Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Svante framstår fortfarande ganska ohotad som varandes den med högsta summan av utbildning och social kompetens.
Claes skrev:Däremot är det önskvärt att den som vill "delproducera" sina inspelningar med förvrängande hi-fi-apparater inser vad de håller på med.
Almen skrev:På ett medicinforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdar att man blir friskare av att dricka urin och i alla fall be om referenser och bevis på det, samt förmodligen inte nöja sig med utsagan "Jag mår bättre av det!". [Sant: urindrickande förekommer som "naturläkemedel".]
På ett bilforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdade att han med en ring av ett speciellt material placerad runt batterikabeln erhöll "renare gång, lägre avgasutsläpp, högre vridmoment, samt bättre väghållning".
På ett jaktforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdade att det faktiskt fungerar bättre att skjuta en älg med en finkalibrig .22-bössa än ett klass 1-vapen, eftersom krutmängden är mindre och det gör att... ja... Något.
På ett HiFi-forum...![]()
Koffe skrev:Claes skrev:Däremot är det önskvärt att den som vill "delproducera" sina inspelningar med förvrängande hi-fi-apparater inser vad de håller på med.
Ditt resonemang förutsätter att det är möjligt att uppnå det perfekt transparanta systemet i det perfekt akustiskt osynliga rummet.
Om det inte är möjligt får vi nog alla finna oss i att delproducera för att komma så nära det teoretiska idealet som möjligt.
Kranzberg skrev:På ett hififorum är det många som reagerar över woodoo-strunt när det gäller bilteknik.
På ett hifi-forum är det många som reagaerar över det woodoo-strunt som en viss Herr Svalander försöker pracka på oss.
Eller???
Claes skrev:
Som hi-fi-lyssnare kan var och en välja hur den ser på sin hi-fi-anläggning. Ett tankesätt bygger på hi-fi-begreppets ursprunglia tanke om trovärdig återgivning. Då blir det viktigt att KORREKT ÅTERGE inspelningen oavsett tycke och smak om det ljudande resultatet. Ett annat tankesätt går ut på att betrakta hi-fi-anläggningen som ett slags förlängning av inspelningsprocessen och produktionen, där det inte finns något rätt och fel för ljudet.
paa skrev: (...), men ibland kan det nästan bli som att säga; titta vad bra han är och underförstått blir då; vad dålig den andra är!
phloam skrev:Claes skrev:
Som hi-fi-lyssnare kan var och en välja hur den ser på sin hi-fi-anläggning. Ett tankesätt bygger på hi-fi-begreppets ursprunglia tanke om trovärdig återgivning. Då blir det viktigt att KORREKT ÅTERGE inspelningen oavsett tycke och smak om det ljudande resultatet. Ett annat tankesätt går ut på att betrakta hi-fi-anläggningen som ett slags förlängning av inspelningsprocessen och produktionen, där det inte finns något rätt och fel för ljudet.
Intressant inlägg (Välkommen förresten) ! Om jag fattat saken rätt, så är den enda anläggningen som egentligen gör inspelningen full rättvisa densamma som användes vid inspelning (produktion), d.v.s. samma kontrollrum, monitorer, stolen där producenten satt...
![]()
Alla andra (hifi-)anläggningar måste ju rimligen skapa sin egna version av "så korrekt återgivning som möjligt". Även om den kanske inte direkt "färgar" så blir det annorlunda...?
Jag ser själv detta ur ett perspektiv där det är helt naturligt att se min anläggning som en förlängning av produktionen (eftersom jag vet att den är långt ifrån perfekt). Det efterproduceras hej vilt ända fram till mina trumhinnor (och förmodligen därefter också).
Menar du att vissa _inte_ ser det så?
Claes skrev:Utan att gå in på vad mitt resonemang förutsätter för att verka rimligt, tolkar jag dig som att du förutsätter att det inte är möjligt att uppnå ohörbart förvrängande signalöverföring. Frågan är hur du har kommit fram till det i så fall.
Claes skrev:Du nämner också "det perfekt akustiskt osynliga rummet". Ett originellt och eget uttryck; jag tror mig dock förstå vad du menar med det. Akustiken i en lokal bör dock av psykoakustiska skäl (psykoakustik betyder ungefär "läran om hur människan tolkar ljud") inte betraktas som potentiellt "korrekt eller mer eller mindre inkorrekt". Här saknas nämligen objektiv norm. Somliga uppskattar att sitta i mycket hårt dämpade lyssningsrum medan andra föredrar motsatsen. Det är emellertid möjligt att objektivt förklara och förstå konsekvenserna av rums egenskaper í ljudhänseende (vilket jag bland annat av utrymmesskäl inte fördjupar mig i).
Claes skrev:Det är rimligen den som påstår något som har bevisbördan. Vidare är det omöjligt att bevisa frånvaron av hörbar förvrängning för alla signaler och alla människor.
Claes skrev:Däremot är det möjligt att belägga att flertalet apparater som hanterar ljudsignaler förvränger hörbart. Detta gäller såväl så kallad profesionell utrustning som hi-fi-apparater.
Claes skrev:Det är viktigt att metodiken för att ta reda på om en apparat förvränger hörbart eller ej uppfyller vetenskapliga kriterier och inte endast grundar sig på en eller flera lyssnares upplevelser.
Claes skrev:Placeboeffekten (psykologiskt betingad effekt av i sig verkningslösa sockerpiller) existerar och har inte sällan sin motsvarighet inom hi-fi-världen.
Claes skrev:Vi får nog finna oss i att även hifi-effekter rör sig på en glidande skala mellan Verksam <-> Placebo <-> Humbug. Den objektive lyssnaren finns helt enkelt inte. Även en LTS-rekomendation kan ha en placeboeffekt hos en köpare.
Så här skrev jag i mitt första inlägg:
---
Som hi-fi-lyssnare kan var och en välja hur den ser på sin hi-fi-anläggning.
Koffe skrev:Om det subektivt låter bättre; är det inte bra då? Det finns en placeboeffekt i många hifi-konstigheter. Placebo är verkligt botande med overksamma metoder. Huvudverken går faktist bort med ett sockerpiller. Jag kan påstå att även i ett verksam metod så får ofta en del av resultatet tillskrivas placebo. Om man gav Alvedon i hemlighet så skulle resultatet inte vara lika bra. Och hur stor del av effekten får tillskrivas glaset vatten som tabletten kommer i?
Vi får nog finna oss i att även hifi-effekter rör sig på en glidande skala mellan Verksam <-> Placebo <-> Humbug. Den objektive lyssnaren finns helt enkelt inte. Även en LTS-rekomendation kan ha en placeboeffekt hos en köpare.
Dahlqvist skrev:Marknadsförarare kan vara intresserade av annat, t.ex. utseende, fysiska egenskaper såsom tyngd och storlek etc. för den subjektiva upplevelsen av ljudet.
markih skrev:Koffe: En viktig sak att tänka på ang återgivningsidealets berättigande, är att fel skapar skillnadsutjämning. Det finns en poäng i att sträva efter minimering av fel.
Koffe skrev:Dahlqvist skrev:Marknadsförarare kan vara intresserade av annat, t.ex. utseende, fysiska egenskaper såsom tyngd och storlek etc. för den subjektiva upplevelsen av ljudet.
Efter att ha arbetat med marknadsföring i ett antal år tvingas jag medge att graden av vetenskaplighet i, till exempel kampanjutformning, lämnar övrigt att önska
... Och det är kanske lika bra det (jag känner mej som en gudsförnekare när jag säger det)
Det roliga är att jag just var på en "glasspromenad" med min fyraåring och gick ock klurade på en ett inlägg om att snygg Hifi låter bättre än ful.
Dahlqvist skrev:Praktiken i de flesta företagen ligger oftast långt efter läroböckerna, dvs den kanoniserade kunskapsfronten. Det tycks inte spela någon roll hur man än skolar de unga i the Dark Force (modern konsumentmarknadsföring). När de kommer ut på företagen gör man "som man alltid har gjort" och på ett halvår är Kraften som bortblåst. On-the-job-unlearning kanske man kan kalla det. Och i just detta fall kanske det är bra.
Martin skrev:Mayro: Ljud handlar ju bara om upplevelser. Det är ju bara genom redogörelser för upplevelser som vi kan ta reda på vad folk hör.
Alltså är inbillning (eller placeboeffekter) högst relevant i sammanhanget. Precis som för smärta osv. Det går ju inte att ta blodprov på folk och ta reda på om de hörde skillnad...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster