Svante skrev:...men det här citatet (min fetstil) gör ändå att jag tror att förklaringen finns att finna i tonkurvan för de olika filtren i burken. Är det verkligen lätt att höra skillnaden så är det inte fasen som är förklaringen, inte heller impulssvarets utseende. För- och efterringningarna är för korta. Det är väldigt lätt att svälja reklambladens förklaringar om impulssvarets utseende, men samtidigt väldigt svårt att förstå hur kort tidsperiod det egentligen rör sig om.
Att man växlar läge på en omkopplare och hör skillnader mellan lägena betyder bara att det finns en skillnad (och egentligen bara om testet är blint), inte att den är den som tillverkaren säger. För att verifiera det måste man mäta och se att alla andra väl kända hörbara saker är under kontroll. Jag gissar att om man mätte på dessa omkopplarlägen så skulle man finna en aningen olika tonkurva, och att det är hela förklaringen.
Min erfarenhet från den här typen av spelare säger att det inte är så enkelt som att det skiljer i tonkurvan.
Faktiskt är det så att just i T+A's digitalfilter är det den icke för och efterringande filtret som har mest utsträckt bandbredd uppåt.
Ska jag ge mig på en väldigt lekmannamässig förklaring om vad som händer med ljudet är det att allt från lägsta bas till högsta diskant blir renare. Mer detaljer och framför allt lättare att höra samt mycket mer trogna det vi normalt hör i live musik.
Titta på på impulsen från en test och tänk att 30% av signalen i en CD-spelare består av för och efterringningar.
Ta bort dom och allt blir mycket bättre. Ljudförbättringen är så markant att jag skulle vilja säga att den ökat med just 30%.
En banal förklaring, men så uppfattar jag det hela.
Eftersom du inte verkar helt främmande för idén Svante och ser objektivt på saker och ting.
Tag kontakt med Audio Concept och genomför en provlyssning på T+A CD-1240R och skriv om det du finner här på forumet.
Skulle vara MYCKET intressant.
Och naturligtvis är detta inget som är plockat från något reklamblad.
Jag har haft Wadia 6, T+A CD-1240R och numer T+A D10 under dom senaste 4 åren och vet vad dom här filtrena klarar och inte klarar.