Nu kommer det nya grejor man behöver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-07-26 20:18

woland skrev:Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.

Vad menar du?

Det känns som att Transporter är lite i dyraste laget. Jag har en SB3 som ja gär kalasnöjd med och kombinerat med min Benchmark DAC-1 låter det verkligen bra. Dock så för alla som använder analoga källor fortfarande så krävs det ju ett försteg ändå och då är inte Transporter något alternativ då det endast bjuds på digitala ingångar.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 21:39

Jag menar att det är ointressant att hypa en produkt som inte platsar i en komplett anläggning. I en komplett anläggning ingår självklart också analoga källor. Teorin att den skulle spöa en Benchmark kan man ju undra vad den kommer ifrån. På produkthemsidan finns det inget som talar för det.

Jag har också apparater som har AKM-omvandlare, men inte f-n spöar de Benchmark. Dags att sansa sig lite.

Mina datorer håller jag så långt bort från anläggningen som möjligt.

Mvh

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-26 21:46

Varför måste en anläggning innehålla analoga källor? Det finns många anläggningar som bara har en cd-spelare som källa. En sådan skulle klara sig lika bra med en SB + dator som källa.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 21:55

Ja, man lyssnar väl inte bara på CD, DAT, SACD och DVD-A. Åtmintstone har jag både LP, kasett och analog radio.

Klarar den SACD och DVD-A förresten?

Bara CD känns lite torftigt....

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-26 23:47

Ursäkta dum fråga, men man har alltså en vanlig nätverkssladd in i SB'n (som är en liten apparat med display) - eller, om man kör trådlöst, hur ser det ut då? Var har ni själva SB'n monterad, ligger den löst? Använder ni sen fjärrkontroll till den lilla burken med display? Eller styr ni musiken direkt via SB-delen, vad finns det för kontroller på den (förutom in/utgångar, display...)?

Hur går det till rent praktiskt i hanteringen? Hjälp mig få en klarare bild :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-27 00:15

phloam skrev:Ursäkta dum fråga, men man har alltså en vanlig nätverkssladd in i SB'n (som är en liten apparat med display) - eller, om man kör trådlöst, hur ser det ut då? Var har ni själva SB'n monterad, ligger den löst? Använder ni sen fjärrkontroll till den lilla burken med display? Eller styr ni musiken direkt via SB-delen, vad finns det för kontroller på den (förutom in/utgångar, display...)?

Japp man kör bara en en vanlig nätverkskabel, eller kör med trådlöst.
Min Squeezebox står i stereobänken eftersom det är mest praktiskt därför att min förstärkare också står där, och squeezen ska ju kopplas in i förstärkaren :)
Det finns inga kontroller på burken så man sköter allt med fjärrkontrollen (man kan även kontrollera allt via datorn om man vill).
Det finns alltså inga kontroller på den alls, inte ens en av eller på-knapp. Den är alltid på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-27 08:44

Hur denna apparat låter vet nog ingen i Sverige ännu eftersom den inte skeppas.
Och Woland varför detta korståg? Alla kanske inte har dina behov och då kan det finnas apparater som passar andra. Om du nu jobbar med datorer så känner du säkert till att det inte går att köra SACD via dator.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-27 09:19

razor skrev:Varför måste en anläggning innehålla analoga källor? Det finns många anläggningar som bara har en cd-spelare som källa. En sådan skulle klara sig lika bra med en SB + dator som källa.

Radion är fortfarande analog i vårt land....

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 10:39

Mich skrev:Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.

Nä. Det gör jag inte :-)
JoS säljer SB. De var först att ta upp produkten. (Jag köpte min där - till fullpris om någon undrar över min entusiasm) :-)

... Men det kanske inte är agenter i sverige. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-27 11:01

Bill50x skrev:Radion är fortfarande analog i vårt land....

Är väl en definitions sak. När den kommer via bredband/nätverkssladden så skulle jag kalla den digital. Naturligtvis blir den analog någonstans på vägen till våra öron.

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 11:03

phloam skrev:Ursäkta dum fråga, men man har alltså en vanlig nätverkssladd in i SB'n (som är en liten apparat med display) - eller, om man kör trådlöst, hur ser det ut då? Var har ni själva SB'n monterad, ligger den löst? Använder ni sen fjärrkontroll till den lilla burken med display? Eller styr ni musiken direkt via SB-delen, vad finns det för kontroller på den (förutom in/utgångar, display...)?

En bild på hur en SB3 ser ut i min anläggning.
Bild

Jag kör den trådlöst. Servern (som är en gammal IBM-thinkpad) står i ett skåp i hallen. Servern är kopplad med sladd till min switch. Server fungera också som filserver, webb, backup och ftp - server för familjens övriga behov.

I via SlimServern har jag tillgång till ca 11 000 låtar på ca 1000 cd-skivor. De är en blandning mellan flac och Mp3 med hög bitrate. (jag hoppas kunna ordna med ett test i höst för att se om forumets medlemmar verkligen kan skilja mellan en bra mp3:a och en Wav/flac - andra guldöron har försökt att göra det i blindtester och misslyckats)

I SB:en har jag också tillgång till ca 6000 radiokanaler, inklusive SRs alla utsändningar. SRs Wav-strömmar låter toppen. Bättre än alla analog-tuners jag har ägt. Så jag skulle säga att i Sverige är radion digital och kommer via internet... Sen har jag Dansk och Tyskt och BBC osv.

SB är också sammanlänkad med last.fm. Så jag har tillgång last.fm strömmarna den vägen. http://www.last.fm/user/koffe70/ - min profil på last.fm

Det går också att länka ihop den med Rhapsody vilket ger dej tillgång till ca 2 000 0000 milijoner låtar. Fler tjänster är på g.

... Just ja! Glömde nästan. Jag kör dessutom min hemserver på jobbet. Då kör jag den via http-gränssnittet och tar i mot musiken som 320-Mp3-strömmar. Tillgång till alla min skivor därifrån oxå. Det har min trolovade också... Sen har jag faktist delat ut tillgången till min bror...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-27 11:41

Koffe skrev:SRs Wav-strömmar låter toppen. Bättre än alla analog-tuners jag har ägt...

Var hittar man dessa wav-strömmar?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-27 13:05

Bill50x skrev:
Koffe skrev:SRs Wav-strömmar låter toppen. Bättre än alla analog-tuners jag har ägt...

Var hittar man dessa wav-strömmar?

/ B

Det kanske är WMA-strömmar det handlar om?

SRs utsändingar i strömmande format

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 13:42

UrSv skrev:Det kanske är WMA-strömmar det handlar om?

Jepp! Sorry! Mitt misstag! :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-27 13:53

Koffe skrev:
UrSv skrev:Det kanske är WMA-strömmar det handlar om?

Jepp! Sorry! Mitt misstag! :-)

Det är ju lite skillnad förstås.... Men du menar väl inte webradion? Tycker du det är bra kvalité på den? Hos mig låter det inte alls så bra som min enkla tuner (Denon TU-255).

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 13:56

Bill50x skrev:Det är ju lite skillnad förstås.... Men du menar väl inte webradion? Tycker du det är bra kvalité på den? Hos mig låter det inte alls så bra som min enkla tuner (Denon TU-255).

Du är välkommen att lyssna :-)

... när har du vägarna förbi bandhagen?

Trodde inte att den var så bra tilldess att jag körde den via SB3:an. Utan windows-mixing eller vad MS kallar sin ljudhantering.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-27 13:58

Koffe skrev:
Bill50x skrev:Det är ju lite skillnad förstås.... Men du menar väl inte webradion? Tycker du det är bra kvalité på den? Hos mig låter det inte alls så bra som min enkla tuner (Denon TU-255).

Du är välkommen att lyssna :-)

... när har du vägarna förbi bandhagen?

Om tre veckor när semestern är över... men jag ska kolla lite mer på ljudet här hemma innan jag hävdar min ståndpunkt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-27 18:08

Svenska radiokanalerna finns här (bland annat):

Internet radio / Slimdevices picks / By City / Stockholm.

Där hittar man följande kanaler just nu:

P1, P2, P3, P4, P5, P3 Star, P3 Rockster, SR X, SR Minnen, SR Klassiskt, SR Svea, SR C, Lugna Favoriter, NRJ, Bandit, Rix Fm.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-27 23:50

zkoa skrev:Kanske en av Suns senaste Opteron servrar kan hjälpa dig. 24TB i 4U storlek. Helt rätt, ingeting för hemmet. Klart mycket smidigare (billigare?) att prenumerera på en tjänst med ett enormt utbud.

Coolt! Mindre än 300 sek/mån och dom har mej som kund!

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-07-28 01:25

Oj vad det händer grejjor när man är på semester!
Känns som att det kommer att svida till i plånboken snart, den har onekligen en hög "vill ha" -faktor så SB3'an får väl kanske flytta till köket då :P.

Vem orkar springa och byta skivor egentligen? :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-07 03:55

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-08-07 12:29

Hajjar inte riktigt... är det en trådlös DAC helt enkelt?

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-07 13:01

Piotr skrev:Hajjar inte riktigt... är det en trådlös DAC helt enkelt?

/Peter

Nja, du ersätter din cd-spelare och radio med den (och mycket mer).

http://www.slimdevices.com/

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-07 21:49

Jaha den där Squeezeboxen verkar ju intressant. Är det nåra problem att streama waw-filer i ett trådlöst nätverk eller måste man köra komprimerat format? Förlåt lite OT kanske.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-07 21:51

krellmaster skrev:Jaha den där Squeezeboxen verkar ju intressant. Är det nåra problem att streama waw-filer i ett trådlöst nätverk eller måste man köra komprimerat format? Förlåt lite OT kanske.

Det fungerar alldeles utmärkt! :)

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-07 22:18

Så vart "pular" man in cd-skivan! :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-07 22:36

Manga_X skrev:Så vart "pular" man in cd-skivan! :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Testa i datorn 8O :lol:

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2006-08-08 07:34

Tänkte lovorda SB3:an jag med då jag har haft en sådan ett par månader nu. Kör uteslutande med FLAC. Funkar riktigt bra.

En intressant funktion är möjligheten att brygga ytterligare en enhet till den SB3:an man redan har för t ex multirumsljud. Sugen att skaffa en till SB3:a till källaren.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-08-08 09:54

Strauss skrev:
Piotr skrev:Hajjar inte riktigt... är det en trådlös DAC helt enkelt?

/Peter

Nja, du ersätter din cd-spelare och radio med den (och mycket mer).

http://www.slimdevices.com/

Eftersom den inte spelar plastdiskar så ersätter den ju inte en CDP. Alltså en trådlös DAC med (volymkontroll jaja) och digital tuner?

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-08 10:02

Piotr skrev:Eftersom den inte spelar plastdiskar så ersätter den ju inte en CDP. Alltså en trådlös DAC med (volymkontroll jaja) och digital tuner?

Jo, eftersom den eliminerar behovet av att ha plastdiskar.

Koffe skrev:Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.
Citatet kommer från en äldre tråd i ett liknande ämne.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi