Engelsk till svensk nätkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aspe

Engelsk till svensk nätkabel

Inläggav aspe » 2006-07-15 22:42

Tänker köpa en beg. Audiolab 8000 integrerad förstärkare i England.
Den är för 220-240 V, men har en lös nätkabel av engelskt utförande.

Vad skall jag ha för svenskanpassad nätkabel o var köper jag den?
(kontakten i stärkaren är väl standard - ser ut som den till min dator, men det är väl lite väl "lågt" att använda en datorkabel för hifi, eller ...)

Tror inte på någon "hokus-pokus" kabel, men den skall vara en bra nätkabel med kontakter för hifi.

Ge mig ett tips/råd!

popedh

Re: Engelsk till svensk nätkabel

Inläggav popedh » 2006-07-15 22:46

aspe skrev:Tänker köpa en beg. Audiolab 8000 integrerad förstärkare i England.
Den är för 220-240 V, men har en lös nätkabel av engelskt utförande.

Vad skall jag ha för svenskanpassad nätkabel o var köper jag den?
(kontakten i stärkaren är väl standard - ser ut som den till min dator, men det är väl lite väl "lågt" att använda en datorkabel för hifi, eller ...)

Tror inte på någon "hokus-pokus" kabel, men den skall vara en bra nätkabel med kontakter för hifi.

Ge mig ett tips/råd!

en vanlig datornätkabel går lika bra som vad som helst.
Finns varken bättre eller sämre...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-15 22:53

Det finns! Apple! :D snyggare.
/J

Cygnus resurectum

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 22:57

tvett skrev:Det finns! Apple! :D snyggare.

haha oki.. jag ger mig.

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2006-07-15 23:28

Är det inte svårare än så - jag kan alltså använda en vanlig datorkabel utan att försämra ljudet jmf med originalkabeln från Autolab?
För det är väl samma standard för nätbrunnen (IEC eller vad det heter) i förstärkaren.

Det verkar som många bygger sina egna kablar, men jag hade räknat med att köpa en färdig med IEC-hona o på c:a 1,5 m - för max. några hundra.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-15 23:51

Jag föreslår att du använder en kabel från ett varma-mack-järn...
/J

Cygnus resurectum

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-16 01:08

aspe skrev:Är det inte svårare än så - jag kan alltså använda en vanlig datorkabel utan att försämra ljudet jmf med originalkabeln från Autolab?
För det är väl samma standard för nätbrunnen (IEC eller vad det heter) i förstärkaren.

Det verkar som många bygger sina egna kablar, men jag hade räknat med att köpa en färdig med IEC-hona o på c:a 1,5 m - för max. några hundra.

skärpning, elkabeln är totalt betydelselös...så länge den bara klarar av effekten så klart....

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2006-07-16 10:06

OK, det känns ju bra - fast jag är övertygad om att det finns en hel del som inte tycker nätkabelns kvalitet är helt betydelselös i hifisammanhang.
En del påstår sig blivit av med brum eller bakgrundsbrus genom byte av nätkabel (fast det kan ju ha varit något annat fel på anslutningen ...).
En dator drar väl en 700 W max så en sådan kabel bör väl klara de flesta normala förstärkarna galant.
Tack för svaren!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-16 16:30

popedh skrev:skärpning, elkabeln är totalt betydelselös...så länge den bara klarar av effekten så klart....

Nu tycker jag att din anti-dyrkabel-inställning börjar gå för långt.

Man måste skilja på vad kabeln ska göra. Leverera ström till förstärkaren klarar vilken som helst, precis som du säger. Men det är även bra om den låter bli att störa ut närliggande signalkablar.............. :?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-17 09:20

aspe skrev:OK, det känns ju bra - fast jag är övertygad om att det finns en hel del som inte tycker nätkabelns kvalitet är helt betydelselös i hifisammanhang.
En del påstår sig blivit av med brum eller bakgrundsbrus genom byte av nätkabel (fast det kan ju ha varit något annat fel på anslutningen ...).
En dator drar väl en 700 W max så en sådan kabel bör väl klara de flesta normala förstärkarna galant.
Tack för svaren!

Jag tjackade lite grejer från USA förra året och på de står det på prylen att den klara 220v så är det bara att ta vilken nätkabel som helst som du har liggande, så tills vida den inte är trasig eller nåt.
Jag har alltid extra liggandes från datorer odyl och har inte märkt någon skillnad. :)

Och då används grejerna till att lira in musik.

Återgå till Teknikforum