Vad rekommenderar ni med Stevie Wonder? Vilka utgåvor?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Vad rekommenderar ni med Stevie Wonder? Vilka utgåvor?

Inläggav hifirocker » 2006-07-31 21:15

Hej!

Jag tänkte börja lyssna in mig på Stevie Wonders musik och skulle gärna vilja veta vilka CD-utgåvor man skall leta efter och vilka man eventuellt ska undvika (sämre ljud, kassa remasters?).
Mannen har ju släppt väldigt mycket skivor och det finns flera olika utgåvor att välja mellan. Själv har jag tagit en snabb titt på CDON, cduniverse och www.discogs.com för att få en bild av vilka utgåvor som finns.

Har ni kunskap om vilka katalognummer som man bör leta efter tas de varmt emot.

Kommentera gärna hans skivor, vilka ni tycker är bäst/sämst och annat intressant för mig som är hyffsat grön när det gäller denne soul/pop-ikon.

Så vitt jag förstår är det framallt de skivor han gjorde under 70-talet som är rankade högst när det gäller den musikaliska kvaliteten även om det kanske är hitsen från 80-talet som är mest kända i allmänhet.

Vänliga hälsningar,
Daniel

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-31 21:35

Jag har dessvärre inget att komma med då det gäller vilka utgåvor du bör titta efter, men en titel du måste ha i din blivande samling är Songs in the Key of Life från 1976. Mästerlig.
... tycker jag!

Per

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-07-31 22:21

Ok! Tack Per!

Enligt cduniverse är det:

Songs in the key of life

Innervisions

Music of my mind

Original musiquarium

Fulfillingness first finale

och..

Talking book

...som är de definitiva albumen.

Börjar med att kolla upp dem om ingen har invändningar eller tillägg.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-31 22:51

Songs in the Key of Life är väl som sagt den mest nödvändiga, sedan är Talking Book och (i synnerhet) Innervisions klart ha-värda också. Utgåvorna vet tyvärr inte jag något om heller.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-08-01 00:05

Hotter than July är mitt tips! Master Blaster (jammin) samt Happy Birthday rockar.

/J
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-01 08:30

Slartibartfast skrev:Hotter than July är mitt tips! Master Blaster (jammin) samt Happy Birthday rockar.

/J

Håller med, de spåren är bra. Jag är dock inte lika förtjust i resten av plattan, som inte överlevt mediumbyte i min samling (LP:n är såld men inte ersatt med CD).

Snäppet under SITKOL på min lista kommer Innervisions, som nog också är ett måste. Första spåret, Too High, är en utmärkt komposition som gör sig fantastiskt bra i jazzigare dräkt (t.ex. med New York Voices), men givetvis är mästerlig även när SW kör.

[OT/2]Var det någon mer än jag som var på Hovet då publiken sjöng Happy Birthday a capella för SW som fyllde år den dagen? Det var häftigt! Jag kan inte påminna när det var, men det torde ha varit tidigt 80-tal.[/OT]
... tycker jag!

Per

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-08-01 13:03

Min lilla Stevie lista:

\Songs of the key of life.
- Guldpralinen!
\Fulfillingess first finale
- Det första albumet efter trafikolyckan där han var rätt illadäran.
Gillar den skarpt! Sätter den före Talking book... !
\Talking book
- Den vill jag inte vara utan!

Mina utgåvor är från år2000.
Har inte jämnfört med några originalutgåvor men tycker dom
låter godkänt genom min superdupertransparanta piPanläggning! :wink:
Men luttrad som man är så låter säkert originalen bättre...

/z

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-02 18:19

Den senaste är faktiskt inte helt fel heller! Köp allt, de är billiga!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-06 20:24

SITKOL finns även på DVD-serien Classic Albums. SW berättar själv om tillblivelsen av SITKOL. Rätt intressant!

Serien innehåller ett flertal (10, mer?) andra mycket intressanta nummer, min favvo är Steely Dan - Aja där Fagen och Becker spelar upp multikanalmastern i studion och väljer ut intressanta instrumentalinsatser. Bland annat berättar de om hur de valde ut gittarist till ett speciellt solo, de tog tydligen dagar...
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-08-07 00:21

Som (nästan) allt annat var Stevie Wonder som bäst på 60-talet. Då avser jag inte de tramsproduktioner han spelade in som 12-åring, utan det pärlband av singlar som kom från omkring 1967 och framåt, till exempel "A place in the sun", "I was made to love her", "Yester-me, Yester-you, Yesterday" och "For once in my life". Jag såg en ganska komplett samling från 2005 på Amazon , men hur den låter törs jag inte uttala mig om. Själv äger jag en tidig samling på Motown (tyvärr i stereo) och den svartvita samligen från mitten av 90-talet. För övrigt är "I just called to say I love you" ett mästerverk!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Skivrekommendationer