Transporter, for audiophiles from Slim Devices

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 21:48

Går det att ansluta en printer som skriver ut CD-omslaget och produktionsdata? Klarar den LP?

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-27 08:49

woland:
Har du för varmt på din arbetsplats?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-07-27 10:14

woland skrev:Går det att ansluta en printer som skriver ut CD-omslaget och produktionsdata? Klarar den LP?
Mvh

Normalt använder man en skrivare kopplad till en dator för att skriva ut. Jag ser ingen anledning till varför du vill koppla in en skrivare till din stereo. Utveckla gärna dina tankar kring detta.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-27 12:35

Man vill ju se omslag och produktionsuppgifter när man spelar CD:n.

Vill ju inte starta datorn, som är portförbjuden från anläggningen för att skriva ut.

Apparaten klarar alltså inte det ?

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-27 13:00

woland skrev:Man vill ju se omslag och produktionsuppgifter när man spelar CD:n.

Vill ju inte starta datorn, som är portförbjuden från anläggningen för att skriva ut.

Apparaten klarar alltså inte det ?

Mvh

Varför vill man det när man använder denna prylen? Klarar din vanliga CD-spelare att skriva ut och visa omslag och produktionuppgifter?

Edit: Stavnving
Senast redigerad av UrSv 2006-07-27 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-27 13:10

Tycker jag är ett rimligt krav. T.o.m. min radio klarar ju att skriva ut allt som sänds. *suck*

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 13:39

woland skrev:Går det att ansluta en printer som skriver ut CD-omslaget och produktionsdata? Klarar den LP?

Som frågorna är skrivna gissar jag att du tror att jag skall svara - nej det går inte. Men se, det gör jag inte!

Så här gör du:

När du rippar din skivsamling så scannar du konvoluten. SlimServer hämtar bilderna ur mapparna när skivan spelas. Du skiver en liten pluggin-snurra i PERL som skickar bilderna till skivaren. Volá! Annars kan du knappa in informationen och lägga in den i tag-systemt till filen. Man skulle också kunna skiva in plugg som hämtar information från FreeCDDB eller Amazon eller Last.fm eller någon annanstans. Jag har sett en plugg som hämtar texten till en låt och visar den i SB-fönstret. Det är det här som är det coola med att det körs logik i server-appen, det är lätt att göra tillägg om man vill göra något extra.

Det enklaste är att lyfta ur bookletten ur den urdåliga plastlådan som CD:n ligger i och sätta in den i en snygg pärm och lägga fram den på lyssningsplatsen. Trevligt och enkelt.

Jag lyssnar på LP via SB3:an. Jag har en del LP-rippar av elekronisk avantgarde musik från -60 -talet som aldrig givits ut på CD. Spelade på en Linn 12:a och rippade till 24 bitar. Uppklippta till låt-längder och ner samplade till 16 bit-flac. Låter toppen!

Har också rippat en del -70 progg från min styvmor. Hon och jag satt på golvet med ett par flaskor rödvin och jag rippade till min MP3 spelare. Ingen vidare ljudkvalite men det var det fan inte på orginalen heller :-)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-27 16:20

Jag struntar i att rippa, jag spelar mina CD i min CD-spelare. Konvolutet har jag ju då alltid tillhands.

CD som jag lånar tar jag dock alltid en copy på till hårddisk föra att sedan bränna och drar då omslaget i kopiatorn. Sedan får den CD:n en egen case med omslag o allt.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-27 16:24

LP som jag lånar lägger jag också över på hårddisk före bränning till CD.
16 bitar räcker för LP tycker jag. Har testat med 24/96, men det ger inget extra.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-27 16:27

Långa radioprogram typ Stockholms jazzfestival spelar jag in rakt på hårddisk i 16/44 och bränner ut dem om jag vill behålla den. Lyssnar av inspelning några gånger för att utvärdera om jag verkligen vill behålla den.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 22:36

woland skrev:Passar bara hos finniga tonåringar. Vi vuxna vill spela musik.

Citatet taget från den andra pågående tråden i ämnet

... Så vuxet att hålla så hårt i plasten. Det finns bättre sätt att göra samma sak för oss "finniga tonåringar".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-27 23:02

Koffe skrev:
woland skrev:Passar bara hos finniga tonåringar. Vi vuxna vill spela musik.

Citatet taget från den andra pågående tråden i ämnet

... Så vuxet att hålla så hårt i plasten. Det finns bättre sätt att göra samma sak för oss "finniga tonåringar".

Utan att vilja misskreditera SB-användare eller diskutera vad som är vuxet eller ej :) så kan det ju finnas en poäng nånstans i wolands synsätt.

För det första kan man ju faktiskt ha mer än en anläggning hemma, där man på olika sätt avnjuter musik. Jag håller (i princip) med om att en SB kanske inte skulle kännas rätt i alla musikkontext (t.ex. vintage-anläggningen) men det hindrar ju inte att den kompletterar musiklyssnandet i hemmet i övrigt.

Som med all hifi är det ju upp till var och en vad man gillar. Själv kan jag tycka att det ibland är skönt att slippa datorer, uppkopplingar, nätradio, filformat hit o dit och bara njuta av att sitta och meditera med skivfodralet och lyssna på just den skivan. På en därtill avsedd anläggning, på rätt plats.

Därmed inte sagt att det inte vore kul att ha en SB också :)

Jag tycker det vore rätt coolt om man kunde ha SB'n som en separat "anläggning", där man bara har fjärr - SB - aktiva högtalare eller nåt sånt. Typ nåt i stil med "Beolink", stereo i varje rum kanske... (plus att man sen har en "vanlig" anlägging också nånstans...!)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 23:43

phloam skrev:Som med all hifi är det ju upp till var och en vad man gillar. Själv kan jag tycka att det ibland är skönt att slippa datorer, uppkopplingar, nätradio, filformat hit o dit och bara njuta av att sitta och meditera med skivfodralet och lyssna på just den skivan. På en därtill avsedd anläggning, på rätt plats.

Sweet!

Måste dock berätta om dagens upplevelse; Jag var i en skivbutik. Det första som slog mej det var - ja, just ja. Det var därför jag slutade gå in i skivbutiker. Ett begrensat utbud. Dåligt musik i högtalarna. En stor butik, trots det bara ca 1 hyllmeter klassiskt. En kille i coola byxor som inte kunde svara på enkla frågor och tittade konstigt när jag frågade om det fanns kopieringsskydd på skivorna jag valt; jag skulle lyssna på dem i min Mp3-spelare. Vad jag saknade Internet! Jag köper den absoluta huvudelen av det jag lyssnar på, men jag går aldrig in i butik igen.

Det är det här som är huvudfrågorna, gillar man de nuvarande sätten att distribuera eller ej? Kommer de att vara kvar i framtiden?

Rent tekniskt kan man argumentera att det finns bättre sätt att få loss musiken ur en CD än att stoppa den i en CD-spelare. En MPC eller en SB3a eller likande kan ge en bättre garanti att man får med sig alla bitar. Varför lyssna på dem i ett bit-strömsformat från 1979?

Jag har sagt det i ett antal passus i mina posts - jag tror inte att SB är slutet eller svaret. Men jag är övertygad om att det är början och en fingervisning om vad vi alla kommer att ha hemma om ca 10 år.

Vintage är coolt. Jag kan bli alldeles till mej av rör och horn. Jag tror dock att rör/horn-killarna har slutat att kalla transistor och låda för leksaker. :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-28 16:42

Ja, förstår inte riktigt varför detta ska vara nödvändigt när man borde kunna bygga en dator som fixar detta mycket billigare. Men snygg var den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-28 16:45

Ny dator helt utan fläkt för cirka 4 000 kr inklusive skärm? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-28 16:49

subjektivisten skrev:Ja, förstår inte riktigt varför detta ska vara nödvändigt när man borde kunna bygga en dator som fixar detta mycket billigare. Men snygg var den.

Du kanske borde komma över till Örebro snart? Vi har ju pratat om det i flera år för helvete hehe... sen ska jag visa hur man squeezar och dricker bärs ;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 16:50

Morello skrev:Ny dator helt utan fläkt för cirka 4 000 kr inklusive skärm? :wink:

kostar inte den här prylen nästan 20lax?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-28 16:52

Haakan_W skrev:
Morello skrev:Ny dator helt utan fläkt för cirka 4 000 kr inklusive skärm? :wink:

kostar inte den här prylen nästan 20lax?

Det är lite crosstalk här med squeeze och transporter tror jag :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 16:59

märker att jag fattar ingenting :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-28 21:46

Haakan_W skrev:märker att jag fattar ingenting :D

Håll med mig nu, Haakan, om att det i dessa squeeze/Transprotertrådar är läskigt mycket datorsnack för att vara hifi :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 22:51

phloam skrev:

Håll med mig nu, Haakan, om att det i dessa squeeze/Transprotertrådar är läskigt mycket datorsnack för att vara hifi :)

ja alltså jag har lite svårt å hålla isär allt....fast å andra sidan läser jag inte så noga heller :D jag tycker det verkar vara en överflödig pryl faktiskt...

fast det klart den tar ju mindre plats än en fläktlös dator å allt vad den nu kan göra....

nja jag har inte bestämt riktigt vad jag tycker :)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-07-28 23:09

phloam skrev:

Det som behövs i datorväg är en server som kör programvaran slimserver. Den kan stå i en garderob och tuffa på alldeles av sig själv, när den väl är igång kan man i princip glömma bort den. Krångligare än så behöver det alltså inte vara.

Jag ser definitivt en plats för en sån här apparat (eller SB3) i HiFi-anläggningen, den fungerar alldeles utmärkt som källa och är enormt mycket bekvämare att hantera än en CD-spelare. Tänk dig att kunna spela upp slumpässigt valda delar av din skivsamling i en viss genre eller från ett viss årtionde. När du är sugen att höra något nytt slår du bara igång Pandora eller last.fm, allt med samma fjärrkontroll.
Eller helt enkelt bara bläddra fram till den skiva du känner dig sugen på utan att behöva lämna soffan.

Med en HTPC däremot handlar det i hög grad om datorer och datorinterface och där kan jag hålla med om att det inte riktigt passar in i (min) HiFi-anläggning, för mycket meckande är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 23:18

den har alltså inga buggar? å har man alla artister sorterade i ordning så kan man bläddra via mapparna eller?

den nya kan den även agera försteg samt dac?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-28 23:25

CJNE skrev:Det som behövs i datorväg är en server som kör programvaran slimserver. Den kan stå i en garderob och tuffa på alldeles av sig själv, när den väl är igång kan man i princip glömma bort den. Krångligare än så behöver det alltså inte vara.

Det är inte krångligt isig, det är dyrt (el dygnet runt motsvarande minst två 60w glödlampor (plus uppvärmning) och evnt inköp av denna server om man inte har en gammal att offra). Just detta med elförbrukningen är den största orsaken till att låta bli.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 23:33

men bamsefar 120w är ju ingenting? vad blir det per år?

mina lappisar står då alltid påslagna? å dom drar väl mycket mer än så?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-28 23:48

Grejjen är inte om det är en sak bara, men idagens samhälle så blir det mer och mer:

* "Liten server" i garderoben
* Nätadapter till den trådlösa telefonen
* Nätadapter till mobiltelefonen
* Nätadapter till blåtandsheadsettet (svengelska ;) )
* En dator för normalt bruk
* Klockradio/Cd till sovrummet
* Nätadapter till en massa små vackra spotligths mest överallt ;)
osv.

Dvs det är inte en burk i sig, det är att många (men givetvis inte alla) har fler och fler elförbrukare hemma hela tiden. Jag önskar att det vart lite stopp på detta slöseri...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-28 23:49

Bamsefar skrev:Det är inte krångligt isig, det är dyrt (el dygnet runt motsvarande minst två 60w glödlampor (plus uppvärmning) och evnt inköp av denna server om man inte har en gammal att offra). Just detta med elförbrukningen är den största orsaken till att låta bli.

Det går iofs att stänga av den :-)

Jag körde den på min jobblaptop i 3 månader. Kopplade in den när jag kom hem. Stängde av den när jag gick och la mej. Men det är bekvämare att köra den 24/7. latmasken :-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-29 11:40

Bamsefar skrev:Det är inte krångligt isig, det är dyrt (el dygnet runt motsvarande minst två 60w glödlampor (plus uppvärmning) och evnt inköp av denna server om man inte har en gammal att offra). Just detta med elförbrukningen är den största orsaken till att låta bli.

Jag har en dator på dygnet runt, den drar 29W. Nu är det bara en 2.5" disk i den. Skulle jag ha den som musikserver så skulle jag behöva mera disk, så då tillkommer några watt.

Nu börjar vi komma lite OT. Jag rekommenderar följande tråd för elförbrukningssnack:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12655

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-07 03:54

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-07 08:59

Finns det egentligen någon anledning att skaffa den här om man är nöjd med utseendet på SB3 samt bara använder den digitala utgången?
Det är ju en cool pryl men SB3'an borde ju vara lika bra som den här om man inte har en DAC som kan hantera extern klockning.

Den har visseligen lägre jitter men det är redan så lågt i SB3 så att det inte bör vara hörbart.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd