När det gäller effekttålighet är watt ett väldigt klumpigt mått, som nästan alltid dessutom blir en lögn eftersom den verkliga effekten som påförs högtalren är beroende av impedansen - samtidigt som den verkligen effekttåligheten också den är frekvensberoende av andra orsaker!
Eftersom en effektförstärkare inte är en effektgenerator, utan en spänningsgenerator bör man ta fasta på detta: Skall man ange någon effekt respektive effekttålighet bör det därför vara "8-ohmseffekt" (vilket är en sorts spänningsangivelse) man bör sikta in sig på att tala om.
En trevlig sak är, att anger man "8-ohmseffekt" på slutsteg tillsammans med en uppgift om lägsta nominella impedans som får anslutas, blir det mycket lätt att välja lämpliga kombinationer av slutsteg och högtalare.
Effekttålighet hos högtalare är svårt att specificera på ett bra sätt, men jag tycker att det är en bra grundförutsättning att man börjar med att redovisa vilken spektral fördelning som är utgångspunkten. Därnäst måste man skilja på mekaniska och termisk effekttålighet. Den förstnämndas begränsande verkan kan ota försummas över några hundra Hz.
På samma gång kan man sluta redovisa verkningsgrad (%) hos högtalare och inrikta sig på känslighet (mätt i dB) istället, och alltid ange den som funktion av en pålagd spänning om 2,83 V RMS (= 1 W mätt i "8-ohmseffekt").
Personligen skulle jag gärna se att man övergick till att använda 3 meter (10 fot i USA?) som referensmått att mäta på, men det är inte så viktigt. En meter går bra det också, så det använder jag eftersom alla andra gör det.
Vh, iö
- - - - - -
PS. Allt det ovanstående är Ino-standard sedan 23 år tillbaka i tiden. (Före 1983 redovisade jag inga data alls för några av högtalarsystemen).
PPS. Även THX-normen använder liknande specifikationer, bland annat att effektförstärkare skall ha ett gain om 100 W ("8-ohmseffekt") för 1 volt RMS in.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).