brunnet slutsteg i hemmabioförstärkare / nya denon 2307, etc

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-01 11:33

Nä Pinnick,
kan inte se något lurendrejeri ännu. Lite krångligt tja, inte farligt där heller eftersom du faktiskt har en dialog med dom. Jag tror inte att man behöver identifiera den exakta komponenten som är fel för att felen skall uppfattas som lika. 3 ggr död förstärkare borde vara samma fel. Det är ju inte så att ett fel var dålig radiomotagning, ett trasig volymkontroll och det tredje något annat.
Även om jag förstår att du känner stor olust och inte vågar lita på att apparaten skall hålla en tredje gång så är det stor skillnad på att ha blivit avsiktligt lurad. Om man går ut med antydningar som senare visar sig ogrundade på ett forum kan det mycket väl bli en sanning på ett annat forum.
Man skall inte underskatta kraften i internet och det är verkligen illa om oskyldiga företag blir drabbadde av rykten som hänger ihop med hur en apparat fungerar och egentligen inte har något med deras verksamhet att göra.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Det ordnar sig säkert
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 11:49

Jag förstår precis hur du menar men jag hoppas jag skriver på sånt sätt så det inte ser ut som jag försöker pådyvla dem saker i onödan.
Som sagt och som jag skriver så kan det ju röra sig om bristfällig kommunikation där, ändå är det rätt kasst.

TILL ALLA SOM LÄSER DETTA SOM INTE ÄR MEDLEM HÄR SÅ FÖRSÖKER JAG BARA TA LITE HJÄLP AV DETTA GODA FORUM. JAG FÖRSÖKER INTE PÅ NÅGOT VIS SKADA INWAREHOUSE MEN JAG ÄR FÖRBANNAD ÖVER HUR DE VERKAR FÖRA SIG VID RETURÄRENDEN

De säger ju de att normalt så finns det inga servicerapporter vid garantiärenden. Samtidigt så för att påvisa att exakt samma fel uppstått tre gånger så måste jag tillhandahålal dem servicerapporter. Du ser inte det omöjliga i det? :-)
Så för att häva köpet så måste jag påvisa att samma fel uppstått tre gånger och då krävs servicerapporter som inte existerar. Jag ser ett stort problem här :!:
Den har pajat två gånger och jag har noll servicerapporter och inget hopp om att få tag på sådana heller. Så jag laggar lite efter....

Du skriver att det borde vara samma fel. Jag har ändå inget sätt att påvisa att det är samma fel! Se ovan. :-)

Jag har en känsla av att det formellt krävs tre rapporter skrivna på papper där man kan utläsa samma fel tre gånger för att häva ett köp.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-01 12:28

Be att få tala med chefen för kundservice och påtala problemet.
Jag har inget med Inwarehouse att göra men att ha oklara rutiner är inte samma sak som att luras.
Däremot borde du ha kvar inlämningslappar där det står vilket problem som apparaten är inlämnad för. Eller?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 12:33

Jajamensan! det har jag, skulle det kunna funka kanske? Ok tackar för tipsen. De finns som notepaddokument :)

Jag har talat både med inköpschefen och kundservicechefen. Jag har nog snackat med 5-6 olika vid det här laget.

mvh
/Björn

(får ändå känslan av att det kanske inte skulle räcka vid en eventuell tvist)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 13:19

för att undvika tjafs som detta.. bättre att sälja grunkan billigt, jobba lite extra och köpa nyy :) insåg jag precis..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-01 13:24

Pinnick ett råd;
Ta alltid namn på den du pratar med och skriv ner när du pratat med personen och vad som lovats. Då kan du alltid i nästa samtal hänvisa till alla kontakter och då brukar dom flesta företag anstränga sig mer. Samt om det går till någon tvist så har du ju ditt på det torra så långt det går.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-01 13:39

