Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:30

Sanny_X skrev:Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Så du menar att LTS 2 ledande testare inte är firmor tex??

Edit. Därmed INTE sagt detta behöver innebära något problem alls så är det markerat tydligt o klart...men ändå kan man ju TÄNKA så samt då sitta o hänga dom högt för man själv tycker så... Fattar ni kanske vart jag är på väg här nu?..

Eran roll är INTE att pga era egna luster tycka o tänka så företaggare drabbas av era ÅSIKTER .. Anmäl o lått rättsliga avgöra om ni anser er vara 100 på att vinna.. Annars skulle jag inte anmäla om jag vore er..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:38

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Det är alltid en fördel för oss konsumenter ju mer vi vet. Om du kan påvisa något jäv så är det klart att det kan påverka LTS trovärdighet inom audiofilkretsarna. Själv vore jag tacksam om du gjorde det.

Tärnström

Även OM jag visste något så vore det INTE min uppgift att förtälja det för er..

Jag deltar inte här för att skada folk o fä. utan för att få dela min hobby med tekniskt kunniga mäniskor som jag hoppas snart skall börja föra sig och inte enbart läsa nicket "mayro" och sedan gå på direkt .. Så förr eller senare tröttar ni.. och jag kan få delta. Ju förr ni lägger av desto fortare kommer detta tjat sluta runt om oss alla..

JAG vill inte bråka. men blir jag bemött av besserwissrar eller hån samt regler som modeleras runt för att passa in för andra enbart än alla så är möjligheterna att delta rätt o riktigt tyvärr begränsade.. TYVÄRR::
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 22:04

Mayro skrev:vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att på ett högst oärligt sätt överdriva förmågan hos en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.
Senast redigerad av rhenrics 2006-07-25 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:09

rhenrics skrev:
Mayro skrev:vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att uttala sig fördelaktigt om en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.

tack för svar.. Då anser vi exakt lika där med andra ord..

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:14

Mayro skrev:
rhenrics skrev:

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att uttala sig fördelaktigt om en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.

tack för svar.. Då anser vi exakt lika där med andra ord..

Mayro, när du tidigare skrev att LTS faktiskt var/är jäviga, är det i det sammanhanget rhenrics tog som exempel eller andra sammanhang du syftade på?
Märk väl att rhenrics skriver "i egenintresse" okhså så du inte råkat missa det :)

mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 22:22

Med egenintresse brukar avses t ex vinstintresse, d v s att den jävige tjänar pengar på att haussa en viss produkt, genom egen försäljning eller genom ersättning/reklamintäkter från företaget som tillverkar produkten. Med egenintresse brukar inte avses att personen som haussar apparaten gör det bara för att han själv subjektivt tycker den är bra. Att tala om för andra hur bra han tycker apparaten är tillför ju honom själv då inget ytterliggare värde.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:25

Jag skrev i frågande form om du tittar ...

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:33

Nej, du skrev att LTS var det(om du tittar) och du frågade också om det innebar någon skillnad jämfört med Repsams marknadsföring. Inte frågade du väl om LTS var jäviga?

Men du kanske menade om LTS var jäviga?

Mvh

Christian

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-25 22:34

LTS kan inte vara jävig i frågan om NAD 208 eftersom produkten inte tillverkas sedan många år. Det finns liksom inga förnuftsmässiga skäl för det. Däremot kan det finnas icks förnuftsmässiga skäl, vilket härmed illustreras.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 22:38

Mayro skrev:Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

JAG har inte fått mig nån funderare alls. Åtminstone inte om nån produkt och jag tror inte det är så många som har fått nån funderare alls. Vad menar du att den skulle vara?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 22:40

Mayro skrev:
JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Det är alltid en fördel för oss konsumenter ju mer vi vet. Om du kan påvisa något jäv så är det klart att det kan påverka LTS trovärdighet inom audiofilkretsarna. Själv vore jag tacksam om du gjorde det.

Tärnström

Även OM jag visste något så vore det INTE min uppgift att förtälja det för er..

Jag deltar inte här för att skada folk o fä. utan för att få dela min hobby med tekniskt kunniga mäniskor som jag hoppas snart skall börja föra sig och inte enbart läsa nicket "mayro" och sedan gå på direkt .. Så förr eller senare tröttar ni.. och jag kan få delta. Ju förr ni lägger av desto fortare kommer detta tjat sluta runt om oss alla..

JAG vill inte bråka. men blir jag bemött av besserwissrar eller hån samt regler som modeleras runt för att passa in för andra enbart än alla så är möjligheterna att delta rätt o riktigt tyvärr begränsade.. TYVÄRR::

Du får gärna tilltala mig med du. Jag representerar ingen annan än mig själv. Jag har inga kopplingar till LTS eller Faktiskt. Jag är bara en oteknisk besökare som diskuterar en sakfråga. Jag ser att du gärna vill stoppa in mig i en kategori. Gör inte det är du snäll. Jag känner inte de andra som ingår i den där kategorin och det är inte alls säkert att jag delar alla deras åsikter. Jag blir helst sedd som jag är.

Tärnström

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:49

dimitri skrev:LTS kan inte vara jävig i frågan om NAD 208 eftersom produkten inte tillverkas sedan många år. Det finns liksom inga förnuftsmässiga skäl för det. Däremot kan det finnas icks förnuftsmässiga skäl, vilket härmed illustreras.

Ett som vanligt klockrent ihopknåpat inlägg Dimitri :D

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:51

texten du refererar till vänder sig till dig samt alla. Så därför står det som det gör.

Däremot så kanske du tänkte jag menade dig med bråk osv.. DET var inte meningen däremot i texten att sådana missförstånd skulle kunna uppstå.. Och om du såg det så ber jag om ursäkt för detta lite illa utvecklade textval i den delen.....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:58

UrSv skrev:
Mayro skrev:
JTarnstrom skrev:Säljer LTS NAD 208? Vad är priset?

Tärnström

jaha. Så att överdriva förmågan hos en produkt via en förenings tester är skillnad mot att ev göra detsamma via företag??

Hmm.

Jag tycker nog att det självklart är skillnad. Dessutom undrar jag var du har hört att LTS har överdrivit förmågan hos någon produkt. Det var nyheter för mig och jag visste inte att så någonsin skett.

Som ytterligare reflektion kan man ju samtidigt fråga:

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 23:00

Mayro skrev:ursv

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Du är välkommen och bedömma själv när som helst... Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

Jag har svårt att tro mina egna erfarenheter så jag dömmer inte dig för att inte du anser detta stämmande direkt.. :lol:

Så det är inga problem alls..bara skoj att få visa dig.. Välkommen .. :D

Och mitt svar till dig.. Vad är det du har problem att förstå :?:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 23:00

Mayro skrev:Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?
[/quote]

Misstänkte väl det men jag undrar fortfarande vad det är du förväntar dig att jag skall få för funderare. Om produkten är så fantastisk och spelar så otroligt bra?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 23:04

Personligen utgår jag från att LTS är en trovärdig källa. En förening är inte beroende av reklamintäkter från hifi-producenter på samma sätt som hifi-tidningar är. Det gör att jag rent allmänt är lite mer skeptiskt inställd till hifi-tidningarna. På sakliga grunder kan jag dock inte göra någon bedömning om LTS är mer eller mindre trovärdig än någon annan. Där får öronen så att säga ge kvitto på det. Jag är som sagt rätt oteknisk av mig.

Vad gäller Repsam så är det ju ganska enkelt - om de påstår saker som inte stämmer om sina produkter så är det vilseledande reklam. Det tycker jag i så fall är värre.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 23:10

UrSv skrev:
Mayro skrev:Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Misstänkte väl det men jag undrar fortfarande vad det är du förväntar dig att jag skall få för funderare. Om produkten är så fantastisk och spelar så otroligt bra?[/quote]

Jag trodde du var en hifi intreserad som gärna ville lyssna och bedömma hurvida du gillar ljudet eller ej. Så därför eftersom du tvivlar på mina ord så inbjöd jag dig att skapa dig en egen uppfattning om saken..

JAG förväntar mig nada.. Jag hoppades DU förväntade dig att ev få glädjen att såga mina val av bra ljud eller ev glädjen att få uppleva nåt väldigt i MINA och andras ögon svårförståerligt resultat...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 23:27

Vill bara lägga till att bara för att jag anser LTS vara trovärdiga så betyder det inte att jag inte betraktar dem med skepsis. Skepsis är det som driver vetenskapen framåt. Jag fattar inte mycket av LTS mätningar och kryptospråk men jag förstår grundvärderingen - att en signal ska se likadan ut när den kommer ut som den såg ut när den åkte in. Jag delar den grundtanken. Jag tycker att det låter vettigt ur ett filosofiskt perspektiv. Betyder det att en komponent som mäter perfekt alltid låter bra? Eller att produkter som inte mäter bra alltid låter illa? Nej (ur ett subjektivt perspektiv så kanske det inte är så). Men rent vetenskapligt så ser det ju ut som om det inte finns så mycket mer att gå efter. I framtiden kanske det kommer nya rön; om hur vår hörsel fungerar; hur vi uppfattar musik; hur vi uppfattar distorsion etc, som kanske kan förklara varför vi ibland föredrar apparater som inte mäter perfekt. Sedan får ju var och en göra sitt val.

Den här typen av resonerande kan man ju inte ha när det gäller marknadsföring av produkter. Den grundvärdering som styr marknadsföringen har ju att göra med att fylla plånboken hos säljaren.

Hifi-tidningar har också en annan grundvärdering än LTS. De utgår inte heller från något annat än att tjäna pengar. Därför finns det anledning att förhålla sig lite mer skeptisk.

Så, den grundläggande tanken bakom är det som avgör om något är värre än något annat. I min lilla värld är det värre med vilseledande reklam än att utifrån redovisade grundvärderingar påstå något om en produkt.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 00:00

Hifi-tidningar har också en annan grundvärdering än LTS. De utgår inte heller från något annat än att tjäna pengar. Därför finns det anledning att förhålla sig lite mer skeptisk.

Så, den grundläggande tanken bakom är det som avgör om något är värre än något annat. I min lilla värld är det värre med vilseledande reklam än att utifrån redovisade grundvärderingar påstå något om en produkt.

företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall.. Du förtjänar nog pengar du också. och allt vi gör i världen är att följa komersen eller vårda dom som aggerar i komersen då dom behöver dagis eller sjukvård osv..

Problemet i denna tråden är inte dessa delar. Utan det är att man helt utan tanke enbart är ute efter att via sina egna åsikter ge ett företag ett helvete genom att snacka ner detta företag..

En del saker tenderar väl att likna rent en häxjakt. I alla fall i mina ögon..

Men nu kommer man nog inte längre här oavsett det kan vara skoj att sitta o bråka om ord hit eller dit eller vad man nu anser mer än det redan skrivna... Nu vankas det chocklad o en smörgås. Sedan musiklyssnande nån timme eller två..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-26 00:06

Mayro skrev:
företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall..

Hur påverkar det LTS-tester, vilken koppling finns mella testare och testobjekt?

Kan du ge ETT exempel på denna teori?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-26 00:08

Men snälla ge oss några exempel då!?! Jag mfl väntar (antagligen förgäves) tålmodigt på en förklaring hur denna jävssituation ser ut, som du återigen uppenbarligen pratar om.

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 00:12

Sanny_X skrev:
Mayro skrev:
företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall..

Hur påverkar det LTS-tester, vilken koppling finns mella testare och testobjekt?

Kan du ge ETT exempel på denna teori?

Inte vet jag hur du läser. men mig veterligen så skrev jag endast att även dom måste tjäna pengar. inget annat. vad du" läser in" extra får du nog stå för själv..

Vore ju trevligare om du försökte ta upp delarna som jag skriver om där denna trådens ämne diskuteras. Men jag antar du inte har koll på så mycket mer än saker som EV kan tolkas in så det skall bli bråk.. Men jag tänker inte delta i sådant.. sorry..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-26 00:13

Så då finns det ingen jävsituation då?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-26 00:18

Varför tar du upp massa helt ovidkommande LTS-exempel då? För om du inte menar att en jävssituation existerar så är det ju uppenbarligen det du gör.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-26 08:58

ryst skrev:Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Bakgrunden till rysts reaktion på de orealistiska begagnatpriserna handlar nog inte om jäv. Det handlar om effekten av en företeelse som kan dyka upp inom de mest skilda fritidsintressen från modelljärnvägsbygge till kanariefågelodling... :D Små filurer från hobbyns utkanter som nästlar sig in i klubbar och intresseorganisationer för att ta över och sedan driva verksamheten i önskad riktning. NAD 208 har säkert fått positiva recensioner i diverse hifitidningar men nästa månad kommer ett nytt nummer med nya recensioner och det är inte riktigt samma sak som ett långsiktigt hamrande av mantran i en förening eller ett föreningsblad.
Så länge dessa aktiviteter sker på ideell grund är det väl bara positivt tillika intressant och det finns säkert fortfarande många LTS:are som arbetar rent ideellt utan några som helst ekonomiska intressen i hobbyn.
Om inte, kanske det är dags att se upp.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-26 10:25

Mayro skrev:
Sanny_X skrev:Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Så du menar att LTS 2 ledande testare inte är firmor tex??

Edit. Därmed INTE sagt detta behöver innebära något problem alls så är det markerat tydligt o klart...men ändå kan man ju TÄNKA så samt då sitta o hänga dom högt för man själv tycker så... Fattar ni kanske vart jag är på väg här nu?..

Eran roll är INTE att pga era egna luster tycka o tänka så företaggare drabbas av era ÅSIKTER .. Anmäl o lått rättsliga avgöra om ni anser er vara 100 på att vinna.. Annars skulle jag inte anmäla om jag vore er..

Hej Mayro!

Jag delar dina uppfattningar om Repsam. Det har varit väldigt mycket skitsnack i denna tråden.

MEN, snälla, dra inte inte mig och mitt företag i denna skiten!

Om du har problem med något som helst av min trovärdighet eller ärlighet, så bör du skriva det utan att linda in den i oschyssta spekulationer. Så får vi se sedan vad du har att komma med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-26 10:56

Timbre skrev:Små filurer från hobbyns utkanter som nästlar sig in i klubbar och intresseorganisationer för att ta över och sedan driva verksamheten i önskad riktning.

Så det var där skon klämde. Skönt att få det klarlagt.

/Dahlqvist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 10:57

Du har större läsförståelse än så Johan L.. Så jag tror nog du förstår hur jag menar utan att starta nått bråk eller pajkastande här. Eller hur.. :?:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-26 11:00

Mayro skrev:

Utan det är att man helt utan tanke enbart är ute efter att via sina egna åsikter ge ett företag ett helvete genom att snacka ner detta företag..

Du ser inget motsatsförhållande i det uttalandet? Du antyder att det finns företag bakom LTS vars intressen på något sätt skulle påverka LTS trovärdighet. Är inte det att ge LTS ett helvete? För övrigt tycker jag att det är värre med antydningar än klarspråk. Antydningar kan sällan bemötas eftersom den som är föremål för dem inte alltid vet vad anklagelseakten består av. Och hos mig, som bara kommer in här och läser, så planterar det en känsla av obefogad skepsis.

Vad gäller Repsam vill jag för tydlighetens skull bara säga att jag själv inte har någon åsikt om företaget har kört med vilseledande reklam eller inte. Vad gäller deras prissättning så har jag inga problem med det så länge marknadsföringen följer lagen.

Tärnström

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi