paa skrev:Vad jag förstår har dom ca 37 och inte 30 Hz resonansfrekvens i verkligheten, vilket man kan se på tillverkarens impedanskurvor också.
Vad är det för element? Ett litet med mycket slaglängd, hög resistans och låg känslighet. Hmmm...
Svante skrev:Ah, ja men det kunde man inte se i data. har fö sett samma sak på ett peerlesselement som vi använder i elaklabbarna, första elementet vi köpte låg mycket nära databladet, medan ett senare hade 40 Hz resonansfrekvens i stället för 35 Hz.
Det kan ju vara nån ändring i tillverkningsprocessen och dålig koll som gör att det blir så.
Sen vet jag inte, mjuknar inte fjädringen en aning över tid? Beror den på temperaturen? Det här vet säkert Ingvar.
Fjädringen (k) kan bli både styvare och mindre styv med tiden, det beror på både motion och material.
Vidare kan man konstatera att det är mycket lättare att åstadkomma konsistent tillverkning med avseende på Mm, Bl, Re (och förstås Sd), än på just k.
Spidern är oftast värre toleransmässigt än surrounden, och den mjuknar alltid med tiden. Ett element vars k kommer mest från spidern kommer därför att åldras mer än ett som har den dominerande delen av k från surrounden. Dessutom kommer de att skilja sig mera mellan olika exemplar.
Jag brukar därför alltid dimensionera högtalarelement med en annan kvot mellan ksp och ksu än de gängse, för med tiden när spidern blir allt mjukare blir då också högtalarelement mer och mer lika varnadra ju mer man spelar på dem!
När jag använder surroundmaterial som hådnar med tiden gör jag dock det motsatta, för att stävja åldringen så mycket som möjlig.
Till sist vill jag påpeka att i väldimensionerade högtalare (slutna som basreflexlådor) är k den parameter som minst påverkar musikåtergivningen. Skillnader i k på +/-30% procent(!) är rätt vanliga hos "köpelement", men det är inte så farligt som man kanske kan tro.
Vh, iö