Jag har ju sparat alla e-mail. skickade och mottagna. Jag försökte ringa en gång, men jag insåg att jag inte fick ett enda svar den vägen trots att jag försökte i 32 minuter och 14 sekunder eller nåt sånt, tjejen i andra änden var inte så sugen att svara på något. Men att hänvisa till olika personer brukar oftast sluta med att den och den är borta, inte anträffbar osv osv. Tyvärr. :(
Mailet jag fick idag var från någon jag inte snackat mde förut som tyckte att "du är välkommen med fler frågor om något ytterligare skulle hända men tills dess har vi svarat på allt vi kan" ..

harry, jag anser ha mitt på det torra! De lovar iofs sällan saker, utan brukar oftast undvika att svara direkt på frågor. Det om att man inte får ut servicerapporter samt måste påvisa fel vid reklamation medelst servicerapporter man måste få nånstans ifrån var ju iofs klockrent! :-)

Men jag orkar inte med detta och säljer nog prylen till halva priset till någon bara jag slipper att ha att göra med den igen,samt inwarehouse!. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 11:19

Det trevligaste med Denon 2307 (enligt min mening) är att den äääääntligen fått 7.1-ingång! :P

Jippiiii!

En så'n skall jag ha.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-02 11:27

IngOehman skrev:Det trevligaste med Denon 2307 (enligt min mening) är att den äääääntligen fått 7.1-ingång! :P

Jippiiii!

En så'n skall jag ha.

Vh, iö

Vågar du köpa olyssnat? :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-02 11:28

Så du säljer din 2105 till mig IÖ ?

Du har ju en av få fungerande ;-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 11:35

Det finns redan häpnadsväckande många som vill köpa min 2105. :o

Vad bjuder du? 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-02 11:39

jag vill la audså ha en 2307 endast för att jag inte kommer att köpa den från inwarehouse. 8)

Men IngOehman, var inte 7.1 liksom lite onödigt läste jag i ambiens 1,2,3 tråden? :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 12:11

Jo just det!

Poängen med 7.1 ingång är ju att man kan köra 5.1 i alla surroundhögtalare.

En 7.1-hemmabioförstärkare som bara har en 5.1-ingång kommer inte att kunna köra något ljud till de bakersta högtalarna om man matar den med extreningången. :( Det är väl i princip den enda siginifikanta svagheten med 2105 som jag ser det (om man har ett exempelar som aldrig går sönder vill säga, som jag har).

Med 7.1-ingång kan man koppla Ls till både Ls och Lsb.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ursäkta en person med dålig koll, men vet jag vem du är? På bilden ser du ut som Lou Ferrigno sminkad till Hulken.
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-02 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-02 12:16

jaha jag tänkte om en normal 7.1 spelare skulle kunna mixa 7.1 -> 5.1 redan i spelaren så man bara behövde 5.1 ingång som på 2105 ändå. Men det kanske inte funkar så, jag har inte testat så mycket :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-02 12:18

IngOehman skrev:
Med 7.1-ingång kan man koppla Ls till både Ls och Lsb.

Vh, iö

Om man använder den inbyggda D/A omvandlaren så går väl inte det?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 12:21

Nä, men nu handlade det om extreningången! Inte om de i hemmabioförstärkaren inbyggda DACarna.

Pinnic:
Problemet är alltså att det blir tyst i Slb och Srb om man inte har ingångar för de kanalerna.

Lösningen är att INTE anväde 5.1 in, utan att köra med hemmabioreceiverns egen dekoder, och trycka på es/ex-knappen. Det blir dock inte 5.1 i alla högtalare, utan det blir ex (6.1). Fungerar rätt bra förvisso, men jag föredrar nästan alltid riktig 5.1.

Tycker 6.1 kräver minst 8 stycken (3+2+3) högtalare för de tre bakkanalerna för att börja fungera hyggligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-02 12:29

IngOehman, Visst är det hulken, Lou F. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad jag hade innan som avatar.
Om du vet vem jag är? Mja, jag har väl ägt 7 ino högtalare genom årens lopp. Hämtade upp ett par Ino A1 tidigt 2004 och hämtade ett par pi10 utanför Gävle 1997. Så om du kommer ihåg mig från dessa tillfällen vet jag inte :) Mailade i år om att om möjligt komma och hämta några a2 utanför Gävle igen, men det blev inte så den här gången eftersom jag fick tag på ett slutsteg. Hoppas jag kan skaffa surroundburkar lite längre fram.

kan nämnas att jag ringde och snackade med dig 2004 om att skaffa pi60 utan att komma på demo och du tyckte att det var okej då. Fast det var min bror som hämtade upp dem någonstans i Täby, eftersom han jobbade där i närheten då, och att jag bodde så pass långt bort.

Men jag tror du inte har en aning om vem jag är ändå :-)

Jag kan ju veva upp en bild på mig själv som avatar, dock är jag inte så sugen på det av diverse medicinska skäl tyvärr. Hoppas nån har förståelse.

men jahaja, nu ramlade poletten ner angående 7.1 och 5.1! :-)

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2006-08-02 14:39

Kaffekoppen skrev:
Så du säljer din 2105 till mig IÖ ?

Du har ju en av få fungerande

Min 2105 fungerar oxå klanderfritt :wink:

Vh Göran Nilsson

Ps. men den är inte till salu :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-02 14:41

Min 2105a fungerar också perfekt. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-02 15:20

Ingoehman, så för framtida bruk så rekommenderar du 8 st a2 alltså hellre än 6 st om man ska använda 7.1 nedmixat till 6.1?
Jag har ju alltid läst att ju fler desto bättre men att man klarade sig fint med 6 st för 5.1.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 15:35

Pinnick skrev:Jag kan ju veva upp en bild på mig själv som avatar...

Jaaa! :P

Pinnick skrev:dock är jag inte så sugen på det av diverse medicinska skäl tyvärr. Hoppas nån har förståelse.

Ojdå. Är det värre än en knallgrön Hulk alltså? :?

Tycker nog inte att det spelar så stor roll hur man ser ut. Jag menar, har du sett min bild?
Den bör tolkas: Det är ok att se ut hur (f-n) som helst. 8)

Själv har jag genom åren kommit till visshet om att hur folk än ser ut så är det hur de är som avgör hur man tycker de ser ut! Det ytliga utseendet ser man bara innan man känner något. Sen ser man bara insidan. Innan jag förstod det undrade jag hur det kom sig att jag inte kunde se hur folk såg ut (på riktigt) på bild. Jag kunde bara se hur deras yta var utformad.

Eller menar du kanske att du av medicinska skäl inte kan exponeras för kamerablixtar eller annan typ av för fotografering nödvändig ljuskälla? :wink:

Pinsamt medgivande: Du har rätt - jag vet fortfarande inte vem du är. :oops: Men jag har fragmentariska minnen av Gävle-leveranser. Kom därifrån igår förresten.

Mitt minne är ibland oerhört bra, men förvånansvärt ofta nästan obefintligt. Komma ihåg säker gör jag oftast med svindlande precision, men jag har väldigt mycket svårt att få fatt i minnen. I synnerhet när det handlar om att komma på saker som jag måste göra som är tråkiga. :oops:

Pinnick skrev:Ingoehman, så för framtida bruk så rekommenderar du 8 st a2 alltså hellre än 6 st om man ska använda 7.1 nedmixat till 6.1?
Jag har ju alltid läst att ju fler desto bättre men att man klarade sig fint med 6 st för 5.1.

mvh
/Björn

Man klarar sig fortfarande utmärkt bra med 6 stycken.

Jag brukar säga att 8 är ungefär 8/6 bättre än 6, medan 6 är väldigt mycket mer än 6/4 bättre än 4! :P

Hmmm... Var det begripligt det där? :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-02 15:40

Hur mycket bättre är fyra än två då?
Själv tycker jag att där går gränsen mellan användbart och oanvändbart.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-02 15:43

Fem gånger bättre. Ungefär.

