Gamla DAC:ar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-11 18:28

Och vad finner man på hyllteknik?

http://www.hyllteknik.se/magnanweb/
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:32

razor skrev:Och vad finner man på hyllteknik?

http://www.hyllteknik.se/magnanweb/

Hehe...
Tagen med byxorna nere ?
Har faktiskt skrivit det i min signatur, men det syns inte när jag skriver meddelanden. Kanske någon kan förklara vad jag gjort för fel ?
Sen är det ju inte kablar vi diskuterar här utan något helt annat.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-11 18:34

Tja, det låter ju som en lam ursäkt. Och varför ljuga i första taget?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 18:35

Hedlund skrev:

För mig är det ett odiskutabelt objektivt faktum, även om många är av annan åsikt.
Tycker dock att dom inte ska förkasta en åsikt utan att själva ha hört alternativet. Inte ens kritisera den faktiskt.

Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???

Detta väcker flera frågor.

1. Om något är ett odiskutabelt objektivt faktum, hur kan det då vara det för en enskild person, medan andra är av annan åsikt?

2. Varför skulle man inte kunna förkasta en åsikt utan att ha hört alternativet? Åtskilliga alternativ går att bedöma på basis av väletablerade fysikaliska och hmatematiska teorier. Självklart kan de även kritiseras.

3. Är det verkligen obejktivisering av "spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om" som efterfrågas? Jag trodde det gällde objektivisering av kriterierna för en god DA-omvandlare.

4. Vilka kriterier bör en DA-omvandlare bedömas efter?
Min lekmannamässiga syn är att kombinationen AD-DA skall göra att signalen efter DA är så lik signalen före AD som möjligt, men du kanske har någon annan syn Hedlund?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 18:36

Klicka i "Inkludera alltid min signatur" också så funkar det bättre... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 18:37

Hedlund skrev:Sen är det ju inte kablar vi diskuterar här utan något helt annat.

Du säljer ju ofta andra (dyra) hifiprylar...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 18:38

Razor;

Här är det nog ingen som ljuger, hittade ju knappt "Inkludera alltid min signatur"-knappen själv. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-11 18:43

Vee-Eight skrev:Razor;

Här är det nog ingen som ljuger, hittade ju knappt "Inkludera alltid min signatur"-knappen själv. :)

Jaså, så att gå från:

Hedlund skrev:Bamsefar. Jag säljer hyllor, inget annat.

www.hyllteknik.se

till

Hedlund skrev:Hehe...
Tagen med byxorna nere ?

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:44

niklasz skrev:Hedlund skrev:

För mig är det ett odiskutabelt objektivt faktum, även om många är av annan åsikt.
Tycker dock att dom inte ska förkasta en åsikt utan att själva ha hört alternativet. Inte ens kritisera den faktiskt.

Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???

Detta väcker flera frågor.

1. Om något är ett odiskutabelt objektivt faktum, hur kan det då vara det för en enskild person, medan andra är av annan åsikt?

2. Varför skulle man inte kunna förkasta en åsikt utan att ha hört alternativet? Åtskilliga alternativ går att bedöma på basis av väletablerade fysikaliska och hmatematiska teorier. Självklart kan de även kritiseras.

3. Är det verkligen obejktivisering av "spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om" som efterfrågas? Jag trodde det gällde objektivisering av kriterierna för en god DA-omvandlare.

4. Vilka kriterier bör en DA-omvandlare bedömas efter?
Min lekmannamässiga syn är att kombinationen AD-DA skall göra att signalen efter DA är så lik signalen före AD som möjligt, men du kanske har någon annan syn Hedlund?

1. Hur lätt som helst. Tyck själv.
Tycker det verkar vara lite för mycket kollektiva sanningar här som inte får motsägas.

2. Se där tyckte du till själv och det fungerade bra.

3. Eftersom världens ledande producenter av digital elektronik har hittar några mer sanningar än oss övriga, så kan det vara något att hålla ögonen på. Säger inte att det är objektiva sanningar, bara att dom kan vara extra svåra att förstå och objektivisera för att ojektivisera vad en god DA-omvandlare är. 8O

4. Absolut. Teorin är korrekt, men verkligheten säger mina öron något annat, och mina öron är viktigare känselspröt än mina ögon som läser papper. Speciellt när det gäller audio och ljudvågor.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 18:44

Nå, i vilket fall var det ju inga dåliga kablar som saluförs:

Hur låter dom...

Här är verkligen Magnans kablar på "mammas gata". Väl installerade i ditt system kommer du omedelbart höra en betydligt bredare, högre och djupare ljudbild med bättre avbildning och fokus av allt. Detta tillsammans med en extraordinär upplösning och rumsåtergivning kommer att få den mest härdade audiofil att tappa hakan. Återgivningen av varje enskilt instrument är absolut superb och den tonala balansen är mycket naturlig och helt neutral.

Endast Magnans kablar ger dig möjligheten att verkligen känna dig förflyttad till konserthallen istället för att ha känslan av att lyssna på ännu ett audio system.

enligt http://www.hyllteknik.se/magnanweb/swehome.htm

Borde inte så bra kablar ge bra ljud även med "normala" CD-spelare.[/quote]

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:45

Hetsporren skrev:
Hedlund skrev:Sen är det ju inte kablar vi diskuterar här utan något helt annat.

Du säljer ju ofta andra (dyra) hifiprylar...

Ja, vad är det för fel på dom nu då ???
Att dom är dyra eller ?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:46

niklasz skrev:Nå, i vilket fall var det ju inga dåliga kablar som saluförs:

Hur låter dom...

Här är verkligen Magnans kablar på "mammas gata". Väl installerade i ditt system kommer du omedelbart höra en betydligt bredare, högre och djupare ljudbild med bättre avbildning och fokus av allt. Detta tillsammans med en extraordinär upplösning och rumsåtergivning kommer att få den mest härdade audiofil att tappa hakan. Återgivningen av varje enskilt instrument är absolut superb och den tonala balansen är mycket naturlig och helt neutral.

Endast Magnans kablar ger dig möjligheten att verkligen känna dig förflyttad till konserthallen istället för att ha känslan av att lyssna på ännu ett audio system.

enligt http://www.hyllteknik.se/magnanweb/swehome.htm

Borde inte så bra kablar ge bra ljud även med "normala" CD-spelare.
[/quote]

Jo, men dom ger ännu bättre ljud med bättre CD-spelare.
För att klargöra lite om Magnan, så säljer jag dom till självkostnadspris mer eller mindre och enbart på hobbynivå för dom som önskar prova.
Annars är det mest till goda vänner och mig själv dom används.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2006-07-11 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 18:48

Lämna hedlund som person och återgå till trådämnet. Jag skriver detta INNAN det går till personangrepp av ngn.
- Carlsson Illuminati -

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 18:48

Hedlund, jag tvivlar på att du förstått innebörden av de fyra frågor jag ställde.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:50

niklasz skrev:Hedlund, jag tvivlar på att du förstått innebörden av de fyra frågor jag ställde.

Jodå, men jag kan spårat ut lite efter att ha blivit misshandlad här ett tag.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 18:52

Ska bara kolla om signaturen kom med...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-11 19:06

Bamsefars personliga åsikt är att Hedund bör vara mera försiktig i sin framtoning, då Bamsefar får intrycket av att det Hedlund skriver är lag och inget som skall ifrågasättas - Hedlunds öron är bättre än alla andras ;)

PS! För övrigt bör din signatur, som för första gången kom fram, nog vara lite tydligare då jag fortfarande anser att du försöker kränga mer än bara kablar ;) DS!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 19:10

Bamsefar skrev:Bamsefars personliga åsikt är att Hedund bör vara mera försiktig i sin framtoning, då Bamsefar får intrycket av att det Hedlund skriver är lag och inget som skall ifrågasättas - Hedlunds öron är bättre än alla andras ;)

PS! För övrigt bör din signatur, som för första gången kom fram, nog vara lite tydligare då jag fortfarande anser att du försöker kränga mer än bara kablar ;) DS!

Nej, det har jag väl ändå inte skrivit. Jag har bara skrivit mina åsikter som har ifrågasatts. Det är väl det forumet är till för.
Kanske blir det fler som kan upptäcka "mina" sanningar ?

Vad menar du med ditt PS ???

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 19:27

Hedlund skrev:Kanske blir det fler som kan upptäcka "mina" sanningar?

Är detta ett exempel på dina sanningar?
Hedlund skrev:Vad gör dom så unika ?
Endast Magnans signal- och högtalarkablar reducerar drastiskt tidsfel som orsakas av "skin" effekten i ledarna.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 19:32

Hetsporren skrev:
Hedlund skrev:Kanske blir det fler som kan upptäcka "mina" sanningar?

Är detta ett exempel på dina sanningar?
[quote=Hedlund]Vad gör dom så unika ?
Endast Magnans signal- och högtalarkablar reducerar drastiskt tidsfel som orsakas av "skin" effekten i ledarna.
[/quote]

Nä det där är säljsnack. Nog så sant, men just säljsnack.
Dock en rak översättning från Magnan's egen hemsida...
www.magnan.com
Självklart blandar jag inte in detta här på detta forum.
Så be mig inte delta i kabeldiskussioner då det ofta bryter ut i vilda diskussioner med pajkastning som följd.
Tycker jag har fått nog av det idag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-11 19:40

Tycker vi lämnar formuleringarna på hans hemsida utanför tråden, oavsett om vi anser att den är sann eller osann.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 19:46

Kaffekoppen skrev:Tycker vi lämnar formuleringarna på hans hemsida utanför tråden, oavsett om vi anser att den är sann eller osann.

Visst, man behöver kanske inte hänga upp sig för mycket på dem men Hedlunds svar om "säljsnack" gör ju inte att hans trovärdighet ökar precis. När skall jag kunna veta om det är säljsnack eller inte, då Herr Hedlund tycker till om t. ex. kostsamma Arcam- och T+A cd-spelare? Har Hedlund ett egenintresse av att hajpa T+A? Det tycker jag faktiskt är en relevant fråga i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 19:58

Hetsporren.
Jag har inget intresse alls i att hypa något förutom möjigen just kablarna jag säljer, och där tänker jag inte trycka mina åsikter på någon ens om dom ber om det.

Åsikter i övrigt har jag som alla andra, men inget egenintresse.
Fråga mig om något och jag svarar (förutom kablar då), och det var väl förbättrad CD-återgivning som Tärnström frågade om när han startade tråden. Passar mina rekommendationer inte dig får du blunda.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 20:12

Hedlund skrev:

Fråga mig om något och jag svarar (förutom kablar då), och det var väl förbättrad CD-återgivning som Tärnström frågade om när han startade tråden.

Nu skriver du CD-återgivning. När det handlar om återgivning är det inte bara en fråga om tyckande. Hur har du kommit fram till att de koncept du förespråkar ger bättre återgivning? Vet man inte det framstår värdet av dina rekommendationer som tämligen ovidkommande, förutom för dig själv naturligtvis.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2006-07-11 20:17

niklasz skrev:Hedlund skrev:

Fråga mig om något och jag svarar (förutom kablar då), och det var väl förbättrad CD-återgivning som Tärnström frågade om när han startade tråden.

Nu skriver du CD-återgivning. När det handlar om återgivning är det inte bara en fråga om tyckande. Hur har du kommit fram till att de koncept du förespråkar ger bättre återgivning? Vet man inte det framstår värdet av dina rekommendationer som tämligen ovidkommande, förutom för dig själv naturligtvis.

Hur är det möjligt !!!
Är alla idioter samlade på samma ställe
Jag kastar in handuken.
Ni får klara er själva i er mycket trånga och teoretiska värld.

Bamsefar.
Ta bort min tråd i högtalartävlingen. Ni får klara mig utan mitt bidrag.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 20:25

Ojdå, blev man stämplad som idiot nu också, det var ju inte så trevligt.

I alla fall kan jag nog säga att såväl jag som de flesta andra som gjort inlägg i denna tråd säkert lyssnar på musik också, både levande och inspelad. Ingen torde leva i en "mycket tång och teoretisk värld".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 20:44

Mja, grabbar, är det bara jag som förstår vad Mayro menar...?

Varför kan vi inte diskutera för och emot, varför måste alla välja sida och mangla på? Det blir så tråkigt när alla väljer samma sida. Och ännu tråkigare när alla utom en gör det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-11 20:45

Hetsporren skrev:Har Hedlund ett egenintresse av att hajpa T+A? Det tycker jag faktiskt är en relevant fråga i sammanhanget.

Det finns väl flera här som har intresse av att hajpa viss prylar... ;)

Vaksamheten är dock upp till individen.

Hedlund: Ett tips. Här används inte nödvändigtvis vissa begrepp som på samma slentrianmässiga sätt som de gör i hifi-blaskor. Det innebär vissa språkförbistringar innan man har lärt sig det 'lokala' språkbruket.

Objektivt betyder just objektivt (d v s oberoende av hur en enskilld individ tolkar något). Återgivning betyder just återgivning eller ursprungstrohet (där man måste jämföra med en referens). För att ta några exempel. Gissningsvis finns en del av schismerna där?

Nu har jag inte följt hela denna diskussionen men med din erfarenhet så vore det trevligt om du fortsättningsvis vill delta i diskussionerna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 21:04

Hedlund skrev:
Svante skrev:...men det här citatet (min fetstil) gör ändå att jag tror att förklaringen finns att finna i tonkurvan för de olika filtren i burken. Är det verkligen lätt att höra skillnaden så är det inte fasen som är förklaringen, inte heller impulssvarets utseende. För- och efterringningarna är för korta. Det är väldigt lätt att svälja reklambladens förklaringar om impulssvarets utseende, men samtidigt väldigt svårt att förstå hur kort tidsperiod det egentligen rör sig om.

Att man växlar läge på en omkopplare och hör skillnader mellan lägena betyder bara att det finns en skillnad (och egentligen bara om testet är blint), inte att den är den som tillverkaren säger. För att verifiera det måste man mäta och se att alla andra väl kända hörbara saker är under kontroll. Jag gissar att om man mätte på dessa omkopplarlägen så skulle man finna en aningen olika tonkurva, och att det är hela förklaringen.

Min erfarenhet från den här typen av spelare säger att det inte är så enkelt som att det skiljer i tonkurvan.
Faktiskt är det så att just i T+A's digitalfilter är det den icke för och efterringande filtret som har mest utsträckt bandbredd uppåt.

Ah... Nu ska vi se vad det innebär. Ett "vanligt" brickwallfilter skär vid fs/2 och är optimerat för att släppa igenom så mycket som möjligt under den frekvensen och så lite som möjligt över. Om nu det andra filtret har mer bandbredd uppåt, så betyder det, per definition, att det släpper igenom vikningsprodukter. Nu är det inte solklart att det låter annorlunda ändå, vikningsprodukterna ligger ju över 22 kHz och förmodligen är de inte särskilt hörbara om de inte passerar en olinjäritet och är starka. SACD gör ju likadant, även om HF-smutsen ligger ännu högre upp där.

Däremot är det vanligt att filter som har optimerats för tidsdomänen inte är lika branta som sina frekvensdomänsoptimerade polare. Det mest iögonenfallande är att de inte dämpar lika mycket i spärrbandet, men det brukar också vara skillnader i passbandet. Hela övergången mellan passband och spärrband brukar vara flackare.

Så om jag skulle gissa, utan att veta, så skulle jag gissa att det "tidsoptimerade" filtret dämpar litegrann i passbandet under 22 kHz vid de allra högsta frekvenserna och att det är det som hörs. Eller så hör du extremt höga frekvenser, över 20 kHz, och hör att det finns mer där.

Innan man har mätt hur spelarens tonkurva varierar mellan omkopplarlägena, och hur mycket vikningsdist som kommer igenom kommer man inte att få svar på det. Man får inga besked till orsaken genom att lyssna. Vad man kan göra genom att lyssna är att få reda på om man gillar det eller inte.

Hedlund: Jag vill passa på att be om ursäkt för de andra och hur de har manglat dig, den här tråden har gett mig riktigt dåliga vibbar. Jag är inte överens med dig i sak, men det behöver man inte vara för att kunna diskutera som folk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 21:17

Tack Naqref, jag tror du lyckades formulera en viktig sak på ett bra sätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi