bipolär

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vasilli

bipolär

Inläggav vasilli » 2004-01-21 17:25

Tjaba.
Jag ska bygga en bipolär högtalare som en del i mitt projektarbete.
Jag behöver dock en del ritningar på hur högtalaren ska se ut och vilka filterkomponeneter som ska vara med.
Högtalar typen ska vara surround, och den bör se ut på följande vis \_/. Jag antar då att bipolär modell är att föredra?
Skulle vara kul om någon kunde tipsa mig om någon sida eller nått för det börjar bli ont om tid!

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-21 17:59

Hittar du info, design tips, ritningar, förslag etc. så vore jag tacksam om du postade det här... (Jag kan posta här om jag hittar något...). Skall själv bygga på di- eller bipolära bakhögtalare till mitt hemmabiosystem. Men tycker inte att jag hittar så mycket. Har du några mer tankar om vad du vill göra? Skall börja leta element och delar på allvar nu så det vore kul med lite andra åsikter...

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-21 18:23

Oj då vi är ju i precis samma situation skulle man kunna säga!: :)
Men skillnaden är att jag har tids press nu som börjar kännas jobbig.
Tänkte kanske kontakta ljudia imorn och höra om dom har några ideer på vad som kan vara bra.
Det vore ju kul om någon kunde ha någon sida eller dyligt där man kunde läsa lite om liknande projekt.
Men men jag kommer definitivt att höra av mig här när jag har fått höra lite mer, och det vore ju bra om du och andra också kunde göra det :?:

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-21 22:39

Varför skall du använda en Bi-pol?

Enligt den lilla text om bakhögtalarbygge jag har så föreslår de enbart di-pol konstruktion. Nämner bi-pol om man vill ha en mer lokaliserbar högtalare... Mycket referenser till THX och lucasfilm...

Jag funderar sådeles på en di-pol. Men vet inte om det är det jag vill ha...

Sen verkar det som man "bara" skall konstruera en 2-vägshögtalare som vanligt. För att senare koppla ihop dem 2 och 2 för att få dipolen. Men inga råd om vilken vinkel man skall ha på elementen eller hur brett isär de skall vara... Man har ju inte möjlighet (ork) att bygga 10 stycken för att testa...

Vad har du för info för övrigt?

Vilka element är aktuella för dig?
Förnärvarande är Seas T14RCY och Vifa D25AG-35-06 de element jag tittar på. Har Vifan i skärmad variant i min center med vilken jag blev mycket nöjd med. Tal etc. kom fram på ett mycket bra och tydligt sätt. Så jag väljer därför att fortsätta med en liknande. Basen är ett nytt kort för mig men verkade lite intressan så jag tänkte testa... Men jag skall nog fundera mer på basen... Pga. impedansen verkar det som om jag kommer att seriekoppla för att inte få för låg impedans... om jag inte kan hitta rätt på 16Ohms varianter... Men som sagt så vet jag inte hur man skall göra ordentilgt, hur man skall koppla elementen/filtern etc...

Hmm... sist jag kolla de in ljudia verkade de satsa mer på PA/disko än på högtalare... Så jag skall nog kolla in lite på hifikit...

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-22 00:18

Ok. Du verkar nog ha studerat en del och jag ska börja ordentligt nu också. Men en sak vet jag iaf, och det är att bipol surround ger bra mycket mer bas än dipol. Dipol högtalare är som du säger det som Thx normen rekomenderar pga den mer diffusa ljudbilden men jag vet inte om det är att föredra , då jag inte har så stort rum?

Element och filter och låd volym och vinkling av element hoppas jag få ´några bra råd på....
Men vi får väl se, ska lägga mig nu och imorn ringer jag nog hifikit och ljudia för mer info...

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-22 08:36

Japp, bipol är bra för basen, men är det det man vill på bakhögtalare? Kommer det verkligen bas ur bakkanalerna? (dvs lägre än ca 70-80Hz).

Det finns lite olika sätt att fixa detta på.

1. Lägg ett högpassfilter på en av basarna så blir utsläckningen inte lika stor.
2. Koppla basarna som bipoler.

I den texten jag läste så pratade man om 200Hz-20' Hz som "fullrange" för bakhögtalare. Subben kommer ju ta det under ca 80-100Hz så om man ser till att man spelar 100-20' Hz så borde man vara hemma...

Iden med ett diffusare ljud kommer av att man inte har ett så stort rum att man kan ha en array av högtalare. Det är pga. just denna egenskap jag är ute efter en di-pol. Mitt rum är inte stort nog för att bakhögtalarna placeras bakom mig utan bredvid soffan vilket gör att ljudet kommer rak från sidan inte bakifrån. Därför vill jag ha en mer diffus ljudbild, mindre lokaliserbar bakkanal. (jag tror jag vill detta, man vet ju inte fören man testat).

