Syd Barrett är död

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Syd Barrett är död

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 18:21

Den engelske sångaren och låtskrivaren Syd Barrett är död.

Han avled förra fredagen, 60 år gammal, efter att ha haft problem med diabetes. Syd Barrett är mest känd som frontfigur i Pink Floyd. Han bildade bandet 1964 men hoppade av innan deras karriär tog fart på allvar.

Redan efter bandets första album blev Syd Barrett svår att samarbeta med, och han lämnade Pink Floyd. Dave Gilmour, som började spela med Pink Floyd när Syd Barrett var som mest oberäknelig, sa i en intervju tidigare i år att han trodde att Barrett inte kunde handskas med framgången. För mycket LSD lyder en annan version av varför han tappade greppet.

Trots sina psykiska problem lyckades Syd Barrett spela in två soloalbum, "The madcap laughs" och "Barrett", som båda släpptes 1970 men inte sålde särskilt bra. "The madcap laughs" låter som att den är inspelad i en mentalpatients cell, vilket nära nog är sant.

Pink Floyd fortsatte efter Barretts avhopp att spela tillsammans. De gjorde det så framgångsrikt att de, samtidigt som Syd Barrett blev allt sämre, nådde förstaplatsen på den brittiska topplistan med "Atom heart mother", som kom ut 1970. Album som "Dark side of the moon" och "The wall" tillhör rockhistoriens mest klassiska, liksom "Wish you were here".

Under inspelningen av "Wish you were here" dök Syd Barrett helt plötsligt upp, överviktig och med rakat hår och ögonbryn. Bandmedlemmarna kände först inte igen honom, men när de förstod vem han var föll bandmedlemmen Roger Waters i tårar.

/TT Spektra

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-11 19:04

Shine On You Crazy Diamond.....

R.I.P.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-12 00:18

Ännu en stor artist som har lämnat byggnaden. När Syd Barrett slutade i Pink Floyd i slutet av 60-talet lyckades bandet aldrig ersätta honom.
Även om det förvisso gjordes en mängd utomordentlig musik efter det.
Men helt repade sig aldrig Pink Floyd.

Mvh

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-12 00:21

tråkigt, det enda materialet med pink floyd jag gillar är det med syd

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2006-07-12 02:07

boyafraid skrev:tråkigt, det enda materialet med pink floyd jag gillar är det med syd

dito.

RIP!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-12 03:12

Nils skrev:
boyafraid skrev:tråkigt, det enda materialet med pink floyd jag gillar är det med syd

dito.

RIP!

Tips, please :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-12 07:20

Shine on!
Förresten. Förra veckan eller när det nu var ändrade jag min signatur på hififorum. Hade tidigare en strof av Roger Waters, men ändrade till en av Syd. Densamma ser ni i min signatur idag.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-12 10:49

Trist men riktiga Pink Floyd kom såklart efter han slutade.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-12 11:02

mats skrev:Trist men riktiga Pink Floyd kom såklart efter han slutade.

Det där finns det lika många åsikter om som det finns folk som hört PF både före och efter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-12 11:07

Jag tillhör dem som föredrar PF efter Syd, men hans påverkan på gruppen är naturligtvis odiskutabel.

Come on you raver, you seer of visions
Come on you painter, you piper, you prisoner, and shine...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-12 11:21

Kanske ska tillägga att jag föredrar PF både före och efter Syd, om man nu kan säga så. På lite olika sätt givetvis. Ibland är jag på ett visst humör och då kanske jag spelar tex Madcap eller Piper, och ibland är man på ett annat humör och snurrar Animals en hel dag. Klart är dock som du säger Almen att hans påverkan på gruppen är odiskutabel.
Hoppas inte att det här blev för mycket OT.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-12 11:33

Visst man kan inte ta ifrån hans påverkan naturligtvis. Synd bara att han körde ner sig med droger osv. Vem vet vilka låtar han kunde gjort utan det där skitet. Man kan bara spekulera :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-12 12:12

woland skrev:När Syd Barrett slutade i Pink Floyd i slutet av 60-talet lyckades bandet aldrig ersätta honom.

Det där tycker jag är en överdrift. Man gjorde ju faktiskt ett par nyskapande mästerverk utan Syd. Jag skulle vilja jämföra med vad som hände efter att Ian Curtis hängde sig: bandet gick vidare, bytte namn och musikstil (till New Order) och blev sedermera lika respekterat och nådde ut till långt större massor än Joy Division. Den stora skillnaden mot PF var att de behöll gruppnamnet, även efter det att Syd försvunnit.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-07-12 17:00

Hendrix, Morrisson, Parsons (...+ ett tiotal till) och nu Syd Barrett. Soon, all my heroes are dead.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-15 03:21

Inse vilket stort inflytande de har haft, inte minst under 90-talets experimentella technovåg med grupper som The Orb och mycket annat "neo-psykedeliskt" eller vad man ska kalla det.

Ett grundläggande inflytande långt utanför de egna ramarna helt enkelt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-16 00:11

phloam skrev:Inse vilket stort inflytande de har haft, inte minst under 90-talets experimentella technovåg med grupper som The Orb och mycket annat "neo-psykedeliskt" eller vad man ska kalla det.

Ett grundläggande inflytande långt utanför de egna ramarna helt enkelt.

Känns då ännu mer bittert att Aftonbladet inte ville ha dom med bland århundrades artister. De sa att de hade för svår musik för att de skulle förstå(Bjurman o grabbarna)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 00:45

Ibland gillar jag 'The Piper At The Gates Of Dawn', men ofta gillar jag det underliga dubbelalbument 'Ummagumma' bäst. :o

Annars tycker jag att det sista riktigt bra de gjorde var D.S.O.T.M. Det senare känns pretto och ointressant. Filmen till the Wall lyfter förvisso den plattan, men inte tillräckligt...

Fast några av Waters solo-plattor tycker jag fungerar mycket bra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Manzarek: Är Parsons död? 8O
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-07-16 07:51

IÖ, förmodar att Mansarek menar Gram Parsons som dog 1973.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-18 03:39

Ahaaaa!

Va bra (höll jag på att skriva :oops: ).

Alan Parsons har jag faktiskt debatterat musikinspelning och återgivning med i den juvliga januarisolen i Las Vegas! En mycket trevlig snubbe. Glad att han lever fortfarande. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Musikstugan