Dämpning med fårull

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Dämpning med fårull

Inläggav paa » 2006-07-12 12:41

Nån som vet hur mycket långhårig fårull som är lämpligt i en sluten låda (gram/liter)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Dämpning med fårull

Inläggav DQ-20 » 2006-07-13 14:24

paa skrev:Nån som vet hur mycket långhårig fårull som är lämpligt i en sluten låda (gram/liter)?

Lagom förstås. Vad trodde du?

/D :P

PS. Det beror ju på hur hur stor lådan är, och hur stor lådan skall verka efter isotermisering och vilket q-värde man söker hos högtalaren. Om man bara skall dämpa mellanregister torde det vara mindre kritiskt. Tydligen är fårull inte sådär jättebra på att åstadkomma isotermisering eftersom fibrerna isolerar sig själva så bra att de har svårt att uppta/avge värme. Men dämpningen genom strömningsmotstånd är ju finfin. DS

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-28 11:32

Bumpar lite, dels för att jag själv vill ha svar på frågan och dels för att jag vill ha svar .... :roll:

Finns det några tumregler?
Spanar i Vance Dickinsons Högtalarbilbel men ser inga siffror, det är ju sådana man vill ha. Varianten sten/glasull känns inte bra i det här fallet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-28 11:54

I vilket fall bestämde jag mig för att 80 gram var lagom i en 6 liters surroundlåda! (Dvs i mina satelliter i högtalartävligen.)
Senast redigerad av paa 2008-10-28 12:01, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-28 12:00

Om jag har en 32-literslåda, skulle 32/6*70 gram ~350 gram kunna funka.
Och du Paa, fick du något hum om hur man skulle dimensionera?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-28 12:05

Nej jag gjorde lite helt subjektiva tester för att få ner färgningen. Både med högtalarelementet i och med öppen låda, där man pratar in i öppningen för att höra om det låter "ihåligt" eller inte. Om det behövs mer eller mindre gram per liter för en större låda har jag ingen som helst aning om. Dessutom är mina slutna, det går nog inte att packa in så mycket i en basreflex, om det är vad du bygger?
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum