Internkablage

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
h4n

Internkablage

Inläggav h4n » 2006-07-19 23:34

Hej

Jag håller på att bygga ett par basar i stil med JBL 4530 ( http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Low_ ... sures2.pdf ).
Men jag vet inte riktigt hur jag ska välja internkablage. Vad ska jag tänka på?
Jag är väldigt ny i "branchen", så har många funderingar - många av dom kanske helt knasiga:

Antar att huvudmålet blir att hålla nere induktansen.
Om jag väljer lite tunnare kablage kan jag tvinna kablarna tätt mot varandra vilket borde dra ner induktansen, eller?
Men för tunn kan jag inte ta, vill inte bränna upp den :wink:.
Och, finns det risk att resistiviteten blir olinjär när man ligger nära "gränsen", dvs då kabeln blir lite varm?
Åt andra hållet, om jag väljer grövre kabel, finns det ytterligare någon nackdel (förutom att det blir dyrare och svårare att tvinna kablarna tätt)?
En tjockare kabel ger ju trots allt lägre resistans och därmet en mer lättdriven högtalare :) (om än väldigt marginellt)

Antar också att jag vill ha sån tunn isolering som möjligt ...
har någon en specifik kabel att rekommendera?

Mångtrådig eller enkeltrådig kabel kan väl inte spela någon roll?
kan tänka mej att enkeltrådig möjligtvis skulle vara bättre eftersom den blir styvare och in hoppar runt så mycket i lådan :)

Har även sett att vissa använder "folie" som ledare, vilken fördel (eller skillnad) skulle det ha?

Tacksam för alla råd jag kan få innom ämnet! Motivera gärna ev råd :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-20 00:10

Skall du itn kräma på med mr än 1000W kan du nvända EKUA 2x0,75kvadrat ;-)

En böjlig kabel som kan kännas "häftigare" är Supra Ply 2.0 ... dt är en fråga om pengar.

Du bränner ine av EKUAn

(sök på forumet)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-20 01:21

Helt rätt.

I själva verket är 10 kW peak inget som helst problem med 0,4 mm^2 som internkablage.

Kom ihåg att tråden i talspolen är rätt lång, och MYCKET tunnare än så. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-20 14:03

h4n, har du tittat in i en högtalarlåda av fabrikatet "JBL" någon gång? Om du gjort det, har du nog sett att högtalarekablaget inte är av någon underlig form av astrakt form utan vanlig kabel, ofta är det enkardelig kabel också, har aldrig sett en låda som haft någon form av speciellt "grövre" kabel.

Noga dimensionerat, lagom, inte för mycket, inte för lite - rätt area för applikationen.
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-20 14:37

Ja, det viktiga är att konstruktionen använder en kabel som "tål jobbet" och att dimensioneringen i sin helhet är avpassad för den kabel som används. Då blir det helt perfekt!
(Och att byta till en grövre intern-kabel, blir faktiskt mindre perfekt! :o )

Vh, iö

Användarvisningsbild
h4n

Inläggav h4n » 2006-07-20 22:44

Tackar för alla svar!

Kaffekoppen skrev:Skall du itn kräma på med mr än 1000W kan du nvända EKUA 2x0,75kvadrat

vad jag kan se har ELFA bara 2x0.38 mm^2, har du något tips om var man får tag på grövre?

IngOehman skrev: I själva verket är 10 kW peak inget som helst problem med 0,4 mm^2 som internkablage.

IngOehman skrev: Ja, det viktiga är att konstruktionen använder en kabel som "tål jobbet" och att dimensioneringen i sin helhet är avpassad för den kabel som används. Då blir det helt perfekt!
(Och att byta till en grövre intern-kabel, blir faktiskt mindre perfekt! Surprised )

Jag anpassar heldre kabeln till dimensioneringen i sin helhet än tvärsom :lol:
Generellt sett, vilka nackdelar finns med att välja en grövre kabel?
Ett huvudmål med mitt bygge är att få högtalaren lättdriven (därav hornladdningen). Jag har inte räknat på hur mycket det skulle inverka, men smalare kablage ger ju trots allt högre resistans.

NNord skrev:h4n, har du tittat in i en högtalarlåda av fabrikatet "JBL" någon gång? Om du gjort det, har du nog sett att högtalarekablaget inte är av någon underlig form av astrakt form utan vanlig kabel, ofta är det enkardelig kabel också, har aldrig sett en låda som haft någon form av speciellt "grövre" kabel.

Noga dimensionerat, lagom, inte för mycket, inte för lite - rätt area för applikationen.

Jag har tyvärr aldrig vågat såga upp någon JBL låda.
Kanske också ska förtydliga att jag inte försöker kopiera JBL 4530. JBLs högtalare var avsedd för PA, men jag försöker bygga mina för hifi. Kanske inte den högsta klassens hifi - men jag försöker så gott jag kan att få dom att spela fint :)

Och ., menar herrarna att EKUA'n ska vara otvinnad? Borde det inte vara bättre att tvinna riktigt tight? iaf med tanke på ömsesidig induktans från talspolen :) .. har inte alls räknat på detta heller, har det någon inverkan? eller tänker jag helt fel?

På de bilder jag hittat hittills på EKUA'n ser det ut som att isoleringen är ganska tjock. Om det är bättre med en hårt tvinnad kabel borde jag kanske satsa på en med tunnare isolering?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-21 09:57

h4n skrev:Ett huvudmål med mitt bygge är att få högtalaren lättdriven (därav hornladdningen). Jag har inte räknat på hur mycket det skulle inverka, men smalare kablage ger ju trots allt högre resistans.

Gör det! Räkna på det alltså. Du kommer nog fram till att kabelresistansen inte påverkar verkningsgraden så att det är märks.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-07-21 10:35

h4n skrev:Och ., menar herrarna att EKUA'n ska vara otvinnad? Borde det inte vara bättre att tvinna riktigt tight? iaf med tanke på ömsesidig induktans från talspolen :) .. har inte alls räknat på detta heller, har det någon inverkan? eller tänker jag helt fel?

Jämför du induktansen från EKUA som internkablage med induktansen i talspolen hos elementet märker du att den blir försumbar. Alltså kommer det funka fint utan att tvinna den.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-21 21:04

Att induktansen minskar av tvinning är dessutom en myt. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-21 21:28

h4n skrev:Ett huvudmål med mitt bygge är att få högtalaren lättdriven (därav hornladdningen). Jag har inte räknat på hur mycket det skulle inverka, men smalare kablage ger ju trots allt högre resistans.

Jag kan räkna på det åt dig. Hoppas de ansatser jag väljer kan accepteras! :?

Jag tänker mig att vi (eftersom vi talar om en högtalare som görs av en person som är bekymmrad över risken för förluster) har en högtalare som har anslutningspanel, delningsfilter och högtalarelement arrangerade så att mindre än 0,6 meter kabel åtgår sammanlagt. Det blir 1,2 "kardelmeter" EKUA det. :wink:

Eftersom koppar har en resistivitet om 0,0172*10^-6 ohmmeter, så har 1,2 meter EKUA har en resistans om:

0,0172*10^-6 * 1,2 / 0,38*10^-6 = 0,0543... ohm.

Alltså drygt 0,05 ohm.

Detta resulterar i ett nivåtapp om:

20*Log(8/8,0543...) = 0,059 dB

Om impedansen har normala variationer kommer tonkurvan som följd av detta att hålla sig VÄL inom +/- 0,025 dB!

Rätt försumbart. Inte sant? :wink:

Å andra sidan kan det ju vara så att man bedömer prisskillnaden för lågohmigare kablar var ÄNNU försumbarare, men det kan finnas andra egenskaper som är viktigare är resistansen...
De stora poängerna med EKUA är ju inte varken den låga resistansen eller det låga priset, utan lödbarheten, enkardeligheten, smidigheten och det väldämpande men ändå tillräckligt styva höljet (för att hålla kabelns kardeler (såväl som helheten) i vibratonsschack).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-03 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
h4n

Inläggav h4n » 2006-07-23 02:41

Ojoj, en massa bra svar... perfekt!
Tyvärr kan jag inte sluta ställa frågor :?

IngOehman skrev:Att induktansen minskar av tvinning är dessutom en myt. :o

Ja, kabelns egeninduktans kanske inte minskar, men visst måste den bli mer känslig för induktiva störningar om den inte är tvinnad?
Om man tänker sig en kabelslinga som ligger "platt mot ett plan" genom vilket (vinkelrätt) det flödar något magnetfält. Bara för att du ska förstå hur jag tänker kan vi döpa den "sidan" av slingans omslutna area som ligger ner mot planet för "baksidan" och den delen som pekar upp för "framsidan". Tvinnar man slingan kommer ju den ursprungliga baksida och framsida växelvis ligga "nedåt" mot planet. Vilket borde vara ungefär samma sak som att magnetfältet flödar genom slingans omslutna area i olika riktnigar (fram till bak resp. bak till fram). Borde det inte göra att de induktaiva störningarna mer eller mindre tar ut varandra?

IngOehman skrev:Detta resulterar i ett nivåtapp om:

Jag förstår din poäng. Men räkningarna fick mig att fundera på hur man kan uttrycka ett element impedans lite noggrannare (även om det givetvis inte alls är nödvändigt i det här fallet). Det är ju inte 8 ohms "DC-resistans" i talspolen. En hel del "motstånd" måste ju komma från trögheten att röra runt luft och accelerera upphängning kon och spole...

Så jag tog och kollade lite på internätet, hittade den här modellen:
Bild

Om jag räknat rätt blir impedansen då:
Re + i x Le + (Bl)^2 / ( Zar/Sd^2 + Rms + 1/(i x Cms) + i x Mms )
( där x är vinkelfrekvensen i rad/s och i är den imaginära enheten )

Men vad är då Zar?, jag testade runt tills jag fick en impedanskurva som "såg bra ut"... men skulle vara kul att förstå hur den mäts.
Och, jag skulle ljuga ganska kraftigt om jag sa att jag förstod modellen. Hur kan man modellera massor, dämpare och fjädrar med elektriska komponenter på det där sättet?
En länk eller två till någon sida som förklarar sakerna skulle sitta fint :)
Jag har kollat lite men inte hittat något :(

IngOehman skrev:Om impedansen har normala variationer kommer tonkurvan som följd av detta att hålla sig VÄL inom +/- 0,025 dB!

Som jag läser meningen står det att en dämpning med 0,06 dB är mindre än en dämpning med 0,025 dB. Uppenbarligen läser jag fel :lol:
Vad exakt menar du med tonkurva? :oops:

Tackar på förhand :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-23 23:22

h4n skrev:Och, jag skulle ljuga ganska kraftigt om jag sa att jag förstod modellen. Hur kan man modellera massor, dämpare och fjädrar med elektriska komponenter på det där sättet?

Eller varför inte be IÖ om en förklaring här? Jag vill minnas att hans "elektriska ekvivalens-modell" har alldeles extremt många ingående komponenter. Det vore väldigt kul med en genomgång av de 20-25 första av dessa, samt att få se en liten IÖ-typisk servett-skiss av hur schemat ser ut...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-24 18:14

Ja, Morgan, det stämmer. Främsta orsaken till att jag har med så många komponenter är dock att jag representerar även de distrbuerade parametrarna diskret. Vet nämligen inte hur man skall kunna beräkna något (så vitt jag känner till finns ingen matematik utvekclad ännu för att hantera distrubuerade parametrar, med mindre än att man måste hoppa från frekvens till tidsdomän - för då går det faktiskt. Men då blir allt det andra värre istället).

"Min modell" är i det stora hela samma som den förenklade som visades härovan. Jag personligen använder aldrig de där fula transformatorerna dock. Tycker det är smidigare att göra transformationerna matematiskt. Ser ju modellen primärt som en metod att studera energins väg in i impedansen som högtalaren utgör. Därmed är transformatorerna helt redundant information. Använder enkla energiformsskiftningsgränser istället.

h4n skrev:Ojoj, en massa bra svar... perfekt!
Tyvärr kan jag inte sluta ställa frågor :?

IngOehman skrev:Att induktansen minskar av tvinning är dessutom en myt. :o

Ja, kabelns egeninduktans kanske inte minskar, men visst måste den bli mer känslig för induktiva störningar om den inte är tvinnad?

Ja, det stämmer, men är inte något man brukar behöva fundera på när det gäller högtalarkablar. Långa interconnectkablar (många meter) däremot (små signaler och höga impedanser i mottagaränden) där man passerar mellan olika jordsystem, får gärna vara både balanserade och tvinnade.

h4n skrev:
IngOehman skrev:Detta resulterar i ett nivåtapp om:

Jag förstår din poäng. Men räkningarna fick mig att fundera på hur man kan uttrycka ett element impedans lite noggrannare (även om det givetvis inte alls är nödvändigt i det här fallet). Det är ju inte 8 ohms "DC-resistans" i talspolen. En hel del "motstånd" måste ju komma från trögheten att röra runt luft och accelerera upphängning kon och spole...

Så jag tog och kollade lite på internätet, hittade den här modellen:
Bild

Om jag räknat rätt blir impedansen då:
Re + i x Le + (Bl)^2 / ( Zar/Sd^2 + Rms + 1/(i x Cms) + i x Mms )
( där x är vinkelfrekvensen i rad/s och i är den imaginära enheten )

Men vad är då Zar?, jag testade runt tills jag fick en impedanskurva som "såg bra ut"... men skulle vara kul att förstå hur den mäts.

Att mäta den är världens enklaste - man matar högtalaren med en frekvensoberoende ström, och sedan observerar man spänningen över den. Ohms lag gäller ju både i DC-världen och vid högre frekvenser! :wink:

(Spänningen över ett motstånd är strömmen genom det * resistansen, spänningen över en spole är strömmen genom den * reaktansen (XL), som i sin tur är jwL, och så vidare...)

h4n skrev:Och, jag skulle ljuga ganska kraftigt om jag sa att jag förstod modellen. Hur kan man modellera massor, dämpare och fjädrar med elektriska komponenter på det där sättet?

Det där blir lite för mycket att förklara ifrån den allra mest fundamentalbasala början, såhär på ett diskussioneforum...

Men grunden till förståelsen är att det mekaniska systemet kopplas till den elektriska verkligheten genom dessa enkla ekvationer:

i=(U-E)/Re

F=Bil

a=F/Mm

v=a*t

E=Blv

Slut dem via E - och en tjusig diffekvation uppstår, som beskriver det återkopplade (ja faktiskt!) systemets beteendemönster. :P

Hoppas det framgår hur allt hänger samman nu.

(Eller man kanske skulle hålla en heldagskurs i den dynamiska hötalarens arbetssätt? :? Skulle någon vara intresserad av det? :o )

h4n skrev:
IngOehman skrev:Om impedansen har normala variationer kommer tonkurvan som följd av detta att hålla sig VÄL inom +/- 0,025 dB!

Som jag läser meningen står det att en dämpning med 0,06 dB är mindre än en dämpning med 0,025 dB. Uppenbarligen läser jag fel :lol:

Njae, jag inser inte riktigt hur du läser det jag skrivit, men om dämpningen som mest är -0,06 dB och som minst -0,01 dB kommer tonkurvan att hålla sig inom +/- 0,025 dB, eller hur? 8)

En tonkurva normeras ju oftast runt antingen 1 kHz, eller runt sitt medelvärde (inom passbandet). Att man praktiskt taget alltid normerar på så vis när man anger tonkurveegenskaper i text (alltså icke-grafiskt) beror på att känsligheten ju är en disparat parameter, som tar spjärn i samma medelvärde.

h4n skrev:Vad exakt menar du med tonkurva?

En tonkurva är en X/Y-graf som visar olika toners transmissionsstyrka som funktion av frekvensen (med eller (vanligare) utan absolutnivå avläsbar).

Annat namn för tonkurva är "amplitudfrekvensgång", ofta slarvigt kallat bara frekvensgång. Man bör dock minnas att både en tonkurva och en impedanskurva är frekvensgångar.

Skall man vara löjligt noggrann så bör tonkurva kallas tonstyrkekurva*. Men så noga är man aldrig. Alltså: Tonkurva. :P

Vh, iö

- - - - -

*Frekvensresponskurva kan det kallas också. Nackdelen är att respons inte är entydligt med just amlitudrespons. Enda fördelen med namnet "frekvensresponskurva" som jag kan komma på är att det är lätt att veta vad det skall översättas till på engelska. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-24 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-24 18:25

IngOehman skrev:...(Eller man kanske skulle hålla en heldagskurs i den dynamiska hötalarens arbetssätt? Skulle någon vara intresserad av det?)...

Vore mycket intressant! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-24 20:25

Slartibartfast skrev:
IngOehman skrev:...(Eller man kanske skulle hålla en heldagskurs i den dynamiska hötalarens arbetssätt? Skulle någon vara intresserad av det?)...

Vore mycket intressant! :D

Mvh Jocke

Ja, verkligen.

Användarvisningsbild
h4n

Inläggav h4n » 2006-07-26 03:02

IngOehman, du håller jädrans bra standard på dina svar! :) det uppskattas!

IngOehman skrev:Ja, Morgan, det stämmer. Främsta orsaken till att jag har med så många komponenter är dock att jag representerar även de distrbuerade parametrarna diskret. Vet nämligen inte hur man skall kunna beräkna något (så vitt jag känner till finns ingen matematik utvekclad ännu för att hantera distrubuerade parametrar, med mindre än att man måste hoppa från frekvens till tidsdomän - för då går det faktiskt. Men då blir allt det andra värre istället).

Kan du förklara lite lätt vad de distrubuerade parametrar är/beskriver?

IngOehman skrev:Att mäta den är världens enklaste - man matar högtalaren med en frekvensoberoende ström, och sedan observerar man spänningen över den. Ohms lag gäller ju både i DC-världen och vid högre frekvenser! :wink:

Jaha, man mäter den "genom modellen". Det jag hade väntat mig var att den beskrev någon tydlig fysikalisk storhet som man kunde mäta "direkt" (som konens massa, spolens dc-resistans, etc..)
Kan det vara hyggligt korrekt att säga att parametern beskriver motståndet konen känner av den omgivande luften?

IngOehman skrev:Men grunden till förståelsen är att det mekaniska systemet kopplas till den elektriska verkligheten genom dessa enkla ekvationer:

ok, förstod inte riktigt allt :cry:, så här kommer mina funderingar

IngOehman skrev:i=(U-E)/Re

antar att du med E menar den inducerade spänningen över talspolen. varför inte ta med talspolens egeninduktans?, dvs
i=(U-E)/(Re+jxLe)
där j är imaginära enheten (i var upptaget), och x är vinkelfrekvens i rad/s

IngOehman skrev:F=Bil

denna är jag med på

IngOehman skrev:a=F/Mm

borde inte du ha med dämpning/fjädring från upphängning, dämpning från omgivande luft mm. här?

IngOehman skrev:v=a*t

detta förstår jag inte, menar du a=dv/dt ?

IngOehman skrev:E=Blv

om E är den inducerade spänningen i talspolen kan jag nog gå med på denna också

..och, det jag menade med

var framförallt hur man kunde få in sina mekaniska ekvationer i en elektrisk modell. Men antar att jag helt enkelt får utgå från något enkelt mekaniskt system och ställa upp ekvationerna för det, och sen se vad dom ekvationerna skulle kunna tolkas som om de istället hörde till ett elektriskt problem ...

IngOehman skrev:(Eller man kanske skulle hålla en heldagskurs i den dynamiska hötalarens arbetssätt? :? Skulle någon vara intresserad av det? :o )

Det vore jättebra :D
Men du kan ju inte fråga om det finns intresse här i tråden, skapa en egen tråd för det. Vill ju inte att du ska dra den felaktiga slutsatsen att det inte finns något intresse :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-07 11:48

h4n skrev:IngOehman, du håller jädrans bra standard på dina svar! :) det uppskattas!

IngOehman skrev:Ja, Morgan, det stämmer. Främsta orsaken till att jag har med så många komponenter är dock att jag representerar även de distrbuerade parametrarna diskret. Vet nämligen inte hur man skall kunna beräkna något (så vitt jag känner till finns ingen matematik utvecklad ännu för att hantera distrubuerade parametrar, med mindre än att man måste hoppa från frekvens till tidsdomän - för då går det faktiskt. Men då blir allt det andra värre istället).

Kan du förklara lite lätt vad de distrubuerade parametrar är/beskriver?

Distribuerade parametrar är egenskaper som är ingyttrade i varandra och därför inte kan betraktas disparat (annat än i vissa specialfall då sådana förenklingar är tillåtna, oftast handlar det om att man rör sig i frekvensområden där de distribuerade parametrarnas tidskonstanter är ntingen försumbart korta, eller så långa att de beter sig ~oföränderligt under observationstiden).

Om du till exempel tittar på en hjulupphängning till en bil så är den rätt lätt att med små fel förenkla till ett system som kan hanteras med diskret parametrisering. Massa, fjäder och dämpare är saker som är parallell och seriekopplade, men som inte är ihopblandade i någon större grad. Fjäderna må vara olinjära (ofta progressiva) och dämparen är för det mesta MYCKET olinjär (med stora diskontinuiteter som passeras avsiktligt genom ventilaktion) redan striktion borträknad.

Dessutom finns det förstås en massa bussningar som ställer till dem med sina elasticiteter och (peugeot) glapp... Men - det är ändå ett förhållandevis enkelt system att räkna på, även om man bara har penna och rutpapper, eller räknar helt i huvudet.

Går man däremot vidare till däcket så blir det MYCKET mera komplicerat. I däcket är massa, fjäder och dämpning ihopblandade, och för att kunna räkna på det hela måste man låtsas att man har en massa småmassor och småfjädrar och smådämpare ihopblandade (många blir det...), och inte blir det lättare av att även detta är ett påtagligt olinjärt system, samt att rörelserna förekommer i tre dimensioner - samtidigt som systemet roterar! :?
(Det sistnämnde betyder dock mindre än man kanske kunde tro.)

Ett passivt delningsfilter i en högtalare bygger man upp med diskreta komponenter (kondensatorer, motstånd och spolar), och därför är det oerhört lätt att räkna på hur det kommer att bete sig. Gör man det för hand (och tar stöd i poler och nollställen för att kunna skapa en så relevant harmonisk interpolation så man därifrån kan rita en tonkurva för systemet) klarar man sig med en enda A4-sida med beräkningar. :P (Eller också räknar man i huvudet, men då måste man nästan blunda för att inte räkna fel. Intuitionen är snabbare och mindre felbenägen än försök till en strikt analytisk matematisk angreppsmetod.)

En kabel har ju som alla vet även den en kapacitans, en resistans och en induktans, men till skillnad från delningsfiltret är parametrarna ihopgyttrade med varandra. Kapacitansen, induktansen och resistansen är alltså fördelade på hela kabelns längd, och korsverkan mellan dem gör att signalhastigheten blir lägre än oändlig, och detta i sin tur medför att kabelns beteende inte alls liknar en tumregelförenklad modell bestående av en kondensator, en induktor och en resistor, under vissa insignalförhållanden.

Förstår man sig på kabelns beteende väl, så är det en enkel match att förstå när man kan förenkla betraktningen och se parametrarna som diskreta och när man inte kan göra det. Men innan man känner kabelns själ, är det rätt svårt* att göra det. :?

*Jag gissar att det är så, eftersom jag så ofta ser framställningar som visar att de som kommer med dem har en felaktig syn på vad en kabel är för något, hur den fungerar och varför den gör det - detta gäller även påståenden från kabelfabrikanter!

h4n skrev:
IngOehman skrev:Att mäta den är världens enklaste - man matar högtalaren med en frekvensoberoende ström, och sedan observerar man spänningen över den. Ohms lag gäller ju både i DC-världen och vid högre frekvenser! :wink:

Jaha, man mäter den "genom modellen". Det jag hade väntat mig var att den beskrev någon tydlig fysikalisk storhet som man kunde mäta "direkt" (som konens massa, spolens dc-resistans, etc..)
Kan det vara hyggligt korrekt att säga att parametern beskriver motståndet konen känner av den omgivande luften?

Nej, verkligen inte. Denna effekt är i de flesta högtalare närapå försumbar, vilket beror på att verkningsgraden är så låg. Det som händer med musiksignalen när den lämnar högtalare som ljud lämnar mycket små spår i impedanskurvan, eftersom mellan 90% och 99,9% av den inmatade effekten i högtalaren aldrig ens kommer ut som ljud.

Impedansen är en konsekvens av "summan av allt" och bestäms inte av en enstaka parameter. Inget kunde vara längre från sanningen. Skall man sätta upp en modell för att kunna beräkna impedansen (0 - 1 000 000 Hz) hos ett ensamt högtalarelement i fri luft, behöver modellen ha bortåt 25 komponenter om det skall bli rimligt noga. För en hel högtalare närmar det sig snarare 100 komponenter. Fortfarande är det dock en linjär modell vi har, och verkligheten är alltså ändå långt mycker mera komplicerad.

h4n skrev:
IngOehman skrev:Men grunden till förståelsen är att det mekaniska systemet kopplas till den elektriska verkligheten genom dessa enkla ekvationer:

ok, förstod inte riktigt allt :cry:, så här kommer mina funderingar

IngOehman skrev:i=(U-E)/Re

antar att du med E menar den inducerade spänningen över talspolen. varför inte ta med talspolens egeninduktans?, dvs
i=(U-E)/(Re+jxLe)
där j är imaginära enheten (i var upptaget), och x är vinkelfrekvens i rad/s

IngOehman skrev:F=Bil

denna är jag med på

Ok, bra.

h4n skrev:
IngOehman skrev:a=F/Mm

borde inte du ha med dämpning/fjädring från upphängning, dämpning från omgivande luft mm. här?

Allt kommer in såsmåningom, men inte det första ögonblicket. En sak kommer dock in från första början, men som jag ändå utelämnde för att inte komplicera i onödan, och det är induktansen.

För praktiskt taget hela högtalarens frekvensområde räcker det dock (så här på skolboks-ultraförenklad nivå) att bry sig om Mm.

h4n skrev:
IngOehman skrev:v=a*t

detta förstår jag inte, menar du a=dv/dt ?

Det blir en konsekvens ja, men du går händelserna i förväg. Att v=a*t är ju liksom själva definitionen på sambandet (stillastående start underförstådd), och sluter man lopen kommer fram fram till hur derivata och integrering fungerar, men det behöver vi inte göra här.

h4n skrev:
IngOehman skrev:E=Blv

om E är den inducerade spänningen i talspolen kan jag nog gå med på denna också

Det hoppas jag du kan. 8)
Om du inte kan det är det ju liksom ditt problem och inte mitt. :wink:

h4n skrev:..och, det jag menade med

var framförallt hur man kunde få in sina mekaniska ekvationer i en elektrisk modell. Men antar att jag helt enkelt får utgå från något enkelt mekaniskt system och ställa upp ekvationerna för det, och sen se vad dom ekvationerna skulle kunna tolkas som om de istället hörde till ett elektriskt problem ...

Övergången från den elektriska världen till den mekaniska (om du tänker efter lite) kräver en transformering med omsättningen Bl. Det i sin tur ger en impedansomsättning om Bl^2 (eftersom ohms andra lag säger att P=U^2/R).

Den store kondensator man ser (parallellt med en induktans=Lk och en resistans=R+,efter Re) har alltså storleken Mm/(Bl^2). Hur lätt som helst, och helt självklart om man funderar några ögonblick. :P

h4n skrev:
IngOehman skrev:(Eller man kanske skulle hålla en heldagskurs i den dynamiska hötalarens arbetssätt? :? Skulle någon vara intresserad av det? :o )

Det vore jättebra :D
Men du kan ju inte fråga om det finns intresse här i tråden, skapa en egen tråd för det. Vill ju inte att du ska dra den felaktiga slutsatsen att det inte finns något intresse :wink:

Njae... Jag liksom hoppas att det inte gör det. Min tid är ju knapp. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-09 01:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
h4n

Inläggav h4n » 2006-08-07 12:29

Oj, vilket långt och utförligt svar 8O
Tack så mycket! :D

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-07 12:32

Säger tack även jag. :o :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-09 01:49

Ok!

Kul att det uppskattades. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-09 07:04

Vart anmäler man sig tilll dagskursen? :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-09 08:58

Fasen en kursdag skulle faktiskt vara kanonbra...

(inte minst för dig IÖ... Så du kan köpa den där 1:2.35 duken...) :wink:
Inga anknytningar

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-08-09 09:27

Tänk om ni la ner all den här tiden ni skriver på att lyssna på musik istället, vad mycket enklare allt vore.. 10 sidor parametrar och uträkningar senare låter det ju förmodligen lika trevligt ändå! :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-09 09:52

BengtO skrev:Tänk om ni la ner all den här tiden ni skriver på att lyssna på musik istället, vad mycket enklare allt vore.. 10 sidor parametrar och uträkningar senare låter det ju förmodligen lika trevligt ändå! :)

Har man lite simulantkapacitet kan man lyssna på musik samtidigt som man läser och gör inlägg här :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-09 09:54

UrSv skrev:Har man lite simulantkapacitet kan man lyssna på musik samtidigt som man läser och gör inlägg här :wink:

:lol: :lol: :lol: Intressant metodik. (Annars tror jag simultankapacitet oftare nyttjas?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-09 09:59

Nattlorden skrev:
UrSv skrev:Har man lite simulantkapacitet kan man lyssna på musik samtidigt som man läser och gör inlägg här :wink:

:lol: :lol: :lol: Intressant metodik. (Annars tror jag simultankapacitet oftare nyttjas?)

Den går också bra att utnyttja. De är inte oförenliga på något sätt.

Återgå till DIY-forum