Behövs HIFI-poliser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-31 14:48

Mayro skrev:Jag anser att det INTE är bevisat. Jag anser att dom testmetoderna har jättelika hål i sig som gör dom inte ens i sin start trovärdiga eftersom dom som testas redan ifrån start kan ha rena inbillningar som skäl till den symtom dom testas för.. Och detta via phykiska fenomen..

Därför går det inte att jämföra med hur vi uppfattar ljud..

Ehhh... Nu fattar inte jag? Är det inte det vi försöker säga? Att det är så. Att snäva, ingengörsmässiga testmetoder inte funkar. Därför att...

Så tolkar jag diskussionen....

Personligen så struntar jag i fall det är placebo eller ej om jag blir botad. Jag har blivit botad från lyssningströtthet med grön-penna på kanten av cd-skivor.

:-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 15:02

Jag vände mig inte mot enskilda inlägg direkt. Inte direkt heller mot diskutionen. utan mot att ordet placebo finns med hela tiden överallt som ett samlingsbegrepp i alla möjliga diskutioner om hifi´s upplevelser av olika medlemmar oftast förekommande här på just detta forum..

DVS man missbrukar orde till den grad så den gången det finns ev skäl att använda det för egen räkning till o med så vill man inte ens förknippas med det . och då INTE pga att man inte kan ta till sig fenomenet. utan för man är så jäkla less på ordet och den vidd av skit det innebär numera.. SÅ anser och också skriver jag för.. :wink:

Alla ord som missbrukas i olika sammanhang förlorar sin trovärdighet.. Tror du samt andra hajar hur jag menar..

Bra du undrade också vilket möjliggör denna text från mig av klargörande om VARFÖR man skriver. och inte enbar HUR eller vad man skriver.. Då kommer text i annat ljus och mer seriös debattform uppstår där man kan dela åsikter o tankar utan bråka ...hoppas det kan fortsätta detta sätt här på forumet i vidare kretsar..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-31 15:05

Mayro - hoppas du invänder mot andra ord som "vi" inkorporerat. T.ex. ljust och mörkt, snabbt, slö m.fl.

Eller så får du fundera vidare på om det inte kan vara så att samma ord kan betyda lite olika saker i lite olika sammanhang.

Det kanske till och med är så att som man slår i en ordbok att vissa få stackars ord faktiskt har olika innebörd då och då...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 15:14

Nattlorden skrev:Mayro - hoppas du invänder mot andra ord som "vi" inkorporerat. T.ex. ljust och mörkt, snabbt, slö m.fl.
Eller så får du fundera vidare på om det inte kan vara så att samma ord kan betyda lite olika saker i lite olika sammanhang.

Det kanske till och med är så att som man slår i en ordbok att vissa få stackars ord faktiskt har olika innebörd då och då...

8O 8O 8O :?:
fattar noll..förklara det markerade för mig är du snäll. :?:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-31 15:18

(Går det att skriva enklare??)

Om man inte kan få använda placebo så bör man inte få kunna säga att ljud är snabbt, t.ex.

Fotnot: "vi" i sammanhanget är självklart "vi som sysslar med hifi".

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 15:35

Nattlorden skrev:(Går det att skriva enklare??)

Om man inte kan få använda placebo så bör man inte få kunna säga att ljud är snabbt, t.ex.

Fotnot: "vi" i sammanhanget är självklart "vi som sysslar med hifi".

Jaha? och? skriver jag så menar du eller? och om det går att skriva enklare? Inte vet jag. men skriver du så till mig bör jag väl skriva på så sätt du hänvisar till. Vilket jag inte känner igen mig i och därför undrar hur du egentligen menar..

Och hur man beskriver en upplevelse är svårt. Då måste man ta ord som man subjektivt kan förknippa med det man försöker berätta om..Fast jag tycker inte jag använder den formen . Inte vad jag tänkt på i alla fall..En del gör det. Men igen. Det är ju endast så man kan subjektivt försöka förmedla med ord upplevda saker..

det är inte ens samma sak o eller samanhang ens..Så aningen haltar väl den liknelsen kan man väl anse trotts allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-31 15:38

Mayro skrev:det är inte ens samma sak o eller samanhang ens..Så aningen haltar väl den liknelsen kan man väl anse trotts allt.

Sammanhanget är användning av ord.

Nej, det kan "man" inte alls. Du kan det uppenbarligen dock. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 15:50

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:det är inte ens samma sak o eller samanhang ens..Så aningen haltar väl den liknelsen kan man väl anse trotts allt.

Sammanhanget är användning av ord.

Nej, det kan "man" inte alls. Du kan det uppenbarligen dock. :wink:

Jag kan eftersom du helt o hållet är fel ute.. Det du talar om är inte ens liknande i samanhang.. beskriv HUR dom kan anses liknande så jag förstår.. Placebo används för att bevisa att hifi folk INTE hör rätt Utan inbillar sig pgs av ev pris. Egensuggetion pga prestige. Eller gud vet allt man kan komma på..

Orden du hänvisar till används för att bilda en länk till HUR lyssnaren uppfattat en upplevelse...

I mina öron som äpplen o päron av dig hävdas vara lika samt samma frukt.

och den ironi du försöker dig på missar målet.. Så du behöver inte sätta dit några gubbar efter den..Jag ser ju ändå du helt enkelt söker enbart tjafs o bråk..Ingen är så korkad (tror jag) så man mixar begreppen som du gör utan dessa ovan sagda skäl anser jag.. Sagt utan ironi eller gubbar efter..Utan menar det..Ingen som deltar av seriösa skäl skulle skriva som du gör..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-31 16:07

Mayro skrev:Jag kan eftersom du helt o hållet är fel ute.. Det du talar om är inte ens liknande i samanhang.. beskriv HUR dom kan anses liknande så jag förstår..

De är liknande till så grad att man saknat ett ord för en företeelse i hifisammanhang och letat upp ett existerade ord som till stor del, men inte nödvändigtvis fullt ut, passar in på företeelsen.

Placebo används för att bevisa att hifi folk INTE hör rätt Utan inbillar sig pgs av ev pris. Egensuggetion pga prestige. Eller gud vet allt man kan komma på..

Bevisa??? Vad har det med att bevisa att göra? Det är ett ord som satts på fenomenet att folk de facto gör på det viset.

och den ironi du försöker dig på missar målet.. Så du behöver inte sätta dit några gubbar efter den..Jag ser ju ändå du helt enkelt söker enbart tjafs o bråk..Ingen är så korkad (tror jag) så man mixar begreppen som du gör utan dessa ovan sagda skäl anser jag.. Sagt utan ironi eller gubbar efter..Utan menar det..Ingen som deltar av seriösa skäl skulle skriva som du gör..

Du menar alltså att du inte klarar av att vara seriös OCH humoristisk samtidigt? Sorry vännen, men jag orkar inte vara så trist att jag INTE gör det.

Jo, det gör vissa. Jag bevisade det precis. :wink:
(Bråk är ointressant och oegennyttigt, så varför skulle jag ödsla min tid på sån't?)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-31 16:11

Hifipoliser ??? :D

Det finns väl en hel del självutnämda och så finns ju moderatorerna på våra forum :wink:

Man kan ju tom säga att dom olika ideologierna inom hifi tom har egna forum. Det är mig veterligt bara här som ALLA får vara med. Dock inte oemotsagda och det är förbaskat bra. På faktiskt.se är dom inga poliser medans på andra håll sitter dom säkert bakom datorn med uniform :twisted:

Mayro: Jag har också varit och är väl fortfarande lite av "lyssna och tyck" typen jag med. Jag har via olika typer av tester tillsammans med hifiintresserade kompisar kommit fram till att INGEN har sk guldöron. När man testar apparater så vetenskapligt man kan kommer man (tyvärr??) fram till att cdspelare, förstärkare och tillbehör inte alls förmadlar musiken sådär väldigt olika. Det finns skillnader men oftast är dom ganska små. Dom gånger jag hört stor skillnad på ex förstärkare har det berott på fel på apparaten eller grundläggande konstruktionsfel på produkten. :)

Varför har inte alla självutnämda guldöron samlats tillsammans med folk från tex LTS och testat tillsammans? blint och öppet?? det har ju funnits sådana utmaningar men "guldöronen" brukar inte ställa upp när det börjar bränna till :wink:

"Jag vet vad jag hör" brukade jag också hävda men efter att ha blivit överbevisad eller snarare bevisade jag för mig själv under en kul helg med kompisar och olika apparater att skillnaderna var mycket mycket mindre än jag alltid hade trott. Dom stora skillnader som finns finns i hur rummet ser ut och till del även hur högtalarna är konstruerade. Matchning mellan elektronik och högtalare är naturligtvis viktig. Vad det står för namn på kablarna man kopplar grejerna samman med är dock inte alls lika viktigt :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-31 16:36

Jag gillar den här diskussionen så jag kastar in en brandfackla...

Birger skrev:"Jag vet vad jag hör" brukade jag också hävda men efter att ha blivit överbevisad eller snarare bevisade jag för mig själv under en kul helg med kompisar och olika apparater att skillnaderna var mycket mycket mindre än jag alltid hade trott. Dom stora skillnader som finns finns i hur rummet ser ut och till del även hur högtalarna är konstruerade. Matchning mellan elektronik och högtalare är naturligtvis viktig. Vad det står för namn på kablarna man kopplar grejerna samman med är dock inte alls lika viktigt :)

Om det är som du säger - att egenligen är välljud en defaultparameter - gör inte det andra parametrar som design, livsstil, profeter och namn på kablarna så mycket viktigare? Ja menar, om de nu låter så lika? Är då inte vår uppfattning och förförståelse viktig?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 17:01

Varför har inte alla självutnämda guldöron samlats tillsammans med folk från tex LTS och testat tillsammans? blint och öppet?? det har ju funnits sådana utmaningar men "guldöronen" brukar inte ställa upp när det börjar bränna till

Jag har aldrig någonsin blivit inbjuden efter alla år inom hifin.. sedan så kan jag nog förklara en av dom rätt typiska påståenden som man från LTS hållet fort glömmer. Det är som man gör testerna så kan få troligen höra skillnader såvida dom inte är riktigt stora. samt att testerna utförs på helt okända system.. Redan där vid det sistnämnda så kan säkert 50 % av "felhörande" finna sin rot..

men men.. :wink:

Sedan guldöron 8O .. Vad har "dom andra då"? Leröron eller?
rätt barnsligt särtt att redan i sättet att titulera folk få en vibb av ironi samt hån mot dom som bedömmer saker mer subjektivt och inte via masshypnos av en förening.. Och ja jag blir faktiskt förbannat less sådant och besvarar med liknande trista tonfall.. Använd respekten så tror jag man kommer längre..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-31 17:05

jag förstår ditt resonemang mayro...men poängen med tex f/e lyssning är att kunna skilja på ljudet före och efter apparaten eller vad som nu testas...

jag tror det är många som skulle ställa upp på ett riktigt blindtest hemma hos dig om du satte upp ett sådant...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 17:06

Du menar alltså att du inte klarar av att vara seriös OCH humoristisk samtidigt? Sorry vännen, men jag orkar inte vara så trist att jag INTE gör det.

"vännen" kallar jag min fru för 8O .. Inte viste jag du var lägd åt det hållet.. Men du kan sluta flörta med mig. Jag är ointreserad av dig som partner. Du får söka på annat håll..Ledsen med så är det..

