Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 15:14

jag läste med en go kännsla delarna av varför han vann delarna med miljö och återvinnande som EN sak som gör en fin motpol till ev lagade högtalare med "nån smet" som tidigare gjorts... Så den totala bilden för mig blir den uppmuntrande effekt sådant har på att allt inte är använd o kasta.

Dagens hifi ifrån stormarknader är inte ens i framtiden användbara om man så vill. Medans gårdagens hifi är som gamla bilar.. Dom har inte den moderna designen men ändå komfortabel åkning/lyssning trotts en del slapphetsbegränsande saker såsom ibland ej fjärr osv. Så även friskvård ingår således i denna "återvinning"... :lol:

Hoppas repsam går från klarhet till klarhet under sin resa mot att ev bli en framtida arbetsgivare som ger kunderna det dom frågar efter även framöver. Vem vet som sagt hur detta lilla företag kommer utvecklas framåt. Inte jag i alla fall..

tror inte andra här heller vet detta.. Så jag sänder hurrarop till denna unga företagare.. Och som alla då man får mer erfarenhet osv så brukar man inplicera det i sina strategier o marknadsföringar.. Hans företagsidee är ju oavsett vad ni anser av god valör. och är tydligt o klart efterfrågad också. Annars hade han varit stendöd som företagare för länge sedan...
Jag skall följa denna unga man med respekt för hans angagemang.. Sedan att små grodor hoppar till ibland anser JQAG vara ett friskhetsteken enbart under hans företagandes utveklande...

Vilket jag INTE anser att det är då det sitter en bunt här o enbart sablar ner andras framgångar via någon rätt Svensk företeelse som brukar kallas för jantelag eller liknande..... :wink:

Grabben skall ha uppmuntran.. Han bad till o med om att få inputt sänt i en annan tråd om honom ju som ni lekt med... Fast han menade då ev tillsänd honom direkt o inte som "hänga högt" på detta forum om jag gissar rätt..

Jag mailade med honom lite faktiskt då... och fick känslan han lyssnade med öppna öronon samt respekt för det man skrev.. Och sedan utvärderade o gjorde sina val av hur han använde det jag skrev...

I mina ögon ger sådant respekt att ta in info och omskapa det och sedan forma egna tankar ifråga om ämnet...

Han gjorde således INTE som jag skrev. Men han la in det i sin bank av info som vid tillfälle kunde vara bra att ha...

Så jag förstår absolut varför denna unga man röner framgångar. Jag hoppas dom kommer fler för honom i framtiden..
nog om detta.. kan inte komma på mer såvida inget nytt inkommer i ämnet av ragn.. tyckanden av avund är ju enbart trist att kommentera.. Kanske inte min uppgift heller av göra.. För att inte säga avgöra.... :lol: :lol:

en del tycks ju se på detta med att tala illa om andra med andra ögon än underteknad.. repsam har mig veterligen INTE startat denna tråd om sig själv... jag kanske har fel iofs...

jaja.. Jag skall i alla fall minnas att admin anser det ett friskhetsteken att komentera bolag man högst personligen anser oseriösa. För jag kan ju ha sådana åsikter om något bolag som ingen annan delar min åsikt om.. och för det har jag ju uppenbart rätten att med uppmuntran skriva mina tankar helt fritt ... Det är ju ett "friskhetsteken som sagt..

Snälla mr Våtta... Jag ber dig verkligen refusera denna del du skrev. Jag tror du ser det omöjliga i att sådant skall förekomma då man spettsar till det som jag gör här. Då framstår det ju klart o tydligt att det INTE är ett frikhetsteken som tidigare skrivitys. Inte ens fäöljer det skrivna regler på forumet..

Det är många saker där ni admin börjar vika reglerna kraftigt åt sidan för "vinkeltolkande"

Ett råd OM ni avser ha detta sätt är att reformera reglerna ordentligt en gång för alla och ta steget att renodla ett synsätt enbart.. Då slipper ni sådana som mig o förmodligen varenda en annan som inte har dom åsikter som anses vara "rää" här alment...

men läs forumet. Jag är inte ensam att faktiskt börja reagera på urvattnandet. likriktningen.. inte ens ensam om att anse en del går för långt ofta o här o där... Så tänk till.. Att friskhetsteken är att saker som är helt uppåt väggarna sjukt anses ok torde med min text ovan där exempel kom göra bilden rätt klar..

Detta är INTE friskt. Inte alls tyvärr.. detta är en röta av felaktigt regelföljande och nada annat.. DAGENS regler menar jag då..

ändra dom så dom blir som ni VILL dom skall va i stället för att skriva en sak och sedan tolka som man böjer en fjäder hit o dit beroende på VEM man skall tolka dom för eller emot..

mitt tips..

Nu ska vi på motorträff med lite raggarkompisar o barnen vi alla har.. bad o sol kaffe o glass... Se andras byggen o njy´ta ihop utan att bry sig om den ena har 800 hk eller 120 i en sexa från 61.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 15:16

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 15:30

Tack för länkarna.

Det är glädjande att se att den befogade kritiken äntligen har nått fram och de uppskattade nypriserna i flera fall har justerats till rimligare nivåer och i osäkra fall inte har uppskattats alls.

Ett steg i rätt riktning.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 16:02

Ser inget problem i att diskutera företaget Repsam eller dess juridiske person Thomas Jönsson. Som en del folk får spel här skulle man tro att vi levde i en diktatur. Thomas har själv gått i svaromål här på Faktiskt:

"Repsam riktar sig med en stor del av utbudet till den vanlige Svensson, men även med en hel del till de mer insatta och till rena audiofiler. Prissättning är ett svårt ämne och vi försöker hela tiden se på detta med nya ögon och justera oss. Vad någon är beredd att betala för en vara kan bete sig mycket märkligt. Många insatta audiofiler, som jag gissar att de flesta på denna tråden är, vill i mångt och mycket köpa så billigt som möjligt och har mycket kunskaper. För dig kan många av våra priser tyckas dyra då du vet andra ställen där man kan få tag på dessa varor eller liknande mycket billigare, du vet vad man bör undersöka på högtalarna och du vet vad ett bra ljud är. För dig gissar jag att de flesta av våra billigare produkter känns dyra, medan våra dyra produkter känns ganska okej. Kanske låter konstigt, men då det är lättare att hitta billigare produkter just billigt vet du förmodligen hur man gör detta. Tyvärr är det mycket svårt att hitta de dyra produkterna billiga, därav blir prissättningen för dessa produkter förmodligen ok för dig. Medan den vanlige Svensson har svårt även för att få tag på de billiga produkterna och tycker då att våra produkter är billiga när han jämför vad han får mot t.ex. Siba och OnOff, där du säkert själv inte skulle handla dina HiFi produkter. "

Helt fel. Det är just de dyra produkterna som är överprissatta något rent horribelt.

"Så tycker du då att vi lurar personer som kommer in och köper dessa högtalarna för 2 900kr då det han annars kan få är t.ex. Proson Conquest 6020? Vad gäller övriga produkter i vårt sortiment så är det precis samma sak som gäller. Pioneer PD-S507 kostar 1 300kr, tror du att Sibas billigaste Sony CDP-XE270 för 1350kr spelar bättre? (Kom ihåg, är du en Svensson har du bara möjligheten att välja produkter från företag då ni ej har kunskapen att själva göra rätta beslut, vilket i princip blir alla nyförsäljande företag av HiFi samt Repsam.). "

En "Svensson" ska ha precis lika stor möjlighet och rättighet att få välja bland prisvärd HiFi som någon annan. Bristande kunskap ska inte utnyttjas av lycksökare, och dessutom premieras med stipendier!

"Prissättning är återigen inte lätt och vi har stött på folk som har betalt grova pengar för saker som andra slängt på tippen. Detta kan bero på att man har resten av prylarna i samma serie, att produkten har högt affektionsvärde på något sätt eller att man t.ex. samlar på dessa typer av produkter.
Vi har hört talas om high-end prylar som varit på väg till tippen, men gett borts gratis. (Kef:s variant av våra technics sb-7000 t.ex, som är bättre.) Vi har även hört talas om t.ex. hk avr-8 500 som räddats från tippen, en 20kg klump som kostade 20 000kr. Å andra sidan finns det folk som lyckats kränga ett par halv defekta och dåligt ommålande JWS unique 5 000 för 2000kr. Högtalare som på sin tid kostade runt 1000kr. Tyvärr upprepar historien sig hela tiden och det beror på folks okunskap och detta har lätt till att Repsam har bildats där vi kan hjälpa ut med kunskapen från hifi entusiaster (DIN kunskap) och erbjuda produkter till vanliga Svensson som är mycket mer fördelaktiga än att köpa nytt och kan få tag på sällsynta och exklusivare produkter till entusiasten.
"

Tyvärr är Repsams kunskap om HiFi, om den nu inte är direkt och medvetet vilseledande, totalt obefintlig. Snällt sagt. Och det gör tyvärr inte Repsam till ett bättre företag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-18 16:19

Jag gråter...

...men så blev ett visst dataföretag utsett till årets entreprenör häromåret innan det visade sig att de systematiskt satte sig i konkurs för att blåsa alla på garantiärenden och leverantörerna på betalning... jo... och staten på skatter.

Smart entreprenör som naturligtvis skulle belöns.

Tips: De hette Sekvencia från början...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 16:20

citat: "Medan den vanlige Svensson har svårt även för att få tag på de billiga produkterna och tycker då att våra produkter är billiga när han jämför vad han får mot t.ex. Siba och OnOff, där du säkert själv inte skulle handla dina HiFi produkter."

är det okunskap om bra och dåliga grejor som gör att svensson inte kan leta efter bra och billiga grejor som den insatte kan? Hur ska då samma okunskap få svensson att förstå att repsams grejor är så billiga och kvalitativa. Är det billigt för vissa och inte för andra? Jag förstår inte

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 16:22

Reefat el Sayed blev årets svensk, grabbarna i Prosolvia hyllades i tidningarna innan de avslöjades, boo.com smörades det väldeliga för fram tills bubblan sprack...

Etc, etc...

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-07-18 16:27

Hej Mayro!

Jag gratullerar verkligen Repsam till priset!
Precis som du anser jag att tanken är bra bakom företaget dock inte säljannonserna.

En liknande annons om en bil kanske får dig att slå till :wink: :

Volvo 145
100000:-
Tillverkad (år)
1971 ca: 350000kr (uppsk. pris)

Information

Detta är Volvo när de är som bäst, nämligen i proffsionella bilsammanhang. Denna 1,5 tons tunga pjäs är en riktig värsting som inte skämmer ut sig, ens i de mest kräsna hem, eller ens om den ställs mot den nyaste Ferrarin. Du behöver/kan göra mer justeringar än normalt. och göra riktiga däckspår i asfalten. Denna maskin har tjänat som en trogen del av en proffisionel bilpark och det säger en hel den om kvaliteten. Så söker du en kombi som vill/kan göra mer en vad en liten bil kan göra så är detta den perfekta maskinen. På skicket syns det mycket väl att den använts men det förlåts av den oerhörda kvaliteten som maskinen presterar. Denna maskin räcker länge än och kommer att ge många roliga stunder till sin nästa ägare!

Ok! Mayro bilen finns på riktigt den är svart med "norsk crom" runt om.
Grannen lovar att fixa till den så att den går igenom besiktningen om du slår till!

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 16:40

betalar man 100k för en gammal rostig Volvo är det väl inte säljaren som är dum utan det är ju köparen........
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-18 16:53

Om säljaren är ett företag är det inte god marknadsföringssed (men den diskussionen har vi haft förut lilla mannen)

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-07-18 17:03

Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 17:10

ryst:

Kanske för att det finns en verklig efterfrågan bakom de priserna?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 17:12

jag klagade absolut på gamla nad 208s jäkla höga priser och köpte ett rotel istället. :) i nån tråd... nyligen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-18 17:19

ryst skrev:Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Låt inte ditt personliga omdöme om 208:ans kvaliteteter påverka bedömningen om det rör sig om "ocker" eller inte. Ett ockerpris på en NAD 208 skulle ligga över 20000 kr eller så. Det är det begärda priset i förhållande till ett bildat marknadspris som avgör saken. Ocker fordrar utnyttjandet av trångmål eller okunskap. Priset på andrahandmarknaden för NAD 208 ligger någonstans mellan 7-10000 kr och det går inte att få billigare. Den som köper en sådant steg blir inte lurad i formell mening eftersom värdet vid en vidareförsäljning ligger på samma nivå. Om man däremot köper en cd-spelare för säg 1500:- som visar sig vara i praktiken osäljbar på Blocket eller Hifimagasinet så är det inte samma sak även om priset är lägre.

MItt syfte är inte att märka ord utan att klargöra att det finns ofta fog för att marknadspriser ser ut som de gör eftersom de är en reflektion av all informationen på marknaden som är relevant för priset. Det är ibland lätt att glömma bort när man tittar på hifi.

/D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 17:20

Kaffekoppen skrev:Om säljaren är ett företag är det inte god marknadsföringssed (men den diskussionen har vi haft förut lilla mannen)

Det är sant...men många(dom flesta?) företag är inte intresserade av någon ed utan är mer instresserad av vinst, gärna i form av pengar :wink: Sen om säljaren är ett företag eller en privatperson tycker inte JAG spelar någon roll

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-07-18 17:30

Dahlqvist: jag ska inte försvara firman i fråga, han vill ju bara tjäna pengar som vilken bilhandlare som helst.

Utgår från att hans priser är inkl 25% samt en mindre vinst.

Aja, har aldrig hört talas om firman tidigare och lär inte göra några inköp från den nu heller.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-18 20:43

Heder ändå till Repsam för att man tagit bort de mest "bondfångaraktiga" beskrivningarna.
Se här hur t ex en HK 401 beskrivs.

Liten trevlig förstärkare från harman/kardon. Inte så hög uteffekt (2x20W i 8 Ohm), men till högtalare med normal verkningsgrad och i normalstora rum så låter den riktigt trevligt och "rätt". Bra kontroll på basen och ett mycket levande och musikaliskt ljud. Ingångar för grammofon, tuner, aux och tape (in/ut). Möjlighet att ansluta dubbla högtalarpar. Skicket är mycket fint.

Den beskrivningen är väl helt okej.
Tyvärr är priset på 1200 kr på tok för högt. Hälften hade varit för mycket det också.

Man kanske på Repsam bör fundera över detta talesätt: Hellre sälja mycket -billigt; än lite - mycket dyrt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 22:15

Kranzberg skrev:
Man kanske på Repsam bör fundera över detta talesätt: Hellre sälja mycket -billigt; än lite - mycket dyrt.

varför då? jag tycker det verkar bättre å sälja lite å tjäna lika mycket?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 22:21

Håller men Haakan, verkar vara smidigare och mindre jobb då :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-18 22:52

Vilket jävla aber. Den prominenta juryn borde uppmärksammas på citaten i rhenrics inlägg ovan. Ockret och lurendrejeriet skiner igenom ganska klart där.
11010000

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-07-23 17:07

Det finns en artikel i Elektronikvärlden 7-8/06 om Repsam:

http://www.ev.se/index.3599.html?PHPSES ... 71c9f1f59d

Det går att lämna kommentarer, för den som önskar!
...perspektiv...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-23 23:37

Har tittat på artikeln...
Bedrövligt...

Alltså; jag har inget emot folk som säljer beg-hifi. All hifi jag har är gammalt beg, men man behöver ju inte göra det med bondfångarmetoder.

Det finns en firma i Kalmar som också säljer beg-hifi. Där är presentationen av prylarna mera återhållsam: www.varuborsen.com. Priserna ligger på ungefär samma nivå som hos Repsam.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-24 10:08

Postade följande:

"Affärsidén är bra men inte ny: loppmarknadsförsäljningar (för återanvändning av annars kasserade produkter) har ägt rum i åtskilliga århundraden. Beklagligt nog är priserna för höga och kvalitén undermålig på många av de varor som säljs hos Repsam. Är man det minsta bevandrad inom hifi så är det uppenbart. Men visst går det att tjäna pengar på folks okunnighet.

Mvh
Rickard Henricson
"

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-24 10:35

Håller helt med rhenrics.

