Trillade in en bok idag...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Trillade in en bok idag...

Inläggav henrik » 2003-08-22 13:48

Det ramlade in en bok genom ytterdörren idag, Selfs "Audio Power Amplifier Design Handbook". Den verkar vara rätt intressant och jag som ska plugga stokastiska processer...

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-08-22 13:53

Den är bra!

Jag skulle köpt en sådan själv också om jag inte redan hade haft den! :D 8)

Lycka till med pluggandet 8) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2003-08-22 13:59

Jag kom till Selfs "Design Guidelines" medan diskmaskinen (underbar uppfinning om än lite högljud) diskade frukostdisken. Blev glatt överraskad av att han hade säkerhet som första designmålet.

Vad gör jag här förresten? Tillbaks till böckerna...

//henrik

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-08-22 23:49

Hm vi kanske borde ha en boksektion här på forumet :)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2003-08-25 13:34

Alexi: Varför inte? Fast det är tråkigt att ha en massa tomma underavdelningar.

Själv letar jag lite efter en bok som är mellan Selfs bok och de ellära böckerna jag har av PG-Hovfensköld (stavningen är nog dålig). Borde väl finnas någon bra sådan?

//Henrik

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-14 18:46

har man någon möjlighet att som DIYare göra ett bra neutralt slutsteg? Hur kompicerade konstruktioner handlar det egentligen om? Och framföralt, hur ekonomiskt försvarbart blir det att bygga själv?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-09-14 19:20

Morello här på forumet har ju byggt endel. Nu så har jag för mig att han pillar med försteg iofs.

//jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-14 20:02

Julle_Jansson skrev:har man någon möjlighet att som DIYare göra ett bra neutralt slutsteg? Hur kompicerade konstruktioner handlar det egentligen om? Och framföralt, hur ekonomiskt försvarbart blir det att bygga själv?

Förutsättningarna finns där om man har någorlunda vettigt konstruktionshuvud och har kunskaper om de grundläggande aspekterna av förstärkarkonstruktion samt kunskaper om vad som är behövligt när det gäller tekniska aspekter för att det ska bli rimligt transparent! :) Kan låta som mycket men en del av dessa kunskaper kan man förvärva genom att lyssna på det som vet och genom att att ha rimliga baskunskaper själv. Det som är svårast är nog möjligheterna till att kunna testa ordentligt.

När det gäller mer eller mindre transparenta konstruktionerna så är min erfarenhet att de som är mest transparenta är mer komplicerade... Det innebär om man har koll på varje lite del av en konstruktion så kan man troligen få det att bli bra. Vill man absolut ha det jätte enkelt så blir det svårare...

När det gäller ekonomin så kan man enkelt säga att ju billigare steg du försöker efterlikna i prestanda destu mindre ekonomiskt försvarbart är det! :)

Det är inte så konstigt eftersom dessa tillverkas i störst upplagor av människor som kostnadsoptimerar in absurdum.

Oräknat arbetsinsatsen och verktysinvesteringar så tror jag om man vill konkurrera med något steg ljudkvalitetsmässigt (och inte bra när det gäller effekt) så når man break-even vid kanske 4-7000kr. :)

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-14 23:40

Hmmm, jo du har nog rätt. Jag letar nog rätt på lite gamla 208:or iställer.... :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 00:08

Men iofs skadar det ju inte att såsmåningom försöka att lära sig. Tipps på böcker att läsa? Eller måste man vara elektronikingenjör....
Fan också, varför började man plugga kemi :evil: ...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-15 12:20

Tips på böcker är ju alltid vanskliga beroende på att jag inte vet vad du kan men du bör behärska grundläggande ellära (med jw och vad allt det innebär). En bok (vet inte om den är extremt bra för jag har inte läst så många andra:) ) är exempelvis 'Ellära Faktabok 1/GyT' av Hans Lundqvist och Stefan Olofsson. Användes i El-inriktningen på om man gick teknisk linje på gymnasiet tidigare. Finns säkert modernare böcker nu.

Sedan så behöver man en bok som grundläggande beskriver hur de olika elektroniska komponenterna fungerar. Då finns det ett antal böcker på bl a Elfa. Skulle misstänka att 'Grundläggande elektronik' av Bo Johnson skulle vara intressant.

Dessutom så behövs det grundläggande kunskaper i reglerteknik. Finns också ett antal böcker på Elfa om det. 'Reglerteknik-grundkurs' borde vara lämplig.

En liten not: jag har inte läst böckerna om grundläggande elektronik och reglerteknik här ovan så jag vet inte om de är bra men jag kan misstänka att de kan vara lämpliga.

Utöver detta så är ju boken av Self självskriven samt säkert lite annnan litteratur som handlar om specifikt förstärkande kretsar.

På Gamuts hemsidor så får man rekommendationen om boken 'High Performance Audio Power Amplifiers' av P. Duncan och den kan säkert vara vettig. Den ligger högt på min lista över böcker som ska köpas. :)

Kanske Rebo, Morello och Pabo har andra förslag/tips?

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 14:03

Där ser man. Tackar och bockar för tipsen! Får väl bege mig till bokhandeln då antar jag...

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 22:20

Finns det inte annars några beprövade byggen tillgängliga (runt 2 x 200w)?

vet någon t.ex. någonting om dessa http://www.passdiy.com/ ?

Återgå till DIY-forum