Sedan angående dina förvindlade ordtankar.. Du får anse hur du vill självklart.. Men bra diskutionen kom upp så förstår jag hur du läser saker o ting. Då kan jag ha massa överseende med dina inlägg numera..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-31 17:12

mayro lägg upp en tråd å bjud in alla intresserade till både öppen och blindtestning hemma hos dig!

säkerligen nån som pysslar mycket med blindtest som hjälper till

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-31 17:16

Birger skrev:
"Jag vet vad jag hör" brukade jag också hävda men efter att ha blivit överbevisad eller snarare bevisade jag för mig själv under en kul helg med kompisar och olika apparater att skillnaderna var mycket mycket mindre än jag alltid hade trott. Dom stora skillnader som finns finns i hur rummet ser ut och till del även hur högtalarna är konstruerade. Matchning mellan elektronik och högtalare är naturligtvis viktig. Vad det står för namn på kablarna man kopplar grejerna samman med är dock inte alls lika viktigt :)

Precis så tycker jag med. Att stora skillnader finns oftast mellan olika högtalare och olika lyssningsrum. Och lämpliga, olämliga och osedvanlig lyckade anpassningar. Så varför blir då folk så oerhört osams om skillnaderna är små? Det kan jag bara inte fatta. Nu pratar jag inte om att höja rösten alltså.
Men jag tycker att det finns en liten poäng i Mayros argumentering att så fort någon inte blindtestat så tas inte saken riktigt på allvar av "någon" eftersom blindtest inte är gjort. Om man däremot gissar hur många det är som verifierat sina inköp med en blindtest enligt rekommendation inhämtat någonstans ifrån så tror jag den är försvinnade liten. Alltså "blindtestar maffian" blindtestar inte alltid själva utan kanske köper utifrån en rekommendation som man anser verderhäftig.
(Har själv gjort det) Men eftersom exempelvis dom som blindtestar omöjligt kan hinna med alla apparater så misstänker jag att det finns en hel del apparater som skulle uppfattas som knappt hörbart till icke hörbart färgande i normal lyssningsmiljö. Dvs. för många lägenhet på hyfsat låg ljudvolym.

Så min uppfattning är fortfarande att för många är HIFI-poliser med tvärsäkra uttalanden i båda riktningar. ( Är övertygad om att jag syndat själv också) En anläggning som man vet färgar mindre än ett alternativ bör ha bättre möjligheter att återskapa musiken på ett riktigt sätt. Men om vi lägger till rummet så betyder det så mycket att jag är tämligen övertygad om att kvalitén mellan "rätt" apparater och hyfsat rätt apparater kan vara helt försumbar. Och ibland så går det bara inte att bygga om sitt rum hur som helst. Fel dimensioner, fel material, hyresrätt etc.
Ett exempel på det är väl också att jag i många diskussioner sett det refereras till att så bra ljud som i IÖ's källare är svårt eller omöjligt att uppnå med samma högtalare i andra rum för många. Alltså så kanske den totala uppnådda färgningen med en given riktigt lite färgande kombination är större än vad en som råkar ha ett väldigt bra lyssningsrum uppnår med inte fullt lika perfekta apparater.
Så varför bli osams om upplevelser som man inte vet något om?
Räcker det inte med att man tycker olika och kan vara nyfikna på vad andra upplever? Eller nonchalera med värdig stil.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 17:26

Haakan_W skrev:mayro lägg upp en tråd å bjud in alla intresserade till både öppen och blindtestning hemma hos dig!

säkerligen nån som pysslar mycket med blindtest som hjälper till

Jag hade det. men efter en del satt med inlägg av en typ som jag inte anser förknippade med att sedan besöka och delta med varann så slog jag igen det helt enkelt..

Mitt hem är alltid öppet för hifivänner även om synsätten är olika.. men jag har fasiken inte öppet hem för folk som sitter och beteer sig..

Så problematiken är inte hos mig. utan den ligger i att en del har noll koll på hur man uppför sig. Det gjorde att trådarna i ämnet avslutades.. det fick vara nog helt enkelt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-31 17:28

jag som försöker hålla mig någorlunda neutral tyckte mig finna gliringar från båda håll, men försök igen vettja...trägen vinner är det inte så?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 17:29

ett uppskattat bra sakligt inlägg där Harry up..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-31 19:16

"Guldöron" vill jag minnas att en känd hifihandlare kallade sig själv och andra som genom att ha hifi som intresse i många år skaffat i sitt tycke sådan erfarenhet att åtminstone inte han behövde testa blint.

Bra inlägg Harry-up. Det är klart att ingen har tid eller möjlighet att testa blint hela tiden. Kanske tur för handlarna det :wink:

Koffe: Intressant tanke du har där... :?

Synd att ingen kan ordna den där blindtestarträffen. Jag är säker på att Mayro skulle komma för feg det är du inte. Tyvärr finns det andra lyssna och tyck debattörer som bangar...

Tills dess får man väl vara överens om att man inte är överens... :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-31 20:00

Jag citerar mej själv och frågar - är det okej att vara hifi-polis?

Koffe skrev:Sommar och man åker runt bland släckt och vänner... Fy fan vad det låter illa hemma hos folk!

Det bara kryper i mej att sätta igång och flytta på vännernas högtalare. Se till att ingen högtalare är kopplad med fel polaritet (satt och lyssnade på det en hel middag). Ställa högtalarna på samma höjd i bokhyllan osv.

Vad är säger god sed... är det OK att börja koppla om hemma hos folk? Eller kan man vara mer rakt på sak och förbjuda lyssning innan problemet är åtgärdat? Vad får man, respektive inte får göra hemma hos "normala kulturhatare" (tack Rollo, du gjorde min dag). - Vad gör ni? :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-31 20:03

Birger skrev:Koffe: Intressant tanke du har där... :?

Tänkte på det sist jag var inne på Reference Audio. Inget var dåligt. Allt var, typ, bra. Frågan blir mer och mer som i glasskiosken - Jordgubbe eller vanilj :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-31 20:12

Mayro, förstår inte varför du tar upp alla möjliga problem med placebo (vissa problem med begreppet finns ju, som vi såg om knäoperationerna mm) men ifrågasätter inte öppna tester alls!
Sedan förstår jag inte hur man ska påverkas av placebo under blindatester till att verkligen hörs skillnader (som när det gäller kroppen och självläkande).

Som jag ser det så försvinner ju problemet med placebo under blinda tester. Eftersom du inte vet vad du lyssnar på och om du hör skillnad så måste du kunna göra det fletalet gånger för utesluta slumpen.

Tror det skulle vara sunt för våran hobby, och för personer också, om man kunde få till fletalet blindtester på saker som är extremt tvivelaktiga (kablar, stenar, etc).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-07-31 20:54

Inbillningskraften är enligt mina erfarenheter mycket stark. Man kan höra skillnad på precis vad som helst, även när inga förändringar är gjorda.

Att det sedan tjatas om placebo är delvis en annan fråga, har mer att göra med personers sätt att skriva och läsa.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-31 20:57

Koffe skrev:Jag citerar mej själv och frågar - är det okej att vara hifi-polis?

Jag kopplar resolut om felpolariserade högtalare, men väntar tills efter middan. Flyttar på högtalare tycker jag däremot inte man ska ge sig på, om det inte gäller mycket intima kompisar; anläggningen är i mångas hem en del av inredningen. Möjligen kan man berätta att blommor ovanpå OA-högtalare är litet olämpligt...

De flesta jag känner tycker att det låter fint här hemma hos oss, men att ha lyssnat här betyder inte automatiskt att de har något intresse av att det ska låta bättre hemma hos sig. Det är lika bra att inse att vi sysslar med ett rätt nördigt intresse! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 21:26

markih skrev:Inbillningskraften är enligt mina erfarenheter mycket stark. Man kan höra skillnad på precis vad som helst, även när inga förändringar är gjorda.

Att det sedan tjatas om placebo är delvis en annan fråga, har mer att göra med personers sätt att skriva och läsa.

Känner man inte systemet så stämmer det du skriver väl in oftast.. Så där håller jag med i ditt inlägg.. OFTAST. I alla fall om ev skillnader är små eller inga alls...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 21:31

subjektivisten skrev:Mayro, förstår inte varför du tar upp alla möjliga problem med placebo (vissa problem med begreppet finns ju, som vi såg om knäoperationerna mm) men ifrågasätter inte öppna tester alls!
Sedan förstår jag inte hur man ska påverkas av placebo under blindatester till att verkligen hörs skillnader (som när det gäller kroppen och självläkande).

Som jag ser det så försvinner ju problemet med placebo under blinda tester. Eftersom du inte vet vad du lyssnar på och om du hör skillnad så måste du kunna göra det fletalet gånger för utesluta slumpen.

Tror det skulle vara sunt för våran hobby, och för personer också, om man kunde få till fletalet blindtester på saker som är extremt tvivelaktiga (kablar, stenar, etc).

problemet uppkommer då folk använder det som en renodlad korrekt mall som ALLTID är skäl till fasiken allt som inte gått igenom öronen på LTS folkets utvalda "proffs guldöron"..Och ders skräddarsydda anpassade system som redan ifrån start har inbyggda felmarginaler som rent enbart dom är en felkälla av ragn.. Men det är en annan diskution så den lämnar jag föresten. Den har redan dryftats i tjogtals sidor här o där utan resultat..

men ordet placebo är bra OM det inte missbrukas av självutvalda "rättstroende" MOT andras åsikter o synsätt..

Eller som motbevis av upplevelser andra delger oss andra för egna eventuella utvärderingar hurvida dom passar samma oss oss eller ej...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-31 21:35

*ASGARV* Ja vissa associerar då helt fritt... Mayro, ta det helt lugnt, jag är inte "lagd åt det hållet" varken vad det gäller sexuella eller automobila preferenser.

//Nattlord som är solitt förankrad med flickvän och höll barndop igår.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-31 21:42

Nattlorden skrev:*ASGARV* Ja vissa associerar då helt fritt... Mayro, ta det helt lugnt, jag är inte "lagd åt det hållet" varken vad det gäller sexuella eller automobila preferenser.

//Nattlord som är solitt förankrad med flickvän och höll barndop igår.

:lol: Phuuu...

:lol: :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-31 21:49

Du gillar ju att använda ordet PLACEBO Mayro!

"Placeboeffekten är den del av en medicins verkan som inte beror på substansen i sig. Exakt vari placeboeffekten består svårdefinierat, men tron på medlet och behandlingen samt sjukvårdspersonalens bemötande spelar in. Placeboeffekten är en högst verklig effekt, och absolut inte inbillad. Inom skolmedicinen är det en vanlig åsikt att de alternativmedicinska metoder vars verkan på kroppen inte kan beskrivas vetenskapligt, främst laborerar med placeboeffekt.

För att minimera placeboeffekter i studier av läkemedel på patienter utförs dessa så långt möjligt som dubbelblint det vill säga varken läkare eller patient vet vilka patienter som får det riktiga medlet och vilka som får verkningslös placebo, ett "blindpreparat" eller "blindtablett", som är ett medel som ser ut som ett läkemedel men som inte innehåller någon verksam substans. Placebopreparat brukar populärt kallas sockerpiller.

Det finns även negativa placeboeffekter (noceboeffekter); biverkningar som muntorrhet, förstoppning och huvudvärk kan uppträda hos dem som får placebo." Taget ur Wikipedia.

Ovan förklaring går ju även att översätta till hifiupplevelser! Eller hur?

Hur tolkar man denna beskrivning?

Kanske "lite som man vill"?

Så kontentan. Ingen har rätt - ingen har fel!? :?

Det är ju precis som man själv upplever det![/u]
Mitt minne är blott ett minne numera.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi