Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Inläggav majjen04 » 2006-07-18 07:29

Tänk de har fått 25000 kr av Kronprinsessan! 8O

Vilka fynd man kan göra där tex en:

NEC AUK 8000
900:-
Tillverkad (år)
1980 7000kr (uppsk. pris)

Information
Detta är NEC när de är som bäst, nämligen i proffs sammanhang. Denna 10-kg tunga pjäs är en riktig studiobandare som inte skämmer ut sig, ens i de mest kräsna hem, eller ens om den ställs mot en vettig CD. Du kan göra mer justeringar än normalt, ansluta mic och göra riktigt vettiga inspelningar. Denna maskin har tjänat som en trogen del av en hemstudio och det säger en hel den om kvaliteten. Så söker du en bandspelare som vill/kan göra mer en vad en standardapparat kan/gör är detta den perfekta maskinen. På skicket syns det att den använts men det förlåts av den oerhörda kvaliteten som maskinen presterar. Denna maskin räcker länge än och kommer att ge många roliga stunder till sin nästa ägare!

Wow! Jag köpte ett sådant kassetdäck 1977 och betalade då 1995 kr för det, gav det sedan till min bror. Han har kvar det fortfarande, hmm det har t ex endast Dolby B. Detta kassetdäck är knappast en proffsmaskin, det var dock ett helt okey däck på 70 talet.
Det vart t ex helt utklassat ljudmassigt av t ex min kamrats Revox B77:a. Detta var/är verkligen ingen studioprodukt utan en vanligt kassetdäck. Att påstå att den kan ställas mot t ex en cd-spelare är verkligen fantasifullt.

Är det någon på detta forum som handlat där?

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-18 08:24

Företaget har varit uppe för diskussion här förut, orkar dock inte leta fram tråden.
Det är helt otroligt vilka forumleringar karln får ihop (eller får han det?) om sina fantastiska produkter.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-18 08:46

"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-18 11:03

Vem ringer Sessan? :D

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 11:51

ett rungande grattis till ägaren av företaget "repsam"

Din framtida "väg" är ju inte avgjord. Inte heller vad du kommer syssla med framöver.. Men att du har mål i livet och orkar driva dom såsom student är hedervärt..

Entrepenörskapet är svårt.. Och om dina vägar fortsätter inom hifi så tror jag få kommer skratta under kommande år vartefter du lär mer o mer om hifi och allt runt om detta..

Så stort grattis Repsam till denna uppmärksamhet du vunnit. Här verkar inte folk förstå att det inte är VAD du säljer som renderar ditt pris.. Utan hur du orkat med att uppnå denna framgång..via visade resultat..

Jag är avundsjuk på din driftighet. Önskar jag haft kvar min jag med. Men du visar upp ett föredömme för andra stundenter i att bli framtidens entrepenörer...Lycka till i framtiden..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 11:59

Lögner och överdrifter i marknadsföring borde väl inte belönas och ses som ett föredöme?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 12:03

Jag håller inte med Mayro. Jag har plöjt igenom ebay.de, ebay.co.uk, hifimagasinet och blocket på sistone och råkat rustcha in på repsam.se och sett att det säljs t.ex. gamla cd-spelare för en bit över 1000 kr som nästan ges bort på ebay. :? och till det nån klatschig text.

ett exempel: Denon dcd 1290 kostar 1400:- hos repsam. På ebay.de kan man hitta samma spelare väldigt billigt. Fast iofs så har ju ingen köpt repsams heller sen jag såg den för några månader sen, men , den som köper denna skulle jag vilja säga är LURAD.

editerade lite då min tyska är lite dålig så jag läste fel. Men faktum kvarstår.

ett till exempel: sony cdp-312 finns på auktion på ebay.de också. Den kostar där 4 euro vilket är 36:- repsam tar 650:-

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-18 12:18

Jag har funderat lite på vem det egentligen är som handlar av Repsam? Jag vet iofs inte vilka kriterier priset för årets studentföretagare delas ut efter, men det borde väl innefatta lönsamhet hos företaget i fråga? Och för att få nån lönsamhet i denna kategori måste man ju sälja en hel del prylar, eller?
Jag har själv inte hittat en enda pryl hos Repsam som jag tycker verkar prisvärd.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 12:28

Vilken blunder. Victorias stiftelse har alltså delat ut ett pris till denne bonnfångare?

Ur motiveringen: ”Thomas har på ett mycket målinriktat sätt på kort tid drivit fram sitt företag Repsam till att idag vara en lönsam affärsverksamhet på ”begagnatmarknaden”. Med sin förmåga att se potential i att ta vara på brukade HiFi produkter, som annars går till spillo, reparera dessa med teknisk kunnighet och sälja vidare till kund har Thomas inte bara visat prov på stor entreprenöriell drivkraft men också på värdefull miljömedvetenhet. Han har identifierat ett tydligt kundbehov och har lyckats tillfredsställa detta genom sin kreativitet och tekniska förmåga och skapat ett företag med tillväxtpotential.”

Skrattretande! Reparera dessa med teknisk kunnighet? Innebär det t ex att sälja högtalare med utbytta udda element och att applicera "ljudförbättrande klet" på membranen? Jisses.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 12:32

Jösses, vilken tabbe. Repsam och dess ägare har förvisso visat prov på en viss entrepenörsanda, men den gravt missledande markandsföringen borde snarast rendera en varning och inte någon belöning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-18 12:38

Jag tycker repsam's marknadsføring inte ær værre æn æn annan som anvænds av "riktiga" føretag i HiFi-branchen. Inte speciellt føredømlig, alltså.

HiFi ær en branch full av skumma figurer och oseriøsa føretag. Som konsument gør man bæst i att vara førsiktig och snoka i allt och se till att kunna lite grundlæggande fysik sjælv så man kan undvika dom mest uppenbara bluffarna.

Nær det gæller begagnad utrustning så ær ju prissættningen svår. Ta tunern jag køpte hærom året før 200kr. Jag anser att den ær værd det 10-dubbla, men priset var 200, så det var ju bara att tacka och ta emot. Før andra så var nog priset 200kr på tog før høgt før en næstan 30 år gamal apparat...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 12:39

Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:-. De måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

Edit: För känsliga läsare
Senast redigerad av papa 2006-07-18 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:20

så bryter man reglerna igen med fet marginal här.. Inte bara via påhopp på en ej medverkande branchmedlem. utan via att ha en hel kampanj via en tråd MOT en företagare... Och ingen reagerar.. Ingen säger ifrån.. Admin slappar i solen och enbart håller med via sin tystnad...

ja jisses.. varför blir man inte förvånad... Då jag kommenterar en branchmedlems språkbruk mot mig får jag semester eller dekret..eller båda delarna.. Då andra sitter i grupp och gör så mot en ej deltagande branchmedlem så verkar detta helt ok..

igen. Ja jissus. detta torde snart även för admin bli svårt att "steppa åt sidan för". Så uppenbart som detta pågår här på faktiskt.se..Det går inte ens som totalt blind o döv att missa ens med bästa vilja..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 13:23

har mayro varit inne och läst på siten?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 13:35

Läste visst lite slarvigt:

"Swedish Student Entrepreneur Award är en nationell uttagning till den internationella finalen Global Student Entrepreneur Awards. I tävlingen premieras bl a innovation, kreativitet, produkt- och servicekvalitet och problemlösningar. I november åker Thomas till Chicago för att tävla mot studentföretagare från USA, Mexico, Puerto Rico, Kina, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Spanien om ett förstapris på 10.000 USD."

Som tur är, är det alltså inte Kronprinsessans stiftelse. Men ruggigt vad pinsamt det kommer bli för den där killen, och för Sverige, att tävla internationellt med detta som bidrag. Jag menar, folk har ju handlat begagnat på loppis sedan urminnestider, men det krävs tydligen en riktig entreprenör för att komma på att man kan sälja gammalt skräp direkt från soptippen till rena rövarpriserna bara genom att rida på miljöförstöringsvågen.

Jisses säger jag bara. Igen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 13:37

Mayro skrev:...påhopp på en ej medverkande branchmedlem

Var i reglerna står det att man inte får kritisera en "ej medverkande branchmedlem", som du kallar det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:37

Haakan_W skrev:har mayro varit inne och läst på siten?

jodå.. Och jag har mina åsikter och tänkande om en del saker som alla andra självklart..Inte om allt självklart..

Men dessa tankar o ev tyckanden här o ev där är inte skäl för att starta topic i hänga en ung företagare. Uppenbarligen är många kunder nöjda med deras affär med repsam. Annars skulle han efter denna tid slagits ut med råge redan.
Sedan VET jag folk som har sålt saker dit. och han är oerhört seriös affärsman som betalar bra för bra äldre hifi..

dessutom så lagas och gås grejor igenom osv.. Dessa burkar som talas om här var väl "lagade" av nån annan som jag fattade saken..kan ha fel där.. och tydligen är dom ev inte sålda heller. Så hurvida dom är bevis för oseriöst tänk eller enbart är ett bra ex att renovera den dagen en som exakt söker ett dylikt par vet jag inte..

men som med bilar så kan man få betala tusentals kr för en tio vm list som man exakt söker.. Detta för den inte står att finna annars ev. Eller är sällsynt osv osv osv..
Köparen avgör inte säljaren om köparen anser varan värd pengarna..

men men. Detta är långt ifrån topic här nu. Och jag har ändå sagt allt där jag har åsikt om haakan... Så för mig får denna tråd va nu..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 13:38

Upplysningsvis;

Kritiken är inte riktad mot personen bakom repsam, utan mot företagets marknadsföring. Om läget fortsätter att vara kritik mot endast företaget Repsam så är det ett friskhetstecken från detta forum. Var och en är ensamt ansvariga för det de skriver här.

Med detta vill jag å de andra admins vägar undanbe oss några som hellst insinuationer att det råder brist på vår moral.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:41

papa skrev:Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:- hos Thomas. Han måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

mr v åtta..

Här hängs väl medlemmen samt företagaren ut med namn till o med??.. Eller har jag fel??

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 13:42

mayro snälla...det är inget värre än vad aftonbladet skriver...

är man styrelseledarmot för ett företag är man ansiktet utåt...

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:45

Mayro skrev:så bryter man reglerna igen med fet marginal här.. Inte bara via påhopp på en ej medverkande branchmedlem. utan via att ha en hel kampanj via en tråd MOT en företagare... Och ingen reagerar.. Ingen säger ifrån.. Admin slappar i solen och enbart håller med via sin tystnad.....

Så man får inte ha en åsikt om en person bara för att han är en egen företagare ?

Om min åsikt är att man får mer att handla på Ebay än hos Repsam så är det förtal och misskreditering ?

Ingen missunnar om det går bra för grabben, men man kan ju inte driva en verksamhet hursomhelst. Och om det nu inte är olagligt så kan man väl åtminstone vädra sin åsikt på ett forum på internet utan att åka i finkan själv eller ?

Sverige är verkligen fantastiskt.

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:46

Mayro skrev:
papa skrev:Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:- hos Thomas. Han måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

mr v åtta..

Här hängs väl medlemmen samt företagaren ut med namn till o med??.. Eller har jag fel??

Hört talas om pricerunner eller ?

Hela den siten hänger också ut priser... e för jävligt mayro...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 13:52

vilket företag ängnar sig inte åt "falsk" marknadsföring?...det är ju inte den som säljer produkterna som luras, det är ju den som köper som blir lurad :wink:
...det är i alla fall vad jag tycker.
Senast redigerad av The_Man 2006-07-18 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 13:52

Det är märkligt Mayro, att du ständigt hyllar de som marknadsför sina varor på ett bristfälligt, överdrivet, oetiskt och omoraliskt sätt.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:54

jahaja.. Så gäller det om repsam är i gluggen. då vet jag...

Skall minnas denna tråd i mitt skrivande framöver vad o hur man får säga o skriva med uppmuntran ifrån admin till o med..det gör mig ju till en omtyckt medlem.. ska bli trevligt...

Undrar om jag inte har en krypande känsla att admin kommer snabbt omvärdera sin åsikt om "friskhetsteken" ... :lol: :lol:

Tror helt ärligt inte man nu "tänkte till "innan tangenterna trycktes ner på adminsidan där v åttorna mullrar.. :lol: :lol: I alla fall om två Saabar startar...det kan beroende på modell ju bli V8á....

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-07-18 14:03

Angående vilka som köper av Repsam,

Har några bekanta som vart intresserade av sajten och skickade länken till mig för kommentarer. De trodde som vanligt att man kunde göra ett "klipp" på den sajten. (Personerna i fråga är inte normalt hifiintresserade).

Så visst tror jag de kan hitta en marknad, alla letar ju efter att göra ett klipp. Lite spännande text och personer som inte är så insatta i normala beg priser...

Tycker egentligen inte att man kan kalla det "lurendrejeri", lite får man väl förväntas söka själv och jämföra.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 14:04

Vee-Eight skrev:Upplysningsvis;

Kritiken är inte riktad mot personen bakom repsam, utan mot företagets marknadsföring. Om läget fortsätter att vara kritik mot endast företaget Repsam så är det ett friskhetstecken från detta forum. Var och en är ensamt ansvariga för det de skriver här.

Med detta vill jag å de andra admins vägar undanbe oss några som hellst insinuationer att det råder brist på vår moral.

Såvitt jag vet är Repsam ett fåmansbolag varför en distinktion mellan firmatecknare och företaget endast är en retorisk manöver utan någon som helst relevans för spörsmålet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 14:34

americantabloid:

Med våra mått mätt så är det ju helt uppåt väggarna fel marknadsföring, men då är det givet våran erfarenhet och kunskap om vad det är och vad det är värt. Att företaget fungerar är, tyvärr, måste jag säga, ett resultat av att det finns ett behov hos kunden som denne tydligen är villig att betala för. Dagens prissättning är det väl inte så mkt att orda om, men att motivera den som ruggigt billig med ett höftat pris man tror den hade som ny, är i sak fel. Det har väl också förekommit prismotivationer att pylen spelar såpass bra att den bör ha ett högre pris. Detta kan man iof inte invända mot så lätt egentligen då det är viktat mot ett uppskattat behov, men icke desto mindre märkligt.

Alltså; utanför vår ankdamm så tror jag inte man bryr sig så mkt om man betalar överpriser och går på den marknadsföringen. Tyvärr, som sagt.

Mayro:

Om du avsåg papa:s anmärkning med storbystade medarbetare, så ber jag om ursäkt att jag missade det. Den var en aning grov.

Sedan att det är ett studentprojekt kan förklara märkligheterna. Min erfarenhet (har pluggat innovartion och entreprenörskap på högskolan i Halmstad) av de studentföretaganden som lyckats är att det inte drivs primärt av traditionella företagsmål i början. Senare kommer den trista verkligheten i fatt (som nu kanske?) och påvisar realiteter såsom den fria marknaden och behov av att sätta priser rätt etc; är man för dyr så förlorar man till förmån för konkurrenterna. Ju mer känd man blir, desto mer sätts man också under luppen. Jag tycker mig se att den idiologi som brunnit inom Repsam inte längre duger som affärsidé. Jag har inga som hellst tankar på att det skulle sitta en liten profithungrig mask bakom rodret, som många här verkar göra gällande. Men icke desto mindre så måste man tänka om sitt företags strategi för att kunna överleva. Det är nu det dyker upp folk som talar om sanningen om hur det ligger till. Tyvärr, som tidigare sagt; för idén bakom Repsam är bra. På pappret.

på slutet, till alla;

Sära på person och företag, även om det i verkligheten är samma person. Rikta kritiken, om det finns ngn, till de egenskaper företaget har eller inte har. Personen skall lämnas utanför detta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföreta

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 15:01

majjen04 skrev:Tänk de har fått 25000 kr av Kronprinsessan! 8O

Det är nog bra om du länkar till källan för ett sådant påstående eller editerar om det visar sig att det inte är sant.

I all vänlighet...
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföreta

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 15:12

Nästa

Återgå till Generellt om hifi