Största frågan nu är:

Har man ett filter eller två (ett till varje kammare)? (dvs. hur skall man koppla in högtalaren till förstärkaren?)

Det borde ju inte vara ett problem att koppla in den med allt i serie dvs. dubbla impedansen, och kompensera ljudvolymen med intrimmnings funktionen i förstärkaren. Eller skall man försöka hitta 16Ohms element och parallellkoppla...

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-22 17:50

Hmm ja du har alltså tänkt dipol med 2 basar och 2 diskanter om jag har fattat rätt?
Men om man ska ha dipol så spelar dom ju ur fas , vilka element och hur ko pplar man då högtalaren?
Mina surround kanaler sitter rakt bakifrån, är det då fortafarande att föredra dipoler?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-22 21:52

Japp, samma form som du \_/ och elementen skall sitta:

bas diskant

diskant bas

Tanken jag har är att inkoppling skall ske via samma 2 vägsfilter men med två element kopplade till varje del i filtret och elementen i serie med varandra så man får 16 Ohms impedans. Om detta är rätt vet jag inte... Alternativt är att man bygger via parallella filter och hamnar då på 4 ohms impedans.

Så sätter man ett element på ett sätt och det andra fasvänt.
Diskanterna likadant.

För att öka basinnehållet i högtalaren kan man sätta ett högpassfilter på ena basen runt 100-200Hz för att motverka de utsläckningsfenomen som uppstår vid denna typ av konstruktion. Eller så kan du ha basarna i bipol.

Så man har bara en ingång som vanligt.

Enligt min info skall en sådan här högtalare sitta på sidoväggen med den "döda" zonen mot lyssnaren och den "fasriktigta" högtalaren mot bakväggen. Men eftersom du som jag verkar ha lyssningspositionen mot bakväggen så kommer jag att sätta högtalaren med dödzonen framåt och ha den "fasriktiga" högtalaren mot lyssnaren. Vilket jag gissar ger en kompromiss.

Har du någon info om varför bipol skulle vara att föredra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-22 21:59

Jag vill bara skjuta in här att Seas T14RCY är ett fynd.

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-23 17:53

Jag har mailat ljudas tekniska station om ltie info...jag börjar starkt fudnera på ett bygga en vanlig 2 vägs med riktigt bra komponenter istället...vad tros om det?
Typ ses elementet och någon riktigt bra diskant.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-23 18:03

Synd... Vore kul att försöka men kanske det lättaste sättet är att göra en vanlig 2-vägare. (Troligast att man blir nöjd också för man vet ju vad man får)

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-26 00:38

Hmm ja... men om man nu skulle vilja bygga en di/bipol, undra om det blir väldigt svårt och komplicerat då?
Om du bestämmer dig för en dipol så säg till då så att jag får lite oinfo är du snäll :roll:

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-26 09:42

Jag kommer nog att bygga en di-pol, troligen med de element jag redan nämt... om jag kan fixa finansiering :-) Man måste ju testa

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-26 15:30

Jahapp... men hur ska jag göra då :? Jag har en budget som ligger på 3000:- MAX och det är då alla komponnenter och exlusive låda.....
kanske man skulle ta och bygga en bipol ? elerl dipoll ...gahhhh jag blir inte klok på detta! :)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-01-26 16:02

Bara för att jag funderar på element i ca 4300:- klassen (plus material + filter + etc. etc ). Så skall du inte känna dig tvingad att göra likadant. Det finns kompetenta element i lägre prisklasser.

Peerless diskanter DT-100 (Peerless 100DT26/72SF-FF-WA) 225:- och DT-105 (Peerless 105DT 26 72 SF) 345:- är utmärkta diskanter. (Byggde mina frontar med DT-100 och bytte sedan ut dem till DT-105 vilket passade mig bättre då de spelar lite lägre. Det finns ännu billigare saker kolla in EPS-bygget som nagref bygger han har en billig diskant i dem (Peerless 62CT) 198:- Vad hans bas/mellan kostar vet jag inte...

Kanske Peerless 130WR26/81CD-4ohm som bas 420:- Vilket skulle komma upp i 2580:- för elementen... Detta var bara en snabb genomsökning och jag skippade de billigaste tillverkarna. Visserligen kom priset nära ditt tak bara på element men det är ju bara att leta på alla element som hifikit säljer finns ju inte på deras hemsida utan man får kolla i deras katalog och sedan ringa/maila om de finns tillgängliga... (vilket de troligen gör eftersom de finns i katalogen.)

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-01-26 21:39

Ok. Tack då grodan B...det var bra att jag fick mer information av dig...det kan´behövas, tro mig :wink:
Men då får vi väl de vad det blir då:) Lycka till!

Återgå till DIY-forum