10

IngOehman skrev:
paa skrev:Vad jag förstår har dom ca 37 och inte 30 Hz resonansfrekvens i verkligheten, vilket man kan se på tillverkarens impedanskurvor också.

Vad är det för element? Ett litet med mycket slaglängd, hög resistans och låg känslighet. Hmmm...

Vh, iö

Det är en Adire Extremis 6.8

Här finns en uppmätning av parametrarna där man visar helt andra värden:
http://www.zaphaudio.com/6.5test/ts.html

Konstigt att tillverkaren redovisar 30 Hz med andra värden för att backa upp det, men impdanskurvan på samma hemsida visar ett resonansfrekvens som inte stämmer. Den oberoende mätningen däremot har mätt upp 36.9 Hz, som är precis det som tillverkarens impedanskurva visar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 23:31

paa skrev:Konstigt att tillverkaren redovisar 30 Hz med andra värden för att backa upp det, men impdanskurvan på samma hemsida visar ett resonansfrekvens som inte stämmer. Den oberoende mätningen däremot har mätt upp 36.9 Hz, som är precis det som tillverkarens impedanskurva visar.

Jag har också sett det där i en del tillverkares impedanskurvor, men alltid (oftast) trott att det beror på att de har mätt i en stor, men inte oändligt stor, låda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 23:33

Tack förresten till de som har provat programmet, jag känner mig iom resultatet stödd att lägga till det här i Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-09 23:59

Funkar ju bra. :)

Jag brukar använda ett JBL-program som gör ungefär samma sak, just för att snabbkolla att ett element "hänger ihop". Enklare förstås om allt är i samma program, Basta då!

Också enklare för att ändra valfri parameter när man vill "pilla" på ett element, t.ex. mms eller cms (k då ... ) för att se vart annat tar vägen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 00:32

Vad kostar Basta!?

Och vad betyder det? Namnet alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-10 00:37

Bara att ladda ner från Svantes hemsida, gratis i demoversion.

ba_sta [spanska, italienska], nog, tillräckligt, punkt (och slut), ofta i frasen ”och därmed basta”.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 00:38

Visst, allt det där vet jag ju, men vad jag undrade var:

1. Vad kostar Basta!?

2. Och vad betyder det? Namnet alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-07-10 00:44

240 SEK/25€ står det på hemsidan i varje fall. :)

(Känner att jag måste skriva lite för att återigen uppnå 0.42% av forumets inlägg :wink: )
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-10 00:44

OK, sorry.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 02:42

IngOehman skrev:Visst, allt det där vet jag ju, men vad jag undrade var:

1. Vad kostar Basta!?

2. Och vad betyder det? Namnet alltså.

Vh, iö

1. 240 pix

2. Jaadu... Alltså många av mina programs namn har en lite fyndig knorr, som ett som heter decap (som inversfiltrerar en röst, dvs tar bort den akustiska inverkan av talröret) eller TombStone som syftar på den gamla B&K-sveputrustningen som vi hade på TMH som gick under öknamnet gravstenen, eller Madde, som är en travesti på Musse som var sångsynten vi hade, fast Madde är gjord med additiv syntes.

Osv. Men Basta då? Ja, det är inte alltid lätt att vara fyndig, och det är jobbigt att byta namn på programmen, så de får oftast heta det jag kallar dem från första prototypen. Jag ville ha nåt som började med bas, helt enkelt, för det var ju bashögtalare som jag började med. Inget roligt alls, men nu vet ni det... :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 22:26

Oj, frågade nyss igen vad Basta! kostade i en annan tråd. :oops:

Ignorera det bara.

Kommer du över och installerar det, och håller en liten snabbkurs om jag bjuckar 300 riksdaler jämnt för mästerverket? :P

(Jag slänger in en GT också förstås, eller en ap-juice om du föredrar.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Du förklarade aldrig var ! betydde, men jag förmodar att det är för att det skall bli ungefär som; nämligen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 22:34

IngOehman skrev:Kommer du över och installerar det, och håller en liten snabbkurs om jag bjuckar 300 riksdaler jämnt för mästerverket? :P

Hehe, prova först att skriva http://user.faktiskt.io/svante/basta/basta.exe i ett explorerfönster och klicka på "save" leta upp lämplig folder och sedan "run" så går det igång.

Sen kan det ju vara trevligt att hälsa på ändå, förstås... :D

IngOehman skrev:
PS. Du förklarade aldrig var ! betydde, men jag förmodar att det är för att det skall bli ungefär som; nämligen!

Ah, ja utropstecknet är väl ett försök att ändå få namnet lite fyndigt, Basta! betyder väl "så det så!" på spanska tror jag, och då passar det ju med ett utropstecken. Fast om det blev någe fyndigt kan man väl ha åsikter om.

Kanske skulle det ha suttit ett uppochnervänt utropstecken före också... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-14 22:48

IngOehman skrev:Till sist vill jag påpeka att i väldimensionerade högtalare (slutna som basreflexlådor) är k den parameter som minst påverkar musikåtergivningen. Skillnader i k på +/-30% procent(!) är rätt vanliga hos "köpelement", men det är inte så farligt som man kanske kan tro.

Ja, det där blev ju en bit kaka att simulera när man får välja hur man ska mata in parametrarna. Förut var man ju låst till T/S, men nu kan man köra in de verkliga mekaniska utan pill (i betan, som bara jag har än så länge... 8) ).

Så här blir det för ett butterworthdimensionerat basreflexsystem om fjädringen ökar/minskar med 30%:

Bild

Inte mycket skillnad, eller hur?

Parametrarna för elementen, angivna på vanligt sätt är:
Kod: Markera allt
               svart blå   röd
fs [Hz]:        35    40    31
Vas [liter]:    33    25    42
Qts :          0,38  0,43  0,34

och alla de här parametrarna varierar så här mycket bara pga att fjärdingen ändras. Nu fick nog Ingvar vatten på kvarn... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 03:18

Det är ju inte första gången.... 8) Gäsp.

:wink:

Jag ser ju sådant där i huvudet alltsedan 10-årsåldern - utan att behöva ta till några dataprogram. :o :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker REA-list borde bytas mot: Omnidimensionell. :P
(två gånger 20 sekunder är ju liksom inte mycket att orda om, jämfört med ~18 timmar om dygnet i snart ett halvt sekel...)

PPS. Men hörbarhetsskillnaderna är faktiskt större än tonkurvan kanske antyder (för vissa uttolkare).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-16 11:16

Svante skrev:Inte mycket skillnad, eller hur?

Hur ser grupplöptiderna ut då?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 12:18

paa skrev:
Svante skrev:Inte mycket skillnad, eller hur?

Hur ser grupplöptiderna ut då?

Hmm, den smilien satte ínte jag där... :?

Grupplöptiden blir så här...

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-16 13:02

Svante skrev:Hmm, den smilien satte ínte jag där... :?

Jorå, du satt den sist, och den står sist i citatet. :wink:
Men, jag missade den när jag raderade onödig text i citatet, eftersom när man blockar måste man sluta en bit innan "["-tecknet annars tiltar ju hela koden ur. Menade alltså inget med det, ett misstag bara, ursäkta.
För övrigt, tack för svaret. :)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 15:00

paa skrev:
Svante skrev:Hmm, den smilien satte ínte jag där... :?

Menade alltså inget med det, ett misstag bara, ursäkta.
För övrigt, tack för svaret. :)

Nejdå, jag förstod det. Det borde ha varit en :D efter :? , :D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-16 18:43

D.B Keele har skrivit en artikel i JAES om T/S parameterarnas känslighet och hur de samverkar och motverkar. Kan kanske vara en bra läsning. Är IÖ´s k samma som avses i de flesta papper om T/S parameter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 19:21

PeterAkemark skrev:D.B Keele har skrivit en artikel i JAES om T/S parameterarnas känslighet och hur de samverkar och motverkar. Kan kanske vara en bra läsning. Är IÖ´s k samma som avses i de flesta papper om T/S parameter?

k=1/Cms, k mäts i N/m, medan Cms mäts i m/N

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-16 23:57

Hittade artikeln av D.B. Keele.

"Sensitivity of Thiel´s Vented Loudspeaker Enclosure Alignments to Parameter Variations"

Publicerad i JAES May 1973, Volume 21, Number 4

Kanske kunde det vara en idé att specificera parametrarna som du föreslagit men också med en angiven tolerans för att sedan räkna ut bästa/sämsta prestanda ur en given konfiguration?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-19 00:01

Ja, då ligger det nya inmatningssättet ute, tack för hjälpen alla som provade!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-19 00:24

Verkar ju funka här! Tjusigt :D

Föregående

Återgå till Teknikforum