Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
Nja, brantheten på flanken beror på nivån lika mycket som på frekvensen.
nej det gör den inte
Här har ni båda rätt om jag får säga vad jag tycker.
Ökar man nivån (amplituden) så ökar kravet på frekvensen uppåt.
För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt.
Det handlar om drivförmåga och vad som ska drivas.
.
Nej, så är det inte. Stigtiden står direkt i proprtion till filtrets överföringsfunktion. Däremot ökar kravet på stighastighet(slewrate) med en faktor tio om amplituden ökas med en faktor tio.
Eftersom stigtiden är stark sammankopplat med bandbredden så är det i princip samma sak. Har du inte bandbredden med dig för att kunna hantera en viss stigtid så får du mer eller mindre självsvängning. Att säga att det enbart beror på stigtiden är inte korrekt i mina öron.
Jag tror du blandar ihop stigtid/falltid med stighastighet. Stig- och falltid är oberoende av amplitud.
Det du skrev förut stämmer helt enkelt inte.
Svante skrev:Så... "Tidskorrekt" är alltså att man tillåter fasvridning, och på så sätt eliminerar för-ringning (medan det fortfarande finns en svans efter impulsen)?
Vad har de här filtren för dämpning i spärrbandet, vet du det? Du kanske rentav kan länka till en tonkurva för filtren någonstans?
Morello skrev:Sucka på.Brist på argument?
Du skrev
"För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt. "
Du har uppenbarligen inte förstått att stigtiden för ett linjärt system är oberoende av amplitud.
Om du skrivit "stighastighet" istället för "stigtid" hade utsagan varit korrekt. Jag drar slutsatsen att du blandar ihop stigtid med stighastighet.
Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
Tar det en sista gång: Banbredden behöver inte ökas om stigtiden bibehålls.![]()
Vad är det du vill ha sagt ang. DAC.ar föresten?
Om man inte hade översampling hade ju filtren på utgången blivit mycket avancerade. Varför skulle översampling vara av ondo? Det underlättare ju konstruktionen av filtret rejältHedlund skrev:Har inte tittat vad jag skrev, men om jag minns rätt var det att DACarna inte var det största problemet utan att det är översamplingen i det digitala filtret som är det som har absolut störst negativ inverkan på ljudet i en DAC.
Hedlund skrev:Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Vissa kanske vill ha det så, men inte jag, då jag hört fördelarna med just avsaknaden med in och utringningarna runt impulsen.
Rydberg skrev:Hmm, om impulsvaret saknar ringningar, hur blir det då med rekonstruktionen?
Btw, Mullard M8137 still going strong Hedlund?
Hedlund skrev:Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
Tar det en sista gång: Banbredden behöver inte ökas om stigtiden bibehålls.![]()
OK, jag har förstått din ståndpunkt, men tyvärr är jag av en annan.
Exempel till:
Du har 100 pF som ska drivas. När den ska laddas under en spänningsförändring av 1 Volt så krävs en viss energi.
Ska du ladda den under en spänningsförändring av 10 Volt krävs 10 gånger så stor energi. .
Morello skrev:Hedlund skrev:Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Vissa kanske vill ha det så, men inte jag, då jag hört fördelarna med just avsaknaden med in och utringningarna runt impulsen.
Så här är det:
Ett digitalt system har en till fs/s begränsad bandbred. En dirac måste således bandbegränsas till fs/2. Gör man detta "idealt", dvs utan fasförskjutning och med oändlig flankdämpning i spärrbandet får man en signal sim ser ut som sin(t)t, även ibland, ehuru ytterst sällan kallad sinc(t) (Jag undviker det namnet på funktionen ifråga).
Detta inses genom att utföra multiplikation av Heavisidefunktionen, som representerar ett lågpassfilter och transformen av diracn som ju är 1. Återstår är att transformera tillbaka till tidsplanet och vips har vi en sin(B*t)/t. Funktionen "ringer" med fs/2.
Det du förespårkar är ett system med påtaglig förvrängning genom addition av oönskade spektrala komponenter.
Ur ett hifi-perspektiv måste sådana lösningar vara oönskade.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
OK, jag har förstått din ståndpunkt, men tyvärr är jag av en annan.
Exempel till:
Du har 100 pF som ska drivas. När den ska laddas under en spänningsförändring av 1 Volt så krävs en viss energi.
Ska du ladda den under en spänningsförändring av 10 Volt krävs 10 gånger så stor energi. .
Det du anför är irrelavnt och dessutom felaktigt. Energin i en kondensator står inte i proportion till spänningen, utan kvadraten till densamma.
Det vi talar om är elektronik/fysik och något utrymme för tyckande finns inte.
Vi talar om stighastighet resp. stigtid.
Stigtiden för ett första ordningens lågpassfilter är 2,2*tau=2,2*RC.
Du får göra en analys i tidsplanet för att inse detta.
R i serie och C mot jord ger att spänningen över C efter excitation med ett steg med amplituden V0 blir:
V=V0*(1-e^(-t/tau)
stigtiden är tiden mellan 0,1V0 och 0,9V0 vil ger oss:
0,9V0=V0(1-e^(-t1/tau)
och
0,1V0=V0(1-e^(-t2/tau)
(dividera nu med V0)
t2-t1=stigtid= ln(9)*tau
Vi ser att stigtiden är obereonde av amplitud.
Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Du verkar inte utgå från målsättningen att insignalen till AD skall överesnstämma med vad som kommer ut ur DAC, inte sant?
Hedlund skrev:Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Du verkar inte utgå från målsättningen att insignalen till AD skall överesnstämma med vad som kommer ut ur DAC, inte sant?
Så kan man kanske uttrycka det, men ibland är det ideala inte det som låter bäst, och vad det gäller pre- och post eko i digital filtren så inverkar dom mycket negativt på ljudet i hela vårt hörbara område.
Gör som jag, upplev skillnaden i verkligheten och ta ställning sedan.
Rydberg skrev:Om man inte hade översampling hade ju filtren på utgången blivit mycket avancerade. Varför skulle översampling vara av ondo? Det underlättare ju konstruktionen av filtret rejältHedlund skrev:Har inte tittat vad jag skrev, men om jag minns rätt var det att DACarna inte var det största problemet utan att det är översamplingen i det digitala filtret som är det som har absolut störst negativ inverkan på ljudet i en DAC.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Så kan man kanske uttrycka det, men ibland är det ideala inte det som låter bäst, och vad det gäller pre- och post eko i digital filtren så inverkar dom mycket negativt på ljudet i hela vårt hörbara område.
Gör som jag, upplev skillnaden i verkligheten och ta ställning sedan.
Jag siktar på återgivning och således faller alla undermåliga DAC:ar bort.
Nattlorden skrev:Fast Hedlund... nu menar du vad som låter bäst för dig och inte bäst i några objektiva termer... det är "vi" lätt allergiska emot på forumet.
( Utöver det, så följer jag diskussionen med stort intresse.)
Hedlund skrev:Sant, men skillnaden är så monumental att det inte är bara för mig som det låter bäst. Gör en provlyssning du också.
Hedlund skrev:Begagnade lär du kunna få en för runt 12-13000:- ungefär.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], RMA och 35 gäster