Användarvisningsbild
brodde

Tråkig utveckling

Inläggav brodde » 2006-07-24 19:10

Min åsikt är tudelad om denna rörelse;

Å ena sidan tycker jag att det är helt ok att han säljer vilka prylar som helst till hutlösa priser, köper man begagnat har man som kund ett större ansvar att kolla upp produktens prisläge och själv avgöra anser jag.
Att ge tre månaders garanti är vad man kan förvänta sig av någon som vill vara seriös, men att de även ger 14 dagars öppet köp är förvånansvärt generöst! Så som affärside har jag egentligen inget att invända, kruxet är ett annat...

Repsam har förstört ett av mina fritidsnöjen; att leta gammal HiFi.

För ett år sedan hittade jag ofta fina Pioneer/Luxor/Tandberg etc på loppisar runtom i Malmötrakten, Det gör jag sällan idag...
Jag har såklart inga konkreta belägg, men jag misstänker ändå att det är Repsam som dammsuger loppismarknaden ett par ggr i veckan.
Jag har har tex sett en plastig Philips-kombiapparat för 150 kr på Emmaus. Lite senare har jag sett den för det femdubbla på Repsams webb! Det är tråkigt att man inte ska kunna göra fynd längre...

/Erik

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-24 20:33

Möjligt att det i dina trakter kan vara Repsams "fel". Är det dock inte så att folk överlag i dag lägger ut sina gamla hifi-prylar på webben. På både Blocket och Tradera florerar ju folk som inte har en aning om vad deras pryl kan vara värd. Ofta ser man ju rent hårresande priser på t ex gamla Luxor kompaktanläggningar från 70-talet. Nivåer uppåt 1000 kr (jag har sett priser uppåt 1500 kr) är inte ovanliga. Får folk sina prylar sålda för sådana priser?
Där jag bor finns en Loppis som drivs "ideellt". Vinsten går till behövande i Lettland. På den loppisen är priserna på elektronik fortfarande okej. Förra året fanns där en Marantz PM 550 DC, tillhörande tuner, kassettdäck och högtalare. Allt för 500 kr. På Tradera finns just nu en PM 550. Budnivån är uppe i dryga 500 kr. På Repsam kan man köpa ett ex för 1500 kr. Alldeles för högt.
Nej, det är svårt att göra fynd numera, sedan kreti och pleti lägger ut allt möjligt på webben till överpriser.

Jag har dock fortfarande trevligt och får en del napp i letandet av äldre hifi.
Delvis tack vare ovan nämnda loppis. Ett annat ställe jag brukar besöka regelbundet är Österplans Loppmarknad i Örebro. Där finns mycket elektronik. Det är inte specilellt dyrt heller. Jag brukar ha som stående regel att vart jag än kommer besöka loppisar. Man kan ju hitta något man bara måste ha...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-24 23:29

Vee-Eight skrev:ryst:

så du tror repsam går med vinst för det inte finns efterfrågan då? :lol:

tänk till en aning här va mr V8á... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-24 23:54

Mayro skrev:

Nej, priserna som repsam har har ju bevisligen inget med efterfrågan att göra, utan är ngt höftat mellan fingret och knäskålen (samt skall täcka kostnader för butik, reklam, webhotell etc). En NAD 208 kan man rätt enkelt kränga för 8kkr, för det finns folk som tycker den är värd de pengarna. Varför den skulle vara värd så mkt är en helt annan fråga.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-24 23:55

Vee-Eight skrev:
Mayro skrev:

Nej, priserna som repsam har har ju bevisligen inget med efterfrågan att göra, utan är ngt höftat mellan fingret och knäskålen (samt skall täcka kostnader för butik, reklam, webhotell etc). En NAD 208 kan man rätt enkelt kränga för 8kkr, för det finns folk som tycker den är värd de pengarna. Varför den skulle vara värd så mkt är en helt annan fråga.

Och repsam har efterfrågan han med eftersom han går med vinst och uppebarligen har sina kunder. Ingen skillnad alls om du tänker efter lite... :D
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-25 00:00

Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Rätt pris för Repsam är det pris som generar mest pengar - om Thomas lyckats med det låter jag vara osagt.

Vad jag invänder mot är den ibland tveksamma marknadsföringen, vilken tangerar gränsen för bondfångeri.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi