brunnet slutsteg i hemmabioförstärkare / nya denon 2307, etc

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

brunnet slutsteg i hemmabioförstärkare / nya denon 2307, etc

Inläggav Pinnick » 2006-06-29 17:41

om ens hemmabioförstärkares slutsteg brinner kan man då möjligen påvisa vilket av slutstegen som brann och kanske vad orsaken var ibland? Eller hur ser är det konstruerat i en hemmabioförtärkare? :?

om man får en förstärkare tillbaka från reparation så kanske man borde kunna få en utförligare förklaring än att "slutsteg utbytt" , utifall det skulle hända igen månne?

Det har lite att göra med att företaget xxxxxxx inte vill förklara, ej heller kan förklara då det inte finns någon dokumentation av första reparationenav min Denon 2105, vad som gick snett men att de ändå gissade att det var mitt fel vilket jag stället mig synnerligen tvekande till. Dessutom har garantin på den just gått och att jag fått minst 2 månaders garanti på reparationen. Det är ju bra eftersom den gick sönder igen, timmar efter att den kommit hem. Undrar bara vad det är jag har garanti på? (d.v.s. ingen verkar ha haft koll på hur lagning och felsökning skett, då det inte dokumenterats) Väldigt märkligt. Man kan nästan tro att de försöker lura mig.

mvh
/Björn

ps absolut försöker de lura mig :?
Senast redigerad av Pinnick 2006-07-26 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-29 21:32

Vad får dig att dra slutsatsen att de försöker lura dig? Det låter ju inte alls så utan snarare tvärtom tycker jag.

Butiken tar emot din stärkare och skickar iväg den till nån annan som returnerar den till butiken som i sin tur ringer dig. Butiken har inte fått nån förklaring av de som lagat den annat än att de har bytt slutsteg. Att veta vad som orsakat att slutsteget brunnit är nog dessutom i de flesta fall inte bara svårt utan jag skulle tro väldigt ofta omöjligt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-06-29 22:05

Kanske har du rätt i det visserligen, men, jag förstår inte hur de nu ska kunna konstatera om möjligt samma fel uppstått igen bara. Kanske bara jag som blev stött och såg saker på fel sätt när de påstod att jag möjligen varit upphov till felet.

Men summa sumarum, är det inte så att bara ett av sju slutsteg kan brinna. Brinner troligen alla slutsteg till alla 7 kanaler ? Vet inte hur det är konstruerat riktigt. Något mer borde kanske kunna kollas upp undrade jag bara.

Sen tänkte jag som så att, eftersom flera 2105 har pajat på samma sätt så borde ju Denons auktoriserade service kanske ha lite koll på detta trodde jag med just 2105 och brunna slutsteg. Om det händer 5 timmar efter hemkomst så blir jag väldigt skeptisk till saker och ting bara. Kanske var detta som fick mig att känna en extrem-noja :oops:
Påpekade ju detta vid första gången den gick sönder, sen går den sönder på samma sätt som för många andra. Och nu har jag precis halkat utanför garantitiden. Hoppas att reparationsgarantin täcker det nya "oförklarliga" felet....... (det saknas lite smileys eller angries eller vad man ska kalla dem)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-06-29 22:19

det enda jag vill förhindra är att jag måste betala en reparation på en 2105 som går på 2-3000 kanske och sen att den pajar igen och bränner nån diskant eller nåt?
Eftersom sånt har hänt andra så är det en risk man inte vill ta så gärna. Kanske för mycket begärt?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-06-30 00:41

ursv, om det är en konstaterad svaghet hos en del Denon 2105 att den brinner utan egentligen anledning och att inwarehouse trots påpekade vid första felet inte tar någon som helst notis till detta och konstaterar för mig att det kan bli tal om att betala reparationekostnaden själv. Ja då tycker jag det är att luras absolut. I synnerhet nu när den gått sönder en andra gång på samma sätt. Men man får väl vänta och se.. iofs.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-26 18:55

ovan nämnda företag har tagit bort 2106 och 2807 ur sortimentet. :? Undrar varför..................

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-26 19:03

2807 ? Den som var så bra på pappret - kanske kommer nya modeller ihöst samtidigt som DV2930/3930 dyker upp ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-26 19:21

Ja fast de fick nog aldrig in 2807 i lager, det stod hela tiden inkommer ...datum, framskjutet datum, osv osv tills den nu försvunnit helt ur prislistan vad det verkar som. De själva sa att jag inte kunde få ett utbyte för min 2105 då modellen 2106 utgått. Jösses vilka dåliga känslor jag fått av detta köpet :(
Ja visst var den bra på pappret minsann, 2807 alltså! Märkligt om den försvinner efter blott några månader ! Jag skulle gärna haft en som försteg.

Läser nu på avsforum att det går lite rykten om 1907 och 2307 (med hdmi och xm-komp).

Får ändå känslan av inwarehouse att de vill dra in pengar utan att bry sig så mycket om kunderna. Inget fel att dra in pengar men kunderna verkar bli ledsna. :?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-26 20:02

länk till sida med Denon avr 2307ci och, 1907, 1707, 1507.
2307ci ser väldigt intressant ut! iofs bara hdmi 1.1 men har 8 analogingångar 7*100W m.m.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-27 22:08

inwarehouse är inte licensierade att varken sälja eller reparera denon-produkter
är nog snarare därför de tvingades ta bort en del modeller

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-27 23:59

Ingår det i licens att de kan använda sig av Denon auktoriserad serviceverkstad? De påstod att de skickat den till en Denon auktoriserad serviceverkstad i alla fall bägge gångerna. Visserligen har jag inte fått något telefonnummer dit fast jag skulle få det för att ringa och höra lite saker. Sen var det ju som sagt det där med att det inte verkar finnas någon som helst dokumenation av reparationerna. Plus att jag får den där obehagliga lurendrejerikänslan när jag är i kontakt med dem. Nåt säger mig att hålla mig borta från inwarehouse i framtiden. Fräsch webbplats, låga priser och bra support tills dess att något går sönder.

De påstår också att fel då man debiteras att betala dokumenteras men att fel som avhjälps inom garanti ej dokumenteras, utan man får tillbaka varan med en liten gul lapp där det står "slutsteg utbytt vv kolla kablar samt kringutrustning" ungefär.

nästa Denon, om det blir någon ny, blir nog säkerligen från hifiklubben.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-28 19:44

vet inte vilken verkstad de använder men har väldigt svårt att tro att den är auktoriserad av denon
deras denonprodukter är helt och hållet importerade "grått", d.v.s genom andra företags restlager i annat land
denon, precis som nästan alla andra företag, tillåter inte den typen av försäljning just på grund av bristen på kontroll över hur produkterna marknadsförs, prissätts, repareras osv
så att deras verkstad är auktoriserad låter ju högst orimligt

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-31 16:32

Om det där stämmer så har de ljugit mig upp i ansiktet vad gäller reparation eftersom de sa att de skickat den till denons auktoriserade verkstad. Då kan man ju begripa kanske också varför de struntar i mina påståenden om andra brunna 2105 och den stora bristen på information, vem som ska betala osv osv. Undrar vad lokala KoU säger om det där. ska kolla :-)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-31 16:34

Jag tycker det fortfarande låter helt normalt och mest som spekulation om grå-import. Hur har de tillgång till reservdelar om de grå-importerar? Importeras reservdelarna också grått?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-31 16:57

hifiklubben har ju enligt dem själv vetskap om detta och eftersom de är generalagent för Denon i sverige så borde ju serviceverkstaden som de anlitar vid reparationer har god koll på Denon avr-2105. De har väl bytt ut trasiga Denon 2105 vid första feltillfälle då de känner igen problemet. Uppenbarligen så vet inte inwarehouse om detta eftersom de skyller på mig att jag har haft sönder apparaten. Nu har de ju iofs bytt ut slutsteget igen utan kostnad. Men inte 17 verkar de ha någon som helst koll på brunna slutsteg i Denon 2105 i alla fall.
Det enda jag vill är att få tillbaka min receiver i gott skick igen och att vara tämligen säker på att den är väl reparerad.

Om det är samma auktoriserade Denon serviceverkstad som fixar hifiklubbens och inwarehouse apparater, varför verkar de inte ha bättre koll? Varför kan ingen från inwarehouse ringa och ta reda på vad som är fel? De har inte lyckats ta reda på vad som gott sönder och fixats den här gången heller. Det verkar konstigt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-31 17:05

Åter igen, varför skulle InWarehouse veta nåt om detta? De struntar väl i vad felet är eftersom de bara skickar iväg grejorna och får dem fixade och tar en eventuell diskussion med verkstan om det var garanti eller ej. Lyckas de i sin tur inte tigga sig till garantirep så försöker de få dig att betala. Jag skulle nog vilja påstå att väldigt många företag funkar precis så här och varken har intresse av, tid för eller lust till att veta nåt ingående om produkternas eventuella fel mer än att de eventuellt tar dem ur sortimentet om det blir för mycket jobb med dem.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-31 17:13

ja vissa företag verkar ha god kundservice och andra inte. Men jag är ju inte ute efter någon sorts trofe här utan vill ha en väl fungerande Denon avr-2105 eller få pengarna tillbaka så jag kan köpa en Denon avr-2307ci när den kommer istället.

Sen vet jag inte om de har laglig skyldighet att ge mig information om hur varan gått sönder, det står nog i lagboken någonstans. Det vore bra för mig att veta i alla fall, så jag själv kan försöka begripa varför den går sönder och om den kan paja ytterligare kringutrustning. Men som sagt, jag försöker ju inte att sänka inwarehouse även som de uppför sig annorlunda i kundkontakt jämfört med andra företag jag köpt grejor av på sistone. Jag vill bara ha en fungerade anläggning som kan användas enligt instruktionsbok.
Jag kommer ej i framtiden att köpa fler grejor därifrån i alla fall.

ursv, det är säkert som du säger, men jag är inte så sugen att betala för sånt som inte är mitt fel i alla fall. Det verkar falskt och bedrägligt nästan. Att det fungerar så här ibland har väl ingen egentlig betydelse om det är knasigt. Hade jag hällt vatten i den eller kortslutit nånting så hade jag måstat betala det begriper jag ju själv, men så var inte fallet denna gång.

(med "att jag inte vill sänka dem" menar jag att jag inte vill dem något ont egentligen men jag vill att det ska gå rätt till. Men att skriva sänka lät maffigt bara. )

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-01 00:17

UrSv skrev:Jag tycker det fortfarande låter helt normalt och mest som spekulation om grå-import.

import utanför generalagent är grå import, vad är spekulativt med det?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 01:03

Denons svenska distributör är hifiklubben.se enligt denon.com
Det vore konstigt om inwarehouse lyckas sälja sina apparater 10% billigare än hifiklubben.se om apparaterna kommer från svenske återförsäljaren, hifiklubben.

råkade hitta detta på prisjakt.nu angående inwarehouse.se

citat:
Köpte en Denon 2105 förstärkare som inte fungerade, den blev skickad på service i Tyskland i 1 månad, när jag fick tillbaka den så var den fortfarande sönder och måste nu skicka den till tyskland igen! Var nu 2 månader sedan jag gjorde köpet och jag har fortfarande ingen fungerande förstärkare... dålig support! Man kan lika gärna handla från Tyskland direkt!

Till mig sa de att de hade en svensk auktoriserad serviceavdelning. Jag tror de ljuger om allt det där hela tiden. De har 1,5 månad servicetider. De skickar säkert grejorna till tyskland och säger att de skickar de till sthlm. könsord :twisted:

de verkar ha leverarat begagnade grejor också. Helt makabert.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-01 01:06

Fast det där är komplicerat eftersom det enligt EG faktiskt är fri rörelse av varor över gränser också.
Jag kan inte tänka mig att Inwarehouse skulle vara intresserade av att lura dig. Jag kan också tänka mig att dom inte får veta exakt vad som är fel på varje apparat utan är nöjda med att den är hel. Dessutom kan den ju visst vara reparerad på en auktoriserad verkstad. Kanske den varit i Tyskland och vänt? Eller om det nu är Tyskland den kommer ifrån kanske dom har rätt att auktorisera verkstäder och har gjort det med en svensk verkstad.
Att man inte får prata med den som lagar ens apparat är nog mer kutym än det motsatta. Verkstadspersonalen måste ju arbeta med att laga grejor och kan inte prata med en massa kunder.
Att dom dessutom skulle veta varför den gick sönder hemma hos dig går ju bara inte. Om det är samma kanal som gått sönder igen kan det ju bero på att du har något problem med en sladd eller en högtalare som kortsluter av någon anledning. Jag tycker istället att det tyder på välvilja av Inwarehouse att reparera gratis trots att garanti gått ut om jag förstår dig rätt.
Så försök minnas om det lät i några kanaler men tystnade, då vet du ju i så fall vilken som gick sönder om det skulle hända igen.
Tro inte det värsta innan det har hänt. Jag tycker att ärendet som jag uppfattar att du beskriver det har hanterats på ett normalt sätt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-01 01:19

Exakt min mening.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-01 01:24

boyafraid skrev:
UrSv skrev:Jag tycker det fortfarande låter helt normalt och mest som spekulation om grå-import.

import utanför generalagent är grå import, vad är spekulativt med det?

Jag tror för det första att mycket av de "fakta" som presenteras om olika företag kanske inte är exakt så som det anges (du kanske jobbar på InWarehouse och vet exakt var de tar sina Denon ifrån, det vet ju jag inte naturligtvis) och dessutom är det ju fråga om det är grå import om man tar sina enheter från t.ex. Tyskland precis som Harryup också påpekade. Vanlig import skulle jag säga dvs ingen skillnad jämfört med Hifi-Klubben men kanske med en smula mindre mellanhand.

För övrigt har jag svårt att se att det skulle fungera att vara tidigt ute med modeller och ha ett stort utbud baserat på restlager lite varstans i världen. Skulle man sitta och ringa runt till folk och fråga om de har lite rest av den nyaste modellen eller finns det förmedlingar nog att förse mängder av stora företag med restposter nog för dem att framstå som havandes fullt lager av nyaste modellerna? Det låter mer som en skröna skapad av någon missnöjd 15-åring. I min mening.
Senast redigerad av UrSv 2006-08-01 01:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 01:25

välvilja vet jag inte. Lagenligt skulle jag vilja säga. Jag hade garanti och slutstegen brann vid normal användning inom den 12 månders garantitiden. Sen brann något igen fem timmar efter hemkommen från service. Svårt för mig att säga vad som gått snett då det sprakar till och maskinen bara lägger av och det kommer en rökpuff. Ingen annan förstärkare har gjort så med samma kringutrustning, och eftersom andras 2105 har lagt av på exakt samma sätt så verkar det logiskt att tro att det är maskinen det är fel på och inte min kringutrustning. Nu när den gick sönder igen fick jag ju 2 månaders reparationsgaranti enligt lag. Igen så är det inte välvilja utan enligt lag som de fixar apparaten om den gått sönder på samma sätt., vilken den verkar ha gjort uppenbarligen?

Just nu spelar jag med en Denon 1060 som försteg och rotel rb-1080 som slutsteg och har inga problem med någon kanal.

Såklart kan det vara så att de importerar från tyskland och ändå kan använda sig av en svensk auktoriserad firma på något vis genom något sorts Eu-samarbete mellan denons serviceverkstäder. Problemet är ändock att jag vill ha ett tryggt köp. Kanske har jag inte rätt att få reda på vad som är fel heller enligt lag. Det visar sig. De verkar inte sköta problemet med trasiga 2105 som hifiklubben i alla fall. Nåja vem som har rätt och fel kommer att visa sig.

Som sagt så vill jag ha en fungerande apparat och vill ej riskera att kringutrustningen pajar på något vis.

ursv, harryup, om ni vill betala för ett fel som uppstått och som ni inte enligt alla villkor och lagar är skyldig till kan ni ju såklart göra det. Jag är inte så sugen i alla fall på att betala 2-3000 för ett slutsteg som verkar ha brunnit två gånger inom loppet av två månader för att Denons design/konstruktionsavdelning verkar ha dabbat sig.
Senast redigerad av Pinnick 2006-08-01 01:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-01 01:29

Jag hoppas att det ordnar sig och håller hädanefter. Det viktigaste är ju som sagt att det håller och att inte resten av anläggningen flyger i luften också.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 01:31

tackers mycket! apselut.

(sist brann den efter fem timmar efter 100%ig normal användning. Kan den inte brinna efter fem timmar igen? och kan den inte paja nåt denna gång? Jag försökte mest hjälpa inwarehouse att förklara detta, men de verkar inte ha tagit någon notis så jag lever i ovisshet om prylen är ok eller inte. Lite trist.)
Senast redigerad av Pinnick 2006-08-01 01:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-01 01:34

Eventuellt får du be dem uppgradera till en 2106. :roll: Nu har jag 32 grader i lägenheten (ja, faktiskt 01.30 på morgonen är det såpass) och min 2106 har gått hårt hela kvällen och är duktigt varm men den står inte i ljusan låga.

Än.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 01:38

de har tagit bort både 2807 och 2106 ur lager berättade de :(
MEn jag gissar att den kommer att fungera bättre nu när jag har rb-1080 men man vet ju aldrig. Och jag skulle bli rasande om det hände något med det. Dessutom hade jag tänkt att driva surroundkanaler med försteget/recievern. Och enligt hifiklubben så har 2106 också brunnit på liknande sätt. Men det får väl ordna sig på nåt vis.

Men jag tycker ändå att osäkerheten över om jag vågar använda 2105 igen är pga deras dåliga kundservice.

32 grader låter otäckt hett. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-01 01:49

Ja Pinnick,
självklart såå hoppas jag också att det slutar bra för dig och det är jag också övertygad om att det gör.
MEN, du har gjort ett val att handla billigt (billigare) av ett postorderföretag med någon nyöppnad butik tror jag istället för att handla av HIFI klubben som sedan urminnes tider är agent för Denon i Sverige. Då har man prutat bort en bit av lite service också om än omedvetet. Inte så att det skall behöva bli sämre men kanske lite omständigare eller ta en aning längre tid. Just nu är det semestertider överallt så det gör det också besvärligt. Och man kanske inte kan förvänta sig att alla expediter eller kundtjänst har exakt i huvudet vart man skickar apparater för service. Dom kan mycket väl tro att det är i Sverige fast det blev Tyskland. Portabla datorer på reparation har sedan många år skickats runt hela Europa för att lagas.

Så jag förstår att du inte tycker det är en kul situation men det är lite av en faktiskt stämning att tro att HIFI handlare alltid ljuger och luras och det är något som faktiskt helt enkelt inte är sant.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 02:00

jo men ändock så visste jag inte det när jag valde lite billigare. Inget sade att billigare = sämre eller bättre. Nu blev det som det blev. Det där om faktisktstämning vet jag inget om och vill inte bli beblandad med tack :)

Sen ere väl så att de i alla fall påstår sig vara så hjälpsamma så de kontaktat serviceavdelningen för att ta reda på lite saker. Sen om det stämmer vet jag inte. Jag sätter säkert ut prylen på hifimagasinet snart för att jag inte vill ta i den. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 10:44

spridda citat ur e-mail från inwarehouse:

"Vi har registrerat ett nytt returärende så att du kan sända in din enhet till
oss för åtgärd.
Vad gäller ditt föregående ärende hanterades det som ett garantiärende, varpå
ingen servicerapport bifogades och går inte heller att få tag på ifrån Denon
eftersom enheten avhjälpes enligt garantin.
Den inskickade enheten har reparerats, du har inte debiterats någon kostnad
vilket är bevis på att ärendet har hanterats enligt uppsatt försäkran.
"
-- knepigt :!:

"Hej igen.
Felet är ett garantifel ingen avgift utgår.
Jag vet tyvärr inget om felet.
Information brukar skickas med när den är åtgärdad.
"
-- ... märkligt svar med tanke på svar 1 :!:

"Det är helt korrekt att ni enligt konsumentköplagen har rätt att häva ert köp
efter det att tre identiska fel uppstått och åtgärdats. Detta förutsätter dock
att ni tillhandahåller oss servicerapporter från dessa tre servicetillfällen och
att dessa påvisar att samtliga av dessa fel har varit identiska.
"

-- svar som helt motstrider svar numero 1 :!:

lite olika bud ! :-)
nu börjar detta bli mycket tjatigt och jag ska inte skriva något mer, men tänker nog sälja maskinen i fråga till ett hederligt lågt pris till någon som vill ta risken.

ursv, harryup, nu börjar det om inte annat likna rätt så kringelikrokig kundservice i bästa fall, och rena lurendrejeriet i värsta fall. Tycker jag :-)

Nästa

Återgå till Teknikforum