Två är nog drygt 11 gånger bättre än en. Ungefär fortfarande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-04 09:55

Ingoehman, jag tror det stämmer det du sa om utseende, men har man ett mindre fördelaktigt utseende så skulle jag tro att det kan bli tuffare att uppträda väl i alla situationer pga omvärldens behandling tyvärr. :( Det är lätt att uppträda väl om man har flyt. Men man kan alltid försöka ,och det tycker jag man ska :-)

Apropå a2orna så begriper jag inte det om X*mycket bättre men gissar att det har med spridning och utfyllnad att göra :-) Eftersom det inte verkar vara ett linjärt samband, d.v.s att inte 6 st är 1,5 gånger bättre än 4, så har det kanske att göra med hur det sprider i alla tre dimensioner så att det blir på något vis n^3*faktor bättre? Jag begrep i alla fall att 6 st är bättre än 8 ur ekonomisk synpunkt :P¨

Samt.. Eftersom jag INTE var ute efter att sabba för Inwarehouse så har jag nu rett ut saker och ting så att jag gärna fortsättningvis är kund hos dem.
Hur som helst så blev jag garanterad en ny maskin om den går sönder igen (BRA!), samt att de kan testköra min maskin hos dem i något dygn innan den skickar den igen (BRA IGEN!), och sen fick jag förklarat att det sällan blir tal om hävning av köp och att det inte sågs så jättehårt så att ett fel måste vara identiskt för att man ska kunna peka på samma fel. Tack för det! Men jag tycker kundservice borde höja sig några snäpp vad gäller kunskap/information.

edit: dessutom fick jag en försäkran om att de skulle betala kringutrustning om den skulle gå sönder pga brunnet slutsteg i 2105. Helt okej!

mvh
/Björn
Senast redigerad av Pinnick 2006-08-04 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 10:17

Så bra Pinnck lycka till då.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-04 10:22

Ja det var bra! Tack Harry :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-04 13:53

Nu när du är på bild (om det är du) kan du ju förklara vad du menar med:

...Jag kan ju veva upp en bild på mig själv som avatar. dock är jag inte så sugen på det av diverse medicinska skäl tyvärr. Hoppas nån har förståelse...

och

...men har man ett mindre fördelaktigt utseende så skulle jag tro att det kan bli tuffare att uppträda väl i alla situationer pga omvärldens behandling tyvärr...

Förvisso är jag dålig på att bedömma hunk-potential, men menar du att du inte är en babe-magnet alltså? :o

(Varför är det mycket lättare att se om en babe är en babe (eller urping kanske det ska heta) än om en snubbe är hunk?)

Vh, iö

- - - - - -

PS. Det ser ut som om du har en stadssilhuett som tröja och en jättstor blå slängkappa! :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-04 14:16

tack för de snälla orden! :)
Vad jag menade och nämnde aningens var att jag har lite problem med hyn med jämna mellanrum som inte alls så så värst vidare ut. Så det finns de gånger då man inte behandlas kanske alltför prima och som man har lust att rabbla alla svordomar som finns pga folk som behandlar en bra de gynnsamma dagarna inte riktigt är konsekventa andra dagar. Bilden är aningens gammal och visst är det jag och på den syns inga symptom. Det står t.ex. Valmet på kepan i turkost och har valmet loggan i oranget till vänster kan jag påpeka. Får la se vad läkemedelskonsten kan nuförtiden!

och jo ja jag kom inte ihåg om jag skrev det, men det är en stadssilhuett längst ner och en mörkblå sky i bakgrunden. 70-tals Batmaninfluscierat skrev jag väl eller? :)

--

noterat att IW återigen har tagit tillbaka 2106 och 2807 i sortimentet också. Och nu finns faktiskt 2807 i lager!

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-04 14:27

Och snart får jag en 2307 (att testa i MoLt)... :wink:

En apparat jag är MYCKET nyfiken på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-04 14:31

När jag googlade "denon 2307" kom den här tråden överst! 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum