Subwoofer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Subwoofer

Inläggav rhenrics » 2006-07-20 20:55

Jag funderar på att bygga en subwoofer själv. Behöver man nåt delningsfilter eller räcker det med element och förstärkare med ställbar delningsfrekvens? Isåfall vad rekommenderar ni för element och slutsteg? Vill helst ha en sluten låda så det ska nog vara ett ganska kraftigt steg. Tänkte mig ett element på typ 10 tum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Subwoofer

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-21 10:18

Bygg två eller fler subbwåffrar istället så har du möjlighet att få bättre ljud på lyssningsplats (möjlighet till rakare frekvensgång och kortare avklingning tillsammans med rummet, men allt detta beror också på placeringen av dem).

Ofta är delningsfilter som är sammanbyggda med en förstärkarmodul för flacka för att verkligen vara bra. Ibland lider också branta filter av tidsfördröjning således att "basen kan råka spela i baktakt". Så detta med filter är inte direkt någon enkel match.

Bygger du många subbwåffrar kan du bygga dem med mindre element eftersom totala luftpumpningskapaciteten blir stor ändå. Personligen skulle jag bygga alla lådor med minst 12-tumselement (och minst 4 st), men det är ju jag det. En låda med en 10-tummare blir ju i stort sett ifrånåkt med ett par "vanliga fullregistershögtalare med åttatummare". Jag tycker du bör ha väsentligt större om du verkligen vill kunna få ett större headroom i basregistret. Då får du på köpet mycket lägre distorsion vid motsvarande ljudtryck, vilket är en mycket större fördel än man kanske kan tro i förstone. Normalt har man dist i basregistret på flera procent vilket "alla" är vana vid. Om man sänker denna dist avsevärt, kan man nå helt nya upplevelser av BAAAS.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-07-21 12:16

Om man bara ska ha en sub till film då, och uteslutande då kopplad via subutgång så den får LFE-spår i dd och dts-filmer, behövs då nåt extra filter?? det e ju meningen den ska lira allt i det spåret tänkte jag..

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-21 13:24

Fyra tolvtummare är nog grejt men frågan är hur mycket head-room man vågar kosta på sig i en lägenhet? :lol:

Tanken var mest att ge lite aktivt basstöd till "basfattiga" inspelningar, och att den således skulle komplettera mina "fullregister" (med åttatummare) utan att dominera alltför mycket på "lagom" lyssningsvolym. Vet inte om jag vågar släpa in något större än tiotum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-21 13:39

Jag hade sex tiotummare i min lägenhet tidigare. Då klagade aldrig några grannar - däremot vid ett tillfällle innan dess när jag spelade med två små fullregisterhögtalare. Bassystemet ska förstås justeras mot det övriga systemet så att det inte blir dominerande. Som Johan skriver handlar den stora vinsten med många basar om jämnare ljudutbredning, mindre oönskade rumsresonanser och mindre distorsion - inte nödvändigtvis starkare ljud, även om det blir möjligt att spela starkare tack vare just den lägre distorsionen. Testa åtminstone fyra tio- eller två tolvtummare till att börja med - mindre än så verkar inte meningsfullt, eftersom du förmodligen vill ha en tydlig skillnad mot dina nuvarande två åttatummare (som dessutom blir glada över att slippa spela djupbas). Sedan får du fömodligen mersmak och bygger på systemet med ytterligare några lådor... :-) Mina lådor var för övrigt hopbyggda tre och tre i två höga, smala torn, som försvann hyggligt väl i rummets främre hörn.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-21 14:14

Rhenrics, med tanke på de två åttatummare du har, och möjligtvis inte behöver mer ljudtryck, så föreslår jag istället en vettig tonkontroll. Att blanda fullregistershögtalare med extra baslådor blir inte annat än komplicerat eftersom du inte kan vara säker på att de spelar i fas med varandra vid olika frekvenser (snarare blir det omöjligt!). Särskilt komplicerat blir det om [s]de[/s] baslådorna dessutom ska skäras av. Interferensproblem är inget som hör hemma i en HiFi-anläggning.

Jag vet att den lösning du är inne på förespråkas av många*, men det är ingen bra lösning.

Bäst är att dela "på riktigt" så att du har ett basmodulsystem som spelar all bas, och ett par "toppar" som spelar allt övrigt frekvensregister.

* "Ibland" relativt oinsatta personer eller försäljare, liksom minst en känd "subbwåffer"-tillverkare.

Edit: Se överstruket och understruket.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2006-07-22 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-22 10:24

Ok, då lägger jag nog ner subwooferprojektet om det inte blir någon nytta med endast en. Tack för alla svar :)

Återgå till Köpråd